متفرقه

تنها دو شاسی بلند کوچک در تست‌ جدید IIHS نمره قبولی گرفتند!

موسسه IIHS تست‌های ایمنی برخورد متوسط از جلو را به‌روز کرده است. در این تست بهینه شده یک سرنشین به بخش عقب خودرو اضافه می‌شود اما ظاهراً شاسی بلند های کوچک تست شده در این پروتکل‌ جدید عملکرد درخشانی نداشته‌اند.

IIHS 15 شاسی بلند کوچک را در این تست بهینه شده شرکت داده و تنها ۲ خودرو توانسته‌اند امتیاز خوب را کسب کنند. ۹ شاسی بلند دیگر امتیاز ضعیف را کسب کرده‌اند که بدترین امتیاز ممکن است. فورد اسکیپ و ولوو XC40 دو شاسی‌بلندی هستند که توانسته‌اند امتیاز خوب را به دست آورند.

تویوتا راو ۴ امتیاز قابل‌قبول را دریافت کرده که یک پله مانده به امتیاز آخر است. آئودی Q3، نیسان روگ (ایکس تریل) و سوبارو فارستر نیز امتیاز مرزی را به دست آورده‌اند که یک پله پایین‌تر از امتیاز قابل‌قبول است. باقی خودروهای تست شده نیز همگی کمترین امتیاز یعنی ضعیف را کسب کرده‌اند. در نسخه قبلی این تست خودروی مدنظر با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت به یک مانع لانه‌زنبوری از جنس آلومینیوم برخورد می‌کرد. منطقه برخورد نیز ۴۰ درصد کل عرض خودرو بود که از سمت راننده به مانع می‌خورد. در تست به‌روز شده یک آدمک به شکل خانمی با جثه کوچک یا کودکی ۱۲ ساله پشت سر راننده سوار می‌شود.

همه خودروهای تست شده در نسخه قبلی این تست رتبه خوب را به دست آورده بودند و در تست به‌روز شده بخش ایمنی سرنشین عقب تغییر کرده است. دلیل تغییر این تست نیز کسب امتیاز خوب توسط اکثر خودروها بوده است؛ اما خودروسازان بهبودهای مشابهی را برای سرنشینان بخش عقب خودروها در نظر نگرفته‌اند. داده‌های IIHS نشان می‌دهد یک خودروی سال ۲۰۰۷ یا جدیدتر ۴۶ درصد ریسک بالاتری برای مجروحیت مرگبار در بخش عقب خودرو نسبت به جلو دارد. دیوید هارکی رئیس IIHS می‌گوید:

به لطف بهبودهای خودروسازان، رانندگان در اکثر خودروها ۵۰ درصد احتمال کمتری برای فوت در تصادفات از جلو نسبت به ۲۵ سال پیش دارند. تست به‌روز شده ما چالشی برای خودروسازان است تا همین بهبودها را برای سرنشینان صندلی عقب نیز در نظر بگیرند.

 

نام خودرو امتیاز در تست به‌روز شده اورلپ متوسط جلو
فورد اسکیپ مدل ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ خوب
ولوو XC40 مدل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ خوب
تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ قابل‌قبول
آئودی Q3 مدل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ مرزی
نیسان روگ مدل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ مرزی
سوبارو فارستر مدل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ مرزی
بیوک انکور مدل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ ضعیف
شورولت اکوئینکس مدل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ ضعیف
هوندا CR-V مدل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ ضعیف
هوندا HR-V مدل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ ضعیف
هیوندای توسان مدل ۲۰۲۱ ضعیف
جیپ کامپس مدل ۲۰۲۱ ضعیف
جیپ رنگید مدل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ ضعیف
مزدا CX-5 مدل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ ضعیف
میتسوبیشی اکلیپس کراس مدل ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ ضعیف

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (785 ديدگاه)

    خوبه سخت گرفتن
    ولی سرعت تست رو باید حداقل
    ۲۰ کیلومتر بر ساعت افزایش بدن
    مخصوصا برای خودرو هایی که مخصوص خانوادن
    و بیشتر مصافتی که طی میکنن تو بزرگراهه
    با سرعت های بالای ۱۰۰ کیلومتر
    هرچقدرم راننده زود ترمز کنه
    نهایتا چیزی بین ۱۰ تا حداکثر ۳۰ کیلومتر
    از شدتش کم میکنه
    یعنی تو بزرگراه تصادفات تو سرعت های بالای ۸۰ کیلومتره
    اینا باید هر سال به مقدار سرعت تست
    اضافه کنن که آروم آورم ایمنی خودرو ها
    که مهم ترین چیزه ارتقا پیدا کنه
    خودرو ساز هم اینجوری تلاشش بیشتر میشه
    بهش فشارم نمیاد نه که الان یهو ببرن
    سرعت رو ۸۰ یا ۹۰

    موافقم 54
    مخالفم 5
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (10350 ديدگاه)

      خودروهای داخلی ما درسته که ایمنی ندارند ولی به نظر من یکی از دلایل کشته‌های بالای داخلی‌ها جدا از ضعف بدنه و مهندسی ، نداشتن ترمز مناسب هست که به نظر شخصی من ، حالا که مجبور به خرید خودروهای داخلی هستیم پس حداقل با هزینه‌ی شخصی سیستم ترمز خودروهامون را در گاراژهای سرشناس تقوت کنیم تا حداقل‌ترین حالت در حفظ جانمان باشد !

      خودم به شخصه همیشه برای هر خودرویی که داشتم به تعویض زودهنگام لنت از برندهای شناخته شده اهمیت میداده و میدهم و این هم در ترمزگیری تاثیر مثبت داشته هم در حفظ سالمی دیسک‌های ترمز که بسیار گران شده‌اند

      البته دیسک‌های شیاردار معروفی هم هستند که فروشنده با قیمت دلار روز حساب میکند و اکثراً بالای ۵۰۰ دلار هستند و تمام خودروهای خارجی را شامل میشه و در ایرانی‌ها بیشتر کسانی که ۲۰۷ و ۲۰۶ دارند میخرند و روی کار میندازند !

      موافقم 29
      مخالفم 10
      1. SS

        ۲۵ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (752 ديدگاه)

        تقویت ترمز (تعویض کالیپر ترمز، تعویض دیسک و…) در مواردی درست هست و نیاز به جایگزینی یکسری از قطعات هست.
        اما بر خلاف تصور عموم بیشترین قدرت ترمز در F(Max) ایجاد میشه یعنی زمانی که لاستیک های خودرو در آستانه قفل شدن هستن اما قفل نشدن و ای بی اس وارد عمل میشه تا لاستیک قفل نشه. پس در صورتی که ترمزهای خودروی شما در تست ترمز قادر به قفل کردن چرخ ها هستن و ای بی اس وارد به عمل میشه نیازی به افزایش قدرت ترمز نیست و مشکل از لاستیک ها یا مهندسی ماشین هست.
        با افزایش پهنای لاستیک تا حدی میشه قدرت ترمزها رو افزایش داد اما مهمترین عامل در ترمزگیری خود لاستیک ها هستن که فرضیه شما رو هم تایید میکنند.
        لاستیک خیلی از خودروهای داخلی و حتی دست دوم خارجی از نوع چهارفصل برندهای ایرانی یا چینی هستند که در مقایسه با لاستیک های تابستانی از نظر ترمزگیری قابل مقایسه نیستن. اگر تستهای کانال یوتیوب Tyre review رو دیده باشید کاملا مشخص هست که حتی لاستیک های چهارفصل برندهای معروف در شرایط خشک و حتی سرد (زیر 7 درجه سلسیوس که باعث افت پرفورمنس تایرهای تابستانی میشه) هم از نظر قدرت ترمزگیری بسیار ضعیفتر از لاستیک های تابستانی مشابه هستن (5 تا 10 متر خط ترمز بیشتر از 100 کیلومتر) و این مورد در کشور ما که اکثر مناطق گرم و خشک هستن بیشتر هم احساس میشه.
        پس بهترین توصیه ای این هست که اگر قصد دارید ترمزگیری ماشین رو بهبود بدید و امنیتش رو افزایش بدید بهتره در فصل های گرم ( معمولا دمای بالای 7 درجه سلسیوس در نظر گرفته میشه) از لاستیک تابستانی استفاده کنید و در فصل های سرد با احتمال برف (لاستیک های تابستانی مشکلی با شرایط بارانی ندارن) از لاستیک چهارفصل استفاده کنید.
        ——————-
        **** نکته ای که خیلی بهش بی توجهی میشه :
        دیسک های شیاردار باعث افزایش قدرت ترمزگیری نمیشن بلکه باعث کاهش قدرت در شرایط عادی هم میشن چون سطح اصطکاک بین دیسک و لنت کم میشه. دیسک های شیاردار اغلب برای استفاده در پیست و استفاده های سنگین به جهت خنک کاری سریع دیسک و اصطلاحا جلوگیری از brake fade به کار میرن و در استفاده معمولی مزیتی ایجاد نمیکنن.

        موافقم 12
        مخالفم 4
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۵ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (10350 ديدگاه)

          در مورد لاستیک کاملاً با شما موافقم و در مورد دیسک‌های شیاردار با شما مخالفم ، چرا ؟!
          چون ترمزگیری‌های مکرر باعث داغ شدن دیسک و از کار افتادنشان میشه که در شیاردارها این مسئله بسیار حل میشه !

          موافقم 13
          مخالفم 2
    2. Maclaren

      ۲۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      یاد امتاحان افتادم

      موافقم 2
      مخالفم 2
  2. امیرحسین

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    سلام اقای احمدزاده سوال دارم به کدام علاقه دارید؟
    ۱_کرایسلر ۳۰۰ ۲۰۲۲
    ۲_شورولت مالیبو ۲۰۲۲
    ۳_کادیلاک سی تی ۴ وی ۲۰۲۲
    ۴_کادیلاک سی تی ۵ وی ۲۰۲۲
    ۵_داج چارجر هلکت ۲۰۲۲

    موافقم 4
    مخالفم 14
    1. شاهین

      ۲۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (4549 ديدگاه)

      سلام گزینه آخر

      موافقم 17
      مخالفم 4
  3. TML BN

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    ولوو سلطان ایمنی هم رد میکردین

    موافقم 27
    مخالفم 3
  4. T

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    چرا جیپ رنگید ایمنیش باید مثل توسان باشه؟!!

    موافقم 3
    مخالفم 4
  5. بنیامین

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    اینا از ایمنی راننده رسیدن به ایمنی تک تک سرنشینان اونوقت اینجا با تولید این خودروهای نا ایمن نشون میدن که جان مردم هیچ اهمیتی نداره.

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا