رئیس سازمان امور مالیاتی از شناسایی خودروهای لوکس با قیمت بیش از یک میلیارد تومان خبر داد. بنابر گفتههای این مقام مسئول، ۵۵۰ هزار خودرو قانون مشمول مالیات بر خودروهای لوکس هستند.
به گزارش عصر ایران، داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی به خبرنگاران گفت:
خودروهای لوکس باید مالیات بدهند و برای دریافت این مالیات به مالکان آنها پیامک میدهیم که پرداخت کنند. این خودروها باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهند.
مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۱، مجموع ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ۱۰ میلیارد ریال (یک میلیارد تومان) مشمول مالیات شدند.
نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس
براساس قانون مالیات بر خودروهای لوکس، ارزش خودرو تا مبلغ ۱۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال به میزان یک درصد، تا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال به میزان ۲ درصد، تا مبلغ ۴۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد ریال به میزان سه درصد و نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال به میزان چهار درصد در نظر گرفته شده است.
ماخذ محاسبه مالیات خودرو، قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین و اعلام میشود.
ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.
در جدول پبش رو، میزان مالیات بر خودروهای وارداتی مدل ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ به عنوان نمونه محاسبه شده است. این اعداد، رسما مورد تایید سازمان امور مالیاتی نیستند.
نوع خودرو | میزان حدودی مالیات (تومان) |
ب ام و ۷۳۰i | ۲۹۵ میلیون |
بنز E ۲۰۰ | ۲۶۰ میلیون |
لکسس آر ایکس | ۲۶۰ میلیون |
ب ام و X ۴ | ۲۰۰ میلیون |
ب ام و ۵۳۰i | ۱۸۵ میلیون |
لکسس ان ایکس | ۱۱۰ میلیون |
مینی کانتری من اس | ۹۶ میلیون |
ب ام و ۳۳۰i | ۶۰ میلیون |
کیا سورنتو | ۵۶ میلیون |
هیوندی آزرا | ۴۹ میلیون |
سانگ یانگ رکستون | ۴۶ میلیون |
میتسوبیشی اوتلندر پی اچ ای وی | ۴۵ میلیون |
ب ام و ۲۳۰i | ۴۵ میلیون |
تویوتا راو۴ | ۴۴ میلیون |
ب ام و ۱۲۵i | ۴۴ میلیون |
مینی کوپر | ۴۱ میلیون |
رنو کولئوس | ۴۱ میلیون |
ب ام و ۱۲۰i | ۳۸ میلیون |
هیوندای سانتافه | ۳۸ میلیون |
کیا اسپورتیج | ۳۶ میلیون |
تویوتا C H R | ۳۶ میلیون |
هیوندای توسان | ۳۵ میلیون |
میتسوبیشی اوتلندر | ۳۵ میلیون |
ب ام و ۲۱۸i | ۳۴ میلیون |
رنو تلیسمان | ۳۲ میلیون |
هیوندای سوناتا | ۳۲ میلیون |
کیا اپتیما | ۳۱ میلیون |
میتسوبیشی ای اس ایکس | ۱۴ میلیون |
سانگ یانگ نیو کوراندو | ۱۲ میلیون |
بورگوارد BX 5 | ۱۲ میلیون |
هیوندای الانترا | ۱۱ میلیون |
کیا سراتو | ۱۱ میلیون |
هیوندای الانترا مونتاژ | ۱۰ میلیون |
تویوتا پریوس | ۱۰ میلیون |
ایلمان
۲۵ دی ۱۴۰۰اینا از هر چیزی میخوان پول در بیارن 😐
مردیم از خوشی
۲۵ دی ۱۴۰۰روزی که مال.یات را از رو طلا برداشتند با خودم گفتم اینا چه نقشه ای کشیدند اینا که برا مردم کار نمی کردند ، فرداش خبر آمد مال.یات را کشیدند روی برنج و قند ……😑
sobhaaaaaaan
۲۵ دی ۱۴۰۰هیچ جای جهان ماشینی مثل تویوتا پریوس لوکس حساب نمیشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ دی ۱۴۰۰اصلا بحث لوکس بودن مطرح نیست
این کلمه فقط یک اصطلاح هست برای گروه بندی خودروهای بازارا ایران، از نظر قیمت
مردیم از خوشی
۲۵ دی ۱۴۰۰وقتی به خودرو ۱۳ هزار دلاری چینی میگم لوکس ، پریوس سوپر لوکس حساب میشه
یوسف
۲۵ دی ۱۴۰۰این آغاز داستانه، اول روی خرید و فروش ارز و سکه مالیات بستن الان هم روی خودرو بعد هم ملک و اجاره و …
نفس مالیات چیز بدی نیست و همه دنیا پرداخت میکنن مشکل اینجاست که آیا همه در این قوانین برابرند یا برخی برابرترند؟
و مشکل دیگر اینجاست که مردم اثر این مالیات رو روی زندگی خودشون و اطرافیانشون نمی بینند. اثر این مالیات رو روی آموزش پایه و عالی، روی بهداشت عمومی و بیمه همگانی، روی رفاه عمومی و بازنشستگی، روی ترابری شهری و شکل و نمای شهر و … نمی بینند. و دیوار اعتماد هم فرو ریخته.
Arshia m3csl
۲۵ دی ۱۴۰۰دقیقا درست میگید این مالیات ها خودش گرونی ایجاد میکنه
.
۲۵ دی ۱۴۰۰کاش فقط در همین حد بود
اگر فرض بگیریم شخصی یک خودروی خارجی رو با درامد خودش چند سال پیش خریداری کرده باشه در واقع روی درامدش مالیات داده و هنگامیکه با پولی که خودش در آورده و مالیاتش رو داده میخواسته ماشین رو بخره باز هم نزدیک به ارزش گمرکی و ارزی خود خودرو و حتی بیشتر مالیات به دولت داده و در واقع خودرو رو بیش از دو برابر قیمت جهانی خودش خریده و الان هم اگه تصمیم به نگه داشتن ماشینش داشته باشه باید هر سال یه کسر قابل توجهی از مبلغی که شاید همون سال ها ماشینش رو خریده !! رو بده به مالیات سالانه و اگر بخواد بفروشه هم باز هم سر مالیات نقل و انتقال و دفترخونه و این جور چیز ها جیبش رو خالی میکنن
یعنی مردم ماشین هم بخوان بخرن باید باج بدن تا سال ها بعدش حتی !
تازه اگه مراحل دیگه ای اضافه نکن به این مالیات ها
M@M@DRZ911
۲۵ دی ۱۴۰۰نمی دونم کجای دنیا برای سراتو و پریوس مالیات میدن !!!
Behi
۲۶ دی ۱۴۰۰همه جای دنیا، البته با روش های متفاوت.
متاسفانه چون ما به مسئولین بد بینیم بخاطر همین جلوی مالیات مقاومت میکنیم، اتفاقاً کار خوبی میکنن کاش برا ماشینهای زیر یک میلیارد هم مالیات وضع کنن و اون پول رو خرج ساخت و ساز جادههای کشور بکنن اما متاسفانه اگه بگیرنن هم خرج جاده نمیکنن البته شاید بکنن ولی تو جاده های یه کشور دیگه😉
پدرام
۲۵ دی ۱۴۰۰خیلی چیز چرت و مسخره ای هست مالیات برای چی دقیقا؟ ماشین بخاطر سیاست های نادرست شما گران شده
فردی که یک تویوتا راوفور 2017 رو به قیمت 230 میلیون خریداری کرده الان شده بیش از یک میلیارد مقصرش کیه ؟ اگر قرار به پرداخت مالیات باشه خودتون باید جریمه بشید که چطور در عرض 4 5 سال اتومبیل 30 میلیونی شده 300 میلیون و ماشین 300 میلیونی شده 2 میلیارد!
افشار
۲۵ دی ۱۴۰۰این که خیلی وقت هست اعلام شده
کافر مقدس
۲۵ دی ۱۴۰۰جالبه همه این ماشین ها کارکرده هستن و مدل2016-17 با کلی کارکرد . هزینه یک سرویس اینا میلیونی میشه حالا اینقدر هم مالیات خنده داره
رسما کاری کردن هرکی ماشین خارجی داره بفروشه دیگینیتی و محصولات داخلی بخره . هر قانونی خیلی اتفاقی به نفع سایپا و ایرانخودرومیشه
واقعا تئاتره لندکروز 7میلیارد سی اچ آر 2 میلیارد . سی اچ آر هایی که تو ایران هستن قیمت فعلی شون 13هزار دلاره و نمونه 2021 سی اچ آر 21هزار دلاره ولی خوب نمونه 2017ش تو ایران با کلی کارکرد 2میلیارد روزگار بده برکت
کوروش
۲۵ دی ۱۴۰۰سلام علیکم ،
در همه ی کشورهای دنیا برای خودروهای برقی و پاک (هیبرید،PHEV،EV) مشوق های دولتی ، تخفیف در
خرید ، مالیات و عوارض می دهند .
در ایران همه چیز برعکس دنیا است ، این هم از ابداعات معاون محترم اقتصادی رئیس جمهور
محترم ایران می باشد.
مردیم از خوشی
۲۵ دی ۱۴۰۰یادی کنیم از بعضی از وعده های ایشون
با فساد مقابله میکنم
بو.رس را در هفته اول درست میکنم !!!
۴ میلیون مس.کن میسازم
Silent
۲۵ دی ۱۴۰۰برا ماشین 33 هزار دلاری 10 هزار دلار مالیات!
RX350 لکسوس 2017 چند وقت پیش یکی اینجا گرفت 33 هزار دلار (با دلار 26 ت می شه 850 میلیون). قیمتش فکر نکنم زیر 2 میلیارد باشه؟!
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۵ دی ۱۴۰۰آها یعنی الان داری میگی اونور زندگی میکنی؟!
بیا پایین 😂
Arshia m3csl
۲۵ دی ۱۴۰۰خیلی از ثروتمند ها ماشین ایرانی دارن و خیلی از آدم های معمولی ماشین خارجی سوار میشن باید مالیات رو با توجه به درآمد بگیرن بیشتر تا مدل ماشین
مردیم از خوشی
۲۵ دی ۱۴۰۰ثروت مندی که ماشین ایرانی سوار میشه یه تخ.ته اش کمه 😑 چون هییییییییییچ ماشین ایرانی ایمنی وجود نداره و امنیت خانواده باید اولویت باشه
Arshia m3csl
۲۶ دی ۱۴۰۰خیلی از ثروتمند ها ساندرو و ال نود و دویست و شیش و دویست و هفت دارن و ماشین مدل بالا ندارن چون خرج ماشین ایرانی براشون کمتره و قطعات ماشین ایرانی رو راحت تر پیدا می کنن
علی
۲۵ دی ۱۴۰۰من تو لیست های دیگه تیگو 7 و هم دیدم
ایران فرانسه
۲۵ دی ۱۴۰۰مالیات در کشورهای پیشرفته از درآمد اخذ میشه نه از دارایی مگر دارایی های اتفاقی و بدون زحمت مثل ارث یا بلیط بخت آزمایی، اینجا حقوق ثابت بگیران که نقدا و ماه به ماه مالیات میدن ولی تجار دو و سه سال بعد، بنیاد ها و آستان ها هم که اصلا مالیات نمی دن اونوقت چکار باید کرد حقوق بگیر که بیشتر توان نداره خب میروند سراغ مالیات از داراییها مثل خانه های خالی ،خودرو و خانه های لوکس در حالیکه صاحبان خیلی از این ماشین ها طبقه متوسط هستند و اگر مرفه اند مالیات در آمد را پرداخت کرده اند .تو عرضه داشته باش جلوی فرار مالیات درآمد رو بگیر نه اینکه فساد و ناکارآمدی سیستم مالیاتی و تحریم ها رو با مالیات بر دارایی افراد جبران کنی ،در یک کلام مالیات بر دارایی غیر اتفاقی افراد ،یعنی زدن محترمانه جیبشون
Farzad
۲۵ دی ۱۴۰۰آیا الان مثلا از کشورهای پیشرفته تقلید کردید ؟
آیا الان جلوی دلال ها و احتکار ها گرفته میشه ؟ زرشک حاجی رو سرطان نمیشه چسب زخم زد .
با این فرمون که اقتصاد میره جلو ، فرغون های داخلی هم به زودی میرسن به یک میلیارد و باید مالیاتشو بسلفیم .
البته ما همین الان هم که داریم نفس میکشیم با مالیاته . ( یک مثال کوچکش همین بسته اینترنتی که میخریم ۹ درصدش مالیاته )
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۵ دی ۱۴۰۰حالا شاید بگی ۹درصد برای قیمت اینترنت خیلی زیاد نیست ولی من خودم که A51 خریدم ۹ درصد مالیات کشید رو خداشاهده قیمت خرید خودش یه چیز بود قیمت وقتی که گوشی رو به من داد یه چیز دیگه شد چون آشنا بود واسم حساب کرد که اینقدر خودم خریدمش و اینقدر مالیات و اینقدر واسه گارانتی ، حالا بعد از اضافه شدن اینا من هم سود خودم رو باید بکشم دیگه؟! گفتم آره سود خودش رو هم کشید والا قیمت گوشیم از ۷۷۰۰ به ۹ تومن رسید که ۸۰ درصدش واسه چیزای اضافی بود .
حالا ۹ درصد واسه مسائل فراتر از گوشی که قابل درک نیست.
viper
۲۵ دی ۱۴۰۰بابا مگه یادتون نیست بحث بنزین کوپنی رو؟؟؟
اون موقع که بنزین کوپنی شده بود هیچکی ماشین امریکایی درجه یک مثل دکج چارجر رو نمیخرید یا باراکودا ا کامارو یا کوروت چون مصرفشون بالا بود مثلا قیمت دوج چارجر از بیوک اسکای لارک کمتر بود چون موتورش بزرگتر بود ولی در اصل ارزش معنوی دوج خیلی بیشتر بود
اینم که میگم بزرگان برام تعریف کردن
اون موقع مردم روی اوردن به سمت خودروی داخلی چون حجم موتورشون کوچیک بود
الانم همینه این کار رو کردن که مردم ماشین خارجی سوار نشن و برن ایرانی بخرن
بعدشم من یه سوال داشتم واقعا اگه دوستان میدونن جواب بدن
اقا طرف زحمت کشیده (کلاه برداری رو در نظر نمیگیرم فعلا) رفته ماشین خارجی خریده برای چی برای چیزی که زحمت کشیده باید مالیات بده؟؟؟؟
SS
۲۵ دی ۱۴۰۰در ضمن مالیاتش هم زمان خرید داده به صورت عوارض گمرکی
حالا همون مالیاتی که گرفتن رو به عنوان قیمت خودرو حساب میکنن
میگن بخاط مالیاتی که دادی باید مالیات بدی !!!!!!!!!
آریامنش
۲۵ دی ۱۴۰۰ایران به سیستم مارکسیستی اتحاد جماهیر شوروی اداره می شود شما فقط زمانی میتونی همچین ماشینی بخری که جزو اینا باشی یا باهاشون روابط داشته باشی در غیر این صورت فقط در صورتی که آتش بزنی به مالت شاید بتونی مثلا میتسوبیشی بخری ، خب من راستش در این مالیات مشکلی نمی بینم . تمام مدت از قشر متوسط و ضعیف کندن ، حالا هم از قشر بالا بکنن.
کوروش
۲۵ دی ۱۴۰۰سلام علیکم ،
این هم از کرامت شیخ ما ، آقای داود منظور رئیس محترم سازمان امور مالیاتی کشور ….
معنی عدالت را هم درک کردیم !!!
از خودروهایی مثل : دیگنیتی ، فیدلیتی ، چری تیگو ۸ پرو ، جک اس ۷ ، جک تی ۸ ، آمیکو پیکاپ ، هم مالیات
می گیرند ؟
مبنای مالیات از هیوندایی سانتافه چرا پائین تر از سایر مدل ها است ؟!
حسن
۲۶ دی ۱۴۰۰انان که باد کاشتند در حال دروی طوفانند.
میثم
۲۶ دی ۱۴۰۰از آب شب مانده کره گرفتن دقیقا همینه، موقع واردات به اندازه پول ماشین گمرک گرفتند، هربار نقل و انتقال شده کلی پول گرفتند، حالام مالیات جدا! قطعا از خود کمپانی سازنده دولت کریمه ما خیلی خیلی بیشتر سود کرده در بحث این ماشین ها!!!
فرزاد
۲۶ دی ۱۴۰۰انگار همه چی اقتصاد وطن افتاده دست مدیران دو غول صنعت خودروساز داخلی
کوروش
۲۶ دی ۱۴۰۰سلام علیکم ؛
امروز مورخه یک شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
سازمان امور مالیاتی کشور ، ارائه جدول مالیات خودروهای لوکس (جدول بالا) را تکذیب کرد .
این سازمان گفت : فقط در سایت رسمی سازمان متبوعه اخبار صحیح و قانونی درج می گردد.
البته معلوم نیست ، معیار لوکس بودن خودرو ، توسط این سازمان چگونه ارزیابی گردیده است ؟!
Mohammad.75
۲۸ دی ۱۴۰۰باز پول کم آوردن چسبیدن به مردم…
Anahita
۳۰ دی ۱۴۰۰مالیات از خودرو و خانه مطمئنا به ضرر دولت هست ، چون در مملکت ما مالیات موجب رفاه مردم نمیشه، مردم هم همکاری با دولت نمی کنند نمونه اش در چند سال اخیر میلیاردها دلار از ایران خارج شده و صرف خرید خانه در ترکیه و امارات شده و اینکه خیلی از مردم به جای اینکه پول بگذارند در بانک که هر روز بی ارزش تر بشه، به جایش ارزهای دیجیتال می خرند که نمیتوانند مالیات بگیرند و خودرویی که قیمتش به 200 میلیون تومان در نرخ جهانی نمیشه اینجا چند میلیاردی میشه که خیلی مسخره و خنده دار هست و موجب میشه فرار سرمایه و نیروی انسانی از کشور و در کشورهای پیشرفته بهترین و به روز ترین خودروها سوار می شوند و غالب سرمایه هایشان را در آن کشور هزینه می کنند. بطوری که امارات از درآمد گردشگری اش حداقل 10 برابر نفت ما درآمد دارد .