در دنیای هایپرکارها که شرکتهایی از ایتالیا، آلمان و بریتانیایی فعال هستند؛ یک ابرخودروی عجیب ساخت مراکش در شمال آفریقا سعی داشت توجهات را به خود جلب کند.
لاراکی اپیتوم که ساخت شرکتی مراکشی است، از یک موتور ۷ لیتری V8 بهره میبرد که بر پایه بلوک پیشرانهٔ کوروت C6 Z06 طراحی شده، اما با تغییرات گستردهای به سطحی فراتر از تصور رسیده است. این موتور به لطف دو توربوشارژر و سیستم مدیریت سوخت منحصربهفرد که بین سوخت معمولی و سوخت اکتان ۱۱۰ جابهجا میشود، توانایی تولید ۱۷۵۰ اسب بخار را دارد یعنی رقمی که حتی برای برندهایی مثل بوگاتی هم تهدیدآمیز است. این ابرخودرو میتواند به سرعتهایی فراتر از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد هرچند هنوز آزمایش عمومی برای نمایش حداکثر توان آن انجام نشده است.
در نگاه اول، لاراکی اپیتوم شبیه یک کوروت آیندهنگرانه به نظر میرسد اما تمام پانلهای بدنه آن اختصاصی و از جنس فیبر کربن ساخته شدهاند. شاسی مونوکوک فیبر کربنی، خطوط تیز، ورودیهای هوای عظیم و بدنهای نزدیک به زمین، این خودرو را به یک اثر هنری متحرک تبدیل کردهاند. نمای عقب اپیتوم با چهار خروجی اگزوز و دیفیوزر زاویهدار، ظاهری شبیه به خودروهای مسابقهای سال ۲۰۵۰ دارد. داخل کابین نیز کاملاً اختصاصی طراحی شده و با مواد لوکس، نمایشگرهای دیجیتال و جزئیات بینظیر، حس یک ابرخودروی کمیاب را القا میکند.
لاراکی اپیتوم در زمان معرفی در سال ۲۰۱۳ با قیمتی حدود ۲ میلیون دلار عرضه شد اما حالا که تنها ۷ دستگاه از آن در جهان وجود دارد، کارشناسان معتقدند ارزش این هایپرکار مراکشی در حراجیها به بیش از ۳ میلیون دلار است. این خودرو بهندرت در نمایشگاهها یا شبکههای اجتماعی دیده میشود و به معنای واقعی یک اسطوره دستنیافتنی است.
J
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴جالبه. همون سال ۲۰۱۳ تو یه مجله دیدمش.
من که از این کفشدوزک خوشم نمیاد.
MehdiTurbo
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴خداییش خوشگل منکه خوشم اومد
دمشون گرم مشکی باشه خیلی مخوف میشه
بعد اینا همه سال یه طراحی منحصر به فرد و زیبا دیدم که شبیه هیچی نیست
هراکلیوس
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴نسبت به 12سال پیش خوب بوده
اراز
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴یاد هایپر کار افغانستان افتادم هیچ وقت هم داخل و انجین شو نشون ندادن
SepehrV10
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴برگام!!!!!
همایون
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴وقتی بدونی این طراحی و مشخصات مربوط به دوازده سال پیشه کار این شرکت بسیار ارزشمند میشه حتی اگه واسه یه کشور پیشرو در صنعت هم بودش بازهم جای تحسین داشت چه برسه به مراکش.اگه دقت کنید ذرهای گرد پیری براثر گذر زمان روی این طراحی ننشسته حتی بعضی از خطوط طراحی مثل قسمت عقب تازه ترند شدن تو سوپرکارها حتی طراحی داخلی هم نوین و پیشرو هستش.حالا فکر کنید چند سال قبل از ۲۰۱۳ این پروژه طراحی شده و ۲۰۱۳ شروع به عرضه کردن.درسته از موتور کوروت استفاده میکرد ولی ۱۷۵۰ اسب خیلی بود واسه زمان خودش چون اونموقع کونیگزگ و هنسی هم نزدیک این اعداد نشده بودند تازه سه سال بعدش شیرون به بازار اومد اصلا نمیدونم چرا انقدر کم ازش تولید شده و اصلا واسش تبلیغاتی انجام نشده.ولی میدونم سابقه این برند که متعلق به آقای عبدالسلام لاراکی هستش کم نیستش سال ۱۹۹۹ پایهگذاری شد یعنی سابقش از بسیاری از سازندههای معروف سوپر کار بیشتره اولین سوپرکارش که تو مجله ماشین دیدمش با نام فولگرا با طراحی که تا حدودی از فراری ۳۶۰ الهام گرفته شده بود عرضه شده بود در سال ۲۰۰۲ متولد شد(دقت کنید سه سال قبل اینکه فراری ۴۳۰ تولید بشه)که یکی از نسخه هاش از موتور v12 لامبو دیابلو که بالای ۹۰۰اسب قدرت داشت و سرعتش تا ۴۰۰کیلومتر هم میرسید.بعد از اون یه سوپرکار با موتور دوازده سیلندر بنز ساخت تا نوبت به این موتور هشت کوروت رسید بعد از اپیتوم هم فقط یه مدل دیگه ساخته شد که شبیه فیس لیفت همین مدل بود.بعد از اونم احتمالا بنیانگذارش دیده به موفقیت قرار نیست برسه از سرمایهگذاری که بازدهای واسش نداشت خسته شد چون معلوم هزینه توسعه همچین خودروهایی خیلی بیشتر از ۱۴میلیون دلاریه که از فروش هفت دستگاهش گیر شرکت اومده.احتمالا یکی از بزرگترین دلایل شکست تبلیغات کم و تولید در کشوری مثل مراکش بوده
제네시스
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴درود بر آفریقای کبیر 🫡
خخخخ