متفرقه

الکتریفای اکسپو 2023، بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی برقی آمریکای شمالی

در رویداد الکتریفای اکسپو ۲۰۲۳ انواع وسایل نقلیه برقی به شکلی درگیرکننده به نمایش عموم درآمد.

نمایشگاه «الکتریفای اکسپو» یک رویداد خودرویی تازه بنیان به شمار می‌رود که دو ماه پیش در پایتخت ایالات متحده آمریکا برگزار شد و لقب بزرگ‌ترین گردهمایی و فستیوال خودروهای برقی در آمریکای شمالی را به خود اختصاص داد؛ مساحت زمین برگزاری این رویداد به بیش از ۹۲ هزار و ۹۰۰ مترمربع می‌رسید. تنوع محصولات این رویداد آن‌قدر بالا بود که تقریباً هرگونه وسیله نقلیه زمینی برقی در آن پیدا می‌شد.

بسیاری از شرکت‌کنندگان این رویداد را به نمایشگاه‌های خودرویی قدیمی تشبیه می‌کردند؛ چراکه توانسته حال و هوای دهه‌های گذشته را با خودروهای مدرن بازسازی کند. خودروسازان برای جذب بیشتر مشتریان غرفه‌های درگیرکننده‌ای را تدارک دیده بودند که به بازدیدکنندگان اجازه شناخت هرچه بیشتر خودروها را می‌داد؛ برای نمونه ولوو به کسانی که از غرفه آن و تریلر تجربه‌محور EX90 دیدن می‌کردند اسپرسو رایگان می‌داد. باقی خودروسازان دیگر هم مانند بی‌ام‌و، فورد، کیا، میتسوبیشی و… غرفه‌های باز داشتند و به کاربران اجازه می‌دادند درون خودروهایشان بنشینند و حس سوارشدن به آن‌ها را تجربه کنند. در این میان تنها دو خودروی فولکس‌واگن ID باز و فورد F-100 الومیناتور بازدیدی محدود داشتند.

برخی از شرکت‌کنندگان، الکتریفای اکسپو را چیزی متضاد با یک نمایشگاه خودرویی می‌دانند. در این رویداد حفاظ‌های فلزی به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که تماشاگران از تک‌تک غرفه‌ها عبور کنند؛ حتی تأمین‌کنندگان خدمات پس‌ازفروش نیز از بازدید عموم بی‌بهره نمی‌مانند. در کوچک‌ترین بخش کل نمایشگاه، ده تأمین‌کننده روی‌هم‌رفته بیش از ۲۹ خودرو مانند فولکس‌واگن ID4 و بی‌ام‌و i7 را در اختیار عموم قرار می‌دهند تا بتوانند با آن‌ها و در یک مسیر ۳.۲ کیلومتری در خیابان‌های واشنگتن رانندگی کنند. مسیر تعیین‌شده به نحوی انتخاب شده بود که راننده بتواند ویژگی‌هایی چون سیستم بازیابی نیروی ترمز، شتاب‌گیری، دستیار توقف و حرکت خودکار، نمایشگرهای بزرگ و یکپارچگی بهتر سیستم اطلاعات سرگرمی را درک کنند.

در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ محصول از بخش موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه دو چرخ حضور داشتند که شامل موتورسیکلت، اسکوتر، تخته اسکیت و… می‌شد.

برگزارکنندگان می‌گویند که برگزاری این رویداد اصلاً کاری آسانی نبوده و به‌سختی توانستند نظر خودروسازان برتر جهان را برای شرکت در آن جلب کنند. این رویداد که نخستین‌بار در سال ۲۰۲۱ برگزار شد امسال با گذر از دو ایستگاه لس‌انجلس و سانفرانسیسکو به واشنگتن رسیده بود. مسئولان این رویداد پیش‌تر نمایشگاهی را هم به قایق‌ها اختصاص داده بودند که هدف اصلی آن‌ها یعنی نمایش تمام وسایل نقلیه برقی را روشن‌تر می‌کرد.

این رویداد نه‌تنها جایگاهی برای نمایش محصولات خودروسازان و تأمین‌کنندگان بنام محسوب می‌شد؛ بلکه محیطی برای عرضه توانایی‌های تیونرهای محلی آمریکا نیز به شمار می‌رفت که با تبدیل خودروهای گوناگون به یک خودروی برقی می‌توانستند خود را به بازار معرفی کنند؛ مانند کاری که تیونر لس‌آنجلسی، «بیسیموتو»، با محصولات پورشه کرد. چند متخصص از تویو تایر، تأمین‌کننده تایرهای خودروی بیسیموتو، هم در رویداد حاضر بودند تا نحوه عملکرد همکار خود و واکنش عمومی به شرکت خود را بسنجند.

در میان خودروسازان و اهالی خودروباز یک غرفه بیش‌ازپیش توجهات را به خود جلب می‌کرده است؛ شرکت انکر، تولیدکننده محصولات صوتی، هم در این رویداد حضور داشت. بازاریابان این مجموعه روی رانندگان خودروهای آفرود تمرکز داشتند و با عرضه محصولاتی چون دستگاه شارژ قابل‌حمل، توجه این گروه را به خود جلب کنند. شرکت‌کنندگان در انتخاب روش شارژ محصولاتشان مختار بودند؛ اما انکر با برگزارکنندگان توافق کرده بود تا مسئولیت باقی غرفه‌ها را به دوش بکشد. نظر شما درباره الکتریفای اکسپو چیست؟ آیا این شیوه برگزاری نمایشگاه می‌تواند موفق و همه‌گیر باشد؟

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    ماشین‌های کلاسیک که برقی شدن خیلی جذابن ولی برد محدودی دارن. ساخت یک ماشین کلاسیک قدیمی به نظر پروژه جذابی میاد.

    موافقم 21
    مخالفم 8
  2. HFball

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    یه جورایی مثل نمایشگاه موبایلی میمونه که شرکت کننده ها ایده هاشونو توی وسایل الکترونیکی میسنجن

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. Navidd

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (20 ديدگاه)

      داداش یکم اشتباه گفتی

      1. HFball

        ۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (210 ديدگاه)

        اره خودمم نفهمیدم چی گفتم😢😂

  3. خوب

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    meh🥱

    موافقم 5
    مخالفم 4
  4. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (322 ديدگاه)

    نمایشگاه خودرو های بنزینی هم جذاب تره

  5. Royal Driver

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    ولی خدایی این ۳۵۶ اسپیداستر عجب دلبری می‌کنه

  6. Cyber truck punk

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (149 ديدگاه)

    نمیدونم آیا شما هم حس خاصی از این نمایشگاه دریافت کردید یا نه.
    برای من که بی روح بود.
    فقط حضور بعضی کلاسیک ها اون رو یک زره جذاب کرده بود مگر نه مثل همون نمایشگاه های داخلی ایران بود.
    اگر همین برای خودرو های بنزینی و درون سوز بود هم تنوع بیشتری می‌بود و هم جذاب تر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا