درحالیکه نمایندگان مجلس از کمیسیونهای مختلف، هر روز مصاحبههای متفاوتی در زمینهی قانون واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ انجام میدهند؛ هنوز ابهامات متعددی در این زمینه وجود دارد و قانون نهایی، مشخص نیست. از سویی دیگر، کاهش قیمت در بازار دیده میشود و مدلهای دست دوم با قیمت بیش از یک میلیارد تومان، کمی ارزانتر از هفتهی قبل، معامله میشوند.
شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، تاریخ انقضای مصوبه ممنوعیت واردات خودرو بود. براین اساس و طبق اعلام دولت، ورود خودرو به کشور از این پس آزاد است؛ اما سازوکار قانونی هنوز اعلام نشده و تردیدهایی وجود دارد. بسیاری از شرکتهای واردکننده، به آزادسازی واردات خوشبین نیستند؛ ضمن اینکه تصمیمات حلق الساعه و تغییر رویههای قانونی که طی سالهای اخیر به تناوب اتفاق افتاده، قابلیت اطمینان مصوبات رسمی را کمرنگ جلوه میدهند. نمونهی این حوادث که منجر به زیان واردکنندگان و عامهی مردم در موضوع خودروهای وارداتی شد، سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اتفاق افتاد. زمانی که هزاران خودرو در گمرک باقی ماند و سرمایههای افراد از دسترس خارج شد.
در سمت دیگر ماجرا، اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، وزیر صمت نامهای به رئیسجمهور فرستاد. رضا فاطمیامین در این نامه در حالی بر لزوم واردات خودرو به دلایل مختلف تاکید کرد که عدمتعادل بین عرضه و تقاضا، یکی از این علل عنوان شده بود:
در سالهای اخیر بازار خودروی کشور نامتعال بوده و تقاضای موجود در این بازار بسیار بیش از عرضه داخلی است. عرضه خودرو در کشور حدود ۹۰۰هزار دستگاه و تقاضای آن بیش از یکمیلیون و ۴۰۰هزار دستگاه است. علاوهبر این، بیش از هفتمیلیون خودروی فرسوده نیز باید جایگزین شوند. برای جبران شکاف عرضه در سالجاری، تولید یکمیلیون و ۵۰۰هزار دستگاهی پیشبینی شده، اما این میزان تولید به مرور و در طول سالاتفاق خواهد افتاد و تقاضای انباشته سالهای قبل تامین نخواهد شد.
میتوان از نامهی وزیر به رئیس جمهور چنین برداشت کرد که واردات خودرو، موقتی است و چنانچه احساس شود تولیدکنندهی داخلی توان پاسخ به نیاز بازار را دارد؛ شرایط عوض خواهد شد.
Hamid
۳ خرداد ۱۴۰۱همش دروغ و سیاسی بازی
انگار کسی به فکر مصرف کننده نیست
F22RAPTOR
۳ خرداد ۱۴۰۱از اولشم کسی به فکر نبود
زیزیگولو
۳ خرداد ۱۴۰۱ماشینای خوب ژاپنی و کره ای و فرانسوی تو رنج قیمتی ۱۰ تا بیست هزار دلار وجود داره
NAVID۰۰۹۸
۳ خرداد ۱۴۰۱عرضه و تقاضا ، فقط همین ، یک کلام ختمِ کلام !!!
به نظرم پدال هر مقالهای ایرانی کار میکنه باید این را هم زیرش بنویسه و اگر نه این دست مقالات جز بیهودگی هیچ آیِدِای نداره و بَس !
دلم میخواد هر کدوم از شماها بلند شوید و بروید در نمایشگاهها یه چرخ بزنید ، ببینم کسی به قیمت دو هفته پیش خودرو از هر مدل میفروشه یا نه ، بعد بگید ببینم جز جانِ بیارزش ، چیزی ارزان شده یا نه !
جز رکود چیزی وجود دارد یا نه !
و
و
و
!
باقری
۳ خرداد ۱۴۰۱دنا پلاس توربو اتوماتیک بدبخته ، تو هر کاهش قیمتی همیشه پرچم داره ، :))))
حمید
۳ خرداد ۱۴۰۱لا اله الا الله
ایرانخودرو و سایپا روی هم ۱۰۰ هزار نفر شاغل دارن که اگر هر کدوم ماهی ۱۰ میلیون حقوق بگیرن میشه ماهی ۱۰۰ میلیارد تومن و سالی ۱۲۰۰ میلیارد تومن (تو ایران ماهی ۳۰۰۰ میلیارد تومن فقط تولید نقدینگی داریم!).
آقا شما در این دوتا شرکت رو ببندین همه کارگراشو بفرستین خونه بشینن سالی ۱۲۰۰ میلیارد از یارانه ملت بهشون بدین تا بازنشسته بشن، بخدا ما راضی هستیم ولی دیگه پاتون رو از گلوی مردم وردارین و درها رو باز بذارین هرکی هر خودرویی میخواد وارد کنه.
حالم بهم میخوره از صنعت خودروسازی، حالم بهم میخوره از اسم تولید ملی
ماشین دوست
۳ خرداد ۱۴۰۱آخ جون! بالاخره داره آرزوم برآورده میشه و بزودی برای خرید شاسی بلندای چانگان صف میکشیم.
صف خرید خودروی باکیفیت درجه یک نه صف خرید مرغ و روغن
bizhan nano
۴ خرداد ۱۴۰۱پراید قیمتش 183 بود رفت بالا شد 208 الان شده 203 خیلی خیلی ممنون