سواری جت اسکی مسلما یکی از جذابترین تفریحات آبی است که عاشقان سرعت میتوانند آن را تجربه کنند. شکافتن موج آب و سرخوردن روی امواج کوچک و بزرگ با سرعتی نزدیک به ۸۰ کیلومتر بر ساعت حقیقتا تجربهای بیمثال و فوقالعاده به شمار میرود. یک غروب گرم تابستانی را تصور کنید؛ درحالیکه خورشید کمکم درحال خوابیدن است، نسیم ملایمی میوزد، چراغ هتلهای کنار آب روشن شده و شما سوار بر یک جت اسکی پرسرعت هستید. چیزی بهتر از این نمیشود!
جت اسکیها پرمصرف!
اگر از نکات مثبت وسایلنقلیه آبی بگذریم به معایب آنها میرسیم که شامل مصرف سوخت بسیاری بالای آنها میشود. با گرانشدن سوخت فسیلی و گرمایش زمین، نهتنها خودروسازا بلکه سازندگان وسایلنقلیه آبی نیز به فکر برقیکردن محصولات خود افتادهاند. شاید در نگاه اول سواری جت اسکی با سوخت فسیلی چندان گرانقیمت به نظر نرسد اما ضرری که این سوختن آن متوجه طبیعت میکند، غیرقابل جبران خواهد بود.
درست است که حتی اگر ساکن یک شهر روی آب باشید، باز هم جت اسکی یک وسیلهنقلیه روزمره محسوب نمیشود اما اگر با استفاده از یک جت اسکی برقی بتوان جلوی همان ضرر کوچک به محیط را نیز گرفت، چرا باید از انجام این کار دریغ کرد؟! همه اینها را گفتیم تا شما را با «تایگا اورکا»، نخستین جت اسکی برقی جهان، آشنا کنیم. «تایگا موتورز» در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و هماکنون بهعنوان یک شرکت کانادایی قصد دارد تا جت اسکیها را برقی کند. این شرکت درکنار تولید جت اسکی اورکا، اسنوموبیلهای برقی به نام «نومَد» را نیز تولید میکند.
ما برای تست نسخه «Founders Edition» این جت اسکی جذاب به دریاچه زیبای «Champlain» در «بورلینگتون» سفر کردیم. این دریاچه ۱,۲۷۰ کیلومتر مربعی در جایی میان مرزهای کانادا و آمریکا واقع شده است. زمانی که ما قصد سواری اورکا را داشتیم، آبوهوا چندان موافق ما نبود و شاهد دریاچهای مواج بودیم اما این مورد تنها به جذابیت و هیجان سواری ما افزود و در عملکرد جت اسکی هیچ خللی وارد نشد.
سبک و قدرتمند
اورکا نخستینبار در سال ۲۰۱۹ دیده به جهان گشود. نسخه نهایی این جت اسکی همان ظاهر آشنای نسخه اولیه را حفظ کرد. خوشبختانه سازنده نیز برای راضی نگهداشتن مشتریان متفاوت، گستره وسیعی از رنگها را درنظر گرفته است.
این جت اسکی از یک بسته باتری ۲ کیلووات ساعتی استفاده میکند که بهسختی میتوان آن را هماندازه باتری نیسان لیف دانست. درحالیکه باتری کوچک لیف چیزی حدود ۲۲۰ کیلوگرم وزن داشته، باتری کوچکتر اورکا ۳۳۰ کیلوگرم وزن دارد اما اورکا به لطف استفاده از کامپوزیت فیبرکربن در بدنه خود توانسته وزنش را کاهش دهد. با وجود اینکه این جت اسکی نسبتبه سایر مدلهای سوختسوز موجود در بازار سنگینتر است اما همچنان وزنش در محدوده معقولی قرار دارد که با توجه به برقی بودن آن اصلا بد نیست.
تایگا موتورز سه نسخه از اورکا را برای خرید دردسترس خریداران قرار داده است؛ نسخه پایه ۹۰ اسب بخاری که «اوکرا اسپرت» نام دارد. دوم یک نمونه عملکرد بالا به نام «پرفورمنس» بوده که ۱۶۰ اسب بخاری قدرت داشته و در رنگهای متنوعتری نسبتبه نمونه پایه قابل خریداری است. و سوم یک نسخه کربنی که گرانترین نسخه اورکا محسوب شده و همان ۱۶۰ اسب بخار قدرت را درکنار وزن کمتر ارائه میکند. نمونه Founders Edition که بررسی کردیم نیز هماکنون کاملا به فروش رسیده است.
معمولا جت اسکیهای احتراق داخلی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارند؛ بنابراین نسخه عملکرد بالای اورکا جزو قدرتمندترین جت اسکیهای حال حاضر بازار محسوب میشود.
سازنده سه حالت رانندگی متفاوت را برای اورکا در نظر گرفته است: رِنج، اسپرت و وحشی. نمونه Founders Edition متاسفانه فاقد حالت وحشی بود اما میتوانستیم از دو حالت رنج و اسپرت استفاده کنیم. در حالت Range (به معنای گستره)، تایگا بهخاطر یک سری دلایل ایمنی نیروی موتور اورکا را به ۵۳ اسب بخار محدود کرده است؛ بنابراین نمیتوان از آن انتظار انفجار سطح آب را داشت. البته این مورد از نام این حالت هم مشخص است؛ چراکه روی افزایش گستره مسافت قابلپیمایش جت اسکی و شارژدهی بیشتر آن تمرکز دارد.
با وجود کندی حالت رنج، حالت اسپرت واقعا عملکرد سریع را به اورکا میآورد. با وجود اینکه حالت اسپرت نیز اجازه دسترسی راننده به تمام ۱۶۰ اسب بخار قدرت را نمیدهد اما قدرت خروجی آن همچنان بیشتر از کافی بوده و حس هیجان زیادی را حین رانندگی پرسرعت القا میکند. خروجی حالت اسپرت تنها ۹۰ اسب بخار است. شتاب اولیه وحشتناک اورکا و گشتاور بالای آن احساسی را در ما ایجاد کرد که انگار سوار یک تسلا مدل S پلید آبرو شدهایم!
خوشبختانه عملکرد عالی اورکا صرفا به خط مستقیم ختم نشده و این جت اسکی، رفتاری چابک و سبکبالانه را در چرخشها از خود به نمایش میگذارد. اگر این حقیقت را که اورکا از یک باتری ۲۴ کیلووات ساعتی استفاده میکند به یاد بیاورید، خواهید دید که دستاورد تایگا موتورز واقعا قابل تحسین است.
استاندارد جدید در حوزه جت اسکی
سرعت، گستره و قدرت درحال توسط جت اسکی روی یک نمایشگر ۷ اینچی HD نمایش داده میشود. خوشبختانه اورکا بهدلیل بهرهمندی از پیشرانه برقی پیچیدگی خاصی برای کاربر ایجاد نمیکند. همانند یک جت اسکی معمولی، دسته سمت راست را به سمت خود میکشید و حرکت میکنید. دسته سمت چپ نیز برای عقب رفتن مورد استفاده قرار میگیرد.
البته یک تفاوت کوچک نیز وجود دارد؛ با وجود اینکه جت اسکیهای بنزینی دنده خلاص هم دارند، اورکا از این ویژگی بیبهره است و بهجای آن میتوانید تنها دست خود را از روی شتابدهنده جت اسکی بردارید. البته برقی بودن تفاوت مهم دیگری را نیز ایجاد میکند و آن هم نبود صدای موتور جت اسکی است. تنها چیزی که خواهید شنید، صدای باد و کوبیدهشدن اورکا به سطح آب خواهد بود. خوشبختانه اورکا فضای بار مناسبی دارد. فضای بار جلوی این جت اسکی حدودا ۵۶ لیتر بوده و راننده درصورت نیاز میتواند از یک داشبورد کوچک مرکزی روبهروی خود نیز استفاده کند.
تایگا مدعی شده که اگر جت اسکی برقیاش را با شورواشتیاق فراوان برانید، حدود ۴۳ کیلومتر همراه شما خواهد بود؛ یعنی حدود ۱ تا ۲ ساعت استفاده مداوم. در مقام مقایسه، جت اسکیهای احتراقداخلی معمولا برای ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر رانندهشان را همراهی میکنند و فضای بار یکسانی با اورکا دارند.
اگر شارژ اورکا کم شود، میتوانید آن را با هر دو خروجی ۱۱۰ ولتی استاندارد و ۲۴۰ ولتی شارژ سطح ۲، دوباره شارژ کنید. تایگا هماکنون درحال کار روی شبکه شارژرهای سریع مختص به خود است و امید دارد تا شبکه خود را در بنادر شمال آمریکا گسترش دهد. اورکا با استفاده از شارژرهای سریع تایگا درعرض ۲۰ دقیقه حدودا ۸۰ درصد شارژ میشود.
اورکا محصولی لوکس!
تارگا از دو هفته دیگر نخستین محصولات خود، نسخه Founders Edition، را به مشتریان تحویل میدهد که ۲۴ هزار دلار قیمت دارد. البته Founders Edition نسخهای خاص محسوب شده و از موتور قدرتمندترین نسخه اورکا بهتره میبرد پس قیمت بالای آن قابل توجیه است. نسخه پایه اورکا اسپرت که ۹۰ اسب بخار قدرت دارد تا چند ماه آینده و با قیمت ۱۷,۴۹۰ دلار وارد بازار خواهد شد. در مقام مقایسه میتوانید نگاهی به جت اسکی مشهور کاوازاکی اولترا LX داشته باشید که کمتر از ۱۳ هزار دلار قیمت دارد.
با وجود اینکه جت اسکیهای قدرتمند موسومبه «Power JetSki» در درازمدت هزینه نگهداری بالایی دارند (شامل هزینه تعمیرات و بنزین) اما هرگز این مسئله باعث نمیشود قیمت بالاتر تایگا اورکا توجیه شود. البته که این هزینه بیدلیل هم نیست و هیجان و لذت بسیاری در انتظار خریداران اروکا خواهد بود؛ درکنار آن میتوان به طبیعتدوست بودن اورکا نیز اشاره کرد اما نهایتا ما هم با شما موافق هستیم، اورکا واقعا گران است!
نسخه ۱۶۰ اسب بخاری اورکا پرفورمنس ۱۹,۴۹۰ دلار قیمت دارد. نسخه گرانقیمت کربنی نیز با قیمت ۲۶,۵۰۰ دلار روانه بازار خواهد شد که آن را به کالایی نسبتا لوکس بدل میکند. خریداران این دستگاه هماکنون میتوانند ازطریق وبسایت تایگا، مدلهای اسپرت، پرفورمنس و کربنی را سفارش دهند.
در آخر باید بگوییم که در پایان روز واقعا از سواری اورکا لذت برده بودیم و نمیتوانستیم تجربه پیچوتاب خوردن روی سطح آب را با نخستین جت اسکی جهان فراموش کنیم. یک جت اسکی قدرتی برقی برای راننده خود گشتاور، کنترل آسان و آرامشی ترسناک را فراهم میکند. درکنار همه اینها وسیلهای سازگارتر با محیطزیست نیز محسوب میشود هرچند که اساسا یک اسباببازی بیشتر نباشد!
JDM lover
۱۰ مرداد ۱۴۰۱خوشمان امد
فقط هیکاش قیمتش ارزونتر بود
فرزاد
۱۱ مرداد ۱۴۰۱خداروشکر ما تو کشور عزیزمان دوتا نوار ساحلی عالی و چندین دریاچه طبیعی و مصنوعی مناسب داریم که نداشتن جتاسکی هیچ خللی در شادی ما ایجاد نمیکند آخه مگه، مایو چه کم از جتاسکی تایگا دارد
Hello 1
۱۲ مرداد ۱۴۰۱از این چیز ها چرا مطلب می گذارید یعنی چی آخه ما دسترسی که نداریم
……. دیگر نگذارید لطفا … خواهشا … ممنون…