در دنیای هایفای، بلندگوهای الکترواستاتیک مدت زیادی بهعنوان حاکمان بیرقیب بازار شناخته میشدند؛ چراکه در مقایسه با انواع دیگر بلندگوها از شفافیت بیشتر و اعوجاج کمتری برخوردار بودند. امروزه اما شرکتهایی چون «وارویک آکوستیکس» این فناوری را وارد فضای داخلی خودرو کرده است تا از اتلاف فضا، افزایش وزن و مصرف بیهوده انرژی جلوگیری کند.
این شرکت مدعی است که صفحات الکتروآکوستیک آن تماما از جنس مواد بازیافتشونده یا بازیافتی ساخته شدهاند و در تهیه آنها نیز از هیچگونه ماده کمیابی مانند (نئودیوم مگنت) استفاده نشده است. فناوری پایه بلندگوهای الکترواستاتیک مبتنیبر اتصال میان صفحات و سطوح و ارتباط آنها تعریف میشود چون در این دسته از بلندگوها بهجای استفاده از روکش سیاه و مخروطی بلندگو که روی آهنربا قرار میگیرد، شاهد بهرهگیری از ورقهای مسطح هستیم.
ابتدا بهتر است نگاهی به تفاوت ساختار بلاندگوهای متداول و الکترواستاتیک داشته باشیم. یک بلندگوی عادی شامل یک روکش پخش صدا میشود که به مبدل القایی وصل میگردد. مبدل القایی دستگاهی است که انرژی را از شکلی به شکل دیگر تبدیل میکند؛ در بلندگوها انرژی الکتریکی به انرژی صوتی تبدیل میشود.
این مبدلها بهصورت متداول با نام «درایور» نیز شناخته میشود که شامل یک مغناطیس دائمی و یک حلقه متحرک الکترومغناطیسی به نام «کویل صدا» میشود. حلقه یادشده با دریافت سیگنال از سوی آمپلیفایر حرکت میکند پس روکش مخروطی بلندگو (دیافراگم) هم تکان میخورد و صدای خروجی که میشنویم را تولید میکند.
سازندگان این دستگاهها ممکن است برای تولید آهنربای موجود در بلندگو از مواد کمیاب استفاده کنند تا وزن آن کاهش دهند. استفاده از مواد خاص درکنار کاهش وزن به قدرتمندتر شدن بلندگو نیز کمک شایانی میکند.
در سوی دیگر، بلندگوهای الترواستاتیک ساختار نسبتا متفاوتی دارند که در آن سه وزق نازک در فاصلهای کم از یکدیگر قرار دارند و فرمی ساندویچوار به خود میگیرند. ورق مرکزی حامل بار الکتریکی است؛ بهاینترتیب سیکنالهای خروجی آمپلیفایر از درون ورقهای رسانای پیرامون آن عبور میگذرند. ورق مرکزی در پاسخ به این سیگنالها همانند یک بلندگوی متداول حرکت کرده و مرتعش میشود تا نهایتا صدای خروجی تولید شود.
راهحل وارویک آکوستیکس برای بلندگوهای داخل خودرو یک پرده نازک به ضخامت حدودی یکپنجم یک تار موی انسان یا ۰.۰۱۵ میلیمتر است. برای بهرهگیری از ورقی با این ضخامت پایین سازنده مجبور به تکیهزدن به کارت برنده بلندگوی الکترواستاتیک است؛ از آنجا که این ورق وزن بسیار پایینی دارد، بهراحتی به سیگنالهای آمپلیفایر پاسخ میدهد. بلندگوهای متداول مبتنیبر کویل غالبا از اجزای سنگینی تشکیل شدهاند و دستگاه برای ایجاد صدا باید بر اینرسی آنها غلبه کند.
وارویک آکوستیک جدود ۱۰ سال است که پنلهای الکتروآکوستیک خود را توسعه میدهد. فناوری محصولات این شرکت از مبدلهای القایی به عاریه گرفته شده است که پیشتر برای ساخت هدفونهای این مجموعه مورداستفاده قرار میگرفته است.
پنلهای یادشده شامل صفحات مبدل القایی الکترواستاتیک، «EST»، واویک آکوستیکس و یک ماژول درایو الکترونیک مخصوص میشود. EST در تمام حلقه خارجیِ سلولباز و لانهزنبوری کشیده شده و طبلهای کوچک و مجزایی را برای ارسال صدا ایجاد میکند. شکل، اندازه و توزیع این سلولها بر بسامد پاسخ آنها و جهت صدای تولیدشده تاثیرگذار است.
به نظر میرسد که محصول جدید وارویک آکوستیک میتواند نیازهای معمول بسیاری از کابران را بهخوبی پوشش دهد و همچنان بادوام، سبکوزن و کممصرف باشد. اگر این محصول همانگونه که سازندهاش ادعا میکند عمل کند، حتما صدای مناسب و مطلوبی را تولید خواهد کرد. نظر شما درباره پیشرفت فناوریهای صوتی در خودروهای جدید چیست؟ آیا خودروسازان نیز باید تمرکز خود را روی سیستمهای صوتی خودروشان بگذارند یا بهتر است این کار را به برندهای مشهور و بزرگان صنعت صوت واگذار کنند؟!
بهنام
۱۱ آبان ۱۴۰۱این فناوری هم شده مثل قضیه ی الکتریکی شدن خودروها که دوستداران سنتی خودرو عاشق صدای موتور و نعره های اگزوز هستن و از اون طرف خیلی ها سکوت بالا ، لرزش پایین و شتاب عالی برقی ها رو دوست دارن. بنده به شخصه عاشق صدا و سیستم های صوتی هستم و از تفریحات من گوش کردن به موسیقی و تست و بررسی آنهاست (بصورت آماتور و از سر کنجکاوی). از اون طرف دیدن ارتعاش درایور یا مخروط بلندگو هم از لذت های بنده هست . ضمن اینکه بنظرم این سیستم ها توانایی تولید صدای بم عمیق رو ندارن و همچنان باید این مهم بر عهده ی ساب ووفر سنتی باشه .
امیرحسین
۱۱ آبان ۱۴۰۱سیستم صوتی فقط لینکلن کانتیننتال 2019
Dna
۱۱ آبان ۱۴۰۱رقابت چیکارا که نمیکنه ولی تولید داخل یک چیز دیگس