متفرقه

نگاهی به قوای محرکه مانستر تراک ها؛ هیولاهای زمینی با قدرت فوق‌العاده!

مانستر تراک ها وانت پیکاپ های عظیم‌الجثه‌ای هستند که با شرکت در مسابقات، تماشاچیان را به وجد می‌آورند. در مقاله پیش رو به بررسی اجمالی قوای محرکه مانستر تراک ها خواهیم پرداخت.


با وجود رنگ بدنه عجیب و چشمگیر، لاستیک‌های بسیار بزرگ و غرش کر کننده پیشرانه، غیرممکن است که چشم از مانستر تراک ها در حین پرش از روی خودروهای دیگر و یا حتی تصادف‌های کنترل شده آن‌ها برداشت. در طول سال‌های اخیر برخی از مانستر تراک ها شهرتی جهانی یافته‌اند هرچند ویژگی‌هایی آن‌ها فقط به ظاهر منحصربه‌فرد محدود نمی‌شود. یکی از شاخص‌ترین جنبه‌های مانستر تراک ها را می‌توان قوای محرکه‌ای دانست که یک هیولای چهار چرخ محرک زمینی را ایجاد می‌کند.

جای تعجبی ندارد که برای حرکت چنین جثه بزرگی به یک قوای محرکه شاخص و تا حدودی غیرعادی نیاز است. مانستر تراک معمولاً از پیشرانه بلوک بزرگ ۸.۸ لیتری شورولت استفاده می‌کند. قدرت پیشرانه‌های موردبحث به حدود ۱۵۰۰ اسب بخار و گشتاور آن‌ها نیز به همین حدود می‌رسد هرچند قطعات زیادی هم وجود دارند که به قوای محرکه یاد شده در تولید چنین قدرت عظیمی کمک می‌کنند. قوای محرکه مانستر تراک را می‌توان جزو قوی‌ترین پیشرانه‌های تاریخ شورولت دانست. همانند هر وسیله دیگری از جمله خودروهای سواری معمولی، پیشرانه‌های مانستر تراک ها به تنهایی کار نمی‌کنند و قطعات ضروری دیگری نیز وجود دارند که در یک مانستر تراک، همانند پیشرانه بزرگ و قدرتمند هستند. نیروگاه‌های آهنین این هیولاها به سوپرشارژرهای بزرگ مجهز بوده تا حجم زیادی از هوا و سوخت به ویژه سوخت متانول را راهی محفظه احتراق کنند. متانول ارزان‌تر از بنزین بوده و همچنین در دمای پایین‌تری می‌سوزد. مانستر تراک های قدیمی در هر دقیقه سه گالن سوخت مصرف می‌کنند درحالی‌که مصرف سوخت مدل‌های جدیدتر در هر مسابقه حدود ۵ گالن است.

با بررسی دقیق‌تر قوای محرکه مانستر تراک متوجه ویژگی‌های برجسته بیشتری می‌شویم. از نظر سیستم تعلیق باید گفت یک مانستر تراک معمولاً از سیستم تعلیق چهار اتصالی به همراه شوک‌های نیتروژنی استفاده می‌کند و نتیجه چنین طرحی دستیابی به فاصله حرکتی ۷۶ سانتی‌متری و حتی بیشتر سیستم تعلیق است. برای مقایسه باید دانست در یک خودروی استاندارد، شوک‌ها و سیستم تعلیق فاصله حرکتی یا میزان بازی حدود ۶.۵ سانتی‌متری دارند. لاستیک‌های بسیار بزرگ مانستر تراک ها هم قطر حدود ۶۶ اینچی داشته و پهنای آن به حدود ۱۱۰ سانتی‌متر و وزن هر لاستیک به حدود ۲۹۵ کیلوگرم می‌رسد. با اینکه تولید چنین محصولاتی شایسته تحسین است اما باید به هزینه‌های بالای سرویس و نگهداری قوای محرکه نیز اشاره کرد؛ اما سؤال مهم این است که پیشرانه وانت های موردبحث چقدر بادوام است؟

این وانت‌های پرقدرت نمایش‌های هیجان‌انگیزی ارائه می‌کنند. مانستر تراک ها می‌پرند، مسابقه می‌دهند و با سرعت حرکت می‌کنند و با این حرکات تماشاگران را به وجد می‌آورند. با توجه به ابعاد بزرگ و قطعات هوی دیوتی بکار رفته، جای تعجبی ندارد که امکان راندن مانستر تراک ها در معابر عمومی وجود نخواهد داشت و به همین خاطر است که توسعه آن‌ها بدون توجه به راندمان و مصرف سوخت، قوانین راهنمایی و رانندگی و طول عمر و قابلیت اطمینان بالا صورت می‌گیرد. پیشرانه‌های مانستر تراک ها تحت‌فشار زیادی قرار می‌گیرند و پس از هر مسابقه تعداد زیادی از مهندسان روی بازسازی و ارتقای آن‌ها برای رویدادهای بعدی کار می‌کنند.

در واقع باید گفت پیشرانه این وانت های غول آسا علیرغم ابعاد و قدرت قابل‌توجه خود طول عمر و دوام یک خودروی استاندارد را ندارد و تخمین زده شده پس از ۲۵ ساعت کارکرد باید سرویس شود. در نتیجه زمان بازسازی پیشرانه وانت‌های موردبحث بسیار سریع‌تر از یک خودرو یا وانت پیکاپ استاندارد فرا می‌رسد. برخی تیم‌ها در سال از ۵ پیشرانه استفاده می‌کنند که با توجه به قیمت حدود ۵۰ هزار دلاری هر پیشرانه هزینه زیادی را به آن‌ها تحمیل خواهد کرد. با اینکه پیشرانه یک مانستر تراک گزینه‌ای ایده آل برای استفاده طولانی‌مدت نیست اما شکی وجود ندارد که قدرت فوق‌العاده‌ای تولید می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. I love Deutschland

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    جون میده با اینا بری سر دیت! :))

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. صامورایی

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (202 ديدگاه)

      دیت مال بچه سوسولاست
      با این باید بیفتی بجون مسئولان سایپا و ایران خودرو

      موافقم 22
      مخالفم 1
    2. Taha Ayoobi

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5224 ديدگاه)

      با این فقط باید بیوفتی دنبال ماشین چینی ها

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. amirboss

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (830 ديدگاه)

    در مانستر تراک یا بیگ فوت سیستم انتقال قدرت مخصوص که در گیرباکس و دیفرانسیل با نسبت دنده بسیار بالایی طراحی میشه.
    چیزی که تو سیستم انتقال قدرت این خودروها مهمه گشتاور وحشتناک و کنترل این گشتاور هست.
    گشتاوری بالای دوهزارنیوتن بر متر

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (231 ديدگاه)

      گیرباکس!!!!! حاجی نمی‌خواد با لحجه شیکاگویی بگی فارسیش هم بگی حله

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. صامورایی

        ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (202 ديدگاه)

        الان مشکل تو اینه که طرف بجای گیربکس میگه گیرباکس؟ تازه درستشو داره میگه. انصافا چه گیرای بیخودی میدید.،.

        موافقم 8
        مخالفم 2
      2. Cehx

        ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (257 ديدگاه)

        گیرباکس یا جعبه دنده بهش باید گفته بشه

  3. کارشناس

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    دمشون گرم که همه چیشون سر جاشه
    کار درآمد تفریح مسابقه خوش گذرونی…
    ما ام اینجا دغدغمون اینه که آیا امروز برقمون قطع میشه یا نه؟
    تا کارامونو بتونیم قبل قطع شدن برنامه ریزی کنیم

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. صامورایی

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (202 ديدگاه)

      شهرما نمیگن برق کدوم منطقه میخاد بره بس که کابل دزد زیاد شده میان فرتی کابلارو میزنن میره.خاک تو سرشون با این مملکت داری،.،.

  4. F22RAPTOR

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2642 ديدگاه)

    این مانستر تراکها صدای بسیار بسیار زیبا و
    هیولایی دارند خیلی باحاله

    موافقم 8
    مخالفم 1
  5. Saeedfarshchian

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (146 ديدگاه)

    بحثی نمیمونه
    موتورای شورلت حرف اولو میزنن

    موافقم 7
    مخالفم 2
  6. 제네시스

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (427 ديدگاه)

    یادش بخیر 14 . 15 سالم که بود تو ماهواره مسابقاتشو نگاه میکردم 🥹

    موافقم 10
    مخالفم 4
  7. BlackWing

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1381 ديدگاه)

    به قول خودشون :
    Only in America !

    موافقم 12
    مخالفم 3
  8. علی جردن

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2112 ديدگاه)

    با وانت های KMC فاز مانستر تراک ها رو بر ندارین خواهشن
    سپاس گزارم

    موافقم 11
    مخالفم 2
  9. حسین دهمرد

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    اینا گشتاور لازمن برقیش کنن جالب میشه. باتریشم قرار نیس بزرگ و سنگین باشه یه باطری ۵۰۰ کیلویی در برابر اینهمه آهن به چشم نمیاد. قرار هم نیس ۷۰۰ کیلومتر راه بره.

    موافقم 2
    مخالفم 1
      1. حسین دهمرد

        ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (2724 ديدگاه)

        حاجی کامنتا مال زمان دلار سه هزار تومنیه .

  10. Taha Ayoobi

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5224 ديدگاه)

    به قول کاربر نت، آمریکا سرزمین ماشین باز ها

    موافقم 7
    مخالفم 3
  11. شاهین

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1178 ديدگاه)

    یه سوال
    یعنی با موتور های بلوک بزرگ استاندارد 50 هزار دلاری بدون دستکاری و تیونینگ فقط با سوخت متانول به اون قدرت میرسن؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. NAVID@@98

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1003 ديدگاه)

      شما وزنو ببین قراره وزنی اندازه یک کامیون رو جابجا کنه ولی با تحرک بالا یعنی شتاب زیاد که حتی باهاش پرش هم میکنند
      موتورای خاص با سوخت های مسابقه ای خاص

      ولی ورژن های با سوخت بنزین عادی حتی اگه با قدرت بالای ۱۱۰۱ اسب به بال هم باشند با دوام بالا مطمئن و بادوام هستن و جواب میدن ولی باید در خودروهای عادی استفاده بشن نه اینا که خیلی سنگین ترند

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. صامورایی

        ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (202 ديدگاه)

        تعداد کامنتات شده ۱۰۰۱ ایشالا برسی ۱۱۱۱

    2. صامورایی

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (202 ديدگاه)

      قطعا تغییرات دارن حتی اگ سوختش بنزین هم بود باید قطعاتو عوض میکردند با این قدرت و گشتاور بخونه چه برسه اینجا.گزینه محبوب همونطور که متن گفت انجین ۵۴۰ بیگ بلاک شویه همچنین گفته شد که گالن پشت گالن سوخت نوش جان میکنند خب برای خروجی درست باید به نسبت مناسب هوا هم بیاد تو انجین پس همشون از سوپرشارژ یا توربو هم استف میکنند. معمولا سوپرشارژ roots بیشتر. از طرفی یاتاقان و میللنگ تقویت شده، گیربکس هویدیوتی ، پمپ سوخت و انژکتور مخصوص و خیلی تغییرات دیگه هم اعمال میشه،.،.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا