متفرقه

حراج مرسدس بنز 600 پولمن 1970 جان لنون

این خودروی زیبا توسط «جان لنون»، خواننده، آهنگساز و گیتاریست گروه افسانه‌ای بیتلز خریداری شده بود.

در ابتدای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، سیاست‌مداران، تجار و هنرمندان ثروتمندی که زیبایی، جلال و راحتی رولزرویس را در بسته‌ای به‌روزتر می‌خواستند تنها یک انتخاب داشتند و آن هم، مرسدس‌بنز ۶۰۰ بود. مرسدس‌بنز این خودروی لوکس را در نسخه‌های گوناگونی چون استاندارد، ۶ در، پولمن و لندولت معرفی کرد که خیلی زود توجه بسیاری از افراد مشهور، ثروتمندان و خاندان‌هایی سلطنتی را به خود جلب کرد. این برند آلمانی در میان سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۱ ۲,۶۷۷ دستگاه ۶۰۰ را روانه بازار کرد که ۳۰۴ دستگاه آن‌ها پولمن ۴ در، ۱۲۴ دستگاه پولمن ۶ در، ۳۳ دستگاه لندولت ۴ در، ۲۶ دستگاه لندولت ۶ در و باقی نسخه استاندارد بودند.

در بخش مالکان مشهور، احتمالا بتوان مرسدس‌بنز ۶۰۰ را یکی از مفتخرترین خودروهای تاریخ دانست. یکی از مالکان مشهور این خودرو «جان لنون»، گیتاریست گروه «بیتل»، بود که یک دستگاه پولمن ۴ در را در گاراژ خود نگهداری می‌کرده است. این خودرو با شماره شاسی ۰۰۱۵۸۰ به درخواست لنون به رنگ سفید و تودوزی سیاه مخملی، موکت کف هماهنگ، رادیوهای «بکر» در جلو و عقب و یک دستگاه پخش «فیلیپس مورگان» مجهز شده بود. لنون بعدا این خودرو را به «جرج هریسون»، گیتاریست دیگر این گروه، می‌دهد. نهایتا در دهه ۹۰ میلادی، مرسدس‌بنز خود فرایند بازسازی دقیق این مدل را برعهده گرفت.

در توضیحات برگه فروش این خودرو آمده است که لنون به‌جای سفارش یک جایگاه نوشیدنی در خودروی خود، آن را به ادوات لازم برای ایجاد خلاقیت مانند یک رادیوی «بلاپانکت»، یک دستگاه ضبط ضوت «پایونیر»، دستگاه پخش صوت «فیلیپس مورگان» و چندین بلندگو مجهز کرده است.

رنگ بدنه این ۶۰۰ پولمن با نام DB 050 شناخته می‌شود و ترکیبی لوکس از سفید به شمار می‌رود. کابین آن هم به‌خاطر رنگ سیاه چرمی صندلی‌ها، سیاه مخملی تزئینات، موکت خاکستری و سقف کرمی جلوه‌ای منحصربه‌فرد به خود گرفته است. نظر شما درباره این خودروی لوکس چیست؟ آیا مدل‌های لوکس امروزی توانسته‌اند به جایگاه مدل‌های قدیمی چون مرسدس‎‌بنز ۶۰۰ پولمن برسند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    بیشترین بنز ۶۰۰ فک کنم در دربار ایران بوده.

    موافقم 27
    مخالفم 3
    1. Mercedes-Benz

      ۲۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      اون زمان رولزرویس حرفی برا گفتن نداشت در مقابل میباخ

      موافقم 7
      مخالفم 25
    2. محمد

      ۲۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (31 ديدگاه)

      یه رنگ قهوه ایش رو 10 سال پیش هرروز صبح میدون صنعت میدیدم

      موافقم 16
      مخالفم 1
  2. رضا

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    کاری به ارزش ذاتی ماشین ندارم.
    ماشین جان لنون بوده؟ خب که چی. جان لنون توش نشسته داره برات مینوازه؟ نه فقط این بلکه همه ماشینایی که موقع فروش میگن مال فلان شخص بوده. حقیقتا بی ارزش ترین چیز ممکن درباره ارزش گذاری یک شی معروف بودن صاحب اون وسیله هست. همین داستان تو بحث هنر هم گاهی مواقع صدق میکنه و صرف اسم طرف سواستفاده میکنن.

    موافقم 13
    مخالفم 25
  3. ARMAN سابق

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (490 ديدگاه)

    چرا انقد من از این خوشم میاد؟
    چرا انقد این شاهکاره؟؟

    موافقم 20
    مخالفم 3
  4. Fy

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    بنر همون موقع هم طراحی هاش مثل الان خوب نبوده
    😕

    موافقم 4
    مخالفم 35
  5. ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    تو سن آندرس با این خاطره دارم🤢😂

  6. Royal Driver

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    جزو ۵ ماشین بیش از حد مهندسی شده ترین ماشین های دنیاست، حتی برای الان! بعضی امکاناتش توی خودروهای الان شایدم بعضی مرسدسا قفل باشه! اصطلاح Over-Engineered دیگه برای همه‌ی افراد آشناست. طراحی این ماشین چه بیرون چه داخل شاهکاره، بهترین طراحی اتاق داخلی بنز، توی دهه ۶۰ هست. با اون طراحی جذاب فرمون که هیچ وقت قدیمی نمیشه. موتور قدرتمند ۲۵۰ اسبی ۶.۳ لیتری خوشنام M100 وی۸. ماشین مورد علاقه نصف رئیس جمهور و پادشاهای اون زمانم بود😁. زمانی که مهندسای مرسدس زد به سرشون، تا یکی از بهترین سدان های فوق لوکس اون دهه رو بسازن. اون چیزی که موضوع رو خاص می‌کنه، کنترل هیدرولیکی تمامی بخش های ماشینه، بیشتر از ۲۱۰۰ psi رقم خیلی زیادیه! خیلی چه بگم، فوق‌العاده زیاد! اون نیرو و فشاری که داره رو بهش فکر کنید. بالا بردن و پایین بردن شیشه ها، کنترل صندلی ها که به چندین جهت تنظیم میشدن علاوه بر تنظیم سیستم تعلیق بادی فقط با فشار دادن یک دکمه، همینطور اتوماتیک بازو بسته کردن درها، سانروف و حتی صندوق عقب که اون موقع سافت کلوز هم بود (Soft-close) فکرشو کنید تعجبی هم نداره وقتی معرفی شد، گرون ترین خودروی جهان بود, از هر رولزرویس، فراری، بنتلی گرونتر بود. محمد رضا شاه خودش چندین تا از ۶۰۰ گروزر رو داشت، ۳ تا هم از مدل کمیاب و جواهری Landaulet رو هم داشت که ازش توی دنیا ۶۰ تا ساخته شد فقط. خیلی جالبه توی خودروها، درواقع سرنشین های ردیف عقب، یک شکل کانورتیبلی داشتن که میشد بازش کنن. و ۱۸ تای دیگه هم برای گارد ملی شاهنشاهی داشت. بله….

    موافقم 25
    مخالفم 3
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۲۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1543 ديدگاه)

      بنز های کلاسیک خیلی فوق العادن من همه مدلاشون رو دوست دارم

      موافقم 14
      مخالفم 1
  7. Mercede kaviani

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (551 ديدگاه)

    زیبا ترین مرسدس تاریخ

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. نشناسی بهتره

      ۲۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (501 ديدگاه)

      SL300 و SLS: آیا من برای تو جوک هستم؟؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 7
  8. BMW

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    فوق‌العاده و شیک🔥

  9. ساسان حدادی

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بی نهایت زیبا و مهندسی فوق العاده بالاتر از زمان خود در طراحی وساخت.
    مهمترین عامل برای جذب مشتری و حفظ و ارتقائ سطح برند خود در اوج .

  10. فرزاد افشار

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    هیچ ماشینی به اصالت بنز نمیرسه از هر نظر عالی و با ابهت

  11. شکیبا

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (43 ديدگاه)

    اگه فرمون راست نبود میگرفتمش

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا