باز هم گردهمایی Pebble Beach و حضور جدیدترین و لوکس ترین خودروهای دنیا در کنار هم. اما این بار سورپرایزی بزرگ از دنیای سوپراسپرت به این گردهمایی پا گذاشت.
در حالیکه تمام خودروسازان با اخبار خودروهای جدید خود سایت ها را تسخیر کرده بودند، لاراکی موتورز (Laraki Motors) که یک سازنده گمنام خودروهای اسپرت در مراکش است، به صورت پنهانی ساخت یک خودروی سوپراسپرت را تکمیل می کرد. سوپراسپرتی که با حضورش در Pebble Beach تمام نگاه ها را به خود معطوف کرد. عضو جدید سوپراسپرت ها Epitome نام دارد.
تنها ۹ دستگاه از این سوپراسپرت که فعلا در فاز کانسپت قرار دارد، روانه بازار خواهد شد. برای ساخت این خودرو از شاسی کوروت C6 استفاده شده است اما استفاده از پنل های فیبرکربنی سبب شده اند تا Epitome تنها ۱۲۷۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. موتور شورولت ۷ لیتری V8 با اجزای جدید و ترکیب با دو توربوشارژر، قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار را به این هیولا بخشیده است.
جالب اینجاست که لاراکی اپیتوم، گازسوز است و همچنین می توان از اکتان۱۱۰ برای سوخت آن استفاده کرد. در این حالت بنا به گفته شرکت قدرت Epitome به مقدار عظیم ۱۷۵۰ اسب بخار می رسد! پذیرفتن این رقم از یک کمپانی گمنام مطمئنا سخت است. بنابراین برای اثبات توانایی های فنی باید منتظر بود، اما از نقطه نظر طراحی، مطمئنا Epitome سایر رقبا را به چالش خواهند کشاند. برای تصاحب این خودروی خاص باید در حدود ۲ میلیون دلار پرداخت کرد.
شرکت لاراکی توسط عبدالسلام لاراکی در کازابلانکا و در سال ۱۹۹۹ تاسیس و البته بهره برداری از آن در سال ۲۰۰۸ آغاز شد. موسس شرکت یک طراح قایقهای بادبانی لوکس بود که عمدتا به شاهزادگان بحرین فروخته می شد. همکاری این شرکت با فرانکو اسپارو و تعدادی از مهندسان سابق بوگاتی نظیر دکتر پیتر تاتزر (Dr Peter Tutzer)، اولین نسخه کاسپت خود را در سال ۲۰۰۲ در ژنو رونمایی کرد. خودرویی که تولید آن در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و ترکیبی از شاسی لامبورگینی دیابلو و موتور دوازده سیلندر ۶ لیتری مرسدس بنز با توان ۹۲۰ اسب بخار بود. این خودرو که Fulgura نام داشت با کمک چهار توربوشارژر خود قادر بود به سرعتی بیش از ۳۹۸ کیلومتر بر ساعت دست یابد و شتابی در حد ۳.۳ ثانیه داشت. با این وجود قیمت آن تنها ۵۵۵ هزار دلار بود.
مدل دوم این شرکت نیز لاراکی براق (Borak) نام داشت که سال ۲۰۰۵ معرفی شد و قرار بود سال ۲۰۱۱ تولید شود اما هرگز این اتفاق نیافتاد. براق همان خصوصیات Fulgura را داشت اما فاقد توربوشارژر بود و نهایت سرعت آن به ۳۱۰ کیلومتر می رسید. باید دید که سرنوشت سومین خودروی باراکی به کجا می انجامد.
صولت
۷ آذر ۱۳۹۲من خودم عاشق لامبورگینی هستم..ولی دوستان عزیز گذاشتن توربو شارژ و عملکرد خوب موتور به این اسونی نیست که میگین.همین بوگاتی چندین بار تست شد و یا اتیش گرفت و یا اینکه موتورش خوب کار نکرد تا بالاخره بعد از تلاش بسیار تونستن اونی که دلشون میخواد از کار در بیاید..بعدا فکر نکنید که شرکت لامبورگینی یا بنز یا شرکتهای معروف دیگه دلشون نمیخواد این کار بشه..میخواد ولی به این راحتی که میگی نیست..بوگاتی یه شاهکار مهندسی هست..همه چیش کامله..بدون شک میشه گفت یه فوق سوپر اسپرت هست
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۲واقعا تحسین برانگیزه….
صدیق میرحقیان
۲۴ فروردین ۱۳۹۳واقعن خیلی خیلی از بوگاتی و فراری خوب تره
مهران
۱۲ خرداد ۱۳۹۳دوستان فراموش نکنید که بوگاتی ویرون از سال 94 تا 99 روش کار شده و از 2003 وارد بازار شد. وقتی سال 99 این طراحی برای بوگاتی بوده فراری لامبورگینی و تمامی سوپر اسپرتها هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و اگر باز طراحی جدیدی از بوگاتی شاهد باشیم مطمعنا دهان همه باز خواهد موند. در ضمن هستند ماشینهایی که کمی شتابشان سریعتر از بوگاتی است. موتور 16 سیلندر و قدرت 1001 یا 1200 اسب بخار سوپر اسپرت این ماشین فقط برای حداکثر سرعت اونه. وگرنه شاید نیسان جی تی آر با کمی دستکاری بشه قدرتش رو به 1500 تا رسوند شتابش رو از بوگاتی بیشتر کرد ولی در نهایت سرعت 407 کیلومتر برای بوگاتی و 431 کیلومتر برای سوپر اسپرت این مدل زبان زد هست و هنوز شرکتی نتوانسته به پای اون برسه. برای همینه که بوگاتی بوگاتیه. مرسی
فرشید
۸ آبان ۱۳۹۳سلام مهران جون وممنون.فقط بوگاتیه که شماره 1جهانه