شرکت شفلر فناوری جدیدی با نام محور محرک الکتریکی یکپارچه چهار کاره برای خودروی الکتریکی معرفی کرده است که میتواند بازده انرژی خودروهای برقی را تا ۹۶ درصد افزایش دهد.
به گزارش اتوکار، چند سال پیش، شرکتهایی که بسیاری از قطعات اصلی مانند جعبه دنده را برای خودروسازان تولید میکنند، متوجه شدند که بازاری جدید و بالقوه برای سود در شرف ظهور است.
اگرچه نیازی به جعبه دنده چند سرعته سنتی یا خط محرکه نیست، خودروسازان همچنان به نوعی جعبه دنده برای قرار گرفتن بین موتور و چرخها نیاز دارند. از نظر بودجهای، این برای برندهای بزرگی که خودروهای گرانقیمت و باکیفیت عالی میسازند خوب است؛ زیرا با همکاری تامینکنندگان متخصص، موتورهای الکتریکی و سیستمهای کنترلی را توسعه میدهند.
اما در مورد خودروسازان کوچک و متوسط چطور؟ تامینکنندگان قطعات خودرویی استدلال کردند که پاسخ این سوال یک محور الکتریکی یکپارچه است که خودروسازان کوچکتر میتوانند آن را از شرکتهای قطعهساز خریداری کنند و بدون دردسرهای مربوط به طراحی و توسعه و همچنین هزینه بسیار کمتر در طراحی خودروهای الکتریکی خود بگنجانند.
خیلی زود، اولین نمونهها ظاهر شدند و به دنبال بسته مکانیکی پایه، راه حل یکپارچهای شامل کنترلر، اینورتر و ابزار یکپارچهسازی نرم افزار با خودرو ارائه شد. به عبارت دیگر، واحد محرک الکتریکی سه کاره (EDU) پا به صنعت گذاشت.
در حالی که خودروهای برقی معمولاً دارای گیربکسهای کاهش سرعت تکسرعته هستند تا دور موتور را تا رسیدن به سرعت چرخها کاهش دهند، برخی خودروها (مثلاً پورشه تایکان) دارای گیربکسهای دو سرعته هستند که مناسب موتورهای کوچکتر، سبکتر و با دور بالاتر هستند. همانند جعبه دندههای تک سرعته، واحدهای محرک الکتریکی یا EDU برای ادغام این موتورهای کوچکتر و گیربکسهای چند سرعته، ایده آل هستند تا پکیجی سبکوزن و جمعوجور که برای این کار طراحی شده است، بسازند.
شفلر (Schaeffler)، یکی از قطعهسازانی است که در این زمینه فعالیت میکند و اخیراً جدیدترین محصول خود را معرفی کرد. شفلر محصول جدید خود را «گام بعدی» در زمینهی واحدهای محرک الکتریکی یکپارچه مینامد که از نسخهی سه کاره به نسخهی چهار کاره تبدیل شده است. طراحی جدید شرکت شفلر، آخرین اختراع بزرگ در زمینهی توسعه خودروی الکتریکی یعنی مدیریت حرارتی به شمار میرود.
پیشرانههای الکتریکی در مقایسه با پیشرانههای احتراق داخلی به طور باورنکردنی از انرژی استفاده میکنند، اما همچنان متحمل ضررهایی میشوند. مهمترین آنها گرما است که توسط مقاومت الکتریکی در کابلها، موتورها و مدارهای الکتریکی ایجاد میشود. از این جهت «گرما» یا به عبارت دیگر «تلفات حرارتی» مهم است که با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرارتی ایجاد میشود و نکته نهایی در مورد خودروهای برقی، کاهش شعاع حرکتی است.
بهروزرسانی در محور (اکسل) جدید، ادغام یک سیستم مدیریت حرارتی به طور مستقیم در EDU است، از این رو واحد محرک الکتریکی جدید چهار کاره نامیده میشود.
یکی از روشهای خنثی کردن اثر اتلاف انرژی از طریق تولید گرما، استفاده از آن گرما در جای مورد نیاز، به جای اجازه دادن به آن برای فرار به جو است. به این ترتیب، گرمایی را جایگزین میکند که باید با استفاده از انرژی باتری تولید شود، بنابراین یک وضعیت بازیافت برد-برد به وجود میآید.
اکسل جدید شفلر دارای سیستم کنترل هوشمندی است که هر یک از اجزای منفرد مانند موتور و تجهیزات الکترونیکی را مدیریت میکند و با سیستمهای خودرو یکپارچه میشود تا از گرمای اتلافی برای گرم کردن کابین یا پیشتنظیم کردن باتری به دمای صحیح قبل از توقف شارژ سریع استفاده کند.
ادغام سیستم محرکه در یک واحد کامل همچنین به این معنی است که انرژی کمتری به عنوان گرما از طریق شیلنگهای غیر ضروری و کابلهای ولتاژ بالا از دست میرود.
نتیجه نهایی این است که حداقل انرژی ارائه شده برای نیروی محرکه از بین میرود. و همانطور که مسئولان شفلر میگویند، آخرین درصدهای ذخیره شده در باتری به شعاع حرکتی اضافی تبدیل میشود. به گفتهی مسئولان این شرکت، بازدهی انرژی خودروی الکتریکی با روش جدید تا ۹۶ درصد افزایش مییابد.
Amard
۸ مرداد ۱۴۰۱ماهم در ایران نیسان جونیور دوکابین تولید میکنیم که نود اسب بخار قدرت دارد و صدی پانزده میسوزونه
ارین صاحب جمعی
۸ مرداد ۱۴۰۱کلا آلمانی ها در نظر دارند در آینده نه چندان دور در برقی مثب بنزینی حرف اول رو بزنند
عاشق پدال
۸ مرداد ۱۴۰۱و دیزل
تو پیشرانه های دیزلی کاری کردن که تا الان همه میگن خدا بیامرزه دیزل مرحوم رو.
پویان
۸ مرداد ۱۴۰۱هیچ وقت در برقیها المانیها حرف اول رو نمیزنن. همونطور که در بنزینی هیچ وقت حرف اول رو نزدن.
ارین صاحب جمعی
۸ مرداد ۱۴۰۱حتما چین تو دیزل حرف اولو میرنه برای یک موتور ۱.۵ لیتری زیر ۲۰۰ اسب چهار اگروز صلواتی میزاره
پویان
۸ مرداد ۱۴۰۱در زمینه برقی ها امرسکا و چین حرف اول رو میزنن.ارین شما یه موتور رو دیدی جوگیر شدی. اصلخودرو برقی باطریه که چینی ها و تسلا پیشتازن. در زمینه خودرو بنزینی هم ژاپنی ها حرف اول رو میزدن و میزنن
ارین صاحب جمعی
۹ مرداد ۱۴۰۱پویان عزیز کلاست دیر نشه
aliakbarkhoei
۸ مرداد ۱۴۰۱عالی
محمد
۸ مرداد ۱۴۰۱فناوری جدید شفلر ، اینورتر های ماهله ، باتری های حالت جامد ، پیشرفت های صنعت گرافن و فیبرکربن ، با کامپیوتر های فوق العاده قدرتمند و بهینه ، مجموع همه اینا تیر خلاص رو به پیشرانه های احتراقی میزنه ، فقط مونده زمان تجاری سازیشون که نهایت تا پنج سال دیگه همه اینا وارد بازار میشه ، لطفاً از این دست مطالب بیشتر کار کنید
مجتبی
۸ مرداد ۱۴۰۱ترجمه خوبی نشده، با کمال احترام
ارین صاحب جمعی
۸ مرداد ۱۴۰۱حتما چین تو دیزل حرف اولو میزنه برای یک موتور ۱.۵ لیتری زیر ۲۰۰ اسب چهار اگروز صلواتی میزاره