مانستر تراک ها وانت پیکاپ های عظیمالجثهای هستند که با شرکت در مسابقات، تماشاچیان را به وجد میآورند. در مقاله پیش رو به بررسی اجمالی قوای محرکه مانستر تراک ها خواهیم پرداخت.
با وجود رنگ بدنه عجیب و چشمگیر، لاستیکهای بسیار بزرگ و غرش کر کننده پیشرانه، غیرممکن است که چشم از مانستر تراک ها در حین پرش از روی خودروهای دیگر و یا حتی تصادفهای کنترل شده آنها برداشت. در طول سالهای اخیر برخی از مانستر تراک ها شهرتی جهانی یافتهاند هرچند ویژگیهایی آنها فقط به ظاهر منحصربهفرد محدود نمیشود. یکی از شاخصترین جنبههای مانستر تراک ها را میتوان قوای محرکهای دانست که یک هیولای چهار چرخ محرک زمینی را ایجاد میکند.
جای تعجبی ندارد که برای حرکت چنین جثه بزرگی به یک قوای محرکه شاخص و تا حدودی غیرعادی نیاز است. مانستر تراک معمولاً از پیشرانه بلوک بزرگ ۸.۸ لیتری شورولت استفاده میکند. قدرت پیشرانههای موردبحث به حدود ۱۵۰۰ اسب بخار و گشتاور آنها نیز به همین حدود میرسد هرچند قطعات زیادی هم وجود دارند که به قوای محرکه یاد شده در تولید چنین قدرت عظیمی کمک میکنند. قوای محرکه مانستر تراک را میتوان جزو قویترین پیشرانههای تاریخ شورولت دانست. همانند هر وسیله دیگری از جمله خودروهای سواری معمولی، پیشرانههای مانستر تراک ها به تنهایی کار نمیکنند و قطعات ضروری دیگری نیز وجود دارند که در یک مانستر تراک، همانند پیشرانه بزرگ و قدرتمند هستند. نیروگاههای آهنین این هیولاها به سوپرشارژرهای بزرگ مجهز بوده تا حجم زیادی از هوا و سوخت به ویژه سوخت متانول را راهی محفظه احتراق کنند. متانول ارزانتر از بنزین بوده و همچنین در دمای پایینتری میسوزد. مانستر تراک های قدیمی در هر دقیقه سه گالن سوخت مصرف میکنند درحالیکه مصرف سوخت مدلهای جدیدتر در هر مسابقه حدود ۵ گالن است.
با بررسی دقیقتر قوای محرکه مانستر تراک متوجه ویژگیهای برجسته بیشتری میشویم. از نظر سیستم تعلیق باید گفت یک مانستر تراک معمولاً از سیستم تعلیق چهار اتصالی به همراه شوکهای نیتروژنی استفاده میکند و نتیجه چنین طرحی دستیابی به فاصله حرکتی ۷۶ سانتیمتری و حتی بیشتر سیستم تعلیق است. برای مقایسه باید دانست در یک خودروی استاندارد، شوکها و سیستم تعلیق فاصله حرکتی یا میزان بازی حدود ۶.۵ سانتیمتری دارند. لاستیکهای بسیار بزرگ مانستر تراک ها هم قطر حدود ۶۶ اینچی داشته و پهنای آن به حدود ۱۱۰ سانتیمتر و وزن هر لاستیک به حدود ۲۹۵ کیلوگرم میرسد. با اینکه تولید چنین محصولاتی شایسته تحسین است اما باید به هزینههای بالای سرویس و نگهداری قوای محرکه نیز اشاره کرد؛ اما سؤال مهم این است که پیشرانه وانت های موردبحث چقدر بادوام است؟
این وانتهای پرقدرت نمایشهای هیجانانگیزی ارائه میکنند. مانستر تراک ها میپرند، مسابقه میدهند و با سرعت حرکت میکنند و با این حرکات تماشاگران را به وجد میآورند. با توجه به ابعاد بزرگ و قطعات هوی دیوتی بکار رفته، جای تعجبی ندارد که امکان راندن مانستر تراک ها در معابر عمومی وجود نخواهد داشت و به همین خاطر است که توسعه آنها بدون توجه به راندمان و مصرف سوخت، قوانین راهنمایی و رانندگی و طول عمر و قابلیت اطمینان بالا صورت میگیرد. پیشرانههای مانستر تراک ها تحتفشار زیادی قرار میگیرند و پس از هر مسابقه تعداد زیادی از مهندسان روی بازسازی و ارتقای آنها برای رویدادهای بعدی کار میکنند.
در واقع باید گفت پیشرانه این وانت های غول آسا علیرغم ابعاد و قدرت قابلتوجه خود طول عمر و دوام یک خودروی استاندارد را ندارد و تخمین زده شده پس از ۲۵ ساعت کارکرد باید سرویس شود. در نتیجه زمان بازسازی پیشرانه وانتهای موردبحث بسیار سریعتر از یک خودرو یا وانت پیکاپ استاندارد فرا میرسد. برخی تیمها در سال از ۵ پیشرانه استفاده میکنند که با توجه به قیمت حدود ۵۰ هزار دلاری هر پیشرانه هزینه زیادی را به آنها تحمیل خواهد کرد. با اینکه پیشرانه یک مانستر تراک گزینهای ایده آل برای استفاده طولانیمدت نیست اما شکی وجود ندارد که قدرت فوقالعادهای تولید میکند.
I love Deutschland
۱۱ بهمن ۱۴۰۳جون میده با اینا بری سر دیت! :))
صامورایی
۱۱ بهمن ۱۴۰۳دیت مال بچه سوسولاست
با این باید بیفتی بجون مسئولان سایپا و ایران خودرو
Taha Ayoobi
۱۱ بهمن ۱۴۰۳با این فقط باید بیوفتی دنبال ماشین چینی ها
amirboss
۱۱ بهمن ۱۴۰۳در مانستر تراک یا بیگ فوت سیستم انتقال قدرت مخصوص که در گیرباکس و دیفرانسیل با نسبت دنده بسیار بالایی طراحی میشه.
چیزی که تو سیستم انتقال قدرت این خودروها مهمه گشتاور وحشتناک و کنترل این گشتاور هست.
گشتاوری بالای دوهزارنیوتن بر متر
محمد
۱۱ بهمن ۱۴۰۳گیرباکس!!!!! حاجی نمیخواد با لحجه شیکاگویی بگی فارسیش هم بگی حله
صامورایی
۱۱ بهمن ۱۴۰۳الان مشکل تو اینه که طرف بجای گیربکس میگه گیرباکس؟ تازه درستشو داره میگه. انصافا چه گیرای بیخودی میدید.،.
Cehx
۱۱ بهمن ۱۴۰۳گیرباکس یا جعبه دنده بهش باید گفته بشه
کارشناس
۱۱ بهمن ۱۴۰۳دمشون گرم که همه چیشون سر جاشه
کار درآمد تفریح مسابقه خوش گذرونی…
ما ام اینجا دغدغمون اینه که آیا امروز برقمون قطع میشه یا نه؟
تا کارامونو بتونیم قبل قطع شدن برنامه ریزی کنیم
صامورایی
۱۱ بهمن ۱۴۰۳شهرما نمیگن برق کدوم منطقه میخاد بره بس که کابل دزد زیاد شده میان فرتی کابلارو میزنن میره.خاک تو سرشون با این مملکت داری،.،.
F22RAPTOR
۱۱ بهمن ۱۴۰۳این مانستر تراکها صدای بسیار بسیار زیبا و
هیولایی دارند خیلی باحاله
Saeedfarshchian
۱۱ بهمن ۱۴۰۳بحثی نمیمونه
موتورای شورلت حرف اولو میزنن
제네시스
۱۱ بهمن ۱۴۰۳یادش بخیر 14 . 15 سالم که بود تو ماهواره مسابقاتشو نگاه میکردم 🥹
BlackWing
۱۱ بهمن ۱۴۰۳به قول خودشون :
Only in America !
علی جردن
۱۱ بهمن ۱۴۰۳با وانت های KMC فاز مانستر تراک ها رو بر ندارین خواهشن
سپاس گزارم
حسین دهمرد
۱۱ بهمن ۱۴۰۳اینا گشتاور لازمن برقیش کنن جالب میشه. باتریشم قرار نیس بزرگ و سنگین باشه یه باطری ۵۰۰ کیلویی در برابر اینهمه آهن به چشم نمیاد. قرار هم نیس ۷۰۰ کیلومتر راه بره.
Taha Ayoobi
۱۱ بهمن ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/gm/%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%da%a9-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88/
حسین دهمرد
۱۱ بهمن ۱۴۰۳حاجی کامنتا مال زمان دلار سه هزار تومنیه .
Taha Ayoobi
۱۱ بهمن ۱۴۰۳به قول کاربر نت، آمریکا سرزمین ماشین باز ها
شاهین
۱۱ بهمن ۱۴۰۳یه سوال
یعنی با موتور های بلوک بزرگ استاندارد 50 هزار دلاری بدون دستکاری و تیونینگ فقط با سوخت متانول به اون قدرت میرسن؟
NAVID@@98
۱۱ بهمن ۱۴۰۳شما وزنو ببین قراره وزنی اندازه یک کامیون رو جابجا کنه ولی با تحرک بالا یعنی شتاب زیاد که حتی باهاش پرش هم میکنند
موتورای خاص با سوخت های مسابقه ای خاص
ولی ورژن های با سوخت بنزین عادی حتی اگه با قدرت بالای ۱۱۰۱ اسب به بال هم باشند با دوام بالا مطمئن و بادوام هستن و جواب میدن ولی باید در خودروهای عادی استفاده بشن نه اینا که خیلی سنگین ترند
صامورایی
۱۱ بهمن ۱۴۰۳تعداد کامنتات شده ۱۰۰۱ ایشالا برسی ۱۱۱۱
صامورایی
۱۱ بهمن ۱۴۰۳قطعا تغییرات دارن حتی اگ سوختش بنزین هم بود باید قطعاتو عوض میکردند با این قدرت و گشتاور بخونه چه برسه اینجا.گزینه محبوب همونطور که متن گفت انجین ۵۴۰ بیگ بلاک شویه همچنین گفته شد که گالن پشت گالن سوخت نوش جان میکنند خب برای خروجی درست باید به نسبت مناسب هوا هم بیاد تو انجین پس همشون از سوپرشارژ یا توربو هم استف میکنند. معمولا سوپرشارژ roots بیشتر. از طرفی یاتاقان و میللنگ تقویت شده، گیربکس هویدیوتی ، پمپ سوخت و انژکتور مخصوص و خیلی تغییرات دیگه هم اعمال میشه،.،.