صنعت تیونینگ در سالهای اخیر رشد فوقالعادهای داشته است اما برخی مد های آزاردهنده در آن وجود دارند که قطعاً با انتقاد افراد زیادی همراه خواهند بود. در ادامه میخواهیم به برخی از مدهای تیونینگ عصبیکننده اشاره کنیم. همراه ما باشید.
صنعت تیونینگ نسبت به یک یا دو دهه پیش کاملاً گسترش یافته است اما برخی تیونرها همچنان راههای جدیدی را برای شخصیسازی خودروهای خود پیدا میکنند. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه باشید می توانید مقاله “تیونینگ خودرو چیست؟” را مطالعه نمایید. اگرچه گاهی اوقات این تغییرات باعث تولید خودروهای جذابی میشوند اما بعضا اینگونه نیست و محصول نهایی با انتقادات زیادی روبرو میشود. همین امر باعث شده سؤالی به ذهن ما برسد: عصبیکنندهترین مد این روزهای دنیای تیونینگ چیست؟ حتی آزار دهندهترین روند ارتقای خودروها نباید از نظر عملکردی بیمعنی باشد.
مدهای تیونینگ آزاردهنده
صدای اگزوز گوشخراش
یکی از بارزترین مدهای تیونینگ آزار دهنده در دنیا تغییرات اگزوز است که اتفاقاً منتقدان زیادی دارد زیرا هم آزاردهنده و هم بیفایده است. در برخی کشورها این تغییرات غیرقانونی هستند و مالکان در واقع مواد داخلی مبدلهای کاتالیتیک خودروی خود را برای بهبود جریان گازها، افزایش صدای تولیدی و البته نقض قانون از بین میبرند. از نظر ما تنها خودروهای شایسته تولید صدای زیاد آنهایی خواهند بود که به حدی سرعت بالایی دارند که در واقع به مدت بسیار کمی میتوان صدایشان را شنید. هیچکسی فکر نمیکند یک نیسان قشقایی با خروجی اگزوز بسیار بزرگ جذابیتهای زیادی داشته باشد. در کشور ما همین موضوع به وفور دیده میشود. اخیراً بر تعداد خودروهایی که از انبارهای اگزوز غیراستاندارد استفاده کردهاند افزوده شده است. هر روز پرایدها و پژوهایی را میبینیم که از این اگزوزهای غیراستاندارد استفاده میکنند و تنها چیزی که عاید راننده و دیگر افراد میشود صدای گوشخراش و آزاردهنده است.
کمبر زیاد چرخها
دیگر روند ناراحتکننده را میتوان کمبر زیاد چرخها دانست. برخی از این خودروها به حدی کمبر دارند که در عبور از کوچکترین دستاندازها نیز مشکل خواهند داشت. البته نباید برخی از تیونینگ های بد را فراموش کرد، تیون هایی که کاملاً غیرعلمی هستند و هیچ هدفی در آنها دیده نمیشود. تعداد خودروهایی که دارای ورودیهای هوا، جلوپنجره و حتی اگزوزهای غیرواقعی هستند بیشتر شده است. البته هیچ قطعه غیرواقعیای همچون کالیپرهای ترمز قرمز رنگ تقلبی ما را عصبانی نمیکند. این کاورها نه تنها کار سازنده درجهیک نیستند بلکه به عنوان کاور هم بسیار غیرقابلاعتماد نشان میدهند. این کاورها حتی در برخی مواقع از روی خودرو میافتند.
تمیزی مصنوعی پیشرانه
یکی دیگر از مدهای تیونینگ آزار دهنده را میتوان تمیزی مصنوعی پیشرانه خودروهای کلاسیک دانست. اخیراً یکی از مدل های متعلق به افراد مشهور یا همان سلبریتی معرفی شده است که ما را به یاد یکی از ناخوشایندترین مدهای صنعت تیونینگ انداخت. کوین هارت طی سالهای گذشته کار توسعه پلیموث رود رانر ۱۹۶۹ خود را به پایان رسانده است و ما با دیدن آن فهمیدیم محفظه پیشرانههای بسیار تمیز و مصنوعی را دوست نداریم. شاید برخی افراد با نظر ما موافق نباشند اما چنین محفظههای پیشرانه خیلی تمیز حس خوبی را منتقل نمیکنند. نظر شما در این باره چیست؟
کاهش شدید ارتفاع خودرو
یکی دیگر از روندهای منفی صنعت تیونینگ را میتوان کاهش غیراصولی ارتفاع خودروها دانست که در کشور ما نمود بیشتری دارد. معمولاً تیونرها ارتفاع استاندارد خودروهای اسپرت را چند میلیمتری کمتر میکنند تا هندلینگ و فرمان پذیری آنها بهبود یابد. البته این کار به همراه تقویت سیستم تعلیق صورت میگیرد؛ اما متأسفانه در کشور ما تنها به بریدن کمکفنرها اکتفا میشود و مالک خودرو توجهی به تواناییهای آن خودرو و همچنین استاندارد نبودن سایر بخشها ندارد. نتیجه چنین کاری ایجاد صف طولانیمدت برای تماشای عبور یکی از همین خودروهای کفخواب از روی یک سرعتگیر خواهد بود! اگر میخواهید درباره کاهش ارتفاع خودروها بیشتر بدانید میتوانید مقاله “ارتفاع زدن؛ خوب، بد، زشت!” را مطالعه کنید.
استفاده از رینگهای بزرگ و غیراستاندارد
خودروسازان با در نظر گرفتن تمامی شرایط خودرو و جادهها اقدام به نصب رینگهای فولادی و اسپرت با ابعاد متناسب روی خودروها میکنند اما گاهی میبینیم که تیونرها یا مالکان خودروها جهت خودنمایی به دنبال استفاده از رینگهای بسیار بزرگتر هستند که جدای از زیر سؤال بردن زیبایی خودرو تأثیر منفی روی هندلینگ، ترمز گیری و سواری خودرو خواهد داشت. تصویر بالا مربوط به خودروهای به اصطلاح دانک است.
کیتهای بدنه اغراق شده و زشت
استفاده از یک کیت بدنه اسپرت و زیبا میتواند کیفیت کار یک تیونر را چندین مرحله بالاتر ببرد اما گاهی اوقات میبینیم که برخی تیونرها به دنبال خودنمایی هستند و با استفاده از کیتهای بدنه تخیلی و فضایی چنین کاری را انجام میدهند. واضح است که نتیجه چنین کاری یک پروژه شکست خورده خواهد بود.
شاهرخ
۱۵ بهمن ۱۴۰۰یکی از رو مخ ترین چیز ها توی تیونینگ اسم های عجیب غریب و سخته
بابا حالا یه توربو انداختی بوست رو بردی بالا صد اسب اضاف شده یهبتسخهحعشیابلرهیستلخح دیگه چیه
🔥A.H MOTORS🔥
۱۶ بهمن ۱۴۰۰الان شوتی ها می گن :
.
.
آوات بوکانی 20 تا به سرعت اضافه میکنه😐
.
.
.
خدای همه ی جماعت شوتی را شِفا بده… الهی آمین!
...
۲۸ بهمن ۱۴۰۰😐😐😐😐😐
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۵ مرداد ۱۴۰۲دقیقا من هم از چرخ های خیلی بزرگ (منظورم افرود نیست مثل این دوج توی عکس ) بدم میاد و متنفرم
ولی با بقیه داخل این لیست آنچنان مشکل هم ندارم ولی فاز اون افرادی که روی ماشینشون میزنن نشنال جئوگرافیک میزنن سیس افرود بر میدارن مخصوصا اینکه یک تیبا با این برچسب ببینی و یک تیونینگ افتضاح اونایی هستن که مرسدس e کلاس یا cرو تبدیل میکنن به AMG بعد باهاش هم فاز میگیرن
دیا
۲۵ مرداد ۱۴۰۲کلا از تیونینگ بدم میا حالا هرکدوم می خواد باشه. ماشین رو از نمایندگز اوردی بیرون اشتباهه حتی واسش روکش صندلی بخری .
فرشید
۲۶ مرداد ۱۴۰۲موافقم
مازیار
۱۵ بهمن ۱۴۰۰خوب این بستگی به اتومبیلی داره که تیون میشه
مثلا خیلی بندرت پیش میاد که دست بردن به ترکیب ظاهری یه فراری نتیجه ای قابل قبول داشته باشه اما اغلب هاچ بک ها چرا
و موارد دیگه ای مثل پایین بردن اتاق یه اس یو وی و یه مورد خاص که بنظرم خیلی ناهمگون میشه تایرهای دیواره کوتاه برای جی واگن
Philipp
۱۵ بهمن ۱۴۰۰با اختلاف رینگ های غول پیکر
گند میزنه به همه چی
هندلینگ نابود میشه
پدر سیستم تعلیق در میاد
هرچقدرم که موتورو قوی کرده باشی تفاوت چندانی با استاندارد هم حس نمیکنی بخاطر این رینگا
hssn
۱۵ بهمن ۱۴۰۰کف خواب کردن سانتافه بدترین چیزی بود که توی ایران خودمون دیدم
جناب ایکس
۱۵ بهمن ۱۴۰۰مشکلم اینجا بود که فقط کف خواب شده بود، نه رینگی نه چیز دیگه ای، صرفا یه سانتافه معمولی که شاسیش خیلی پایین تر بود😂
A.B.63
۱۵ بهمن ۱۴۰۰دقیقا، انگار به جای شاسی بلند، شاسی کوتاه بود😂
آرین
۱۵ بهمن ۱۴۰۰کف خواب و پنو کردن از همه بیشتر.
بعد اون پلاستیکهایی که اسمش رو گذاشتند دیفیوزر.
بعد اونهایی که هدرز نصب میکنند و به خیالشون 5 اسب به قدرتش اضافه شده. :D
و بوق 1011 بنزی.
تو رانندهها هم اونهایی که از الفاظ حضرت، سلطان و … استفاده میکنند، شوتیبازها(به خیال خودشون)، 206 تیون سوارا و مرسدس بیامو سوارهایی که شأن برند رو میارند پایین با رانندگی یهوریشون!
TOM KRISTENSEN
۱۵ بهمن ۱۴۰۰به نظر من دیفیوزر خوبه(البته نظر همه محترمه)
Aboalfazl demon
۱۵ بهمن ۱۴۰۰استفاده از بادی کیت های دست ساز .
انگار گچ کاری میکنن
OMID
۱۵ بهمن ۱۴۰۰بستگی داره کی داره میسازش
مثلا کیت های rwb همشون دست سازن و توسط یک نفر ساخته میشن
بسیار تمیز و گرون هم هستن
ساخت کیت واسه ماشین هم یه هنره اجرای خوبش آدم هنرمند و حرفه ای میخواد
گاها هم این قطعات کاستوم از قطعات تولید انبوه بهتر و تمیز تر در میان چون بقیه ماشین هارو در ذهن نداشتن و فقط واسه همون خودرو ساخته میشه
Khosrow
۱۵ بهمن ۱۴۰۰تیونینگ کردن خودرو علم بالایی میخواد / وقتی میخوای یه همه چیز تموم رو تیون کنی یعنی ذهنت خیلی قوی کار میکنه / کلا کارهای تیون المان ها خیلی حساب شده ست به جز هامان شون ..
جناب ایکس
۱۵ بهمن ۱۴۰۰پیکاپ آمریکایی با رینگ های بسیار بزرگ و چرخ های کج (کمبر منفی چرخا)
JDM
۱۵ بهمن ۱۴۰۰کمبر منفی مال ژاپنیاس
ممد ژانگولر
۱۵ بهمن ۱۴۰۰رو مخترین آپشن تیونینگ صدا دار کردن سیستم اگزوزه که آرامشو از همه گرفته الخصوص وقتی پا میشی از پنجره نگاه میکنی توقع داری لامبورگینی ببینی یهو میبینی پرایدو صدا دار کردن 😂
M.Kkarimi
۱۵ بهمن ۱۴۰۰یه دفعه همین اتفاق افتاد فکر کردم مثل همیشه همسایه سر کوچمون کاماروش رو اورده بیرون با کلی ذوق و شوق رفتم یه نگاهی بندازم دیدم پرایده کیت اگزوز بستن روش ! 😂😂😂
حسین
۱۶ بهمن ۱۴۰۰پرایدم دل داره🤭😅❤
...
۲۸ بهمن ۱۴۰۰😐😂😂😂😂😂حرف حق
viper
۱۵ بهمن ۱۴۰۰بد ترین چیز تو تیونینگ علاوه بر چیزایی که دوستان گفتن این هست که اصالت ماشین رو بهم میریزن . مثلا میان موتور شورلت رو میذارن رو دوج . اینو خودم تو ایران دیدم . مثلا اومده بودن روی اون دوج کورنت معروف زرد که خودروبانک هم بررسی اش کرد و موتور فابریکش هیولایی به نام ۴۴۰ سیکس پک بود ، موتور ۳۵۰ شورلت که اصلا خاص نیست رو نصب کرده بودن . این حرف رو ارتین کشیشیان توی مصاحبه 《یک ماشینباز دوج سوار》 گفت و خیلی خوشم اومد
…
جمشید
۱۵ بهمن ۱۴۰۰عصبی کننده ترین اینهایی هستن که میرن پراید و ۴۰۵ و پارس تیون میکنن
hssn
۱۵ بهمن ۱۴۰۰ببین یه سریا عشقشو دارن ولی خب توانشون همین ماشیناست
منم دوست دارم رو ماشینای خارجی کار کنم اما خب زور جیبم نمیچربه😂
مجبورا باید با همین ماشینایی که هست یجوری به عشقشون برسن…
اونا هم آدمای واقعا قابل احترامین نباید خورده گرفت بهشون بنظرم
جدای ازونایی که با یه شیشه دودی کردن خودشونو منصوری میدوننو سلطان و موشک و اینچیزا رو به میبندن به ماشیناشون
Muty
۱۵ بهمن ۱۴۰۰عشق دارن
قبول.
ولی بعدش جو شوماخری نگیردتشون!!
تو خیابونا آرامش زن و بچه مردم رو بگیرن آخه برادر…
M.Kkarimi
۱۶ بهمن ۱۴۰۰یه بار گفتم… این دوستان اکثریت در طول عمر با برکتشون حتی اسم شوماخر هم به گوششون نخورده ….
Muty
۱۶ بهمن ۱۴۰۰مهم اسمش نیست!
مهم جو اِش هست
که اکثریت نوجوانها و جوانهای اون تیپی میگیردتشون
در ضمن دستتون درد نکنه که یه بار گفتی!!!
اصلا شما بلد و بقیه هیچی ندونن تو خیابونا
جمشید
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ببین hssn حرفت رو رَد نمیکنم ولی نمیدونم چرا من نمیتونم با این قضیه کنار بیام که یه نفر بره پولش رو خرج رینگ بستن و سیستم بستن و اگزوز بستن رو پراید بکنه
B.A.E Systems
۱۵ بهمن ۱۴۰۰منصوری قطعا خیلی رومخه قشنگ ژن ایرانی رو حفظ کرده همش افراط میکنه توی هر چیزی
Cyber truck punk
۲۵ مرداد ۱۴۰۲منصوری تو پروژه هاش افراط میکنه؟
این همه سلبریتی اعم از رونالدو و مسی و مت واتسون خودشون ماشین هاشون رو میدن شرکت منصوری تیون کنه.
چه چیز داغونی از منصوری دیدی که اینطوری در موردش مینویسی؟
شاهین
۱۵ بهمن ۱۴۰۰بدترین نوع تیونینگ (که اصلا تیونینگ حساب نمیشه)
ارتفاع پایین بیش از حد و به همراه کمبر
ارتفاع پایین قشنگه به شرطی که لبه گلگیر با لبه لاستیک مساوی باشه همین
چرخارو تا ناموس زیر گلگیر قایم کنی بس نباشه بعد بیایی کمبر بزنی انگار ماشین زیر 50 تُن فشاره داره له میشه!!!
از طرفی هم کیت اگزوز برای گاری های داخلی خیلی رو مخه. کلا 4 سیلندره که 3 تاش کاره مفید میکنه اونوقت کیت اگزوز انداخته صدای باد معده مصنوعی میده! همش هم گاز خلاص میدن که گاز و گ… کنن وگرنه راهی نمیره که بخواد صدای دول از دور خوش باشه
A.B.63
۱۵ بهمن ۱۴۰۰آخ آخ، یعنی فقط این کمبر های مزخرف!
چه جذابیتی داره که به جای اینکه چرخ ماشینت ۹۰ درجه باشه، ۳۰ درجهست؟!
بعد یعنی چی که میاین چرخ عقب رو کف خواب می کنین و چرخ جلو رو تا ته می برین بالا؟! در این حالت شما اصلا جلوتو نمیبینی، تنها چیزی که می بینی آسمونه!😂
senna
۱۷ بهمن ۱۴۰۰منظورت low rider
۱
۱۵ بهمن ۱۴۰۰به نظر من اصلا نباید توی طراحی ماشین دست برد و فقط موتور رو تقویت کرد مخصوصاْ ماشین های سوپر اسپرت و هایپر
تنها کاری که میشه با این ماشین ها کرد اینه که یه طرح رنگی زیبا براش زد
اگه مثلا سپرش رو عوض کنن و یا طراحی رو دست کاری کنن هم ماشین زشت تر میشه و از لحاظ آیرودینامیک هم ایراد پیدا میکنه
Ardalan
۱۵ بهمن ۱۴۰۰در حال حاضر دوتا چیز تو کشور خودمون داریم که فقط و فقط جنبه اذیت و ازار داره برا دیگران بوق ده یازده و لامپ های هدلایت
آرتین
۲۵ مرداد ۱۴۰۲هدلایتم خوبه برای ماشینی مثل کوییک ک تو جاده هیچی باهاش نمیبینی
امیر
۱۶ بهمن ۱۴۰۰بنظرم رو مخ ترینش کمبر بیش از حد و ارتفاع بیش از حد که حرکت ماشین رو دجار مشکل میکنه و منبع اگزوز با صدای آزار دهنده در معابر شهری
و تو ایران بالا دادن عقب ماشین به اسم شوتی و صدای سوت مضخرف اگزوز که میان شبیه elx بکنن و اون آرم سیتروئن که حتی رو پیکان و پراید هم میچسبونن البته تیونینگ حساب نمیشه بیشتر یه جور مده بین قشر خاصی از جوان ها و نوجوانان و حتی کودکان :)))))
امیر
۱۶ بهمن ۱۴۰۰یادم نبود تیونینگ فقط پژو پارس پلاک 68 :)))
Mustang shelby gt 350
۱۶ بهمن ۱۴۰۰من کلا با تیونینگ و مجله های تیونینگ مشکلی ندارم، ولی خدایی بعضیا وقتی تیونینگ میکنن شرف ماشین میارن پایین.
تیونینگ که تو ایران وحشتناکه به صورت خییلی اشتباه شاسی رد میمیخوابونن ماشین رو با چیز عجیب غریب زشت میکنن .
Kasra
۱۶ بهمن ۱۴۰۰برقی کردن ماشینای کلاسیک امریکایی
...
۲۸ بهمن ۱۴۰۰بنظر من رو مخ ترینشون همین سیستمه ! البته شاید جز تیونینگ به حساب میاد ولی تو ایران به حساب میاد آهنگ های چرت و پرتی که میزارن و مسخره بازیابی که در میارن صدا رو تا ته بلند میکنن خیلی آزار دهندست بعدش نمیدونم اون اگزوز اون وسط چیکارست 😂 یه ۲۰۶ دیدم هم سیستمش آهنگ خارجی مضخرف با صدای بلند داشت پخش میکرد از یه طرف هم اگزوز داشت 😐 همین یدونه اگزوز میتونه خیلیا رو بیدار کنه چه برسه به سیستم و … بعد من نمیدونم بعضیا هم ماشینشون تیونینگ میکنن هم خودشون ! یعنی من نمیدونم اون قیافه مضخرف به اصطلاح لاتی و اون ریش های داعشی دیگه این وسط به چه دردی میخوره ! بعضیا هم فکر میکنن صدای فلان یارو ۵۰ تا به سرعت ماشین اضافه میکنه 😐
blackwing
۲۵ مرداد ۱۴۰۲فقط فاز این شوتی سوارا و پنوماتیک سوارا که اکیپی کنار خیابون پارک میکنن ماشینو به اصطلاح خودشون کف خواب میکنن ایستادن کنار خیابون ملت اینا رو ببینن !! 🤦🏻♂️🤦🏻♂️🤦🏻♂️🤦🏻♂️
باز با اون شلوار گتردار که ساق پاهاشون معلومه ، آهنگهای چو-س ناله گوش میکنن 🤮🤮🤮
به خودشون میگن ماشین باز !
JDM سابق
۲۵ مرداد ۱۴۰۲مزخرف ترین مد تیونینگ مال جی دی ام های بچه سال هست که دنبال کیت بدنه واید و کمبر و ارتفاع بی مورد هستن درصورتیکه یه جی دی ام باز واقعی خیلی خوب و زیبا ماشین رو تیون میکنه نمونه اش نیسان جی تی ار R34 پول واکر تو سریع و خشن چهار یا پنج بود (دقیق یادم نمیاد کدومشون بود)
Enzo Ferrari 2008
۲۵ مرداد ۱۴۰۲پژو۴۰۵ پارس داره می کنم آنقدر چیز های بدرد نخور
میزارن نمیدونم اگزوز بلوچی چرت پرت گفتن این چوتی سوار ها که هم ماشین از چشم میندازن
هم مردم آزار میدن
محسن
۲۵ مرداد ۱۴۰۲سلطان کیت بدنه زشت با اختلاف منصوریه
همایون
۲۵ مرداد ۱۴۰۲با احترام اینکه موتور تمیز باشه بد نیست ولی تمیز نگه دلشتنش واقعا سخته
فرشاد
۲۵ مرداد ۱۴۰۲یاخدا حیف اون چلنجر شبیه درشکه ش کرده
تنها موردی که موافق بودن کیت بدنه بود
Nsk
۲۵ مرداد ۱۴۰۲هر شرکتی
هر خودرو یی
یه شخصیتی داره
اگه تیونینگ شخصیت خودرو رو قوی تر و برجسته تر کنه
خوبه
اگه به غیر این باشه زحماتی که برای طراحی و مهندسی خودرو کشیده شده رو به فنا میده
مهردادکمال
۲۵ مرداد ۱۴۰۲هیچ آدم نرمالی این کارها رو با ماشینش نمیکنه معمولا ادم های پوچ و تو خالی و سطحی که هیچ چیزی برای ارائه ندارن این کارو میکنن تا خودشونو به این شکل نشون بدن… مثلا یه متخصص قلب نیاز به جار زدن نداره که نمایش بده خودشو بقول معروف
طبل هر چه تو خالی تر پر سر و صدا تر
حسن
۲۵ مرداد ۱۴۰۲هر چی کوین هارت بگه همون درسته یه دفه دیگه انگشت کشیدی سمت دادامون هارت حسابت با خودته موتور تمیز خیلی هم عالیه