متفرقههفته نامه

عصبی‌کننده‌ترین مد تیونینگ این روزها چیست؟

مدهای تیونینگ آزاردهنده؛ از صداهای گوش‌خراش تا رینگ‌های بزرگ!

صنعت تیونینگ در سال‌های اخیر رشد فوق‌العاده‌ای داشته است اما برخی مد های آزاردهنده در آن وجود دارند که قطعاً با انتقاد افراد زیادی همراه خواهند بود. در ادامه می‌خواهیم به برخی از مدهای تیونینگ عصبی‌کننده اشاره کنیم. همراه ما باشید.

صنعت تیونینگ نسبت به یک یا دو دهه پیش کاملاً گسترش یافته است اما برخی تیونرها همچنان راه‌های جدیدی را برای شخصی‌سازی خودروهای خود پیدا می‌کنند. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه باشید می توانید مقاله “تیونینگ خودرو چیست؟” را مطالعه نمایید. اگرچه گاهی اوقات این تغییرات باعث تولید خودروهای جذابی می‌شوند اما بعضا این‌گونه نیست و محصول نهایی با انتقادات زیادی روبرو می‌شود. همین امر باعث شده سؤالی به ذهن ما برسد: عصبی‌کننده‌ترین مد این روزهای دنیای تیونینگ چیست؟ حتی آزار دهنده‌ترین روند ارتقای خودروها نباید از نظر عملکردی بی‌معنی باشد.

مدهای تیونینگ آزاردهنده

صدای اگزوز گوش‌خراش

یکی از بارزترین مدهای تیونینگ آزار دهنده در دنیا تغییرات اگزوز است که اتفاقاً منتقدان زیادی دارد زیرا هم آزاردهنده و هم بی‌فایده است. در برخی کشورها این تغییرات غیرقانونی هستند و مالکان در واقع مواد داخلی مبدل‌های کاتالیتیک خودروی خود را برای بهبود جریان گازها، افزایش صدای تولیدی و البته نقض قانون از بین می‌برند. از نظر ما تنها خودروهای شایسته تولید صدای زیاد آن‌هایی خواهند بود که به حدی سرعت بالایی دارند که در واقع به مدت بسیار کمی می‌توان صدایشان را شنید. هیچ‌کسی فکر نمی‌کند یک نیسان قشقایی با خروجی اگزوز بسیار بزرگ جذابیت‌های زیادی داشته باشد. در کشور ما همین موضوع به وفور دیده می‌شود. اخیراً بر تعداد خودروهایی که از انبارهای اگزوز غیراستاندارد استفاده کرده‌اند افزوده شده است. هر روز پرایدها و پژوهایی را می‌بینیم که از این اگزوزهای غیراستاندارد استفاده می‌کنند و تنها چیزی که عاید راننده و دیگر افراد می‌شود صدای گوش‌خراش و آزاردهنده است.

کمبر زیاد چرخ‌ها

دیگر روند ناراحت‌کننده را می‌توان کمبر زیاد چرخ‌ها دانست. برخی از این خودروها به حدی کمبر دارند که در عبور از کوچک‌ترین دست‌اندازها نیز مشکل خواهند داشت. البته نباید برخی از تیونینگ های بد را فراموش کرد، تیون هایی که کاملاً غیرعلمی هستند و هیچ هدفی در آن‌ها دیده نمی‌شود. تعداد خودروهایی که دارای ورودی‌های هوا، جلوپنجره و حتی اگزوزهای غیرواقعی هستند بیشتر شده است. البته هیچ قطعه غیرواقعی‌ای همچون کالیپرهای ترمز قرمز رنگ تقلبی ما را عصبانی نمی‌کند. این کاورها نه تنها کار سازنده درجه‌یک نیستند بلکه به عنوان کاور هم بسیار غیرقابل‌اعتماد نشان می‌دهند. این کاورها حتی در برخی مواقع از روی خودرو می‌افتند.

تمیزی مصنوعی پیشرانه

یکی دیگر از مدهای تیونینگ آزار دهنده را می‌توان تمیزی مصنوعی پیشرانه خودروهای کلاسیک دانست. اخیراً یکی از مدل های متعلق به افراد مشهور یا همان سلبریتی معرفی شده است که ما را به یاد یکی از ناخوشایندترین مدهای صنعت تیونینگ انداخت. کوین هارت طی سال‌های گذشته کار توسعه پلیموث رود رانر ۱۹۶۹ خود را به پایان رسانده است و ما با دیدن آن فهمیدیم محفظه پیشرانه‌های بسیار تمیز و مصنوعی را دوست نداریم. شاید برخی افراد با نظر ما موافق نباشند اما چنین محفظه‌های پیشرانه خیلی تمیز حس خوبی را منتقل نمی‌کنند. نظر شما در این باره چیست؟

کاهش شدید ارتفاع خودرو

یکی دیگر از روندهای منفی صنعت تیونینگ را می‌توان کاهش غیراصولی ارتفاع خودروها دانست که در کشور ما نمود بیشتری دارد. معمولاً تیونرها ارتفاع استاندارد خودروهای اسپرت را چند میلی‌متری کمتر می‌کنند تا هندلینگ و فرمان پذیری آن‌ها بهبود یابد. البته این کار به همراه تقویت سیستم تعلیق صورت می‌گیرد؛ اما متأسفانه در کشور ما تنها به بریدن کمک‌فنرها اکتفا می‌شود و مالک خودرو توجهی به توانایی‌های آن خودرو و همچنین استاندارد نبودن سایر بخش‌ها ندارد. نتیجه چنین کاری ایجاد صف طولانی‌مدت برای تماشای عبور یکی از همین خودروهای کف‌خواب از روی یک سرعت‌گیر خواهد بود! اگر می‌خواهید درباره کاهش ارتفاع خودروها بیشتر بدانید می‌توانید مقاله “ارتفاع زدن؛ خوب، بد، زشت!” را مطالعه کنید.

استفاده از رینگ‌های بزرگ و غیراستاندارد

خودروسازان با در نظر گرفتن تمامی شرایط خودرو و جاده‌ها اقدام به نصب رینگ‌های فولادی و اسپرت با ابعاد متناسب روی خودروها می‌کنند اما گاهی می‌بینیم که تیونرها یا مالکان خودروها جهت خودنمایی به دنبال استفاده از رینگ‌های بسیار بزرگ‌تر هستند که جدای از زیر سؤال بردن زیبایی خودرو تأثیر منفی روی هندلینگ، ترمز گیری و سواری خودرو خواهد داشت. تصویر بالا مربوط به خودروهای به اصطلاح دانک است.

کیت‌های بدنه اغراق شده و زشت

استفاده از یک کیت بدنه اسپرت و زیبا می‌تواند کیفیت کار یک تیونر را چندین مرحله بالاتر ببرد اما گاهی اوقات می‌بینیم که برخی تیونرها به دنبال خودنمایی هستند و با استفاده از کیت‌های بدنه تخیلی و فضایی چنین کاری را انجام می‌دهند. واضح است که نتیجه چنین کاری یک پروژه شکست خورده خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۸ دیدگاه‌ها

  1. JaMsHiD

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    امروز کنار یه موتور هوندا رپسول ۱۰۰۰ یه هوندا ۱۲۵ دیدم ، هوندا ۱۲۵ بیشتر از رپسول صدا میداد😂🤝

    موافقم 24
  2. Farhan

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    مقاله واقعا حق بود

  3. خسرو

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برای کیت های بدنه اغراق آمیز عکس مناسبیو انتخواب نکردید این نیسان جی تی آر واقعا یه کار متفاوت و زیباست
    و اینکه زیبایی و آب کاری قطعات انجین هم خیلی جالبه به نظرم

    موافقم 10
    مخالفم 0
  4. abbas

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (288 ديدگاه)

    همش جز تمیز بودن پیشرانه رو قبول دارم
    واقعا این که موتور برق بزنه از تمیزی چیز آنچنان بد و تو مخی ک نیست
    اتفاقا نشون میده چقدر شما ب اون ماشین اهمیت دادی

    موافقم 13
  5. ....

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (60 ديدگاه)

    دقیقا خیلی ها تیونینگ عصبی کننده نبودن فقط چرخه بزرگ و اگزوزه بزرگ رو مخ هست

  6. parhacarad

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خدایش ادم عصبی میشه با این تیونینگا. 😡🤬

  7. امیرعلی

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تیونینگ فقط شوتی های خودمون بقیش کشکه

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا