متفرقه

کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد؛ جزئیات و ضوابط واردات خودرو هنوز مشخص نیست

درحالی‌که نمایندگان مجلس از کمیسیون‌های مختلف، هر روز مصاحبه‌های متفاوتی در زمینه‌ی قانون واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ انجام می‌دهند؛ هنوز ابهامات متعددی در این زمینه وجود دارد و قانون نهایی، مشخص نیست. از سویی دیگر، کاهش قیمت در بازار دیده می‌شود و مدل‌های دست دوم با قیمت بیش از یک میلیارد تومان، کمی ارزان‌تر از هفته‌ی قبل، معامله می‌شوند.

شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، تاریخ انقضای مصوبه ممنوعیت واردات خودرو بود. براین اساس و طبق اعلام دولت، ورود خودرو به کشور از این پس آزاد است؛ اما سازوکار قانونی هنوز اعلام نشده و تردیدهایی وجود دارد. بسیاری از شرکت‌های واردکننده، به آزادسازی واردات خوش‌بین نیستند؛ ضمن اینکه تصمیمات حلق الساعه و تغییر رویه‌های قانونی که طی سال‌های اخیر به تناوب اتفاق افتاده، قابلیت اطمینان مصوبات رسمی را کمرنگ جلوه می‌دهند. نمونه‌ی این حوادث که منجر به زیان واردکنندگان و عامه‌ی مردم در موضوع خودروهای وارداتی شد، سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اتفاق افتاد. زمانی که هزاران خودرو در گمرک باقی ماند و سرمایه‌های افراد از دسترس خارج شد.

در سمت دیگر ماجرا، اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، وزیر صمت نامه‌ای به رئیس‌جمهور فرستاد. رضا فاطمی‌امین در این نامه در حالی بر لزوم واردات خودرو به دلایل مختلف تاکید کرد که عدم‌تعادل بین عرضه و تقاضا، یکی از این علل عنوان شده بود:

در سال‌های اخیر بازار خودروی کشور نامتعال بوده و تقاضای موجود در این بازار بسیار بیش از عرضه داخلی است. عرضه خودرو در کشور حدود ۹۰۰‌هزار دستگاه و تقاضای آن بیش از یک‌‌میلیون و ۴۰۰‌هزار دستگاه است. علاوه‌بر این، بیش از هفت‌میلیون خودروی فرسوده نیز باید جایگزین شوند. برای جبران شکاف عرضه در سال‌جاری، تولید یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاهی پیش‌بینی شده، اما این میزان تولید به مرور و در طول سال‌اتفاق خواهد افتاد و تقاضای انباشته سال‌های قبل تامین نخواهد شد.

می‌توان از نامه‌ی وزیر به رئیس جمهور چنین برداشت کرد که واردات خودرو، موقتی است و چنانچه احساس شود تولیدکننده‌ی داخلی توان پاسخ به نیاز بازار را دارد؛ شرایط عوض خواهد شد.

آیا کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد اتفاق افتاده است؟

خبر‌گزاری صدا و سیما در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، نشانه‌هایی از کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد را به اطلاع مردم رسانده است. این شرایط البته بسیار کمرنگ و نامحسوس به نظر می‌رسد؛ چراکه پراید صندوق‌دار، همچنان حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌ با قیمت ۲۱۳ میلیون تومان معامله شده است.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ سه میلیون تومان نسبت به روز گذشته افزایش قیمت داشته و هم‌اکنون در قیمت ۵۰۳ میلیون تومان موجود است؛ اما دنا معمولی ۱۴۰۱ به ۴۰۳ میلیون تومان رسیده. پژو ۲۰۶ تیپ دو  مدل ۱۴۰۱ نیز دو میلیون تومان نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشت و  هم‌اکنون به قیمت ۳۰۴ میلیون تومان معامله می‌شود. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار آزاد به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان رسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Hamid

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    همش دروغ و سیاسی بازی
    انگار کسی به فکر مصرف کننده نیست

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. F22RAPTOR

      ۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2622 ديدگاه)

      از اولشم کسی به فکر نبود

      موافقم 12
      مخالفم 2
  2. زیزیگولو

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    ماشینای خوب ژاپنی و کره ای و فرانسوی تو رنج قیمتی ۱۰ تا بیست هزار دلار وجود داره

    موافقم 9
    مخالفم 5
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    عرضه و تقاضا ، فقط همین ، یک کلام ختمِ کلام !!!

    به نظرم پدال هر مقاله‌ای ایرانی کار میکنه باید این را هم زیرش بنویسه و اگر نه این دست مقالات جز بیهودگی هیچ آیِدِای نداره و بَس !

    دلم میخواد هر کدوم از شماها بلند شوید و بروید در نمایشگاه‌ها یه چرخ بزنید ، ببینم کسی به قیمت دو هفته پیش خودرو از هر مدل میفروشه یا نه ، بعد بگید ببینم جز جانِ بی‌ارزش ، چیزی ارزان شده یا نه !
    جز رکود چیزی وجود دارد یا نه !
    و
    و
    و
    !

    موافقم 11
    مخالفم 2
  4. باقری

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    دنا پلاس توربو اتوماتیک بدبخته ، تو هر کاهش قیمتی همیشه پرچم داره ، :))))

    موافقم 1
    مخالفم 2
  5. حمید

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (97 ديدگاه)

    لا اله الا الله
    ایرانخودرو و سایپا روی هم ۱۰۰ هزار نفر شاغل دارن که اگر هر کدوم ماهی ۱۰ میلیون حقوق بگیرن میشه ماهی ۱۰۰ میلیارد تومن و سالی ۱۲۰۰ میلیارد تومن (تو ایران ماهی ۳۰۰۰ میلیارد تومن فقط تولید نقدینگی داریم!).
    آقا شما در این دوتا شرکت رو ببندین همه کارگراشو بفرستین خونه بشینن سالی ۱۲۰۰ میلیارد از یارانه ملت بهشون بدین تا بازنشسته بشن، بخدا ما راضی هستیم ولی دیگه پاتون رو از گلوی مردم وردارین و درها رو باز بذارین هرکی هر خودرویی میخواد وارد کنه.
    حالم بهم میخوره از صنعت خودروسازی، حالم بهم میخوره از اسم تولید ملی

    موافقم 20
    مخالفم 1
  6. ماشین دوست

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (60 ديدگاه)

    آخ جون! بالاخره داره آرزوم برآورده میشه و بزودی برای خرید شاسی بلندای چانگان صف میکشیم.
    صف خرید خودروی باکیفیت درجه یک نه صف خرید مرغ و روغن

    موافقم 2
    مخالفم 12
  7. bizhan nano

    ۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    پراید قیمتش 183 بود رفت بالا شد 208 الان شده 203 خیلی خیلی ممنون

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا