امروز نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس واردات خودرو را تنها راهکار تنظیم بازار دانست. نایبرئیس کمیسیون قضایی مجلس هم، معتقد است با واردات میتوان خودروسازان را ادب کرد!
سیدجواد حسینی کیا رئیس کمیسیون صنایع مجلس، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از گرانی خودرو، گفت:
در شرایط کنونی فقط واردات خودرو بازار را تنظیم میکند و درصورت بی توجهی به این مهم و با دست فرمون کنونی خودروسازان، بهای این کالا نه تنها کاهشی نمیشود بلکه سیر صعودی آن نیز تداوم خواهد داشت.
برای تنظیم بازار چارهای جز واردات مدیریت شده وجود ندارد، در حال حاضر عرضه و تقاضا خودرو متناسب نیست و تولید خودروسازان نیاز بازار را تامین نمیکند.
هرچند ادعا میشود که خودروسازان زیرساخت لازم برای تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارند اما در واقعیت این شرکتها فقط ۹۰۰ هزار دستگاه تولید کردند و از آنجا که نیاز بازار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است با کمبود حدود ۵۰ درصدی عرضه، تنظیم بازار ممکن نیست؛ برای جبران کمبود خودرو در بازار باید واردات انجام شود.
متاسفانه هزینه بالاسری خودروسازان زیاد است در نتیجه تولید آنها با زیان همراه بوده و این موضوع موجب میشود که این شرکتها تمایلی برای افزایش تولید نداشته باشند حال آنکه به جای کاهش تیراژ تولید باید برای کاهش هزینههای مازاد برنامهریزی شود.
حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در گفتوگو با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به نابسمانی در بازار خودرو، از لزوم واردات محدود برای کنترل رفتار خودروسازان سخن گفت:
مجلس برای در هم شکستن قدرت انحصار خودروسازی ها، در بودجه امسال واردات ۷۰ هزار خودروی هیبریدی و برقی را دیده است.
هر چقدر صحنه رقابت زیاد شود کیفیت محصولات داخلی هم ارتقاء پیدا میکند،اگر بتوانیم خودروهای خارجی را در حد محدود وارد کنیم، به نظر میرسد خودروسازان داخلی و دولتی که همیشه به عنوان یک فرزند دارای لطافت و خودنمایی خاص خودشان هستند و به نوعی با استبداد در قیمت ها به مردم ظلم کردند، ادب میشوند.
هر چقدر با احتکار مبارزه کنیم فایده ای ندارد مگر اینکه درب رقابت را باز کنیم؛ همیشه در بحث تقویت کالای داخلی یک اشتباهاتی داریم که به واسطه آن مردم را از واردات خودرو محروم می کنیم.
نباید به سرمایه ملی ضربه زد، نمی خواهیم بگوییم صد در صد اما باید به صورت محدود واردات خودرو صورت بگیرد تا خودروسازان داخلی بدانند رقیب دارند.
واکنش مدیر عامل ایران خودرو به موضوع مافیا
مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبه با خبرگزاری فارس، ضمن اعلام موافقت با واردات خودرو گفت:
در مورد واردات خودرو مباحثی مطرح میشود که مافیا اجازه نمیدهد و من در همین جا به عنوان مدیرعامل ایران خودرو تاکید میکنم که گروه صنعتی ایران خودرو و بنده به عنوان مدیرعامل این شرکت خودروساز هیچ گونه مخالفتی با واردات خودرو نداریم.
ما هم موافقت واردات خودرو هستیم و هم موافق رقابت هستیم، بنابراین اگر مشکلاتی وجود دارد در رابطه با واردات مقصر را ایران خودرو یا سایپا ندانند.
فضای کار بهگونهای ترسیم شده که کارکردن را بسیار سخت کرده است. ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران و خاورمیانه و یکی از خودروسازان مطرح خاورمیانه به اعتقاد کارشناسان با تمام محدودیتها یک سر و گردن بالاتر از بسیاری از بخشهای اقتصادی کشور است. مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: کسانی با حُسننیت و سوءنیت به دنبال حاشیه و مانع تراشی برای رسیدن به اهداف ما هستند بدانند اگر میخواهند به ایران خودرو برسند باید خودشان را بزرگ کنند و ما نمیگذاریم ما را کوچک و اندازه خودشان کنند.
مسائلی در رابطه با مافیای خودرو مطرح میشود، سوال من این است که مافیای خودرو کیست و کجاست؛ آنها که این مسائل را مطرح میکنند بگویند که مافیای خودرو کیست و به ما نشان دهند.
آیا دولت میتواند مستقل از دیگر نهادها، واردات خودرو را آزاد کند؟
براساس شواهد موجود، ظاهرا قانونی برای منع دولت از واردات خودرو وجود ندارد. همانطور که چهار سال پیش، دولت وقت با هدف مدیریت منابع ارزی، تصمیم به توقف واردات خودرو گرفت؛ امروز هم میتواند مستقل از نهادهای قانونگذار مثل مجلس شورای اسلامی، واردات را آزاد کند. در واقع، طرح پیشنهادی مجلس برای از سرگیری واردات، با هدف کمک به ساماندهی بازار خودرو و کاهش انحصار تصویب شد.
قبل از آنکه بند واردات خودرو از متن بودجه ۱۴۰۱ حذف شود، درآمدی حدود ۶۰هزار میلیارد تومانی از محل مالیات و عوارض ۷۰ هزار خودروی وارداتی، پیشبینی شده بود.
آرم@ن
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دولت و مجلس تو خواب بتونن حریف مافیا بشن
zeg02
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱فعلا که مجلسیا برن سیسمونی نوه هاشون رو از خارج بخرن 😬
Amard
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱مگه فک میکنی دولت مجلس تصمیم گیر هستن اونها فقط باید بگن چشم چون از سفره کنار گذاشته نشن ضمنا مشکل ما خیلی اساسی تر از واردات خودرو بخاطر همین که چه واردات بشه چه نش اکثریت مردم بی بهره میمونن از حقوق امکانات اولیه مشکل ریشه ای باید ریشه ظلم خوشکوند نه شاخه رو
Jdm باز
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱من که حتی یک درصدم امیدی به واردات خودرو ندارم
حتی اگر وارد هم بشه، با قیمت های فضایی و بسیار گران و حتی دو برابر قیمت جهانی به دست افراد میرسه
اونم نه برای مردم عادی، بلکه پولدارا !
SS
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱دو برابر قیمت جهانی بودن که چیز جدیدی نیست
الان ماشین های 2016-2018 دارن با سه تا چهار برابر قیمت جهانی فروش میرن
blackferrari
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشینی که قرار باشه با ۳ ۴ برابر قیمت واقعیش فروش بره بهتره وارد نشه
HamiD
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱عی بابا گرفتار شدیم!
این میگی بکن اون میگه نکن!
چرا واردات رو باز نمیکنی؟!
در ضمن با مونتاژ چینی ها اصلا امیدی به واردات نداشته باشین عزیزان … خصوصا اونی که پولش رو داره داره گذر موقت میاره عشق میکنه …
تمام …
علیرضا
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اگه خودرویی هم وارد بشه نصیب خودشون و آقا زاده ها میشه و به ریش ملت خنگ بخندند
پس همون بهتر که وارد نشه ولی آخرش برای خودشون وارد می کنند،
محمد
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱چه باز بشه و چه نشه فایده ای به حال ما نداره و مطمنا دلیلش هم شکستن انحصار نیست . نیاز بازاری که اقای حسینی کیا میگه ماشین های وارداتی نیست طبق امار ها فقط یک درصد مردم ایران ماشین خارجی دارند.ضمنا تا اونجایی که یادم هست هر وقت نسل جدید ماشین ها میامد نسل قبلی ها ارزون نمیشد بلکه نسل جدید گرون تر بوده و علاوه بر این برای این که یک ماشین شماره گذاری بشه 120 درصد قیمت دلاریش میره روش و این در حالیه که ارز سنایی بهش اختصاص میدن که فکر کنم الان 24 هزار تومن است نه ارز دولتی. به جای اینکه بخوان کمبود کسری بودجه دولت رو با واردات ماشین جبران کنن بعد بزنن به اسم انحصار چهار تا پلتفرم جدید حتی چینی مونتاژ کنن با قیمت منطقی و محصولات قدیمی رو هم از خط تولید خارج کنند که نیاز بازار برطرف بشه و مردم هم بتونن بخرند.
البته هیچ وقت این کار را نخواهند کرد چون تا قبل از این هم نکردند برجام که بود ماشین های سگمنت c مثل النترا و اکسنتت و سراتو یا هاچ بک های سری i هیوندایی را مونتاژ کردند اما نه به قیمتی که مردم عادی بخرند بللکه به قیمت ماشین خارجی و لوکس
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱وقتی میگن از تولید داخل حمایت کنید و ما مردم پولمون رو حروم جنس داخل میکنیم و کلی ضرر و درد سر نصیبمون میشه در حالی که اون گندشون به اندازه یک کامیون سیسمونی از ترکیه میاره و به ریش مردم میخندن.حیف که پدال پاک میکنه وگرنه بیشتر میگفتم.فقط دوستان تا زمانی که مجبور نشدید کالای ساخت داخل نخرید و این رو به دیگران هم بگید.در ضمن این مملکت حیف شد.دیگه درست نمیشه
Navid_A.J
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱هرچقدر دولت از اقتصاد دورتر باشه، برای مردم بهتره. بشینه کنار فقط مالیاتشو بگیره و بستر فعالیت اقتصادی رو فراهم کنه.
مردیم از خوشی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱این اق.ا ز.ا.ده های چه فشاری به پدرانشان میارند حقم دارند دیگه ماشین های لاکچریشون قدیمی شده
مردیم از خوشی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بی ربطه ولی چند وقت نبودم ایمیلم یادم رفته بود (میدونم به چیز تونم نیست ولی گفتنم شاید طرفدارام دلشون برام تنگ شده باشه 😜 )
SS
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱اونها که خودروهایی که قرار هست وارد بشه رو نگاه نمیکنن
به نظرتون سلیقشون به ماشین های زیر 2.5 لیتر و زیر 40 هزار دلار میگیره؟؟
همین الان هم انواع گذرموقت ها با قیمت بالای 100 هزاردلار رو تو همین تهران سوار هستن…
شهر نشین
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱من مخالف واردات هستم.
فرشاد
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ببین کجاش پول قلمبه واسه مجلسی ها خوابیده که اینجوری پیگیر افتادن دنبال قضیه!!
اون موقع که مردم داشتن تو اشغالای داخلی جون میدادن،به یه ورشونم نبود،حالا سه پیچ کردن واردات شروع بشه
سامان اذری
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱دوست من تو استانبول تو کار ملک هست
همون طور که میدونید خانواده قالیباف رئیس مجلس
اومدن استانبول برا خرید سیسمونی
به جز سیسمونی ۲ تا اپارتمان خریدن از برج اسکای لند
تو منطقه ماسلاک استانبول به مبلغ ۱ میلیون و چهارصد هزار دلار
که گرونترین برج استانبول هست
الان مطمئن باشید ایشون مردم ایران ب ت****ش هم نیست
رام
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱برادران گرامی
مافیا کجا بود؟
کل نظام یک دست هستش
همه چی از بالا تا پایین دست خودشونه
ما چیزی به نام مافیا نداریم
چون اکه بود از بین بردنش کار خیلی راحتیه
مگه ممکنه مافیا بساد و ماشین چینی رو ۳ برابر قیمت بده بازار؟خوب دولت میتونه خیلی راحت همون ماشین رو به قیمت اصلی بده مصرف کننده
پس مافیا نداریم
هر چی هست دو طرف معادله برابره
احمدرضا
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱اینا هم سوراخ خبری رو پیدا کردن ها کشور داره به فنا میره هرروز درباره واردات ماشین حرف میزنن