محققان دانشگاه پردیو آمریکا در حال کار روی فناوری خنککننده کابل شارژ خودروی الکتریکی هستند که میتواند زمان شارژ خودرو را به کمتر از پنج دقیقه کاهش دهد.
محدود کردن مدت زمانی که خودروهای الکتریکی باید قبل از بازگشت به جاده به برق متصل شوند، عامل مهمی در پذیرش آنها است و تحقیقات بسیاری بر کاهش زمان شارژ خودروی برقی متمرکز شدهاند. به گزارش نیواطلس، پیشرفت جدید از یک فناوری خنککننده جایگزین استفاده میکند تا گرما را از کابل شارژ خارج کند و به آن اجازه میدهد تا در کمتر از پنج دقیقه، نوع جریان مورد نیاز برای شارژ یک خودروی الکتریکی را کنترل کند.
سرعت شارژ خودروی الکتریکی توسط جریانی که کابل شارژ میتواند تحمل کند (در میان سایر عوامل) هدایت میشود و با افزایش جریان، مقدار بیشتری گرما ایجاد خواهد شد. راهحلهای امروزی برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد سیمهای داخل کابل به سیستمهای خنککننده مایع، مانند سیستمهایی که در رایانهها استفاده میشوند، متکی هستند. اما این سیستمها را نمیتوان بدون اینکه کابل مزاحم و دستوپاگیر شده و کار با آن دشوار شود، به منظور تطبیق جریانهای بالاتر برای شارژ سریع گسترش داد.
دانشمندان دانشگاه پردیو در حال بررسی سیستم خنککنندهی جایگزین برای چنین کاربردهایی هستند که براساس آنچه به عنوان «جوش جریان» شناخته میشود، کار میکند. در این حالت مایع خاصی از یک منبع گرما عبور میکند و به جوش میآید و حبابهای بخار تولید میکند که از کنار منبع گرما جریان مییابد و سپس به شکل مایع متراکم میشود و بهطور مداوم در سیستم بسته در گردش است.
به گفتهی این تیم که ۳۷ سال است روی فناوری خنککننده مایع به بخار کار میکند، سیستمهایی که گرما را با استفاده از مایع و بخار جذب میکنند، قادر هستند بیش از ۱۰ برابر بیشتر از سیستمهایی که صرفاً به خنککننده مایع متکی هستند، گرما را از بین ببرند. این بدان معنا است که فناوری جدید میتواند بدون افزایش اندازهی آن و با جریانی بسیار بالاتر در کابل شارژ خودروی الکتریکی ادغام شود. هدف از مطالعهی محققان دانشگاه پردیو، کشف این بود که چگونه میتوان فناوری جدید را در چنین برنامههایی به کار برد.
عصام مدور، رهبر این تحقیق میگوید:
صنعت دارای شکافی در دانش و تخصص مورد نیاز برای تغییر از خنککننده مایع خالص به خنککنندهی تغییر فاز مایع است. چگونه سیستم را طراحی میکنید؟ از چه نوع معادلاتی برای بهینهسازی آن استفاده میکنید؟ اما ما این دانش را از طریق تحقیقات گسترده خود در اختیار داریم.
مدور و تیمش سیستم مدیریت حرارتی مایع به بخار را در نمونهی اولیه کابل شارژ خودروی الکتریکی کار کردند که به گفتهی آنها میتواند ۲۴/۲۲ کیلووات گرما را از بین ببرد. چنین قابلیتی به شارژر اجازه داد تا جریانی بیش از ۲،۴۰۰ آمپر را مدیریت کند. این میزان بسیار بالاتر از روشهای پیشرفتهی امروزی است که حداکثر ۵۲۰ آمپر را ارائه میدهند و بسیار فراتر از رایجترین شارژرهای موجود با کمتر از ۱۵۰ آمپر است. دانشمندان براساس آزمایشهای خود میگویند این فناوری میتواند خودروهای الکتریکی را در پنج دقیقه یا شاید کمتر شارژ کند.
مدور میگوید:
صنعت خودرو واقعاً به شارژ کردن خودروهای برقی در زمانی سریعتر از پنج دقیقه نیاز ندارد، اما ما فکر میکنیم که میتوانیم با اصلاح وضعیت مایع ورودی و طراحی فضای خنککننده اطراف سیمهای هادی در کابل شارژ، جریان را حتی به بیشتر از مقدار کنونی افزایش دهیم.
تیم تحقیقاتی دانشگاه پردیو هنوز این فناوری را روی خودروی برقی واقعی آزمایش نکردهاند و فقط پتانسیل کابل را در آزمایشهای اولیه آزمایشگاهی بررسی کردهاند که شبیهسازی محیط یک ایستگاه شارژ را نشان میدهد. این پروژه کاملاً آیندهنگر است به این معنا که هم باتری خودروی الکتریکی و هم منبع تغذیه باید به ۲،۵۰۰ آمپر برای کارکرد کابل مجهز شوند. تیم دانشگاه پردیو قصد دارد با تولیدکنندگان همکاری کند تا آن را طی دو سال آینده روی خودروهای الکتریکی آزمایش کند.
امیرحسین
۳ آذر ۱۴۰۰چرا سریع تر نیاز ندار؟
به نظرم سریع تر شارژ شدن یا اصن نرفتن به جایگاه شارژ نیاز
محمد
۳ آذر ۱۴۰۰پدال جان
دانشگاه پردو درسته. تو ایندیانا.
منم اونجام.
Navid_bivaN
۴ آذر ۱۴۰۰برای این که برای هر دقیقه کاهش زمان شارژ، هزینه ها به صورت تصاعدی افزایش پیدا میکنه.
Silent
۳ آذر ۱۴۰۰همون جوری که از 2013 تا 2022 هزینه KWH باطری های ev از 650 دلار رسیده به 100 دلار توو کمتر از چند سال “”یک ششم”” شده و هزینه باک بنزین 2 برابر شارژ برق!
تا 2025 خیلی موارد دیگه هم حل می شه و اوون روز باس دید علم بهتر است یا بشکه نفت
محمدرضا
۳ آذر ۱۴۰۰بشکه نفت
میبینی که آرامکو ثروت مند ترین و با ارزش ترین شرکت جهان شده.
میبینی که مردم حاشیه خلیج فارس و کشور های اسکاندیناویه که دارای بشکه نفت هستن مردمانش بهترین زندگیو دارن.
آیا فکر میکنی موتور های ۶سیلندر جذاب خطی بی ام و بدون علم ساخته میشوند.
پس بحث علم و بشکه نیست بحث مسیر درست برای ثروت مند شدنه وقتی نفت نداری.و شیخ زاده نیستی
خب قطعا ایلان ماسک مسیر درستو رفته که ثروت مند ترین فرد جهانه
اون داستان علم بهتر است یا ثروت هم کلا سوالش از ریشه غلط بوده.بیخیالش شو.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۳ آذر ۱۴۰۰″میبینی که مردم حاشیه خلیج فارس و کشور های اسکاندیناویه که دارای بشکه نفت هستن مردمانش بهترین زندگیو دارن.″
به غیر از ما البته 😓😓
Sam
۴ آذر ۱۴۰۰و البته ونزوئلا ،لیبی ،عراق و سوریه… . این نشون میده که اگر از ثروت نفت درست استفاده نکنی همون نفت بلای جون کشور و مردمش میشه.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۳ آذر ۱۴۰۰بنظرم بعدها کاری کنن که مثلا نیازی به رفتن به جایگاه نباشه مثلا همون شرکتی که یه کول پشتی که درواقع یه جور پاور بانک بود معرفی کرد مثلا یه منبع شارژ اونجا بزارن دیگه اینجوری راحت ترم هست،اینم برای شروع خوبه البته…
یک کاربر
۳ آذر ۱۴۰۰اطلاع دقیقی از این فناوری نداریم ، توی باتری ها تلاش زیادی هست تا مدارهای محافظتی کم و کوچکتر کنند تا حجم کاهش بدهند.
این مایع خنک کننده چه میزان به مدار و حجم خودش می افریند جای سوال هست . بطور کل شرکت ها بدنبال ساده کردن و تولید انبوه هستند تا ارزانتر بفروشند بازار بگیرند.
شاید این مایع خنک کننده در اینده موفق بشود ، اما همین الان هادیهای ابر رسانا ، با دمای اتاق و فشار اتمسفر ، در حال تحقیق هستند که بدلیل مقاومت صفر ، دیگر نیاز به خنک کننده های فعلی نخواهند داشت.
مهدی
۴ آذر ۱۴۰۰بنظرم بهتره همزمان از دو کابل برای شارژ باطریها استفاده شود البته که باید مسیر تفکیک باطری ها در هنگام شارز رعایت شود
ا. م.
۴ آذر ۱۴۰۰به عنوان یک متخصص حوزه خودرو برقی عرض میکنم که مطلب کاملا غیر علمی است. دلیل محدودیت شارژ خودروبرقی نه گرمای کابل که محدودیت وگرمای پک باتری است! سی ریت شارژ باتریها در حال حاضر میانگین ۱ است و لذا بهترین حالت ۱ ساعت طول میکشه تا صفر تا ۱۰۰ سطح شارژشون رو پر کنند. برای بالا بردن سی ریت باید تکلیف خنک کاری و هیت دیسیپیت باتری و لایف سایکل اون تضمین بشه