خودروسازان رقابت شدیدی را برای تولید خودروهای الکتریکی جدید و هیجانانگیز شروع کردهاند و با توسعه صنعت خودرو، تنها باتریها نیستند که پیشرفتهتر میشوند. پیشرانههای الکتریکی نیز با سرعت زیادی رو به جلو حرکت میکنند. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند راندمان و کارایی خودروهای الکتریکی در سالهای آینده از طریق پیشرفتهای صورت گرفته در پیشرانههای الکتریکی، سیستمهای الکترونیکی و مجموعه باتریها به دست خواهد آمد. در حقیقت شرکتهایی همچون مرسدس بنز و رنو اعتقاد دارند آینده پیشرانههای الکتریکی به تکنولوژی شار محوری تعلق دارد. همچنین شرکتهای زیادی معتقدند تکنولوژی باتری حالتجامد نیز در آینده حرف اول را خواهد زد.
مرسدس بنز قبلاً تائید کرده است محصولات الکتریکی برند AMG از پیشرانههای شار محوری توسعه یافته توسط خود شرکت استفاده خواهند کرد. این خودروساز آلمانی گفته است:
پیشرانه الکتریکی یک کالا نیست. این یک تکنولوژی با سرعت توسعه بالاست که خلاقیت و تجربه باعث تمایز و راندمان بالایش خواهد شد
بیامو هم در حال کار روی پیشرانههای الکتریکی جدید است. البته برخی نگرانیها درباره پیشرانههای الکتریکی و استفاده آنها از فلزات کمیاب زمین وجود دارد. اتونیوز میگوید تا ۸۰ درصد پیشرانههای الکتریکی امروزی از آهنرباهای دائمی که دارای فلزاتی همچون نئودیمیوم، پراسدمیوم، دیسپروزیوم و تربیوم استفاده میکنند. استخراج این مواد باعث ایجاد زبالههای سمی میشود و بسیاری از آنها در چین استخراج و فراوری میشوند. پیشرانههای سنکرون استفاده شده توسط رنو و بیامو فاقد این فلزات کمیاب هستند اما همه خودروسازان روش مشابهی را دنبال نمیکنند. برای مثال پیشرانههای آهنربای دائمی استفاده شده در ولوو XC40 دارای فلزات کمیاب زمین هستند.
یکی از مدیران ولوو میگوید:
دلیل اینکه چرا ما این روش را انتخاب کردهایم راندمان خالص، گشتاور یا تراکم قدرت است و به خاطر جبران تراکم قدرت و گشتاور و راندمان پیشرانههای الکتریکی، به احتمال زیاد در میانمدت از همین تکنولوژی استفاده خواهیم کرد
فولکسواگن میگوید میزان استفاده از فلزات کمیاب زمین در پیشرانههای الکتریکی محصولاتش را کاهش داده است و در حال بررسی تولید پیشرانههایی بدون فلزات کمیاب است. توسعه و پیشرفت پیشرانههای الکتریکی موضوع مهمی است و میتواند تأثیر مهمی روی صنعت خودرو داشته باشد. یک خودروی الکتریکی بهطورکلی ۵۰ درصد قطعات کمتری نسبت به خودرویی درونسوز دارد و نیازمند ۳۰ درصد نیروی کاری کمتری برای تولید است. بسیاری از خودروسازان به منظور حفظ نیروی کاری خود در حال تولید پیشرانههای الکتریکی هستند. شرکتهایی همچون رنو قبلاً پیشرانههای الکتریکی خود را تولید کردهاند درحالیکه مرسدس، استلانتیس و ولوو هم روش مشابهی را در پیش گرفتهاند.
مازیار
۱۵ بهمن ۱۴۰۰بنظرم پیشرفت تکنولوژیکی خودروهای برقی در همین ده سال آینده مافوق تصور خواهد بود هم از لحاظ قوای محرکه و هم شارژ و راندمان باتری ها
ارین صاحب جمعی
۱۵ بهمن ۱۴۰۰خداییش این مرسدس eqe و eqs amg 53 sخیلی خوشگلن من دیروز داشتم یک ویدئو میدیدم تو یوتوب اسم کانالش miles per hr یعنی داشت گریه میکرد انقدر این eqs amg 53 s خوب بود به قرآن داشت سکته میکرد پیشنهاد میکنم حتما ببینین خیلی قشنگ بود خداییش خیلی خوشگل بود حتما ببینید خیلی خوب بود 🤩🤩🤩🤩🤩😍😍🥰🥰 انقدر این ماشین صداهای مختلف گذاشته بود خیلی هم سر پیچ عالی بود ترمزاش حتما ببینید در کل ضرر نمیکنید رنگ ماشینه قرمزه اینم بگم
میثم
۱۵ بهمن ۱۴۰۰خودروهای الکتریکی واقعا پتانسیل بالایی دارن
قطعا تا 10 سال دیگه خرید درونسوز برای مصرف کننده اصلا صرفه اقتصادی نداره
آرین
۱۵ بهمن ۱۴۰۰یک سدان شیک با موتور الکتریکی که چسبوندند به گیربکس دستی، من چیز دیگهای نمیخوام. تکنولوژی برای خودشون.
Khosrow
۱۵ بهمن ۱۴۰۰صلح نفت / جنگ برق ..
Bilbo
۱۵ بهمن ۱۴۰۰من چند روز پیش مطلبی می خوندم که بامو با کامبک زدن به یه ایده ساده قدیمی و البته توسعه اون، مشکل نیاز به این فلزات کمیاب رو حل کرده ولی هنوز چالش هایی (اگر اشتباه نکنم باید در برابر گرد و غبار ایزوله بشن) تو اون سیستم قدیمی هست که باید به بهترین نحو و بدون شک و تردید حل بشه که هنوز بنظرم میرسه یکی دو پله فاصله هست علیرغم اطمینانی که بامو داده که مشکلی رخ نمیده ولی چشم انداز بسیار مثبت و آینده نگرانه ای رو برای رهایی از این کمبود فلزات کمیاب در پیش گرفتن.
محمد
۱۵ بهمن ۱۴۰۰باطری ماشین الکتریکی چند سال دوام دارد آیا مثل باطری گوشی موبایل که بعد دو سال شروع به افت و زوال میشوند
Hamid
۱۵ بهمن ۱۴۰۰بهترین سرمایه گذاری در موتورهای الکتریکی هست ایستگاه شارژ و باطری
امین
۱۵ بهمن ۱۴۰۰به خدا اگه این تسلا بود هیت میدادید !
ارین صاحب جمعی
۱۶ بهمن ۱۴۰۰امین جان ما که کاره ای نیستیم رئیس جمهور خود امریکا هم هیت میده ما چیکار کنیم
ناشناس
۱۶ بهمن ۱۴۰۰نمیدونم چرا بجای باطری از دینام های قوی یا سیستم خود شارژ کن استفاده نمی کنند موتوری که در حال گردش باشه میتونه یه دینام را به حرکت در آورده و برق تولید کنه
علیرضا
۱۶ بهمن ۱۴۰۰سلام دوست عزیز
باید بگم که برای شارژ کردن مجدد توسط دینام باید یک گشتاور بیشتر از موتور دریافت شود که خود این موضوع دشارژ باطری رو تسریع میکنه و از جهتی پس از انتقال این گشتاور به دینام بازدهی برق تولیدی توسط دینام کمتر از صددرصد خواهد بود که در واقع با توجه به این موضوع در بهترین حالت و بازده صددرصد دینام و موتور برق دریافتی از باطری دوباره توسط دینام تولید میشود و این موضوع ایده استفاده از دینام رو کنسل میکنه