قبل از جنگ جهانی دوم خودروهای نفیس زیادی وجود داشتند که با گذشت زمان طولانی هنوز هم برخی نسخههای کلکسیونی آن در حراجیها به فروش میرسد. در این مقاله با ۱۰ خودروی کلاسیک نمادین ساخته شده قبل از جنگ جهانی دوم آشنا خواهیم شد.
خودروهای مدرن ممکن است سریعتر و قابل اعتمادتر باشند، اما خودروهای کلاسیک قبل از جنگ برخی از نمادینترین طرحهایی هستند که تاکنون ساخته شدهاند.
قبل از جنگ جهانی دوم، خودروسازان با پتانسیل خودروهای سریعتر و لوکستر آشنا شده بودند. با این حال، چنین خودروهایی تنها حدود ۴۰ سال قبل از جنگ جهانی وجود داشتند. به گزارش هاتکارز در آن زمان، بزرگترین نامهای اروپا ظاهر شدند و خودروهای نفیسی تولید کردند که میتوانند طراحیهای مدرن را شرمنده کنند. از هر کلکسیونری دوست دارید بپرسید مرسدس کوپه مدرن یا مرسدس 500K رودستر دهه ۱۹۳۰؛ کدام یک بهتر است؟ پاسخها شما را متعجب خواهد ساخت.
پاسخ کلکسیونرها بیشتر به سبک مربوط میشود؛ خودروهای کلاسیک و قدیمی بدون طرحهای ایمنی مدرن تست تصادف انجام میدهند. ضربهگیرهای بزرگ، مناطق مچاله به همراه دهها افزونه، خودروهای مدرن را خراب کرده است. لازم نیست خیلی جای دوری بروید تا ببینید خودروهای مدرن تقریباً مجموعهی بیپایانی از علاقهمندیها هستند. اما برای ما، خودروهای قدیمیتر، بهتر و نمادینتر هستند. اگر مدلهای اولیه گوست و فانتوم نبود، آیا رولزرویس از همین وضعیت کنونی برخوردار بود؟
فقط خودروهای جادهای قبل از جنگ نیستند که قالب را شکستند. دهه ۱۹۳۰ دوران طلایی خودروهای تک سرنشین را به وجود آورد که سرعت، سبک و مهندسی را در هم آمیخت. همین ایدههای طراحی هنوز روی موتوراسپرت امروزی تأثیر میگذارد. اگر جنگ جهانی دوم اتفاق نمیافتاد، آیا این نمادها بیشتر تکامل مییافتند؟
در ادامه با پدال همراه باشید تا به معرفی ۱۰ خودروی کلاسیک نمادین قبل از جنگ جهانی دوم بپردازیم.
۱۰/۱۰ فورد مدل-تی (۱۹۰۸-۱۹۲۷)
فورد مدل-تی بیش از هر خودروی کلاسیک دیگری برای صنعت خودروسازی مفید بود. این خودرو در دهها نوع از جمله کوپه، وانت و هر چیزی بین این دو تولید شد. مدل T را میتوان جزو چند محصول برتر و نه کمترین محصول ساخته شده در خط مونتاژ پیشگامانه فورد به شمار آورد.
با وجود سبکهای مختلف بدنه، مدل T از طرح شاسی و موتور مشترک استفاده میکرد. در طول عمر تولید آن، حدود ۱۵ میلیون نسخه به آمریکاییها فروخته شد.
۹/۱۰ رولزرویس سیلور گوست (۱۹۰۶-۱۹۲۶)
در آن سوی اقیانوس اطلس، دو مهندس مسیر متفاوتی را دنبال کردند. رولزرویس با ارائه سطوح بینظیر لوکس، گوست (Ghost) را برای جذب مشتریان ثروتمندتر به خط تولید فرستاد. نام سیلور گوست (Silver Ghost) بعدها نه از سوی خودروساز، بلکه توسط مطبوعات به آن داده شد.
به مدت ۲۰ سال، رولزرویس سیلور گوست به دلیل ظرافت زیاد، شهرت خود را به عنوان «بهترین خودروی جهان» به دست آورد. در سال ۲۰۱۰ که بیشتر بهروزرسانی شد، گوست موتور ردیفی ۷/۴ لیتری ۶ سیلندر بزرگتر را به دست آورد. رولزرویس بعداً گیربکس دستی ۴ سرعته خود را به آن اضافه کرد.
۸/۱۰ دلاهیه ۱۳۵ کامپتیشن (۱۹۳۵-۱۹۵۴)
خودروساز فرانسوی نادیده گرفته شده دلاهیه (Delahaye) در سال ۱۹۵۴ از جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد. اما، این همه خبر نیست؛ در سال ۱۹۳۵، دلاهیه یکی از بهترین خودروهای قبل از جنگ را معرفی کرد. مدل ۱۳۵ که توسط ژان فرانسوا طراحی شده بود در چند مدل ظاهر شد.
اصلیترین آنها مدل ۱۳۵ کامپتیشن است که از موتور ۶ سیلندر ردیفی ۳/۶ لیتری با قدرت ۱۶۰ اسب بخار بهره میگرفت. از جمله افتخارات دلاهیه میتوان به قهرمانی در موتوراسپرت اشاره کرد که مدل ۱۳۵ کامپتیشن در رالی مونت کارلو و لمان پیروز شد.
۷/۱۰ جگوار SS100 با موتور ۳/۵ لیتری (۱۹۳۶-۱۹۳۹)
یک تغییر نام تجاری عجولانه باعث شد که جگوار از ریشههای برند خود جدا شود. خودروهای اسپرت قبل از جنگ چیزی بود که جگوار در آن تخصص داشت. محدوده SS100 با موتورهای بزرگتر در حال رشد بود. اگرچه SS100 اولین مدل جگوار در میان خودروهای اسپرت نیست، میتوان آن را یکی از اولینها به حساب آورد.
در واقعیت، SS100 از شاسی سدان کوتاه شده استفاده میکند که به موتور استاندارد ۲/۵ لیتری مجهز شده است. استفاده از سرسیلندر و سوپاپهای جدید قدرت آن را به ۱۰۰ اسب بخار رساند. تا سال ۱۹۳۹، جگوار SS100 موتوری بزرگتر با قدرت ۱۲۵ اسب بخار با حداکثر سرعت بهبود یافته ۱۶۰ کیلومتربرساعت (۱۰۰ مایلبرساعت) به دست آورد.
۶/۱۰ مرسدس بنز W154 (ساخت ۱۹۳۸-۱۹۳۹)
مرسدس بنز W154 ارزش قهرمانی خود را در اولین فصل رقابتیاش ثابت کرد. سلطه مرسدس در سال بعد با شاسی بازنگری شده ادامه یافت. تعویض موتور M154 خودروهای قبلی با M163 جدیدتر، قدرت خروجی را به ۴۷۶ اسب بخار افزایش داد. هر دو از طرحهای ۳ لیتری V12 سوپرشارژ در زیر کاپوت استفاده میکردند.
با وجود بدنه بدون رنگ خود و بدون امکان تشخیص اشتباه، M154 همچنان به شهرت مرسدس بنز «پیکانهای نقرهای» ادامه داد.
۵/۱۰ کادیلاک V-16 (ساخت ۱۹۳۰-۱۹۴۰)
اگر بوگاتی را در نظر نگیریم، کادیلاک کار موتور V16 را خیلی قبل از تولید مدل رویایی ویرون انجام داد. برخلاف بهترینهای بوگاتی، طراحی کادیلاک V16 یکی از ظرافتهای برتر صنعت خودروسازی بود. تئوری این است که هر چه تعداد سیلندرها بیشتر باشد، سواری نرمتر است. در واقع، این یک شاهکار مهندسی و بازاریابی بود.
کادیلاک با پیشرانه ۷/۴ لیتری، ۱۶۵ اسب بخار قدرت در ۳۲۰۰ دوربردقیقه تولید میکرد. کادیلاک V16 طی یک دورهی تولید ۱۰ ساله از بدنههای مختلفی شامل کوپه، لیموزین و خودروی شهری استفاده میکرد. با این حال، رکود بزرگ فروش آن را تحت تأثیر قرار داد و در سالهای بعد تولید آن به شدت کاهش یافت.
۴/۱۰ نپیر-ریلتون بلوبرد (۱۹۳۱)
رکوردشکنی های مالکوم کمبل برای همیشه کتابهای تاریخ را پر خواهد کرد. در عین حال، به لطف نپیر-ریلتون (Napier-Railton)، نمیتوان از خود خودرو چشمپوشی کرد. طراحی آن بسیار ساده است. بلوبرد طویل، کوتاه و قدرتمند، پنج بار رکورد سرعت را شکست. در سال ۱۹۳۵، سد ۴۸۲ کیلومتربرساعت (۳۰۰ مایلبرساعت) را شکست.
رکورد اخیر، اجرای نهایی بلوبرد با موتور احتراق داخلی بود. پس از جنگ، کمپبل در ادامهی رویای سرعت خود از توربینهای گازی به عنوان جایگزین موتور احتراق داخلی بلوبرد استفاده کرد.
۳/۱۰ اتو یونیون تایپ-سی (۱۹۳۸-۱۹۳۹)
W154 فاتح مرسدس، تنها «پیکان نقرهای» در صحنه مسابقه نبود. در دهه ۱۹۳۰، اتو یونیون (Auto Union) با خودروهای سری تایپ (Type) موفقیت قابل توجهی داشت. پیش از مرسدس بنز، اتو یونیون از موتور V16 سوپرشارژ نصب شده در عقب استفاده میکرد که ۵۵۰ اسب بخار قدرت داشت.
تایپ سی (Type-C) تاریخچه خودرو را از دو جهت تغییر داد. اولاً، تیمهای مسابقهای پس از جنگ به مزایای طراحی موتور وسط پی بردند. از آن زمان، تمام خودروهای مسابقهای موتور خود را در پشت کابین نصب کردند. در مورد اتو یونیون بد نیست بدانید که آنها هنوز هم در حال تشکیل بخشی از آئودی هستند.
۲/۱۰ فورد مدل آ (۱۹۲۷-۳۱)
جایگزینی مدل T دورنمای سختی خواهد بود. اما فورد بدون ممانعت، مدل لوکس A خود را در سال ۱۹۲۷ راهاندازی کرد. حداقل خریداران آمریکایی از مدل گیجکننده اروپایی «Y» رنج نمیبرند. با وجود بسیاری از سبکهای بدنه، فورد تنها یک گزینه موتور را برای این خودرو ارائه کرد.
با گذشت چند دهه مدل A به احتمال زیاد دستخوش تغییرات اساسی شده است. فورد حدود ۴/۸ میلیون دستگاه مدل A ساخت و توجه علاقهمندان به قدرت و سرعت را به خود جلب کرد. با کمی تخیل، فورد میتوانست موتورهای بسیار بزرگتری را در زیر کاپوت آن جای دهد.
۱/۱۰ بوگاتی تایپ ۵۷ آتالانت کوپه (۱۹۳۸)
احتمالا علاقهمندان دیوانهی خودرو بیش از هر چیزی نیاز به رانندگی با بوگاتی تایپ ۵۷ داشته باشند. تایپ ۵۷ برای اولین بار در سال ۱۹۳۴ تولید شد و چند نسخه سفارشی از آن با مجموع تیراژ ۷۱۰ خودرو به مرحلهی تولید رسید. تمام نسخههای تایپ ۵۷ که کلکسیونرها به دلیل استایل منحصربفردشان به آنها علاقه دارند، گران هستند.
برخی از ویژگیهای مشترک میان این نسخهها وجود دارد که مهمترین آنها جلوپنجره نعل اسبی معروف بوگاتی است. در زیر کاپوت بوگاتی تایپ ۵۷ موتور هشت سیلندر ۳/۳ لیتری وجود داشت که قدرت آن توسط یک دمنده به ۲۰۰ اسب بخار رسیده بود.
همایون
۲۳ دی ۱۴۰۱چه جواهراتی همیشه آرزوم اینه که میتونستم زمان رو به عقب برگردونم و از هجده سال قبل جنگ دوم تا دهه هفتاد زندگی کنم واقعا اون روزها زندگی زیباتر بود همهچی جذاب بود از دنیای میلیتاری بگیر تا اتومبیل.نمیدونم اگه تناسخ واقعی باشه احتمالا زندگی کردم خودم خبر ندارم
ali(chevynova)
۲۳ دی ۱۴۰۱مثل همیشه آمریکا حضور خوبی داره
بخصوص کادیلاک که با موتور ۱۶ سیلندرش گل سرسبده
اصالت کادیلاک عینه نقاشی های لئوناردو داوینچی هست که با گذر زمان همچنان پابرجاست
فورد هم با ۲ نماینده در این لیست که لازم نیست گرون و تولید محدود باشی تا بتونی خوب جلوه بدی
ali(chevynova)
۲۳ دی ۱۴۰۱کادیلاکهای ۱۶ سیلندر در سال ۱۹۳۱ با شروع قیمت ۵ هزار دلار و تا نمونه های لیموزین که ۷ هزاردلار قیمت داشتن بفروش میرسیدن
قیمت ۷ هزار دلاری اونم در دهه ۳۰ به اندازه قیمت ۳۰۰ هزار دلار مدل سلستیک بود
در واقع کادیلاک با ساخت سلستیک ۳۰۰ هزاردلاری که همش پیش فروش شد نشون داد دوباره برگشته به گذشتش
اصالت همینه
علی
۲۳ دی ۱۴۰۱آقایون آلمان فن ، چندتاش آلمانیه ؟ چندتا آمریکاییه ؟ چرا همیشه برعکس فکر میکنین که آلمان بالاتر از آمریکاس؟ بدون کمک آمریکا ، آلمان دوستداشتنی فعلی ، یه چیزی بود تو مایه های آلمان شرقی سابق!!!! بود !!!
Porsche 911
۲۴ دی ۱۴۰۱بهتره این حرفت رو برعکس کنی
چون آمریکای عزیزت
با کمک اروپایی ها و مردمان گوشه و کنار دنیا به این جایگاه رسیده
همین ناسا که خیلی ها بهش مینازن پروژه ای بوده که به دست مهندسان و مقام های عالی رتبه علمی آلمان نازی به وجود اومده
حداقل با کمی مطالعه میشد فهمید که تا قبل از ۱۸۷۰ آمریکا نوچه اروپایی ها بود و عملا هیچکس بهش اهمیتی نمیداد
دانش
۲۷ دی ۱۴۰۱تقریبا ۳۰ درصد آمریکاییها؛ تبار آلمانی دارند یا از یک طرف تبار آلمانی دارند.هرچند انگلیسی صحبت میکنند.«الزاما نه از خود آلمان از اتریش و سوییس یا لوکزامبورگ و دیگر کشورهایی که اقلیت آلمانی داشتند؛مانندچک و لهستان و روسیه و وو و
Camaro 70
۲۹ دی ۱۴۰۱چه ربطی داره ؟ آقا علی در مورد صنعت خودرو سازی حرف زد !
فرشاد
۱۸ بهمن ۱۴۰۱یه جوری میگی انگار یادت رفته المان یکی رو داشت به اسم هیتلر که اسمشم کل دنیارو میلرزوندکدوم امریکن😂
میخوای بگی کدلاک اصالت داره درسته همونطور که پژو داره😂
فورد
۲۳ دی ۱۴۰۱هر کدوم از اینا در زمان خودشون شاهکار مهندسی بودن فقط به جلو بندی اتو یونیون نگاه کنید
مازیار
۲۳ دی ۱۴۰۱نام Ghost (به معنی روح) از این جهت روی رولزرویس گذاشته شد که در اون سالهای ابتدایی، اتومبیلها بواسطه ضعف طراحی و ساختاری وقتی از مسیری رد میشدن با سروصدای زیاد همراه با دود فراوان و احیانا چکه های آب و روغن و بنزین بود و کلا اثر عبورشون کاملا هویدا بود و رولزرویس چون از همون ابتدا بخاطر دقت و کیفیت ساختش شامل این قاعده نمی شد (یا خیلی کمتر میشد) بهش لقب روح دادن
زیزیگولو
۲۳ دی ۱۴۰۱طراحی دستی ماشینای قدیمی و کلاسیک باعث شده تا تنوع ماشینای قدیمی و کلاسیک زیاد باشه و کمترین شباهتی هم بین دو تا ماشین وجود نداشته باشه
❤BMW❤
۲۳ دی ۱۴۰۱https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/rolls-royce-1.jpg
چه دلبری میکنه
واقعا خیلی خوبه
Alan.r
۲۳ دی ۱۴۰۱جای W125 مرسدس هم خالیه
که با یه موتور که با یه موتور ۵.۶ لیتری V12 و ۷۶۵ اسب بخار رکورد ۴۳۲ کیلومتر بر ساعت رو تو سال ۱۹۳۸ ثبت کرد
البته مرسدس به دنبال رکورد. بهتری با T80 بود T80 با یه موتور ۴۴ لیتری!!!! ۳۰۰۰ اسب بخار. تولید میکرد و ضریب آیرودینامیکش رقم فوقالعاده ۰.۱۸ بود!!!
ولی متاسفانه وقوع جنگ جهانی مانع رکورد زنی شد
Camaro 70
۲۹ دی ۱۴۰۱ب نظر من جای فیات s76 و فیات mephistopheles خیلی خالیه واقعا شاهکار بودن !!
Amiro
۲۳ دی ۱۴۰۱بوگاتی توی سال ۱۹۳۴ تونست به ۲۰۰ اسب دست پیدا کنه توی ایران حداکثر شده ۱۹۸ اونم واسه چینی هاست ایرانی ها سر دو سه اسب موتور تیوفایو پلاس میزنند😂
::)
مجتبی .
۲۴ دی ۱۴۰۱همون سالها ۴۷۰ و۵۰۰ اسب هم زدن که واقعا محشره
ممد ژانگولر
۲۳ دی ۱۴۰۱مرسدس بنز و فورد ترکونده بودن 👌
رضا
۲۳ دی ۱۴۰۱جای دوزنبرگ خالیه .
خیلی از زمان خودش جلوتر بود .
ali(chevynova)
۲۳ دی ۱۴۰۱دوزنبرگ آمریکا بخصوص مدل x که فقط ۱۳ دستگاه ازش ساخته شد جزوه نمونهای بسیار خاص هست
البته دوزنبرگ والکر کوپه ۲۰ میلیون دلاری جی لنو هم که فقط ۱ عدد ازش تولید شده نمونه بارز شاهکارهای دوزنبرگ هست
Camaro 70
۲۹ دی ۱۴۰۱مخصوصا مدل ssj 😍
coco waffen ss
۲۳ دی ۱۴۰۱مرسدس بنز w154 و بوگاتی تایپ57اتالانت کوپه و اتو یونیون تایپ _سی خیلی قشنگن مخصوصا w154و تایپ_سی.
Royal Driver
۲۴ دی ۱۴۰۱“Silver Arrow”
Arsam
۲۴ دی ۱۴۰۱چقدر زیبا و بهدلنشینن
من که خودم عاشق اون بوگاتی شدم خیلی نابه
در کل ماشینای کلاسیک این مدلی بنظرم خیلی باحالن ادن پول داشته باشه یدونه بخره فقط برا ابهتشون
aliHOZA
۳۰ دی ۱۴۰۱ترجمه به عرض معذرت افتضاح!