سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در جدیدترین اظهارات خود ادعا کرد، مجوز مجلس برای واردات خودرو پابرجا است و دولت از ابتدای فروردین میتواند خودروی سواری وارد کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، سید نظام موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در خبر ۲۱ شبکه خبر درباره برخی اظهارنظرها درخصوص حذف بند مربوط به واردات خودرو در قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت:
موضوعی که آقای حاجی بابایی مطرح کردند منظور این نیست که مصوبه واردات خودرو حذف شده، ما قبل از مصوبه مجلس هم منعی برای واردات خودرو نداشتیم اما به دلیل مسئله ارز، دولت تا بحال از واردات خودرو جلوگیری کرده است اما مجلس با توجه به هزینه هایی که وجود دارد و درخواست هایی که مردم داشتند، مجوزی را برای واردات انواع خودرو به دولت دادیم که معنی آن نیست که در گذشته منعی داشتیم. ما در این مصوبه میزان واردات خودرو را مشخص کردیم.
مجلس مجوز واردات خودرو را به صورت کلی براساس شرایطی به دولت داده است، تنها چیزی که حذف شده عدد مربوط به واردات خودروی سواری است و اگر دولت از لحاظ ارزی مشکلی وجود نداشته باشد و با سیاست های کلی نظام هم مشکلی نباشد دولت می تواند واردات خودرو داشته باشد.
مجوز مجلس برای واردات خودرو پابرجاست و دولت از ابتدای فروردین میتواند خودروی سواری وارد کند.
یکی از موضوعاتی که مجلس یازدهم در ۱.۵ سال گذشته دنبال کرده بحث واردات خودرو بوده و تاکنون در این زمینه مصوبات پی در پی داشته که البته با ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده بود.
آخرین اقدام مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ است که در نهایت به صورت کلی واردات خودرو به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسیده است و این موضوع جای هیچ خدشهای ندارد.
در مصوبه نهایی مجلس که پیش از سال جدید برای شورای نگهبان ارسال شده بود، در ذیل بند «ک» تبصره ۷ برای واردات خودروی سواری تعداد ۷۰ هزار خودرو ذکر شده بود که در پی ایرادات مجمع تشخیص و با مجوزی که صحن علنی مجلس داده بود، این عبارت حذف شده است، اما در ابتدای این بند صراحتا عبارت «صدور مجوز واردات خودرو» آمده که به معنی واردات هرنوع خودرو از جمله خودروی سواری است.
در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصریح شده که دولت اجازه واردات خودرو با رعایت سیاستهای کلی نظام و شرایط سه گانهای که در این همین بند آمده دارد، از جمله «ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز توسط دولت تعیین میشود»، «عدم آسیب به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت» و «شرایط رقابتی رعایت شود» بنابراین با رعایت این اصول دولت اجازه واردات هرنوع خودرویی دارد.
اظهارات رئیس کمیسیون تلفیق، پیرامون حذف «مصوبه واردات خودرو»
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه صبح امروز در گفتگویی تلویزیونی اظهار کرد که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه واردات خودروی سواری را مغایر با سیاستهای کلی نظام دانست و شورای نگهبان بدون تأیید مجمع، امکان تأیید بودجه را نداشت و لذا کمیسیون تلفیق با مجوز هیئت رئیسه مجلس، نظر مجمع را اعمال کرد.
حاجی بابایی تصریح کرد:
در تصویب بودجه، مجلس باید اشکالات و ابهامات شورای نگهبان و همچنین موارد مغایر با سیاستهای کلی نظام را رفع کند که با توجه به تعطیلی جلسات علنی مجلس در روزهای پایانی سال و احتمال تأیید نشدن لایحه بودجه در شورای نگهبان، کمیسیون تلفیق مجوز داشت در هماهنگی با شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت رئیسه مجلس ایرادات باقی مانده را برطرف و بودجه را نهایی کند.
چندین ایراد شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت در خصوص تبصرههای مختلف، از جمله مصوبه واردات خودروی سواری باقی مانده بود، لذا بنده و تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق برای هماهنگی جهت رفع این ایرادات یک روز از صبح تا اذان ظهر در شورای نگهبان و از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه تا اذان مغرب در مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشتیم.
در جلسه با اعضای هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص مصوبه مجلس درباره واردات خودروی سواری رأیگیری شد که مخالفت با این مصوبه شدید و تقریباً اجماعی بود.
کمیسیون تلفیق نمیتواند از طرف خود مصوبهای را تغییر دهد مگر آنکه شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام، آن را مغایر با شرع، قانون اساسی یا سیاستهای کلی بداند. حتی اگر ما مجوزی برای حذف این مصوبه نداشتیم، با توجه به مخالفت شدید هیئت عالی نظارت با واردات خودرو سواری، ارسال این مصوبه به مجمع راه به جایی نمیبرد.
احمدرضا
۱۵ فروردین ۱۴۰۱دیگه این مسئله با گفتگو حل نمیشه به نظرم با هم دوئل کنن سریع تر به نتیجه میرسه
ممد ژانگولر
۱۵ فروردین ۱۴۰۱دیگه زیاد مهم نیست نمیشه که نشه با همین ماشینا سر میکنیم
Raptor
۱۵ فروردین ۱۴۰۱ایران الان روزی ۳ میلیون بشکه نفت داره میفروشه،توافق که تقریبا قطعی هست و با برجام فروش نفت ایران بیشتر هم میشه،چندین میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران هم ازاد میشه دیگه چه مشکل ارزی دارن؟!! ۷۰ هزارتا خودرو مگه چقدر میشه!
هر روز یکی تایید میکنه یکی رد،الان دو روز دیگه خبر میاد و صحبتا مجلسو رد میکنن
مجلس و دولت ظاهرا زورشون به مافیا نمیرسه
A.M.D
۱۵ فروردین ۱۴۰۱وقتی پول کشور به جای اینکه خرج کشور و مردمش بشه میره تو جیب یه سری افراد محدود میره چه انتظاری دارید ؟
البته مردم هم چندان بی تقصیر نیستند
Mad.z.Max
۱۵ فروردین ۱۴۰۱رَپتور جان صحبت شما درست، ولی سوال من اینجاس، اصلا چرا مجوز واردات باید منحصرا دست دولت باشه؟ این چه بدبختیه گریبان کشور رو گرفته، که از بازار چیپس و پفک تا هر بازار بزرگی که فکرشو بشه کرد توش انحصار هست! فساد دیگه چجوری بوجود میاد پس؟
Raptor
۱۵ فروردین ۱۴۰۱داداش دست دولتم نیست زیاد! میبینی که رئیس جمهور دستور صریح داده به واردات،مجلس هم ده بار گفته باید ازاد بشه،ولی ازاد نشده،چرا؟ چون مافیا تو جاهای قدر تری نفوذ داره که دولت و مجلس عددی نیستن در برابرشون
Danial
۱۶ فروردین ۱۴۰۱تمام حرفت درست بود فقط من جمله آخر رو اصلاح میکنم.
مجلس و دولت خودشون همون مافیای خودرو هستن.
پدرام
۱۵ فروردین ۱۴۰۱واردات رو باز می کنند اما قطعا تعرفه گمرکی و مالیات به گونه ای محاسبه میشه که مبادا بازار چینی فروشان به خطر بیفته! اون زمان هم باید مالیات ماشین بالای 1 میلیارد رو بدی هم کلی هزینه اولیه گمرک و کوفت و زهرمار!!
مرادی
۱۶ فروردین ۱۴۰۱خیلی جالبه ماشین صد تومنی شده یک میلیارد و خورده ای بعد براش هم مالیات میگیرن خستمون کردن
Danial
۱۶ فروردین ۱۴۰۱قبلاً ک چیزی در حدود 125 درصد میشد احتملاً الان میشه 250 درصد به بالا.
قاعدتا اینجوریه میگن این ماشین هایی که الان هستن که هستن همین قیمت میمونن پس ماشین جدیدا با دوبرابر اینا وارد بشن که تازه همینهایی که الان هستن همینا بازم جا باز کنن که قیمتشون بیشتر بشه مثلاً بنز 4 میلیاردی که الان هست مدل جدیدش میاد میشه 8 میلیارد پس این قدیمیه تازه جا باز میکنه تا 6 میلیارد حالا شما همین رو به بقیه ماشین ها تعمیم بده.
کل داستان اینکه که این حرم زادگان جیبی دارن که ته نداره
meysam
۱۵ فروردین ۱۴۰۱دو مسئله وجود داره:
مسئله اول اینکه یه لایحه تصویب میشه و بعد دوباره رد میشه و بارها این چرخه ادامه پیدا میکنه و رسانه ای شدن هر بار این تصویب و حذف شده این لایحه ها، باعث وارد شدن شوک به بازار می شه
مسئله دوم اینکه در اون مجلس به اون عریض و طویلی، یه نفر وجود نداره که بیان عین آدمیزاد حرف بزنه و خیلی ساده و شفاف هر کوفتی که تصویب شده رو به مردم بگه. هرکی عشقی حرف میزنه. یکی یه چیزی تراوش میکنه نف ربعدی میاد تراوشات قبلی رو تفسیر میکنه و نفر سوم … و به همبن منوال ادامه پیدا میکنه
طویله از اونجا هم قانون مندتره هم ساکنانش فهمیده تر
بهنام
۱۵ فروردین ۱۴۰۱اگه مرد عمل هستن واسه قشر ضعیف ملت کاری کنن مایی ک یدونه پژو مدل نود داریم توانایی خرید مدل نودوپنجو نداریم بماچه واردات خودرو
مازراتی
۱۵ فروردین ۱۴۰۱بحث واردات خودرو شده مثل عذاب جهنم ایرانیا ی روز بشکه هس قیر نیس ی روز قیر هس قیف نیس ی روز همشون هستن مامور عذاب نیس
اینا هم ی روز دولت وارد نمیکنه ی روز مجلس نمیذاره ی روز شورای نگهبان روز بعد تشخیص مصلحت
اینا به هدفی که میخوان میرسن گرون کردن سر سام آور و پایین آوردن شدید کیفیت و امکانات
همه این شر و ورهایی که میگن سیاه بازیه
زیزیگولو
۱۵ فروردین ۱۴۰۱ماجرای واردات خودرو شده داستان یه بوم و دو هوا و انگار تمومی هم نداره این ماجرا🤦🤦🤦
Jdm باز
۱۵ فروردین ۱۴۰۱من که ایمان ندارم به این لا*شخورها
بعدشم
اصن خودرو وارد شد، اینقدر مالیات و تعرفه میزارن روش که قیمتش دو برابر بازار جهانی بشه
مازرتی
۱۵ فروردین ۱۴۰۱کاش دو برابر بشه الان سانتافه صفر ۲۰۲۲ بالاترین و گرون ترین تیپش حدودا ی میلیارد قیمت میخوره به پول ایران
حالا اینا مدل ۲۰۱۷ سفارش اروپا که برا ۵ سال پیش هس و چقدر از نظر تکنولوژی ضعیف تره رو دارن میدن دو میلیارد و دویست سیصد
بهراد
۱۵ فروردین ۱۴۰۱https://www.pedal.ir/magazine/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9-2/
4 سال پیش گفته بودم سانتافه میشه یک میلیارد که خیلیا باور نکردن ، الان 2022 اون قیمته و 2017 دو دویست
mm-yarlou
۱۵ فروردین ۱۴۰۱آقا نخواستیم وارد کنید ما که پولمون نمیرسید بخریم فقط دلمون خوش بود قراره تو خیابون ماشین باکیفیت ببینم تا الان ندیدیم از الان به بعد هم باکی نیست
عارف
۱۶ فروردین ۱۴۰۱لطفاً سوزوکی جیمنی هم وارد کنید.