خودروسازان بزرگ خارجی در حال از دست دادن برتری خود در چین و واگذاری بازار به سازندگان داخلی این کشور هستند.
۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ روز ترسناکی برای صنعت خودروسازی بود زیرا در این روز، استلانتیس ورشکستگی جوینت ونچر گک-فیات-کرایسلر که به تولید محصولات جیپ در چین میپرداخت را اعلام کرد. این خبر چند ماه پس از آن اعلام شد که مدیرعامل استلانتیس «کارلوس تاوارس» شجاعانه اظهار داشت که هیچ خودروسازی نمیتواند در بازار بزرگ چین حضور نداشته باشد. بااینحال، تحلیلگران معتقدند که ورشکستگی جوینت ونچر گک-فیات-کرایسلر میتواند نشانهٔ خطرناکی برای سایر خودروسازان خارجی حاضر در بازار چین باشد.
یکی از این تحلیلگران به رویترز گفته است:
من انتظار ندارم که این مشکل فقط برای استلانتیس باشد. احتمالاً همهٔ خودروسازان غربی باید منطق نهادی حضور خود در بازار چین را بررسی کنند.
هرچند قطعاً برخی از دلایل ورشکستگی جیپ در چین فقط مختص این شرکت هستند اما برخی از دیگر عوامل دخیل در این موضوع میتواند باعث نگرانی خودروسازان غربی شود. یکی از اصلیترین این عوامل، کاهش تولید اکثر کارخانههای خودروسازان خارجی طی پنج سال اخیر بوده است. این شامل برندهایی مثل میتسوبیشی، فورد، فولکسواگن و جنرال موتورز میشود که کارخانههای همهٔ آنها در سال ۲۰۲۲ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خودروی کمتری نسبت به سال ۲۰۱۷ تولید کردهاند. البته شیوع بیماری کرونا را میتوان یکی از دلایل این کاهش تولید دانست زیرا چین اقدامات سختگیرانهای را برای کاهش سرعت گسترش این بیماری اجرا کرده است که بر تولید خودروسازان و قطعهسازان آنها تأثیر میگذارد.
اما همهٔ ماجرا را نمیتوان گردن کرونا انداخت. طی سالهای گذشته، خودروسازان مشهور خارجی به دلیل اعتبار برند خود در چین نسبت به سازندگان داخلی این کشور برتری داشتند اما با فراگیر شدن خودروهای الکتریکی مملو از تکنولوژی، این شرکتهای خارجی در مطابقت محصولات خود با خواستههای خریداران چینی کُند عمل کرده و به همین دلیل، خودروسازان چینی توانستهاند به ساخت محصولاتی مدرنتر و پیشرفتهتر شهرت پیدا کنند. تحلیلگر دیگری دراینباره میگوید:
طی پنج سال گذشته، قطعاً بازار چین از حالتی که شرکتهای خارجی به دلیل اعتبار برندشان برتری داشتند به عرصهٔ برابرتری تغییر پیدا کرده است. شرکتهای چینی از مزیت پیشتازی اولیه برخوردار شدهاند زیرا سریعتر از آنچه که شرکتهای خارجی تمایل داشتند به سمت الکتریکیسازی حرکت کردند.
همچنین پیشروی چینیها در بخش خودروهای الکتریکی میتواند برای آنها در بازارهای خارج از کشور خودشان هم مزیتهایی را به همراه داشته باشد. دانش فنی و ویژگیهای پیشرفتهٔ این شرکتها در بخش خودروهای الکتریکی میتواند در جذب خریداران اروپایی به آنها کمک کند. همهٔ اینها نشان میدهد که هرچند قبلاً خودروسازان اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کرهای در بازار چین دوران آسانی را سپری میکردند اما این کشور در حال تبدیل شدن به بازار چالشبرانگیزی است. یک تحلیلگر در این رابطه میگوید:
ورشکستگی استلانتیس اولین نشانهٔ خطر است. برای سالها، برندهای خارجی موردعلاقه چینیها بودند اما دیگر نه.
مردیم از خوشی
۱۰ آذر ۱۴۰۱پیش رفت چین در خودرو سازی غیر قابل انکار هست و به زودی بی شک بازار خودش را از شرکت های خارجی پس خواهد گرفت
شاید مردم بقیه کشور ها از محصولات چینی خوششون نیاد ولی مردم خود چین چطور ؟ بازار چین بسیار بزرگه همین که بازار خودشون را بگیرند کافیه
دقیقا اتفاقی که در صنعت تلفن همراه افتاد و الان ۸۰ درصد گوشی های فروخته شده در چین از برند های داخلی هستتد
DoctoR
۱۰ آذر ۱۴۰۱اوکی ولی میتسوبیشی دو روز بهشون انجین نده شاید نتونن بازار خودشونو پس بگیرن:)
عاشق پدال
۱۰ آذر ۱۴۰۱اتفاقا برعکس
الان خودروسازی چین میتونم بگم حداقل ۱۰ تا برند دارن که همرده با اروپا هست.
درباره x22 اینو بگم یه مطلبی میخوندم طرف اومده بود ایران این خودرو رو اجاره کرده بود. میگفت کیفیتش همرده و حتی بهتر از رنو و سئات هستش.
چین تو خودرو تقریبا خودکفا شده.
حسین
۱۱ آذر ۱۴۰۱بی وای دی و نیو و ژیپنگ که کلا هیبریدی و برقی میزنن، چانگان و جیلی و چری هم خودشون انجین تولید میکنن. اگه منظورت درجه 2 ها مثل جک و هایما و امثالهم هست که خود اونا هم تو خود چین بازار ندارن.
Roham
۱۴ آذر ۱۴۰۱چانگان و امثال این آت آشغالا درجه یک محسوب میشن؟!!!
LOL!
هیچکس
۱۰ آذر ۱۴۰۱باید قبول کنیم..….
ناشناس
۱۰ آذر ۱۴۰۱علتش عدم مقبولیت بین مردم چین نیست بلکه ، کار خود دولت کمونیستی چین هست بعد از اون که آمریکا و کانادا واردات هر گونه آشغال چینی رو ممنوع کردن اینا هم برای تلافی اومدن اینکار رو انجام دادن
ممد ژانگولر
۱۰ آذر ۱۴۰۱احتمالش هست انگلیس هندو بندازه به جون چین و تمام معادلات بهم بخوره و ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ یک میلیارد آدم بی گناه از بین برم . کمربندهارو باید محکم بست 😔
DoctoR
۱۰ آذر ۱۴۰۱هند اگر بیفته روی دور چین رو پر پر میکنه اگر مردم چین با اعتراضات حزب کمونیست رو کنار بذارن این روند تسریع میشه
Mohsen
۱۰ آذر ۱۴۰۱مرض دارن مردم چین؟
blackwing
۱۰ آذر ۱۴۰۱به نکات ظریف و کاملاً درستی اشاره کردین ، هم Doctor و هم ممد ژانگولر
Reza-a
۱۰ آذر ۱۴۰۱بازار چین هم مثل خیلی از بازار های دیگه بالاخره یه روز از از دوران اوجش فاصله میگیره حالا به هر دلیلی
البته بهتر شدن سطح ماشینهای چینی، فشار دولت چین به خودروسازهای خارجی و یک دلیل دیگه هم اینکه بیشترین تعداد برند خودروسازی تو چین در حال فروش هستن از بیشتر برندهای اروپایی، آسیایی آمریکایی و انبوه چینی ها که تو هیچ کشوری این تعداد برند نیست و بازار چین هر چقدر هم که بزرگ باشه نمیتونه همیشه برای این همه برند کشش داشته باشه هم میتونن دلیل باشند
Mohsen
۱۰ آذر ۱۴۰۱منطقو
نویدی
۱۰ آذر ۱۴۰۱الکتریکی سازی برای خودروسازی کره و چین مثل فرشته نجات بود،چون تا پنجاه سال دیگه هم نمیتونن انجین بنزینی بسازن.
علی
۱۰ آذر ۱۴۰۱خداییش محصولات درجه یک byd changan nio xpeng و… به نسل قیمت عالی هستن فقط توی بحث سوپر اسپرت و افرود پیکاپ و.. چین حرفی برا گفتن نداره وگرنه سدان های اقتصادی خودشون عالین
حسین
۱۰ آذر ۱۴۰۱نه این حرفا همه اشتباهه حرف درست همونی که اون کاربر میلاد زد ام میگفته و میگه فقط تحلیل های او و رفیقش محمد درسته. این کامنتم پاک کن
مشتاقی
۱۰ آذر ۱۴۰۱خدایا کمک کن
خدایا کمک
این کشورا تو اول بودن مسابقه گذاشتن، ایران تو آخر بودن
arashk
۱۰ آذر ۱۴۰۱آفرین به چین. طراحی جدیدشون واقعاً نشاندهنده پیشرفت سریعشون
Hm
۱۱ آذر ۱۴۰۱نمیگم عملکرد ایران خودرو و سایپا خوبه ولی بعد تحریم ها ور شکسته نشدن اما بورگوارد و بعضی از شرکت های بزرگ ور شکسته شدند!!!