رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اعلام کرد تعرفه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۱ تغییر نکرده است و مشابه سنوات قبل،۴۰ الی ۷۵ درصدی عوارض واردات بر اساس حجم موتور محاسبه خواهد شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و محسن صالینیا، رئیس سازمان گسترش و نوسازی ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالاتی در خصوص وضعیت بازار خودرو با آزاد شدن واردات ۷۰ هزار دستگاه دستگاه پاسخ دادند.
مهدی دادفر در پاسخ به سوالاتی پیرامون تاثیر واردات خودرو بر بازار ایران، گفت:
آنچه که مردم نیاز دارند خودرو است و آنچه که دولت موظف است آن را تامین کند خودرو است. زمانی که نمی توان از طریق تولید تقاضای بازار را پاسخگو بود باید از طریق واردات اقدام کرد.
در مقوله حمایت از تولید دولت میتواند تولیدکنندگان را از مالیات معاف کند و کمکهای دیگری انجام دهد. ممنوعیت واردات خودرو چهار سال بازار را به هم ریخت. باید بازار را مهندسی کنیم. قیمت خودرو خارجی را به شدت افزایش دادیم و از سوی دیگر توان تأمین بازار داخلی را هم نداشتیم. بعد از چهار سال قرار است ۷۰ هزار خودرو وارد شود.
از سال ۱۳۷۰ تا به امروز بالغ بر ۷۸۰ هزار دستگاه خودرو مشمول وارد کشور شده است. متوسط واردات از سال ۱۳۹۰ تا به امروز بالغ بر ۵۵ هزار دستگاه در سال است. بیشترین میزان واردات خودرو در سال ۹۴ بود.سال ۹۴ و ۹۵ سالی بود که بازار از نظر قیمت و از نظر تعداد برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان در حالت تعادلی بود .
وارد کنندگان آپشنهای مختلفی از جمله بیمه تکمیلی و خدمات دیگر را گنجاندند اما نکته اصلی این است که واردات ۷۰ هزار خودرو به کشور عدد معقولی است.
تعرفه ها ۵۵، ۷۵ و ۹۵ درصد است. تعرفه خودروی زیر ۱۵۰۰ سی سی ۵۵ درصد ، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی ۷۵ درصد و از ۲۵۰۰ سیسی به بالا ۹۵ درصد است. بعید است بدنه دولت توانایی اجرا داشته باشد. باید تلاش همه مسئولین در راستای افزایش رضایتمندی مردم باشد. هر کسی که توانست این موضوع را محقق کند انسان شریف و انقلابی است. کسی که نتواند این کار را انجام دهند به نظر بنده شخصیتی ضد انقلابی دارد.
محسن صالحی نیا معاون وزیر و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه به سوالات راجع به واردات خودرو و حمایت از تولیدکنندگان داخلی پاسخ داد:
در هیچ زمانی محدودیت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخل وضع نشده است. در چند سال اخیر به دلیل محدودیتهای بینالمللی، برای تامین ارز تولید کالاهای اساسی یا واردات محصول، با مشکل روبهرو بودهایم.
محدودیت واردات در سنوات قبل بنابر تصمیم سران قوا بوده است.صنعت خودرو را در برابر واردات رقابتی میدانیم و با برنامههایی که داریم هم از محل تولید داخل و هم از محل واردات این قابلیت وجود دارد که هم وطنان بتوانند خودروهای مناسبی را بر اساس شرایط قیمتی ابتیاع کنند و قطعا در تولیدی که مدنظر قرار دارد در وزارت صنعت و معدن و تجارت عزم جدی داریم.
ما همیشه تعرفه را در حداکثر ۱۵ بهمن ماه به دولت پیشنهاد میدهیم و دولت تصویب میکند امسال تعرفه واردات خودرو به دلیل اینکه امکان واردات وجود نداشت، پیشنهادی در خصوص تعرفه نداشتیم اما با عملیاتی شدن این موضوع اگر کسانی که مرتبط هستند پیشنهادی برای کاهش یا افزایش داشته باشند در دولت موضوع قابل بررسی است.
تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلاً تغییری نکرده است بر اساس همان تعرفه های قبلی است تعرفه از ۴۰ درصد تا مرز ۷۵ درصد بر اساس حجم موتور خودرو اعمال می شود.
خودروهای هیبریدی – برقی، حداقل تعرفه را دارند. اما سایر خودروها در چهار دسته ۱۰۰۰ سیسی، ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی، تعرفهگذاری میشوند.
ما برای سال آتی برنامهریزی هایی را انجام داده ایم که بخش وسیعی از آن در فرمان ۸ مادهای ریاست جمهور وجود دارد. یکی از موارد آن بحث حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی است.
ما برنامههای وزیر را در ۹ سرفصل دنبال می کنیم .سهام دولت در ایران خودرو حدود ۶ درصد و در سایپا حدود ۱۷ درصد است و سهام های دیگری به صورت خود سهامداری وجود دارد که به دلیل تصمیمات نادرست ایجاد شده است .
خودسهامداری و بخشی از سهام هایی که در اختیار یکسری از نهادهای عمومی است باید با شرایط و ضوابطی که فراهم میشود به سمت خصوصی دارای اهلیت پیش بروند که دارای برنامه و امکانات و منابعی باشند که در جهت توسعه تولیدات ،افزایش کیفیت و استفاده از روشهای نوین در تامین قوای محرکه و در تامین سایر بخش ها قدم بردارند تا رضایت مشتری جلب شود.
باید حتماً هم وطنان همانطوری که از بسیاری از کالاهای ایرانی استقبال میکنند خودرو هم جدا از این موضوع نیست. با تنظیم و تنظیم گری در سطح دولت امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد.
هیچ وقت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخل وضع نشده است .در کشور در ۳، ۴ سال اخیر به دلیل محدودیتهای بینالمللی و مسائلی که در ارتباط با تامین ارز مورد نیاز وجود داشت با محدودیت روبرو بودیم.
ممنوعیت واردات مصوبه سران قوا را گرفته است، واردات در هیچ مقطعی با شرایطی که وجود دارد برای تولید داخلی خودرو تهدید نیست.
واردات خودرو لطمه به تولید داخل نمیزند تولید داخل مسیر خود را پیش می برد. امسال ۵۰ درصد افزایش تولید را نسبت به قبل پیشبینی کردهایم با تامین یکسری از نیازمندیها و زیرساخت ها حتماً این موضوع محقق خواهد شد.
اگر برای واردات خودرو در سنوات قبلی عدد متوسط را در نظر بگیریم ، حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار به ازای هر خودرو است، اگر حداکثر این اتفاق بیفتد حدود۱.۴ میلیارد دلار است، باید ببینیم بر اساس شرایطی که سال آینده اتفاق میافتد چقدر ظرفیت داریم که این منابع تأمین شود و در قاعده این منابع با آن میزانی که امکان پذیر است عمل شود تا واردات اتفاق بیفتد.
آرم@ن
۱۷ اسفند ۱۴۰۰امیدوارم این ۷۰ هزارتا بتونه قیمت رو یه مقدار منطقی کنه،واقعا نجومی شده قیمت خودرو
فقط ایران خودرو و سایپا میتونن ماشین وارد کنن؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ اسفند ۱۴۰۰هیچ تاثیری بر کشوری با جمعیت 80 میلیون نفر نداره
ملت برای خودروهای تولید داخل که تقریبا سالی 900 هزار دستگاه هست، صف می کشن و دعا می کنن برای قرعه کشی
این تعداد ماشین وارداتی، سرکاری جدیده
Raptor
۱۷ اسفند ۱۴۰۰موافقم اقای اشتری
فقط از لحاظ بحث روانی بازار شاید مثلا در حد یک ماه قیمت های ماشین خارجی بیان پایین و بعد که گذشت دوباره همین ۷۰ هزارتا هم قیمتاشون نجومی تر بشه حتی
sina7
۱۷ اسفند ۱۴۰۰این جدید ها که میان قراره قیمت های فضایی داشته باشن. چون دست من و شما نمیرسن قطعا.
ازونور هم کارکرده ها میگن خب ماشین ما فرقش با فلان ماشین ۳-۴ ساله پس باید نهایت ۲۰ درصد ارزون تر باشه، پس کارکرده هم گرون میشه. ازونور قیمت ایران خودرو و سایپا هم که خود به خود میره بالا
خلاصه اش اینه که امید نداشته باشید چون خودتون بیشتر اذیت میشید
بعد جالبه که میگه هدف ما رضایت مردمه!!!
تعرفه ۹۵ درصدی برای رضایت مردمه یا پر کردن خزانه داروغه از جیب مردم؟؟؟؟
آرم@ن
۱۷ اسفند ۱۴۰۰نمیدونم والله.خداکنه حداقل یه تأثیری داشته باشه،حالا اگه با قضیه برجام هم همزمان بشه میشه یکم امید داشت
مرغ سحر
۱۷ اسفند ۱۴۰۰آقای اشتری،شما از کجا می دونید که واردات خودروی سرکاریه؟شما یک فعال رسانه ای هستید و باید بر مبنای فکت و سند صحبت بکنین نه بر مبنای گفته های یک مشت عوام کوچه و بازاری…چرا ما عادت کردیم که در برابر هر تصمیم مثبتی که مسئولان می گیرن سریع گارد مخالف بگیریم؟شما میگی که 70 هزار تا ماشین برای بازار ایران کمه.من هم میگم کمه ولی مگه تو همون سال 96 که اوج واردات خودرو به ایران بود چند تا ماشین وارد ایران شد؟حدود 100 هزار دستگاه.در حالی که تولید داخل در اون زمان بالای یک میلیون دستگاه بودو ورود همون 100 هزار دستگاه ماشین وارداتی باعث شد که خیلی از وارد کننده ها برای فروش ماشین هاشون انواع و اقسام طرح های قسطی بزارن و این در عمل به نفع مصرف کننده بود.تازه مگه قراره همه مردم ماشین خارجی بخرن؟برادر من کل بحث اینه که ورود ماشین خارجی باعث افزایش عرضه و شکستن جو روانی و احتکار در بازار ماشین های وارداتی تو ایران میشه و دیگه هر دلال فاسد و طمع کاری به خودش جرأت نمیده که هر نرخی رو که عشقش کشید رو ماشین وارداتی بذاره.الان ماشین تویوتا لندکروز پوکیده مدل 2011 بالای 4 تا 5 میلیارد تومن معامله میشه و علت این وضع هم چیزی نیست جز ممنوعیت واردات ماشین.من بهتون قول می دم که همین ورود 70 هزار دستگاه ماشین اگر عملیاتی بشه زلزله بزرگی تو بازار ماشین های وارداتی ایجاد می کنه و نرخ های کاذب و حبابی امروز ماشین های وارداتی به سرعت می شکنه و این به نفع مصرف کننده است.کلا صحبتم اینه که موضعی نگیریم که در نهایت به نفع یک مشت دلال و نمایشگاه دار دزد و فاسد تموم بشه.جوگیری در برابر واردات خودرو هم در حال حاضر یعنی آب به آسیاب ریختن یک مشت نمایشگاه دار و دلال از خدا بی خبر.حداقل از تصمیمات مثبت مسئولین حمایت کنیم وکلا سعی ما بر اصلاح امور باشه و نه تخریب صرف.
Amard
۱۷ اسفند ۱۴۰۰شما چقد فکت میخای تو این دوره چهل سه سال کی مردم عادی راحت گذاشتن که ماشین با کیفیت سوار بشن زمان خدا بیامرز ماشین با تعرفه پایین میومد تولید خودرو هم ایران تو منطقه رتبه یک بود حتی مهندسی که بعدا رفته کره از شرکت لیلاند اول اومد ایران تا پیکان به خودرو ملی تبدیل کن همین الان خودرو مونتاژی چینی دو سه برابر قیمت جهانی میفروشن تا مردم مجبور بشن خودرو بیکیفیت از رده خارج سی سال پیش بخرن ارزش پول ملی رو هم که هفت تومن تحویل گرفتن الان بیست پنج هزار تومن به ازی یک دلار دیگه چطوری دشمنی با ملت نشون بدن شما قبول کنی
Amard
۱۷ اسفند ۱۴۰۰همه تولید کنندگان قطعه سازان وابسته به قدرت هستن چون در ایران اگر وابسته نباشی نمیرارن کاری انجام بدی قیمت مونتاژی چینی دو سه برابر قیمت جهانی گذاشتن که ماشین های بی کیفیت از رده خارج سی سال پیش با قیمت ماشین روز به مردم بفروشن پول ملی بی ازش کردن تبدیل به بودجه کردن برای اون بی سوادی بی لیاقتی که اسمشون مقام فلان بسار گذاشتن شما خودت میزنی به اون راه میگی با این تعرفه بالا میزارن پایین بازار اصلاح میشه
sina7
۱۸ اسفند ۱۴۰۰مرغ سحر
گوش همه از این حرفایی که میزنید پره
دلال که من و امثال من نیستیم
دلال کسیه که قدرت داره
کسی هم که قدرت داره، میتونه ماشین هم وارد کنه
هر دو تا ماشین نو و کارکرده دست اونه و قیمت رو هم خودش بهت میده
حالا شما فکر میکنی دلال یه آدم ساده مثل ماهاست
ولی اینطور نیست
مسئول واسه من و شما تصمیم درست نمیگیره
پس نیازی به حمایت نیس
اشتباه هم هست حتی
مملکت به خاطر همین حمایت و تملق اشتباه به بیراهه رفته
سال هاست همه چیو ممنوع میکنن و گرون میشه
آخریش هم همین لوازم خونگی
قبلشم ماشین
این تحلیل های آب دوغ خیاری امثال شمارو ما هزار بار شنیدیم
تو این ۳-۴ سال بار ها تیتر بزززززررررررگ زدن که آقا ماشین داره ارزون میشه به فلان دلیل
تهشم همیشه گرون شده
چهل ساله تو این مملکت فقط گرونی وجود داره!
ازین به بعد هم همینه!
Amard
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ادمی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد میگم نود درصد مردم ایران محروم از خودرو به روز هستن در صورتی حتی با وضعیت افتضاح ارزش پول ملی چه با مونتاژ چه با واردات البته با قیمت عادلانه قطعا مردم میتونن از حقوق خودشون که داشتن خودرو بروز و ایمن هست بهره مند بشن اینکه واردات باعث این میشه که تا حد کمی قیمت ها کاهش پیدا کن احتمالا درست اما اون خودروها فقط برای اون ده درصد که توان خرید نگهداری خودرو وارداتی با قیمت فضایی دارن نه برای عموم مردم میخای متوجه بشی یا در مقابل متوجه شدن مقاومت سختی داری
رام
۱۷ اسفند ۱۴۰۰با توجه به بازار مونتاژکاری خودروهای چینی و قیمت ۳ برابری آنها در داخل به نظر میرسه این برنامه فقط تشویش اذهان عمومی برای بهره گیری حداکثری خودشون هست.فقط و فقط برای خودشون.
اونم به دلیل فشار آقازاده هاشون نه نیاز من و شما و ملت
مرغ سحر
۱۸ اسفند ۱۴۰۰آقای amard
من الان تو سال 1400 زندگی می کنم و به زودی وارد سال 1401 میشیم پس برای من هیچ مهم نیست که تو دهه 50 شمسی بازار ماشین ایران چطور بود و قیمت ماشین چقدر بود.برای من همین لحظه و همین وضعیت امروز مهمه و نه گذشته های تخیلی و توهمی که اصلا ندیدم.در ضمن،فکر می کنم شما خودت رو به اون راه زدی و داری بحث رو منحرف می کنی.تموم حرف من اینه که هر کس امروز بر علیه واردات ماشین گارد مخالف می گیره خواه ناخواه داره آب به آسیب اون دلال ها و نمایشگاه دارهای طماع و فاسدی می ریزه که از ممنوعیت واردات تو این چند سال گذشته حداکثر سوء استفاده رو کردن و تا می تونستن روی قیمت ماشین های وارداتی کشیدن و خون مصرف کننده رو تو شیشه کردن.اینکه میگی ماشین خارجی با سه برابر قیمت عرضه میشه از اون حرفهاست؟مگه قبلا که واردات آزاد بود ماشین وارداتی با قیمت اصلی به دست مصرف کننده داخلی می رسید که حالا میگی با سه برابر قیمت می دن دستمون!حداقل فایده واردات ماشین اینه که جو گرونی رو تو بازار میشکنه و نمی ذاره که اون دلال هر چی دلش خواست روی قیمت ماشین بکشه و خود همین مورد به نفع مصرف کننده است.مسلمه که وقتی که سانتافه 2022 به بازار بیاد قیمت سانتافه های 2017 و 2018 ای که تو ایران نزدیک سه میلیارد فروخته می شه شدیدا افت می کنه و همین طور بقیه ماشین های خارجی.اینو قضیه رو هر بچه ای متوجه میشه.تعجب می کنم این نکته رو راحت انکار می کنی و میزنی به جاده خاکی..
و اما آقای رام
ماشین وارداتی رو فقط اون قشری که تو گفتی تو ایران سوار نمی شن.تا اونجا که من می دیدم خیلی از اعضای اون قشر ماشین های داخلی و معمولی سوار میشن.این حرف که فقط آقازاده ها هستند که تو ایران ماشین خارجی سوار میشن بزرگترین دروغی هست که تا حالا که در این کشور گفته شده.کلا ما هزاران فرد موفق از پزشک،بازاری،مهندس،ورزشکار،بازیگر و….تو این مملکت داریم که مشتریان ماشین های وارداتی هستند.اتفاقا بیشترین حجم ماشین های وارداتی رو مردم عادی سوار می شن نه آقازاده ها.پس واردات ماشین در نهایت به نفع همه مصرف کنندگان است.چون حداقلش قیمت ها رو تو بازار ماشین می شکنه و تورم رو پایین میاره و حق انتخاب بیشتری رو به مشتری میده.
داود
۱۸ اسفند ۱۴۰۰اتفاقاً خیلی تاثیر داره .یک درصد مردم خودروی خارجی سوار میشن در حالیکه ده برابر این .خودرو قراره وارد بشه . بازار خریداران خودروی خارجی را اشباع میکنه.
محمد
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ایشالله که خیره به قول ماکان
زیزیگولو
۱۷ اسفند ۱۴۰۰خوشحال نباشین چون قرار نیستش شرکتهای نمایدگی مثل آسان موتور یا ایرتویا و بقیه شرکتای نمایندگی که در ایران هستن خودرو وارد کنن بلکه قراره سایپا و ایرانخودرو این کارو انجام بدن که میشه انحصار در انحصار🤦🤦🤦
ARMAN
۱۷ اسفند ۱۴۰۰به نظر من از انحصار خیلی بهتره
حتی با قوانین عجیبش
ماکسیمیلیان
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ترجمه : غارتگری همچنان پایدار خواهد بود👌🏻
فرزاد
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ارزونترین خودرو اگه ده هزار دلار باشه و وارد بشه با احتساب نرخ ارز و تعرفه و مابقی هزینههای قانونی قیمتش حداقل بالای پونصد میلیون تومان خواهد بود که عملا هیچ رقابتی با محصولات مثلا داخلی ندارد که هیچ بلکه به نوعی حمایت در سایه خواهد بود پس تنها امید ساماندهی بازار خودروی کشور یا حذف دو غول خونخوار صنعت خودروسازی مثلا داخلیست یا واریز مستقیم پول بیتالمال نفت و منابع به حساب ملت است
کوبیده
۱۸ اسفند ۱۴۰۰مشکل اصلی همین ارزش پهن ملیه
ilia2008
۱۷ اسفند ۱۴۰۰خب پس همون همیشگیه
یه عده پول دار ماشین جدید می خرن
مام باید همون ۴۰۵ و پرایدمون رو سوار بشیم
AMG GT R
۱۷ اسفند ۱۴۰۰دلالان محبت (مسئولین) مثل اینکه فکر میکنن ۷۰ هزار تا برای ۸۰ میلیون آدم کفاف می دهد البته اگر فکری داشته باشن …
میثم
۱۷ اسفند ۱۴۰۰این اعداد و ارقامی که بابت تعرفه میگن چرنده
گفتن که ماشین زیر 1500 سی سی، 55% تعرفه
الان طبق لینک زیر قیمت سوزوکی dzire صفر فول با موتور 1.2 لیتری در امارات 36.000 درهم است که با احتساب 55% تعرفه میشه 55.800 درهم. قیمت درهم امارات هم امروز 7144 تومن که من میگیرم 7150 که قیمت این ماشین میشه 399 میلیون
https://www.dubicars.com/2022-suzuki-dzire-12l-glx-inside-beige-special-offer-code-sdg20-486083.html
آیا واقعا اگه بیاد این قیمت میدن یعنی کمتر از دنا پلاس ایران خودرو یا هم قیمت شاهین با اون موتور دوزاری ؟؟؟؟؟؟
الان سایت باما هایما اس5 فول اتومات صفر کیلومتر رو گذاشته 700 میلیون
همون ماشین تو امارات قیمت گذاشته 32.300 درهم با تعرفه 55% میشه 50.065 درهم که میشه 358 میلیون
https://www.dubicars.com/2018-haima-s5-15-haima-s5-full-option-499680.html
مسعود
۱۷ اسفند ۱۴۰۰قطعا این طور نخواهد بود . هزینه حمل و شماره گذاری و بیمه و مالیات بر ارزش افزوده باعث می شود. قیمت تمام شده محصول حداقل ۲ برابر قیمت دبی باشد البته برای موتور زیر ۱۵۰۰ سی سی .برای حجم موتور بالاتر تا ۳ برابر قیمت دبی با دلار آزاد خواهد بود. اما باز هم شرایط نسبت به ممنوعیت واردات بهتر خواهد بود.