شرکت آسترون ایرواسپیس موتور دوار امگا ۱ را تولید و معرفی کرده است که با سوختهای مختلف کار میکند و قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای پیستونی متداول دارد و وزن آن نیز بسیار کم است.
ایدههای رادیکال برای موتورهای احتراق داخلی با هدف جایگزینی موتورهای پیستونی چهار زمانه که امروزه داریم، طی سالها آمده و رفتهاند؛ اما این مانع از ظهور ایدههای جدید نشده است.
یکی از مواردی که امسال توجه زیادی را به خود جلب کرده، Omega 1 متعلق به شرکت آسترون ایرواسپیس (Astron Aerospace) است؛ موتوری با طراحی دوار یا چرخشی که از نوع وانکل یا توربین نیست. ادعا میشود که این موتور دوار آلایندگی نزدیک به صفر دارد و از قدرت ویژه (نسبت قدرت به وزن) بالایی بهره میبرد؛ بنابراین در تئوری میتوان از آن برای تامین انرژی خودروها، موتورسیکلتها یا هواپیماها استفاده کرد.
به گزارش اتوکار، موتور دوار امگا ۱ از دو جفت روتور تشکیل شده و هر جفت شامل یک روتور است که روی دیگری قرار دارد. این دو به هم متصل شدهاند، بنابراین در جهت مخالف همدیگر میچرخند. جفت اول «سرد» و دومی «گرم» است. جفت اول به عنوان سوپرشارژر عمل کرده و هوا را وارد محفظه اولیه و سپس داخل جفت عقب میکند که از احتراق و اگزوز مراقبت میکند. سوپرشارژر هوای ورودی را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پیاسآی (psi) فشرده میکند، در مقایسه با فشار پیشرانههای تقویتشده معمولی که ممکن است حدود ۳۵ پیاسآی باشد.
یک واحد موتور دوار امگا ۱ حدود ۱۵/۹ کیلوگرم وزن دارد و ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور با خط قرمز تنظیم شده در ۲۵،۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. در مقایسه، یک موتور بنزینی ۱ لیتری سه سیلندر معمولی حدود ۹۷ کیلوگرم وزن دارد و کمی بیش از ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. افزایش بهرهوری این پیشرانه عمدتاً ناشی از عدم تحمل تلفات داخلی اجتنابناپذیر در موتورهای پیستونی است؛ مانند تلفات پمپاژ و نیرویی که برای کار کردن مکانیزم سوپاپ و هزاران بار در دقیقه فشرده کردن فنرهای سوپاپ لازم است.
موتور دوار امگا ۱ همچنین از اصطکاک ناشی از تعداد زیادی از قطعات متحرک، مانند یاتاقانها، مکانیزم هدایت سوپاپها، پیستونهایی که با سرعت فوقالعاده در سیلندرها بالا و پایین میلغزند و مایع خنککننده که به اطراف پمپاژ میشود، جلوگیری میکند. این پیشرانه با هوا خنک میشود و سوپاپ بشقابی یا فنر سوپاپ ندارد. تنها اجزای متحرک این موتور، قطعات دوار هستند.
در این موتور دوار میل لنگ مانند مدلهای پیستونی وجود ندارد و محوری غیرعادی مانند مدل وانکل ندارد. در عوض، نیرو به طور مستقیم و کارآمد از محور قدرت چرخان منتقل میشود. ویژگی «skip fire» یا «پرش جرقهزنی» راندمان را بهبود میبخشد و اثری مشابه غیرفعال کردن سیلندر در موتورهای پیستونی دارد. موتور زمانی که تحت فشار و به سختی کار میکند، جرقه هر بار دوران را انجام میدهد، اما هنگام سرعتهای پایین، فقط در صورت لزوم جرقه زده میشود، که برای مثال ممکن است هر پنج یا ۱۰ چرخش باشد.
آسترون پیچیدگی موتور دوار امگا ۱ را از نظر تعداد قطعات آن با موتورهای چمنزن تک سیلندر چهار زمانه مقایسه میکند. مسئولان این شرکت همچنین ادعا میکنند که موتور امگا فقط به تعمیر و نگهداری ساده و کمهزینه نیاز دارد و تعمیرات اساسی تنها پس از طی بیش از ۱۶۰،۰۰۰ کیلومتر مورد نیاز است.
یکی از ویژگیهایی که موتور دوار امگا با مدل وانکل اشتراک دارد، این است که میتواند ماژولار باشد و در کنار هم قرار بگیرد تا قدرت و گشتاور را چند برابر کند. مجموعه ای از دو موتور امگا دو برابر قدرت و گشتاور تولید میکند، بنابراین ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتنمتر گشتاور از مجموعهای با وزن کمتر از ۳۲ کیلوگرم تولید میکند.
آسترون با یکی از پیمانکاران وزارت دفاع ایالات متحده برای تامین موتورهای مورد نیاز دولت ایالات متحده شراکتی ایجاد کرده است، اما فقط زمان نشان خواهد داد که آیا این ایده اشتهای تولیدکنندگان خودرو یا موتورسیکلت را تحریک میکند یا خیر.
meysam
۱۵ شهریور ۱۴۰۱دیروز فیلمشو دیدم
واقعا کف کردم
Kamy
۱۵ شهریور ۱۴۰۱اگه همینطوری که دیدم و گفته شده کاربردی باشه عالیه .. با یه سوخت مصنوعی کم آلاینده یا مثلا هیدروژن میتونه پا به پای برقی ها بیاد
NAVID۰۰۹۸
۱۵ شهریور ۱۴۰۱اگر امروز همهی دنیا شرط ببندن روی برقی شدن در آینده !
من شرط میبندم روی سوخت هیدروژن !
چرا ؟
چون گرانی سوخت و برق و مشکل تامین آن برای اروپا که سرآمد تکنولوژی در جهان هست نشان داد چطور به روسیه و خاورمیانه محتاج هستند و هر کارب میکنند که این کشورها در آشوب و فقر باشند تا بتوانند از آب گلالود ماهی خودشان را صید کنند !
تامین برق نیاز به سوخت زیاد و آلایندگی زیاد داره اما هیدروژن باصرفهتر تولید میشه و آلایندگی کمتری هنگام تامین شدن داره و اگر مافیای سوخت در جهان مشکل درست نکند میشه به هیدروژن در آینده امید بست !
حق گوی باطل
۱۵ شهریور ۱۴۰۱نوید صدرصد آینده مال هیدروژتی هاست همین الان با بحران سوخت مشکل برق توی اروپا ایجاد میشه ولی ۸۶ درصد کل جهان هیدروژن هست و عملا تموم نشدنیه
Amard
۱۵ شهریور ۱۴۰۱موتور برقی میدان الکتریکی تولید میکنه که روی بدن تاثیر منفی میزاره یه مقاله دیدم در مورد تحقیقاتی که تولید انرژی بدون سوخت و با جذب انرژی از میدان زمین بود که میگفتن مهندسین به شکل مشکوکی سر به نیست شدن کلا بحث انرژی مافیای بزرگی پشتش
جناب ایکس
۱۶ شهریور ۱۴۰۱دقیقا، یکی از علل اصلی سرطان که کاملا اثبات شده هست مربوط به کسانی که کنار خطوط برق با ولتاژ بالا زندگی میکنن، مث روستا هایی که کنار دکل های بزرگ هستن یا بعضی از قسمت های حومه شهر های بزرگ
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۵ شهریور ۱۴۰۱اروپا سر آمد تکنولوژی😂😂😂.کل اروپا اندازه تایوان توان ندارن بعد سر آمده.در ضمن تولید هیدروژن بسیار پر هزینه و پیچیده هستش.الان مگه برق فقط از سوخت فسیلی تولید میشه.نیروگاه اتمی چیه پس.نکته دیگه وقتی مزرعه خورشیدی عربستان کامل بشه به تنهایی توان تولید 90 درصد برق اروپا رو داره.هم زمان امارات هم مزرعه آینه های متمرکز کننده خورشیدی رو داره تکمیل میکنه که اونم مثل عربستان شاهکاره.نکته بعدی ایجاد برق از امواج دریا باد و آب هم روز به روز بهتر میشه.در آخر اینکه این آمریکاییها بی نظیرن ببین چی ساخته طرف آلایندبگ صفر.دمشون گرم.
بی خیال اسم
۱۵ شهریور ۱۴۰۱کل اروپا اندازه تایوان توان ندارن😂😂😂
آره دم این شرکت امریکایی گرم
ولی چیزی هم خوبه که مهندساش هم امریکایی باشند نه از کشور های دیگه
امیر
۱۵ شهریور ۱۴۰۱بی خیال اسم
حرفتون درسته اما طبق تئوری شما باید تو همون کشورهای خودشون تولید علم میکردن و به این جایگاه میرسیدن، درصورتی ک اکثرا در امریکا این اتفاق براشون میوفته
و همهی ما دلیلشو میدونیم!
مگه همه قراره نام داشته باشن؟!
۱۵ شهریور ۱۴۰۱بله صددرصد
امیرجان
دلیل بیشرفت آمریکا هم همینطور
بود
Payfast
۱۵ شهریور ۱۴۰۱وجودت باعث خنده بسیاری از جوانان افسرده کشور میشه
بی خیال اسم
۱۵ شهریور ۱۴۰۱😂
phonix
۱۵ شهریور ۱۴۰۱عربستان و امارات حرف زیاد زدن اصلا میدونی هزینه نگهداری از اون هیولا چقدره؟
اونم برای کشوری که علم تولید اون تجهیزات رو نداره
بعد فکر کردی اروپا میاد از یه کشور دیگه که دنبال اسم و رسمه برق میگیره که بشه برده شیخ های مفت خور عرب؟
قاطر فروش
۱۵ شهریور ۱۴۰۱راه حل: نیروگاه توریوم
Masou
۱۵ شهریور ۱۴۰۱بحران انرژی که سرجاش.اما برای تهیه سوخت هیدروژن و انتقالش به پمپ های سوخت شهر و سوختگیری در فشار بسیار بالاتر از حتی cng برای برد بیشتر موتور یا پیل هیدروژنی،بیشتر از ماشین های الکتریکی انرژی نیازه
ما عاشقان V8 که از هر۲ متنفریم اما ماشین برقی اجتناب ناپذیرند
دقت کنید نیمی از مردم که خانوم ها باشن اکثرا به یه ماشین بی دغدغه علاقه دارن
در مردها هم کم نیستن کسایی که حوصله درگیر شدن با ماشین رو ندارن
در مقیاس جهانی که نگاه کنید قطعا کنار رفتن وایپر و کامارو و چلنجر و چارجر و…برای شرکت ها کاری عقلانی هست و اون خط تولید رو با یه کراس اور الکتریکی جایگزین میکنن
لعنت
aliHOZA
۱۶ شهریور ۱۴۰۱اون وقت شما خود هیدروژن رو از کجا میاری؟!
شاعر
۱۵ شهریور ۱۴۰۱با وزن 15.9 کیلوگرم 160 اسب قدرت تولید میکنه!
جلل خالق
بسیار کنجکاوم مصرف سوختش رو بدونم. اینطور که تو متن بود کم مصرفه
شاعر
۱۵ شهریور ۱۴۰۱از عجایبش:
هر 50 هزار مایل روغن عوض میشه!
مصرف سوخت و آلایندگی پایین!
قدرت 160 اسب!
وزن 16 کیلو!
هوا خنک!
T
۱۵ شهریور ۱۴۰۱گفت آلایندگی نزدیک به صفر!!!
محمد
۱۵ شهریور ۱۴۰۱ایده خوبیه برای جاهایی که نمیشه رو برقی ها حساب کرد البته ماشین های برقی هم با همین سرعت و چه بسا بیشتر دارن پیشرفت میکنن شاید چند سال دیگه باتری های بیاد که تا چند سال نیاز به شارژ نداشته باشند یا موتور های برقی با بازده ۹۹ درصد ، من که به برقی ها خوشبینم
JDM lover
۱۵ شهریور ۱۴۰۱خیلی خوب میشه فراگیر بشه
واقعا بازدهی بالایی داره
مصرف سوخت هم خیلی کم
الایندگی پایین
وزن خیلی کم
استهلاک پایین
حرف نداره
soulsmaster
۱۵ شهریور ۱۴۰۱موتور جالبی هست.
قاطر فروش
۱۵ شهریور ۱۴۰۱یکم دیر اختراع شدی جانم
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۵ شهریور ۱۴۰۱نزدیک یه سالی میشه خبرش در اومده
JDM lover
۱۵ شهریور ۱۴۰۱ماهی رو هر وقت از اب بگیری تازه اس
بی خیال اسم
۱۵ شهریور ۱۴۰۱👌
phonix
۱۵ شهریور ۱۴۰۱یه مشکلی که بین دوستان تو سایت هست اینه که کاملا تک قطبی شدن
مگه الان ما برقی و بنزینی و گازوئیلی نداریم؟
خو بعدا هم میشه برقی هیدروژنی و سوخت طبیعی
پرشین
۱۵ تیر ۱۴۰۲درود به همه دوستان
بزودی موتوری روتوری به جهان معرفی میشه که روی آسترون و لیکوئیدپیستون و وانکل و دوک و ام وای تی و پیستونی و innengine و هممممممه رو سیاه میکنه.
موتوری که بدون نیاز به سوپر و توربوچارجر ،همون قابلیت رو داره و از ضریب تراکم بالایی برخورداره و تنوع زیادی در طراحی دو،سه و چهار سیلندر خواهد داشت و با وزن و حجم و مصرف سوخت خیلی کم،قدرتی ایجاد میکنه که باورنکردنی خواهد بود .
فامیل دور
۱۸ مرداد ۱۴۰۲لابد خود شما معرفی میکنی!!