قیمتگذاری خودرو در ایران سالهاست که به چالش بزرگی برای خودروسازان، دولت و مردم تبدیل شده است. خودروسازان دائماً اعلام میکنند که به دلیل قیمتگذاری دستوری تولید خودرو با ضرر همراه است، در صورتی که مردم نیز میگویند با توجه به قیمتهای جهانی، درآمدها، کیفیت پایین و قدیمی بودن خودروها، قیمت خودرو در ایران بسیار بالا است. به این نکته هم باید اشاره کنیم که فاصلهی قیمت خودرو در کارخانه و بازار همیشه زیاد بوده است. زمانی که دولت قیمت خودروها را افزایش میدهد برای مدت زمان کوتاهی فاصلهی قیمتی بین بازار و کارخانه کاهش مییابد اما باز هم به مرور زمان این فاصله افزایش پیدا میکند و این دور باطلی است که در چند سال اخیر به دلیل تحریمها و ناتوانی خودروسازان در پاسخگویی به نیاز بازار، دائماً در حال تکرار است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با وضعیت صنعت خودرو در کشور اعلام کرد:
وضعیت صنعت خودرو کشور هنوز قابل دفاع نیست، اما نسبت به حدود ۶ ماه گذشته رشد قابل توجهی داشته و مشکلات آن یکبهیک در حال رفع است.
وی ادامه داد:
در ماههای گذشته تمرکز اولیه ما روی موضوع تولید و افزایش تولید بود. وقتی تولید افزایش مییابد گردش مالی شرکتها اتفاق افتاده، قیمت تمامشده کاهش یافته، شرکتهای قطعهساز به حرکت میافتند و بهبود کیفیت را میتوان انتظار داشت.
همچنین فاطمی امین اضافه کرد:
نکته دوم، حرکت به سمت تغییر محصول است، زیرا بخش عمدهای از بیکیفیتی که مردم در خصوص خودروها اشاره دارند، ناشی از پلتفرمهای قدیمی در خودروهایی همچون تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ است که خیلی قابل اصلاح نیستند.
وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد قیمت خودروهای داخلی گفت:
در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم.
وی بیان کرد:
امروز تا حدود زیادی مشکل تولید خودرو حل شده است. سال گذشته ۷۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود داشت و متوسط عبور مستقیم خودرو در شرکتی نظیر سایپا تنها ۱۸ درصد بود که مشکلات زیادی را ایجاد میکرد.
وزیر صمت در ادامه گفت:
امروز عبور مستقیم خودرو از خط تولید به بازار در ایرانخودرو به ۱۰۰ درصد و در سایپا به ۹۷ درصد رسیده است.
وی ادامه داد:
در سایر موضوعات از جمله تنوع محصول، بهبود کیفیت، اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان و غیره بهطورکلی در ۹ محور، برنامههایی تهیه شده و از خودروسازان نیز خواستهایم که در همین راستا حرکت کند.
فاطمی امین همچنین بیان داشت:
ازاینپس باید بیشتر روی محصولات جدید متمرکز باشیم، خودروهایی همچون تارا و شاهین از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما قیمتهای بالایی دارند که برای آحاد جامعه قابل دسترسی نیستند. در تلاشیم خودروهایی با قیمتهای پایینتر در کشور تولید کنیم.
فاطمی امین در سخنان خود اشارهای به افزایش تولید، بهبود کیفیت خودروها، توقف تولید خودروهای قدیمی و تولید مدلهای جدید کرده است. اما تمام این تصمیمات هزینهبر هستند و نیاز به نقدینگی بالایی دارند. فعالان صنعت خودرو نیز در یک گروکشی آشکار و تهدیدآمیز میگویند برخلاف وعدهووعیدها، خبری از تسهیلات بانکی کلان نیست درنتیجه افزایش قیمت خودرو امری اجتناب ناپذیر است.
با این حال وزارت خانه طبق گفتهی وزیر صمت فرمولی را برای افزایش قیمت خودرو در سال جاری پیشنهاد داده است، بر اساس این فرمول خودروسازان باید در سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ درصد از هزینههای تولید و نیروهای مازاد خود بکاهند. از این گفته وزیر صمت البته برداشت نادرستی صورت گرفت، به نحوی که خیلیها دچار کجفهمی شدند و فکر کردند قرار است امسال ۱۵ درصد از قیمت کارخانهای خودروهای داخلی کاسته شود. در صورتی که چنین نیست طبق فرمول ارائهشدهی وزارت صمت، قرار است قیمت خودرو با توجه به نرخ تورم و ۱۵ درصد کاهش هزینهای که خودروسازان ملزم به آن شدهاند، تعیین شود.
اگر قیمت خودرو در سال جاری بر اساس این فرمول افزایش یابد، احتمالاً شاهد افزایش قیمت ۲۵ درصدی خواهیم بود که هفت درصد بیشتر از رکورد قبلی است. در حال حاضر ستاد تنظیم بازار مسئول تعیین قیمت خودرو است، ستادی که پاییز سال گذشته مجوز افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودروهای داخلی را صادر کرد.
محمد
۹ خرداد ۱۴۰۱هزار درصد!
مزدا
۹ خرداد ۱۴۰۱مگه تا الان غیر از این بوده!!
مملکتی ک تورمی هست افزایش هم هست
دکتر استاپ
۹ خرداد ۱۴۰۱این دیگه چه تایتل مسخره ایه
شما طی ۴۰ سال گذشته سالی رو معرفی کنید ماشین گرون نشده باشه من از سایت لفت میدم😂😂😂
meysam
۹ خرداد ۱۴۰۱پرسیدن نداره
قبلا سال به سال
بعدها ماه به ماه
امروزه روز به روز و بلکه ساعت به ساعت افزایش میابد
بهنام
۹ خرداد ۱۴۰۱شک نکن !
Amard
۹ خرداد ۱۴۰۱جالب حرف از پلتفرم میزن اندازه یه فن خودرو هم اطلاع نداری یا فک میکنی مردم بی اطلاع هستن با این حرف قانع میشن شما همون پلتفرم داری استفاده میکنه با اتاق چراغ سپر جدید چه چیزی تغییر کرده فقط قیمت رفته بالاتر بهترین خودرو هاتون پلتفرم موتور گیربکس با تکنولوژی سی سال پیش دارن استفاده میکنند هنوز دارید نیسان جونیور تولید میکنی حیا کنید بس دیگه مملکت به فنا دادید
ممد ژانگولر
۹ خرداد ۱۴۰۱به نظر من دیگه وقتشه دولت ترمز دستیو بکشه و نقشه شماره دو رو اجرا کنن و یهو به بهونه توافق دلار بیاد رو ۱۵۰۰۰تومان خودبخود هر چی نقدینگی و پول مازاد چاپ شدست نابود بشه و ارزش ریال بره بالا و حسابی سر پولدارای تازه به دوران رسیده که ماشین و جنس احتکار کردن کلاه بذاره 😃
زیزیگولو
۹ خرداد ۱۴۰۱من نمیدونم جیب ایرانخورو و سایپا چقدر گشاده که هر چقدر مردم و دولت پول میریزن تو جیب اینا و هر چقدرم که افزایش قیمت میدن جیباشون پر شدنی نیستش و بازم میان میگن ما داریم ضرر میدیم!!
نوید ا ج
۱۱ خرداد ۱۴۰۱نکته در بهره و جریمه دیرکردی هست که به بانک ها پرداخت میشه.
shelby
۹ خرداد ۱۴۰۱تارا و شاهین از کیفت مناسبی برای دزدی برخوردار هستن ، تفاوت قیمتی که با سایر اشغال منتاژی های دو کارخونه خونخوار میزنن خیلی زیادی و رسما هیچ تفاوتی ندارن همین تارا که سوار شدم میکس پارس و ۴۰۵ و رانا بود هیچ تفاوت بنیادی نداشت ،شاید قطره ای بهتر از اونا باشه ولی ارزش چنین تفاوت قیمت نداره . تازه یکسری قطعات هم بین محصولات ویران خودرو مشترکه
آرش
۹ خرداد ۱۴۰۱“وضعیت صنعت خودرو کشور هنوز قابل دفاع نیست، اما نسبت به حدود ۶ ماه گذشته رشد قابل توجهی داشته و مشکلات آن یکبهیک در حال رفع است.”
دقیقا کجاش رشد داشته؟
قیمتها که سر به فلک کشیده تولید هم که با توجه به آمار ها رشدی نداشته.
این از کجاش در میاره میگه رشد قابل توجه
bizhan nano
۹ خرداد ۱۴۰۱طبق گفته های کارشناسان که با یه سرچ ساده میشه اونا رو پیدا کرد پلتفرمی که به مدت هفت سال مداوم بر روی خط تولید شرکتی قرار داشته باشه هزینه تولید خوب دقت کنید هزینه تولید برای آن کالا نزدیک به صفر درمیاد حالا ما داریم پلتفرم های سی و اندی سال پیش رو هنوز مونتاژ میکنیم با قطعه های چینی.چرا دروغ بگم اگه منم کارخونه داشتم و مشتریام سر و دست میشکوندن برا کالای کارخونه خب منم همین کارایی رو میکردم که این به اصطلاح آقایون انجام میدن