متفرقه

افزایش قابل‌توجه قیمت لیتیوم مانع کاهش قیمت خودروهای الکتریکی

خودروسازان و مصرف‌کنندگان در تولید و خرید خودروهای الکتریکی عجله می‌کنند. هر دو طرف می‌خواهند محصولاتی ارزان‌تر را عرضه کرده یا بخرند و این امر می‌تواند به معنی همه‌گیر شدن خودروهای الکتریکی و کاهش آلایندگی و بهبود کیفیت هوا باشد. البته این امر روی کاغذ راحت به نظر می‌رسد اما کارشناسان فکر می‌کنند افزایش شدید تقاضا می‌تواند رسیدن به اهداف آلایندگی را سخت‌تر کند. دلیل این کار وجود لیتیم در باتری خودروهای الکتریکی است و تقاضا برای مواد معدنی به حدی بالاتر از عرضه شده است که قیمت‌ها در عرض یک سال حدود ۵۰۰ درصد رشد دارد! تحلیل‌ها نشان می‌دهند این افزایش قیمت لیتیم می‌تواند باعث رشد ۱۰۰۰ دلاری قیمت خودروهای الکتریکی شود و تلاش‌های خودروسازان در کاهش قیمت این دسته از خودروها و رساندن آن‌ها به سطح قیمت خودروهای درون‌سوز را به در بسته بزند.

بلومبرگ می‌گوید تقاضای استثنایی برای لیتیم را می‌توان به رکود سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نسبت داد که ارزش آن نصف شد و سرمایه‌گذاری چندانی در منابع صورت نگرفت. این در حالی بود که تقاضا برای خودروهای الکتریکی بسیار بیشتر می‌شد. همچنین تأمین دیگر متریال بکار رفته در تولید باتری‌ها همچون نیکل، گرافیت و کبالت هم تحت تأثیر جنگ اوکراین قرار دارد و اوضاع بدتر شده است. لیتیم یا از طریق پمپاژ آب‌نمک حاوی این ماده معدنی از زمین یا استخراج مستقیم به دست می‌آید. در هر دو روش شاهد آلایندگی هستیم و این امر می‌تواند با هزینه بالا و زمان بسیار زیاد همراه باشد. البته ایجاد منابع جدید برای لیتیم زمان‌بر خواهد بود. مؤسس شرکت مشاوره‌ای گلوبال لیتیم می‌گوید:

لیتیم زیادی در زمین وجود دارد اما زمان‌بر بودن سرمایه‌گذاری یک مشکل است. تسلا می‌تواند گیگا فاکتوری را در حدود ۲ سال بسازد و تأسیس کارخانه‌های کاتد در زمان کمتری هم صورت می‌گیرد اما ایجاد پروژه استخراج لیتیم تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند دولت‌ها دخالت‌های بیشتری برای تأمین لیتیم انجام خواهند داد و حتی خود خودروسازان نیز در فرایند استخراج این ماده حضور خواهند داشت، چیزی که ماسک مدیرعامل تسلا نیز به آن اشاره داشته است. خودروسازان تلاش دارند میزان لیتیم بکار رفته در باتری‌ها را کاهش دهند و برخی افراد می‌گویند بازیافت باتری‌های قدیمی می‌تواند ۱۶ درصد تقاضای سالانه تا سال ۲۰۳۵ را پوشش دهد. اما از آنجایی که تقاضا برای خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۳۰ به بعد یک جهش بزرگ خواهد داشت بنابراین بازیافت باتری‌ها نمی‌تواند کافی باشد. یکی از متخصصان صنعت خودرو می‌گوید:

اساساً در حال حاضر میزان باتری کافی برای بازیافت وجود ندارد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. TML BN

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    بابا این همه گفتن لیتیوم سخته نمیشه اینا گوش ندادن
    لیتیوم از سوخت فسیلی کمتره حالا شاید بعضی از این شرکت به خاطر سیاستهاشون یکچیز هایی بگن
    البته ماشالا با این همه پیشرفت ۱۰ سال آینده یا حتی ۵ سال آینده لیتیوم هم کنار بذارن(همین الان هم یک طرح از استفاده از گیاه هاو.. است)

    موافقم 8
    مخالفم 2
  2. هاتف

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (101 ديدگاه)

    این عطش برقی سازی باید یه جایی ترمزش کشیده بشه. باید اجازه بدن تکنولوژی مسیر واقعی خودش رو به تدریج طی کنه که هم تکنولوژی ساخت باتری پیشرفت کنه، هم مشکل مدت زمان شارژ شدن حل بشه و هم قیمت تمام شده خودروهای برقی پایین بیاد. قیمتهای الان با یارانه دولتهاست که مصنوعی پایین نگه داشته شده وگرنه متوسط قیمت “واقعی” برقیها هنوز توجیه اقتصادی واسه مشتری نداره.

    موافقم 2
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا