متفرقه

فناوری شارژ مگاواتی؛ انقلابی در سرعت شارژ خودروهای برقی اما چالش‌برانگیز

شرکت‌هایی مانند BYD، هواوی و Zeekr وارد رقابت پرسرعت شارژ خودروهای برقی شده‌اند و از فناوری‌هایی با توان شارژ تا ۱.۵ مگاوات رونمایی کرده‌اند. اما آیا این اعداد هیجان‌انگیز در دنیای واقعی هم به همان اندازه کارآمدند؟ واقعیت، پیچیده‌تر از تبلیغات است.

جهش فناوری: شارژ سریع‌تر از همیشه

BYD با معرفی فناوری «شارژ آنی مگاواتی» توانست توجه‌ها را جلب کند. این فناوری می‌تواند تا ۱۰۰۰ کیلووات (۱ مگاوات) با یک کانکتور و ۱۳۶۰ کیلووات با دو کانکتور شارژ کند. برای مقایسه:

شرکت بیشینه توان شارژ
BYD ۱۰۰۰-۱۳۶۰ kW
تسلا V4 ۵۰۰ kW
زیکر V3 ۸۰۰ kW
هواوی (جدید) ۱۵۰۰ kW (ویژه کامیون‌ها)
زیکر (نسل جدید) ۱۲۰۰ kW (خنک‌شونده با مایع)

در همین ارتباط بخوانید: شارژر جدید زیکر با سرعت شارژ باورنکردنی رونمایی شد

هزینه و محدودیت‌های فنی

با اینکه این اعداد روی کاغذ جذاب هستند، در عمل بسیاری از مالکان خودروهای برقی گزارش داده‌اند که وعده شارژ ۸۰ درصدی در ۱۵ دقیقه معمولاً به ۳۰ دقیقه یا بیشتر تبدیل می‌شود. چرا؟

دلایل اصلی این تفاوت:

  • حفظ ولتاژ و آمپر بالا (مثلاً ۱۰۰۰ ولت و ۱۰۰۰ آمپر برای ۱ مگاوات) در شرایط واقعی بسیار سخت است.
  • طراحی باتری خودرو و سیستم مدیریت شارژ داخلی محدودیت دارد.
  • فاز نهایی شارژ (Trickle Charging) به‌طور طبیعی آهسته‌تر انجام می‌شود.
  • گرمای بالا نیاز به کابل‌ها و کانکتورهای خنک‌شونده با مایع دارد.

قیمت ایستگاه‌های شارژ مگاواتی با خنک‌سازی مایع بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار یوان (حدود ۱۱ تا ۱۶ هزار دلار) است؛ چیزی حدود ۳ تا ۵ برابر شارژرهای معمولی!

چالش‌های زیربنایی و شبکه برق

  • شارژرهای سریع فشار زیادی به شبکه برق شهری وارد می‌کنند.
  • BYD برای حل این مشکل، از باتری‌های ذخیره‌ساز انرژی (تا ۱.۵ مگاوات‌ساعت) درون ایستگاه‌ها استفاده می‌کند که برق را در زمان‌های کم‌مصرف ذخیره می‌کنند.
  • همچنین، پلتفرم ابری این شرکت مصرف برق را لحظه‌ای پایش کرده و شدت شارژ را تنظیم می‌کند.

اما اگر این باتری داخلی تمام شود، خودروهای بعدی از همان سرعت شارژ بهره‌مند نخواهند شد.

تجربه واقعی کاربران و مسیر آینده

برای بسیاری از کاربران، دسترس‌پذیری ایستگاه‌ها مهم‌تر از سرعت بالا است. ایستگاه‌های مگاواتی ممکن است بیشتر در مسیرهای بین‌شهری یا جایگاه‌های سوخت پررفت‌وآمد کاربرد داشته باشند، نه در مراکز خرید یا سینما.

BYD اعلام کرده که قصد دارد فناوری خود را با صنعت به اشتراک بگذارد و با سرمایه‌گذاران برای ساخت ایستگاه‌های پرقدرت همکاری کند.

هرچند ورود به دنیای شارژ مگاواتی می‌تواند آینده حمل‌ونقل برقی را متحول کند، اما چالش‌هایی نظیر هزینه بالا، فشار به شبکه برق، نیاز به زیرساخت خنک‌سازی، و تفاوت میان تئوری و واقعیت مسیر را سخت کرده است.

این فناوری بیشتر از اینکه برای همه خودروها مناسب باشد، فعلاً در شرایط خاص مثل مسیرهای طولانی، کامیون‌ها، یا ناوگان‌های حمل‌ونقل سریع توجیه‌پذیر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. KAIZEN

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (395 ديدگاه)

    تفاوت میان تئوری و واقعیت

    موافقم 5
    مخالفم 1
  2. جلال

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    همیشه با آزمون و خطا شروع شده و جوینده یابنده است.
    آخرین قطعه ای که ماشین قدیمی مدل 82 باز کردم و به جهت تعویض انداختم دور مطمعنا دینام نبوده جالب این جاست که هنوزم داره کار می‌کنه ،موتورهای الکتریکی معرکه هستند .

  3. Lyting

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (73 ديدگاه)

    مرحبا بی وای دی ⚜️
    مرحبا هواوی ☯️
    مرحبا Zeekr
    مرحبا شیائومی
    ⚡۱۰ تا ۷۰ درصد توی ۵ دقیقه ⚡🙀
    ۴۰۰ کیلومتر با ۵ دقیقه شارژ 🙀
    مرحبا قیمت رقابتی
    مرحبا خودرو سازی چین🇨🇳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا