متفرقه

بررسی تجهیزات تست تصادف IIHS آمریکا با وانت سنگین‌وزن فورد!

چندین سال است که بر وزن یا دقیق تر بگوییم جرم خودروها افزوده می‌شود ولی خودروهای برقی این موضوع را به حد اعلای خود رسانده‌اند. IIHS نیز این موضوع را به خوبی درک می‌کند و تمهیداتی را برای این مشکل اندیشیده است.

حتی کوچک‌ترین خودروهای برقی نیز وزن بیشتری نسبت به نسخه‌های بنزینی قابل‌مقایسه دارند و برخی خودروهای برقی نیز رکوردهای جدیدی را برای وزن یک خودروی سواری ثبت کرده‌اند. موسسه ایمنی بیمه بزرگراهی آمریکا IIHS معمولاً از خودروهای تست برای بررسی ایمنی استفاده می‌کند اما وزن بالای خودروهای برقی باعث شده این موسسه به فکر بررسی تجهیزات تست خودش باشد.

برای بررسی عملکرد تجهیزات تست تصادف IIHS از یک وانت پیکاپ فورد با وزنه‌ای سنگین‌وزن در بخش بار استفاده شده است. تست‌های تصادف با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت انجام می‌شوند بنابراین تجهیزات تست تصادف این موسسه نیز مجبور به تحمل فورد F-150 سنگین‌وزن (جرم ۴۳۰۹ کیلوگرم) بوده‌اند. این تست موفقیت‌آمیز بوده و سیستم کشش توانسته بدون مشکلی وانت موردبحث را به سرعت یاد شده برساند. خود وانت نیز به شدت با مانع برخورد کرده و وزن بالا باعث شده F-150 کاملاً مچاله شده و وزنه سنگین پشتی نیز وارد کابین شود.

این موسسه برای توضیح درباره فرایند تست تجهیزات خود ویدئویی را منتشر کرده است. مجری برنامه می‌گوید IIHS درباره خودروهای برقی کنونی و آتی نگران است زیرا وزن آن‌ها بالا خواهد بود. اگرچه مجری برنامه اشاره‌ای به جی ام سی هامر برقی نمی‌کند اما همه می‌دانیم این خودرو از نظر وزن خودروهای سواری کاملاً مرزها را جابجا کرده است. علیرغم اینکه هامر برقی جدید از دوربین‌ها و تکنولوژی‌های ایمنی بیشتر نسبت به پنتاگون استفاده می‌کند اما به حدی سنگین‌وزن است که شاید خریداران اروپایی برای راندن آن نیازمند داشتن گواهینامه خودروهای تجاری باشند. اوایل سال پیش بود که رسانه‌ها اعلام کردند راندن این خودرو حتی در حالت بدون بار نیز مستلزم داشتن گواهینامه خودروهای سنگین خواهد بود. شاید جاده‌های آمریکا مناسب خودروهای بزرگ باشند اما همواره ریسک ایمنی بالایی در برخورد با خودروهای سنگین‌وزن وجود خواهد داشت.

هامر برقی تنها خودروی سنگین‌وزن این کلاس نیست. ریویان R1T نیز که به‌صورت بسیار کوتاه در این ویدئو حضور دارد وزنی فراتر از ۳۱۰۰ کیلوگرم داشته و وزن دیگر رقیب آن یعنی فورد F-150 لایتنینگ نیز فاصله زیادی با آن ندارد. IIHS مطمئن نیست که تجهیزات تستش می‌تواند خودروهای سنگین‌وزن یاد شده را تحمل کند یا خیر و می‌گوید تست‌ها بجای حرکت دادن خودروها با قوای محرکه خود به‌صورت کشیدن در محوطه مخصوص انجام می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. MILADZM

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (345 ديدگاه)

    کمیتی داریم تو فیزیک کلاسیک با اسم تکانه
    به دو تا عامل بستگی داره سرعت و جرم
    در بیان خیلی ساده هر چقد تکانه وارد بر سرنشینان یه اتومبیل بیشتر باشه
    احتمال جراحت و آسیب دیدگی هم میره بالا
    خودروهای الکتریکی جرم زیادی دارن پس در حین حرکت تکانه شون هم بالاست و این یه معضل برای ایمنی این محصولاته .
    کمپانی ها سعی میکنن از الیاف و متریال خاصی در پنل های بدنه خودروهای الکتریکی استفاده کنن تا نیروی وارد شده در حین تصادفات پخش بشه و روی افراد حاضر در خودرو پخش نشه .
    تا اونجایی که میدونم تسلا در استفاده از این مواد و مهندسی و طراحی بدنه برای رساندن تکانه وارد شده به سرنشین به حداقل مقدار ممکن پیشتازه .

    موافقم 8
    مخالفم 32
    1. A.Az

      ۲۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (142 ديدگاه)

      اصلا تکانه خودرو ارتباطی با آسیب به سرنشین نداره
      تکانه ای که سرنشین داره نتیجه وزن خود شخص و سرعت خوردو هستش
      به بیان ساده شما چه تو کامیون باشین چه تو پراید، در سرعت یکسان تکانه بدن شما یکسان هستش
      اما خود ساختار خودرو باید محکم‌تر باشه تا در نتیجه وزن خودش مچاله نشه
      برای امنیت خودروسازا سعی میکنن نیروی وارد بر بدن رو کم کنن که F=m.a رابطشه
      وزن شخص رو که نمیشه کاریش کرد ولی راههایی برای کاهش شتاب وجود داره

      موافقم 18
      مخالفم 7
      1. MILADZM

        ۲۲ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (345 ديدگاه)

        نه اصلا شما مدل سازی کن حرکت جفتشون رو هم با سرعت ثابت و بدون شتاب فرض کن
        در برخورد شاخ به شاخ دو اتومبیل نیرویی که به هر کدومشون وارد میشه اندازه ش باهم برابره
        چیزی که باعث میشه یکی بیشتر آسیب ببینه و در نتیجه سرنشین هاش هم بیشتر دچار جراحت بشن میزان مقاومت بدنه س .
        البته که بند آخر الزاما همیشه درست نیست
        صرف مقاوم بودن بدنه و استحکام ش تضمینی برای سالم موندن سرنشین ها نیست و الان خودروساز ها یجوی بدنه رو طراحی میکنن که در حین تصادف ماشین از هم بپاشه تا اون انرژی جنبشی اولیه خودرو آزاد و نیروی کمتری متوجه سرنشین ها بشه .
        منظور اینه که صرفا هر چی محکمتر دلیل بر ایمنی بالاتر نیست و ملاک اصلی نیروی وارده بر سرنشینه که خودت هم کامل بهش اشاره کردی .
        اشتباه از من بود ممنون بابت تذکر .

        موافقم 5
        مخالفم 14
        1. علیx76

          ۲۲ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (394 ديدگاه)

          بزرگوار کاش حداقل قبل از نوشتن کامنت، فیزیک و معادلات برخورد رو مرور میکردی.
          در برخورد دو جسم، اگر هر دو رو صلب فرض کنیم، مجموع تکانه‌ی دو جسم قبل از برخورد تقسیم بر دو میشه تکانه‌ی هر یک از دو جسم پس از برخورد.
          حالا فرض کنیم دو جسم به جرم ۱ و ۴ تن با هم برخورد کنن، اگر تکانه‌ی ثانویه هردوشون برابر باشه، با توجه به چهار برابر بودن جرم جسم ۲ نسبت به ۱، سرعتش یک چهارم اون میشه.
          حالا جرم و سرعت رو ببریم توی معادله‌ی انرژی جنبشی، که سرعت در اون، توان دو داره.
          جسم دوم با چهار برابر جرم و یک چهارم سرعت، انرژی جنشی‌ش یک چهارم جسم یک میشه.
          حالا تغییر انرژی جنبشی رو قبل و بعد از برخورد حساب کنیم، متوجه میشیم در برخورد دو جسم با جرم متفاوت، مقدار نیرو و انرژی، و در نتیجه آسیبی که به جسم سبکتر وارد میشه بیشتره.
          حالا یه نکته، اگر یکی از اجسام رو با جرم بینهایت (مثل مانع بتنی تست ها) درنظر بگیریم، ازونجا که هیچ جابجایی و تغییر شکلی در این مانع به وجود نمیاد، پس همه‌ی انرژی و نیروی برخورد، به جسم ثانویه وارد میشه.
          پس نتیجه‌ای که حاصل میشه اینه که در تست‌های تصادف، خودروهای سنگین‌تر، بیشتر مستعد آسیب هستن، اما در دنیای واقعی، در برخورد دو خودرو، خودروی سبکتر پتانسیل آسیب بیشتری رو داره.

          موافقم 9
          مخالفم 6
        2. MILADZM

          ۲۲ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (345 ديدگاه)

          من نمیدونم کجای کامنتم حرفای شما رو نقض کردم ؟
          من گفتم نیروی وارده بر دو جسم در تصادف با همدیگه برابره
          بعد شما اومدی تکانه رو تعریف میکنی ؟
          حرف من صرفا در باب نیرو بود که همون بیانی از قانون سوم نیوتونه .
          در مورد کامنت اول هم بنده یه اشتباهی در مورد تکانه کردم که بعدش متوجه شدم و تو کامنتم هم گفتم .

          موافقم 2
          مخالفم 8
        3. MILADZM

          ۲۲ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (345 ديدگاه)

          و اینکه بحث آسیب دیدن یه خودرو و جراحت سرنشین ها دو مقوله کاملا متفاوته
          مثلا شما فرض کن دو تا ماشین با سرعت ثابت 100 کیلومتر برساعت باهم شاخ با شخ میشن
          جرم یکی بقول خودت 4 تن و جرم اون یکی 1 تن
          اینجا قانون سوم نیوتون میگه نیروی وارد شده به دو جسم هم اندازه هست
          ول خب اونی که جرمش کمتره بیشتر آسیب میبینه یا به قولی بیشتر پرت میشه اون طرف تر
          که خب طبیعیه بنا به فرمول a=f/m وقتی نیرو یه اندازه س و جرم کمتر مقدار شتاب که جسم میگیره هم بیشتره و در نتیجه مقدار داغون شدنش هم بیشتر .
          اما نکته اینجاست که این به معنی بالا بودن ایمنی ماشین نیست که بالا هم توضیح دادم .

          .
          .
          .
          من هم یه عمر دارم درباره مبانی فلسفی مکانیک کوانتوم مطلب میخونم و مقاله مینویسم . اینطوری هم نیست که از توی غار بیرون بیام بلافاصله اینجا کامنت بزارم .

          موافقم 1
          مخالفم 10
  2. سعید

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    خودرو ها به اندازه کافی محکم شدن دیگه باید اونقدر سیستم ها و جاده هوشمند بشن که ماشین تصادف نکنه همونطور که بنز گفته با هوشمند سازی خودرو ها تصادفاتی که باعث جرح و مرگ میشه رو تا سال بیست سی نصف میکنه باید عمل کرد

    موافقم 8
    مخالفم 2
  3. mahdi-es17

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    هامر برقی جدید از دوربین‌ها و تکنولوژی‌های ایمنی بیشتر نسبت به (پنتاگون) استفاده
    😂 مگه چند تا دوربین داره

    موافقم 6
    مخالفم 2
  4. Alireza

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (757 ديدگاه)

    فیزیکدانان عزیز جرم هرخودرو که بیشتره ایمنی اون بالاتره و خطر برای خودروی سبک تر هست چون تکانه هر دو‌خودرو هنگلم برخورد یکسانه خودرو با جرم بیشتر تغییر سرعت کمتری رو تجربه می کنه و یعنی شتاب کمتر و در نتیجه نیروی کمتر به سرنشیناش وارد میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا