در طول سالها، بسیاری از رانندگان قهرمان فرمول به داشتن یک خودروی بهتر نسبت به سایر شرکتکنندگان متهم شدهاند. از «آلن پروست» و «آیرتون سنا» گرفته تا «مایکل شوماخر» و همپالگیاش، «سباستین فتل»، همگی با این کنایهها روبرو هستند که موفقیتهایشان تنها به به جنبهها مکانیکی و نه کیفیت کارشان در پشت فرمان، برمیگردد.
اخیراً لوئیس همیلتون سومین قهرمانی جهانش را جشن گرفت و به تالار افتخاراتی راه پیدا کرد که در آنجا، اول از همه، تواناییاش در رانندگی مورد ستایش قرار میگیرد.ولی وقتی کسی یک خودروی برتر در رقابتها را میراند، چه سهمی از اعتبار نتیجه را باید دریافت کند؟ این احساس در رقابتهای فرمول یک، از آغاز فصل ۲۰۱۴ وجود داشته است؛ فصلی که در آن همیلتون دومین عنوان جهانیاش را بهدست آورد و این در حالی بود که این راننده بریتانیایی، از مزیّتهای زیادی در پشت فرمان یک خودروی برجسته از مرسدسبنز بهره میبرد. ولی این تصوّر که وی به عنوان کسی که اینقدر خوششانس بوده که کنترل خودرویی با توانایی پیروزی در تمام مسابقات را در اختیار داشته باشید، میتواند بسیار سادهانگارانه باشد. با اینکه خودروهای مرسدسبنز در دو فصل گذشته، فاصله خوبی با دیگر رقیبان خود داشتهاند، ولی بهترین رانندگان فرمول یک نیز باعث شدهاند تا بیشترین خروجی از این مزیّت ایجاد شود. مطمئناً نمیتوان تنها به ظرفیتهای یک خودرو برای موفقیت در مسابقات یک فصل اتکا کرد. همکاری همتیمیها
کسانی که اعتبار موفقیتهای همیلتون را زیر سؤال میبرند، این واقعیت را فراموش میکنند که وی در حالی به این عناوین دست یافته که همتیمیهای ماهر، راه را برایش هموار کردهاند. در این فصل، «نیکو رزبرگ»، کسی که با بدشانسی در آخرین دور روبرو شد، به همیلتون اجازه داد تا به جایگاه نخست برسد. اگر در تاریخ به عقب برگردیم، زمانی که آیرتون سنا برای تیم مکلارن در فصول ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ یکهتازی میکرد، تنها رقیب واقعی وی، آلن پروست، همتیمیاش بود. ولی همیلتون در مسابقات این فصل، همیشه تلاش همکار آلمانیاش را به دنبال خود میدید؛ کسی که در تمام طول فصل، انتظار یک فرصت و یک لغزش را میکشید. قهرمانان واقعی همیشه همتیمیهای با کیفیتی داشتهاند که راه را برای آنها باز کردهاند؛ از جمله مایکل شوماخر که «روبنزو باریچلو» را داشت و همینطور «مارک وبر» برای سباستین فتل این نقش را ایفا میکرد.
قهرمانان همیشه بعد از زمانهی خود، مورد تقدیر قرار میگیرند.
در میان هیاهوی موجود بر سر مزیتهای خودروهای مسابقه، واضح است که از قهرمانان فرمول به شکلی مناسب تقدیر صورت نمیگیرد. این موضوع تا چند سال بعد و زمانی که همه ارزش واقعی دستاوردهای آنها را درک کنند، ادامه مییابد.
در فرمول یک، همیشه بهترین رانندهها با بهترین سازندگان قرارداد میبندند و چنین چیزی ناگزیر است. در عین حال، علیرغم اینکه گاهی این رقابت به صورت انفرادی به نظر میرسد، ولی در واقع یک ورزش تیمی است. هر کدام از تیمهای مسابقه برای رسیدن به موفقیت، چه در پشتفرمان و چه در گاراژ، به بهترینها نیاز دارند. اگر اعتبار بیشتری به همیلتون یا مرسدس بدهیم، از واقعیت دور شدهایم. رقابت در فرمول یک به کوچکترین جزئیات و عملکرد کامل تمام تیم بستگی دارد. در این فرآیند، راننده تنها یک «مهره» است که البته یکی از تأثیرگذارترین آنهاست. بر این اساس، نتیجهای که میتوان در مورد سومین قهرمانی همیلتون گرفت این است که وی شایستگی چنین اعتبار و تقدیری را دارد، ولی سهمش در این موفقیت به صورت صد در صد نیست. رانندگان برتر تنها در پشت فرمان خودروهای برتر میتوانند به قهرمانی جهان برسند.
سیاوش
۲۹ آبان ۱۳۹۴در توانایی های همیلتون یه مقداری بزرگ نمایی شده موفقیت اخیر همیلتون جدا از توانایی های فردی از نظر من بیشتر مرهون ماشین فوق العاده ای که در اختیار داره در صورتی که فتل یا حتی ویکیاردو ماشین مرسدس رو داشتن شاید این مقاله به نام اونا زده میشد کسایی که فرمول 1 رو دنبال میکنن متوجه اختلاف زیاد قدرت ماشین تیم مرسدس با بقیه تیم ها هستند در سالهای قبل تر این اختلاف تا این حد شدید و علنی نبود .به نظر بنده عیار همیلتون سال دیگه مشخص میشه فراری رد بول حتی مک لارن دست روی دست نمیگزارن و احتمالا سال دیگگه رقابت نزدیکتری و میبینم از اونطرف نیکو رزبرگ هم نشون داده اگه ااشتباهاشو کم کنه راننده سریع تری از همیلتونه.
علي
۲۹ آبان ۱۳۹۴تفسیر جالبی بود.
رضا
۲۹ آبان ۱۳۹۴سلام پدال
امشب از شبکه ام بی سی اکشن مسابقه شهاب پیشانی دار پخش میشه
ساعت ۱۹ و ۳۰
لطفا راجع بهش مطلب بذارید
توی سبک دریفته
suburban
۲۹ آبان ۱۳۹۴بهترین رانندگان f1 طی سالیان گذشته المانیها بودند
ali ayat
۲۹ آبان ۱۳۹۴هرکسی برای خودش یه لوییس همیلتونه فقط باید خودشو باور داشته باشه
naser ferari
۲۹ آبان ۱۳۹۴بنظرم حدود30درصدراننده 70درصد ماشین همیشه اینجوری بوده خوب همیشه بهترین راننده هاتوبهترین تیمان .مسابقه روسیه رونگاه کردین وقتی پیست خشک نبود ریکاردو وکیات چجوری ازهمیلتون وروزبرگ جلو افتادند وقتی هم پیست یکم ازخشکی دراومد ماشینا ی مرسدس کار خودشون روکردند سال دیگه همه چیز مشخص میشه بینم فراری چه میکنه به امید ان موقع
sina
۲۹ آبان ۱۳۹۴یعنی چه ؟
shahab
۶ آذر ۱۳۹۴با درصدا موافقم
بعید میدونم همیلتون بتونه به آمار شوماخر برسه
enzo
۲۹ آبان ۱۳۹۴یه راننده خوب میتونه با بهترین ماشین قهرمان فرمول 1 بشه
ولی هیچ وقت بهترین راننده با یه ماشین متوسط نمیتونه قهرمان بشه
البته نه اینکه نقش راننده کم باشه راننده های تاپ وقتی اختلاف ماشینا کم میشه اختلاف کلاس خودشون با بقیه رو نشون میدن
همیلتون هم جدا از ماشین برتری که ین روزا داره میرونه چه طرفدارش باشید چه ازش بدتون بیاد جزء برترین راننده های حال حاضر هست
احسان آرسنالی
۲۹ آبان ۱۳۹۴همه ی ما(اونایی که فرمول 1 رو حداقل در سطح ابتدایی دنبال میکنند) میدونیم که تو فرمول یک اختلافات هزارم ثانیه ای در دور تعیین خط ، تعیین کننده قهرمان اون مسابقه است و خودروهای بنز نسبت به فراری تو مسیر مستقیم سریعتر بودند. فکر کنم سقف سرعتشون 7 یا 12 کیلومتر بیشتر بود و همین باعث قهرمانی همیلتون شد.
فرداد
۱۳ آذر ۱۳۹۴اگه آمار رو نگاه کنین همیشه فراری نهایت سرعتش بیشتر بوده، بعضی اوقات هم با اختلافای عجیب!
احمد باقری
۲۹ آبان ۱۳۹۴به هر حال، هر دو نقش دارند، از مرسدس بنز که یک اسطوره و شاهکار مهندسی خودرو هم هست، باید تقدیر و تشکر بسیار کرد.
sasan
۳۰ آبان ۱۳۹۴همه ایرانیها فک میکنن لویس همیلتونن .طرف چنان قیافیه ایی پشت پراید گرفته چنان تو جاده لایی میکشه .بعدشم یا زیر تریلی یا تو دره یا رو درخت ماشین میارن پایین تازه اگه ماشین اتیش نگیره.
احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی
۳۰ آبان ۱۳۹۴والا تا جایی که ما میدونیم همیلتون همین چند روز پیش با پاگانی زوندا تو موناکو تصادف کرد
مهرداد
۳۰ آبان ۱۳۹۴والا توانایی های این آقا خیلی هم محترم …
ولی به نظر من مهمترین نکته قرار داشتن ایشون در نقطه ای از دنیا هست که اجازه شکوفایی این توانایی ها رو می ده .
این بنده خدا اگه الان اینجا بود نهایتا با یک لیسانس دستش داشت خیابونها رو برای پیدا کردن یک کار دم دستی بالا پائین می کرد . نمونه هم میلیونها جوون ایرانی ….. بگذریم
خسته شده
۳۰ آبان ۱۳۹۴نویسنده چرا میخواد هی بگه این خوبه بابا ما یه عمر داریم فرمول میبینیم تا حالا اینقدر تفاوت فاحش ندیده بودم در اتومبیل ها مرسدس فاصلش خیلی زیاده با بقیه اینو منی که دارم سالها فرمول یک میبینم درک میکنم از نظر من سباستین فتل بهترین راننده فرمول یک هست اونم با اختلاف زیاد جالبه راننده متوسطی مثل روزبرگ میاد بالاتر از فتل این خیلی شیک نشون میده مرسدس بنز چقدر قویه در اتومبیل قهرمانی این آقا هم سهم خودش چیزی کمتر از ده درصد بود(اونم فقط رقابتش بوده با هم تیمیش و لاغیر) بقیه فقط و فقط ماشینش بودن چیزی که از دوسال قبل به اون طرف وجود نداشت انجین و ماشین ها فوق العاده نزدیک بودن و راننده ها تفاوت هارو رقم میزدن حالا میدونم دیگه یکی دو نفر حامی این آقا هم میان ازش دفاع میکنن(اونا هم خوب واقفن به این داستان) ایرادی نداره مهم اینکه واقعا این مرسدسه که شاهکاره نه رانندهاش
مهران
۱۱ دی ۱۳۹۴اگه مسابقات رو دنبال کرده باشید حتما متوجه قدرت بالای ماشین مرسدس نسبت به بقیه تیم ها میشید
مهران
۱۴ دی ۱۳۹۴اگه دوستان مسابقات سال 2013 که آخرین باری بود که از موتورهای 8 سیلندر استفاده میشد رو با سال 2014 و 2015 که موتورها هیبریدی شد مقایسه کنن خیلی راحت متوجه میشید که چرا مرسدس قویتره
اگه مسابقات سال 2013 رو تماشا کرده باشید رقابتها خیلی نزدیک بود چرا که قدرت ماشینها خیلی نزدیک بهم بود و این بیشتر مهارت راننده ها بود قهرمان رو مشخص میکرد.تو سال 2013 بعضی از راننده هایی بودن که سکو میگرفتن ولی تو سال 2014 و2015 حتی جز پنج نفر اول هم نشدن
تیم هایی که موتور رنو و هوندا و فراری دارن نسبت به تیم هایی که موتور مرسدس دارن ضعیف ترن که خود مسابقات گویای همه چیزه و این نشان از مهندسی بالای مرسدس داره
بهرحال تیمی که در همه زمینه ها پیشرفت بهتری داشته باشه مسلما برنده مسابقاته. مثل مرسدس که تونسته ماشینهایی وارد مسابقات کنه که از بقیه بهتره و اگه بقیه تیم ها هم خودشونو ارتقا بدن مسلما در سال جدید رقابتها نزدیکتر خواهد بود