متفرقه

ورشکستگی جوینت ونچر جیپ در چین، نشانه‌ای خطرناک برای سایر خودروسازان

خودروسازان بزرگ خارجی در حال از دست دادن برتری خود در چین و واگذاری بازار به سازندگان داخلی این کشور هستند.

۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ روز ترسناکی برای صنعت خودروسازی بود زیرا در این روز، استلانتیس ورشکستگی جوینت ونچر گک-فیات-کرایسلر که به تولید محصولات جیپ در چین می‌پرداخت را اعلام کرد. این خبر چند ماه پس از آن اعلام شد که مدیرعامل استلانتیس «کارلوس تاوارس» شجاعانه اظهار داشت که هیچ خودروسازی نمی‌تواند در بازار بزرگ چین حضور نداشته باشد. بااین‌حال، تحلیلگران معتقدند که ورشکستگی جوینت ونچر گک-فیات-کرایسلر می‌تواند نشانهٔ خطرناکی برای سایر خودروسازان خارجی حاضر در بازار چین باشد.

یکی از این تحلیلگران به رویترز گفته است:

من انتظار ندارم که این مشکل فقط برای استلانتیس باشد. احتمالاً همهٔ خودروسازان غربی باید منطق نهادی حضور خود در بازار چین را بررسی کنند.

هرچند قطعاً برخی از دلایل ورشکستگی جیپ در چین فقط مختص این شرکت هستند اما برخی از دیگر عوامل دخیل در این موضوع می‌تواند باعث نگرانی خودروسازان غربی شود. یکی از اصلی‌ترین این عوامل، کاهش تولید اکثر کارخانه‌های خودروسازان خارجی طی پنج سال اخیر بوده است. این شامل برندهایی مثل میتسوبیشی، فورد، فولکس‌واگن و جنرال موتورز می‌شود که کارخانه‌های همهٔ آن‌ها در سال ۲۰۲۲ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خودروی کمتری نسبت به سال ۲۰۱۷ تولید کرده‌اند. البته شیوع بیماری کرونا را می‌توان یکی از دلایل این کاهش تولید دانست زیرا چین اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را برای کاهش سرعت گسترش این بیماری اجرا کرده است که بر تولید خودروسازان و قطعه‌سازان آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

اما همهٔ ماجرا را نمی‌توان گردن کرونا انداخت. طی سال‌های گذشته، خودروسازان مشهور خارجی به دلیل اعتبار برند خود در چین نسبت به سازندگان داخلی این کشور برتری داشتند اما با فراگیر شدن خودروهای الکتریکی مملو از تکنولوژی، این شرکت‌های خارجی در مطابقت محصولات خود با خواسته‌های خریداران چینی کُند عمل کرده و به همین دلیل، خودروسازان چینی توانسته‌اند به ساخت محصولاتی مدرن‌تر و پیشرفته‌تر شهرت پیدا کنند. تحلیلگر دیگری دراین‌باره می‌گوید:

طی پنج سال گذشته، قطعاً بازار چین از حالتی که شرکت‌های خارجی به دلیل اعتبار برندشان برتری داشتند به عرصهٔ برابرتری تغییر پیدا کرده است. شرکت‌های چینی از مزیت پیشتازی اولیه برخوردار شده‌اند زیرا سریع‌تر از آنچه که شرکت‌های خارجی تمایل داشتند به سمت الکتریکی‌سازی حرکت کردند.

همچنین پیشروی چینی‌ها در بخش خودروهای الکتریکی می‌تواند برای آن‌ها در بازارهای خارج از کشور خودشان هم مزیت‌هایی را به همراه داشته باشد. دانش فنی و ویژگی‌های پیشرفتهٔ این شرکت‌ها در بخش خودروهای الکتریکی می‌تواند در جذب خریداران اروپایی به آن‌ها کمک کند. همهٔ این‌ها نشان می‌دهد که هرچند قبلاً خودروسازان اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره‌ای در بازار چین دوران آسانی را سپری می‌کردند اما این کشور در حال تبدیل شدن به بازار چالش‌برانگیزی است. یک تحلیلگر در این رابطه می‌گوید:

ورشکستگی استلانتیس اولین نشانهٔ خطر است. برای سال‌ها، برندهای خارجی موردعلاقه چینی‌ها بودند اما دیگر نه.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۱۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1449 ديدگاه)

    پیش رفت چین در خودرو سازی غیر قابل انکار هست و به زودی بی شک بازار خودش را از شرکت های خارجی پس خواهد گرفت
    شاید مردم بقیه کشور ها از محصولات چینی خوششون نیاد ولی مردم خود چین چطور ؟ بازار چین بسیار بزرگه همین که بازار خودشون را بگیرند کافیه
    دقیقا اتفاقی که در صنعت تلفن همراه افتاد و الان ۸۰ درصد گوشی های فروخته شده در چین از برند های داخلی هستتد

    موافقم 44
    مخالفم 39
    1. DoctoR

      ۱۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      اوکی ولی میتسوبیشی دو روز بهشون انجین نده شاید نتونن بازار خودشونو پس بگیرن:)

      موافقم 71
      مخالفم 37
      1. عاشق پدال

        ۱۰ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (50 ديدگاه)

        اتفاقا برعکس
        الان خودروسازی چین میتونم بگم حداقل ۱۰ تا برند دارن که همرده با اروپا هست.
        درباره x22 اینو بگم یه مطلبی میخوندم طرف اومده بود ایران این خودرو رو اجاره کرده بود. میگفت کیفیتش همرده و حتی بهتر از رنو و سئات هستش.
        چین تو خودرو تقریبا خودکفا شده.

        موافقم 12
        مخالفم 18
      2. حسین

        ۱۱ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (404 ديدگاه)

        بی وای دی و نیو و ژیپنگ که کلا هیبریدی و برقی میزنن، چانگان و جیلی و چری هم خودشون انجین تولید میکنن. اگه منظورت درجه 2 ها مثل جک و هایما و امثالهم هست که خود اونا هم تو خود چین بازار ندارن.

        1. Roham

          ۱۴ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (757 ديدگاه)

          چانگان و امثال این آت آشغالا درجه یک محسوب میشن؟!!!
          LOL!

  2. هیچکس

    ۱۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (165 ديدگاه)

    باید قبول کنیم..‌‌….

    موافقم 18
    مخالفم 39
  3. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    علتش عدم مقبولیت بین مردم چین نیست بلکه ، کار خود دولت کمونیستی چین هست بعد از اون که آمریکا و کانادا واردات هر گونه آشغال چینی رو ممنوع کردن اینا هم برای تلافی اومدن اینکار رو انجام دادن

    موافقم 60
    مخالفم 31
  4. ممد ژانگولر

    ۱۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4149 ديدگاه)

    احتمالش هست انگلیس هندو بندازه به جون چین و تمام معادلات بهم بخوره و ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ یک میلیارد آدم بی گناه از بین برم . کمربندهارو باید محکم بست 😔

    موافقم 39
    مخالفم 22
    1. DoctoR

      ۱۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      هند اگر بیفته روی دور چین رو پر پر میکنه اگر مردم چین با اعتراضات حزب کمونیست رو کنار بذارن این روند تسریع میشه

      موافقم 30
      مخالفم 23
      1. Mohsen

        ۱۰ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (20 ديدگاه)

        مرض دارن مردم چین؟

        موافقم 19
        مخالفم 10
      2. blackwing

        ۱۰ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1303 ديدگاه)

        به نکات ظریف و کاملاً درستی اشاره کردین ، هم Doctor و هم ممد ژانگولر

        موافقم 12
        مخالفم 9
  5. Reza-a

    ۱۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (455 ديدگاه)

    بازار چین هم مثل خیلی از بازار های دیگه بالاخره یه روز از از دوران اوجش فاصله میگیره حالا به هر دلیلی
    البته بهتر شدن سطح ماشین‌های چینی، فشار دولت چین به خودروسازهای خارجی و یک دلیل دیگه هم اینکه بیشترین تعداد برند خودروسازی تو چین در حال فروش هستن از بیشتر برندهای اروپایی، آسیایی آمریکایی و انبوه چینی ها که تو هیچ کشوری این تعداد برند نیست و بازار چین هر چقدر هم که بزرگ باشه نمیتونه همیشه برای این همه برند کشش داشته باشه هم میتونن دلیل باشند

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. Mohsen

      ۱۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (20 ديدگاه)

      منطقو

      موافقم 3
      مخالفم 4
  6. نویدی

    ۱۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (387 ديدگاه)

    الکتریکی سازی برای خودروسازی کره و چین مثل فرشته نجات بود،چون تا پنجاه سال دیگه هم نمیتونن انجین بنزینی بسازن.

    موافقم 27
    مخالفم 8
  7. علی

    ۱۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (271 ديدگاه)

    خداییش محصولات درجه یک byd changan nio xpeng و… به نسل قیمت عالی هستن فقط توی بحث سوپر اسپرت و افرود پیکاپ و.. چین حرفی برا گفتن نداره وگرنه سدان های اقتصادی خودشون عالین

    موافقم 23
    مخالفم 1
  8. حسین

    ۱۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    نه این حرفا همه اشتباهه حرف درست همونی که اون کاربر میلاد زد ام می‌گفته و میگه فقط تحلیل های او و رفیقش محمد درسته. این کامنتم پاک کن

    موافقم 15
    مخالفم 9
  9. مشتاقی

    ۱۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    خدایا کمک کن
    خدایا کمک

    این کشورا تو اول بودن مسابقه گذاشتن، ایران تو آخر بودن

    موافقم 24
    مخالفم 5
  10. arashk

    ۱۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    آفرین به چین. طراحی جدیدشون واقعاً نشان‌دهنده پیشرفت سریعشون

    موافقم 7
    مخالفم 3
  11. Hm

    ۱۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (40 ديدگاه)

    نمیگم عملکرد ایران خودرو و سایپا خوبه ولی بعد تحریم ها ور شکسته نشدن اما بورگوارد و بعضی از شرکت های بزرگ ور شکسته شدند!!!

    موافقم 3
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا