آخرین آمار منتشره از سوی موسسه جی دی پاور (JD Power) که از نتایج نظرسنجی از مالکان خودروهای مدلهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ یعنی خودروهایی که بین یک تا سه سال مورد استفاده قرار گرفته اند، استخراج شده، نشان می دهد که صدرنشینی بی چون و چرای لکسس (لکسوس) در کسب رضایت مشتریان پایان یافته و جگوار جای این شرکت ژاپنی را گرفته است.
در بین سازندگان، جگوار با دو پله صعود و با امتیاز ۸۲.۸ درصد توانست مقام اول رضایت مشتریان را از آن خود نماید. البته شاید دارندگان انگلیسی جگوار نسبت به آن تعصب بیشتری نشان داده باشند. اما در مجموع این افتخار برای تاتاموتور، مالک هندی جگوار بسیار خوشایند خواهد بود. جگوار نشان داده که هر ساله کیفیت تولیدات خود را بهبود می بخشد و از این روند به شدت مراقبت می کند. سرویس دهی کارامد و خدمات مفید از نظر خریداران جگوار مورد ستایش قرار گرفته اند.
در نقطه مقابل بدترین سازنده خودرو، شورولت بود که کمترین امتیازات را بدست آورد. اما جالب اینجاست که امتیازات شورولت ۷۱.۳ درصد بود. یعنی بین بهترین و بدترین سازنده تنها ۱۱.۵ درصد اختلاف وجود دارد که نشان از رقابت بسیار سخت و فشرده شرکتها در کسب رضایت مشتریان دارد. مقامهای دوم تا پنج سازنده ها به ترتیب به لکسس، اشکودا، هوندا و مرسدس بنز تعلق گرفت.
اما در بررسی خودروها مقام اول را کیا با مدل اسپورتیج بدست آورد. جایگاهی که در میان خودروهای مشهور و سازندگان بزرگ به این خودروی جدید از سازنده ای نسبتا نوپا تعلق گرفت، می تواند پیامهای زیادی برای مدیران صنعت خودرو به همراه داشته باشد. امتیاز اسپورتیج ۸۳.۸ درصد بود و البته جگوار XF با ۰.۴ امتیاز اختلاف در جای دوم قرار گرفت. تویوتا پریوس، اشکودا Superb و مرسدس کلاس E در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.
همانطور که گفتیم، خودروهایی که بین ژانویه ۲۰۰۹ تا دسامبر ۲۰۱۰ ساخته شده اند در این نظرسنجی شرکت داده شدند. خود نظر سنجی نیز بین دسامبر ۲۰۱۱ تا ژانویه ۲۰۱۲ صورت گرفته است. در این نظرسنجی، چهار بخش مورد سوال قرار گرفته اند. کیفیت و قابلیت اطمینان، جذابیت خودرو، رضایت از خدمات و سرویس و هزینه های مالکیت. به هر کدام از بخشهای مورد سوال نسبت به کل امتیازات نظرسنجی، درصد خاصی اعطا شد. مثلا برای کیفیت ۲۲ درصد از کل نمره و برای جذابیت ۳۱ درصد و برای هزینه های مالکیت ۲۵ درصد در نظر گرفته شد. برای هر مدل حداقل ۵۰ پرسشنامه از مالکان آن دریافت شد تا بتوان یک نمره کلی و جمع بندی کاملی را برای آن مدل بدست آورد.
در این بررسی صاحبان این خودروها در انگلستان نظرات خود را به موسسه اعلام کردند. خودروها در ده کلاس و ۱۱۸ مدل در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی توسط موسسه معتبر جی دی پاور می تواند برگ برنده برای خودروسازان و نشانه خوبی از میزان کیفیت و رضایت مشتریان آنها باشد. اما تعمیم دادن این نتایج به تمام بازارها نیز صحیح نیست و ممکن است در بازارهای متفاوت، میزان امتیازات بواسطه خدمات بهتر یا بدتر تغییر کنند.
محمد رضا
۱۸ خرداد ۱۳۹۱اگه در مورد خودرو سازان داخلی همین نظر سنجی بشه مطمئنا همه پارامتر ها تک رقمی و در مواردی منفی خواهد بود ولی اگرم این نظر سنجی انجام بشه واسه این دو گاری ساز داخلی هیچ فرقی نداره و کماکان با همون زورگوئی ماشیناشونو قالب مردم می کنند
متاسفم واسه ملت ایران که این جور گرفتار این گرگا شده اند و راه فراری هم ندارند
jafaryan
۱۸ خرداد ۱۳۹۱راه فرار هست داداش!
درسته که سایپا و ویرانخودرو آشغال تولید میکنن اما ما هم باید کارى بکنیم دیگه!فقط با حرف زدن که نمیشه!
سوء تفاهم نشه اما ما که میدونیم این چندساله هرچى اومدیم اینجا انتقاد کردیم چیزى نشد پس باید یه کار دیگه کرد!
به نظر من یه […] نمادین ۲۰۰-۳۰۰نفره تا جلوى ویرانخودرو میتونه تلنگرى بهشون بزنه که حرف ما جدیه! میشه از تو این راهپیمایى به نماد تنفر از محصولات این شرکت از گارى هم استفاده کرد.میشه چند تا خبر نگار دعوت کرد از۲۰:۳۰ ویکم سروصدا کرد!
البته راهپیمایى قانونى مجوز میخاد.
به هرحال این نظر من بود؛امیدوارم دوستان فحشم ندن!
سعید
۲۴ خرداد ۱۳۹۱آقای جعفریان. چرا فحش عزیزم ولی احیانا شما این پست از بهشت میزنی!! اگه میخای بشی ضد.. و منافق و دستاآویز بیگانه و … برو اینکارو بکن حالا بگو 1میلیون نفر
sky.boy
۱۸ خرداد ۱۳۹۱با عرض سلام.واقعا ممنون از سایت بسیار خوبتون.خبر بسیار جالب و مفیدی بود.البته همه ی خبراتون عالی هستش.بازم تشکر.خدا قوت
hassan
۱۸ خرداد ۱۳۹۱بابا کشتین مارو شما با این انتقاد کردناتون تا یه مطلب جدید میاد اصلا امکان نداره به این دو شرکت ربط ندین فکر میکنین ما از کاراشون خبر نداریم مطمعا باش با این انتقاد کردناتون ابی از اب تکون نمیخوره فقط باید منتظر باشیم ببینیم اقای محمدحسن شجاعی فرد چیکار میکنه!امیدوارم که بتونه از پروژه اش رو عملی کنه
سعید
۲۴ خرداد ۱۳۹۱گیر نده حسن جان. درست میگی هی ربط میدن. نکنه … ایرانخودرو یا سایپایی شیطون!! بزار حرف دلشونو بگن چی میشه. اینقدر ملت ازینا دل خون دارن که …
a
۱۸ خرداد ۱۳۹۱sportage harf nadare
galardo
۱۸ خرداد ۱۳۹۱لکسوس که در رده دوم قرار بگیره ببین جگوار چیه دیگه.
وای کاش همچین نظرسنجى تو کشور ما هم وجود داشت و ما هم انتقاد میکردیم و اونها هم وضعیت کیفیت و مشترى مداریشون بهتر میشید.
مگه ما چیمون از اونا کمتره بابا والا ایرانیا از همه مردم جهان بهتر و بهترن! .!
آقایون هستین یه تظاهرات علیه ویرانخودرو و سایپا برپا کنینم البته با مجوز. هستین؟؟؟؟؟
شاهین
۱۸ خرداد ۱۳۹۱اینجاست که فرق ایران با خارج مشخص میشه !
در خارج از مالکان خودروها نظر سنجی میشه و به خودروها امتیاز میدن …
ولی در ایران :-P خودروسازها میان و به خودشون امتیاز میدن و اول میشن :o)
کیوان
۱۸ خرداد ۱۳۹۱اگه پراید شرکت میکرد حتما سایپا اول میشد
yousef
۱۸ خرداد ۱۳۹۱شک نکن
111 100درصد
کیانوش
۲۱ خرداد ۱۳۹۱البته مقایسه جگوار ولکسوس اصلا کار درستی نیست. چون جکوار تولید و فروش بسیار محدودی داره و باید با خودروهای اسپرتی مثل پورشه مقایسه بشود.
علیرضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۱جایی که رنجرور اسپرت و جاگوار از لحاظ قیمت و هزینه های نگهداری قرار میگیره عجیبه که خودروهای فوق العاده با کیفیت پورشه جا ندارن!
MATIN
۲۵ خرداد ۱۳۹۱بازم این گربه خفته (جگوار) خودی نششون داد …
اگه قرار باشه به این وعض اعتراض کرد بااتیش زدن پرایدوسمند جلوی شرکتاشون میشه کاری کرد که هم خارج بدونه هم اینا بدونن که چه غلطی دارن میکنن . . .
سعید
۲۳ مرداد ۱۳۹۱با سلام یکی از دوستان توضیح بدن خدمات لکسس چی بوده که 11 سال مقام اول رو داشته و الان جگوار چه کار کرده که اول شده ؟
رهگذر
۱۰ دی ۱۳۹۲لکسوس انرژیش رو رو بازار امریکا گذاشت و تویوتا هر چه در چنته؟! داشت براش رو کرد از کیفیت و امکانات و … حتی در ابتدای ورود ادعای برتری نسبت به سیصد ای داشت که ادعای عجیبی بود(اگه سیصد سوار شده باشی میفهمی چی میگم!!) هر چند مرسدس اول یه ویدئو داد بیرون و مقایسه کرد که نه همچین خبری هم نیست سری دوم اعلام کرد یه دستگاه لکسوس رو تا حتی کوچکترین پیچ و مهره( به قول معروف) از هم سوا کردن لکسوس نه تنها چیزی بیشتر از مرسدس نداره بلکه حتی در مواردی کمبود هم داره منتهی تویوتا برای بدست اوردن بازار و اسم و رسم لکسوس رو زیر قیمت بیرون میده(اوایل کار) و احتمالا روی بعضی مدلهای دیگش کمی میکشیده و کلا رقابت تو امریکا گاهی برندش فرقش با بازنده هزار دلاره!! یعنی کافیه شما جنسی رو در حد حتی کمی پاین تر بدی اما قیمت رو هم پایین نگه داری برد با شماست البته فقط به زبون سادست!! مطمئنا ژاپنی ها برای این کار برنامه ریزی بلند مدت داشتند مثل کمپانی معظم ایران خودرو یا افسانه ساز معروف سایپا! که محصولاتش کمی از بوگاتی ارزون تره و برای همین از نظر فروش برندست :D
فقط انگلیش
۱۷ بهمن ۱۳۹۴کم کم خودرو سازی انگلیس به همه نشون می ده که اوله- ببخشید می تونید دو تا خودرو ژاپنی برام نام ببرید که موتور دوازده سیلندر داشته باشه اگر نمی تونید تامن دوتا شرکت انگلیسی مثل استون مارتین ورولزرویس رو براتون نام ببرم که موتورهای استانداردشون دوازده سیلندره ایا ژاپن خودرو سوپر اسپورت بالای سیصد هزار دلار در برابر مکلارن p1ومکلارنf1 ومکلارن675lt وجگوارcx-75 واستون مارتین وان77 واستون مارتین ولکان واسکاریA10 ونوبلm600 داره بیشتر نگم بهتره چون تاحالا باید فهمیده باشید مقایسه ژاپن با انگلیس مثل مقایسه پیکان با دوج چارجره