وزیر پیشنهادی صمت کیست و چه چیز در انتظار بازار خودرو است؟
مهندس محمد اتابک، وزیر پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان برای وزارت صنعت، معدن و تجارت یا بهاختصار، وزارت صمت، به مجلس است که تصمیمات او در حوزه خودرو برای طیف بزرگی از خریداران خودرو در ایران و همچنین خودروسازان، قطعهسازان و واردکنندگان خودرو حائز اهمیت است.
سید محمد اتابک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است. او همچنین مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس (شامل ۶ شرکت سیمانی، ۴ شرکت فولادی، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و…) بود. مهندس اتابک دارای سوابقی چون ۱۲ سال حضور در اتاق بازرگانی و نایبرئیسی این اتاق، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، رئیس هیئتمدیره انجمن سیمان، رئیس هیئتمدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و… است. سوابق محمد اتابک در هر دو حوزه صنعت و معدن و توانمندیهای او در مدیریت، تصمیمسازی با اجماع و پرهیز از بروکراسی و مقاومت در برابر مافیا میتواند امیدبخش تحولاتی مثبت در حوزه صنعت خودرو باشد.
با این وجود هنوز دیدگاههای وزیر پیشنهادی درباره تولید خودرو در کشور، حمایت از ساخت داخل، واردات خودرو، واردات خودروهای کارکرده، برقیسازی خودروها، ایجاد تحول در خودروهای عرضه شده، ساماندهی بازار و اصلاح قیمت خودروها معلوم نیست. هرچند حوزه تخصصی او معدن است و در اتاق بازرگانی نیز فعالیتهای او در جهت حمایت از صادرات بوده اما باتوجه به وضعیت خودروهای تولیدی در کشور و عدم امکان صادرات تولیدات فعلی و نیاز به انقلاب در این بخش، ابتدا باید بر چالشهای دیگری غلبه کرد. چالشهایی که نمیتوان به تنهایی بر همه آنها غلبه کرد و نیاز به عزم جدی و زمان دارد.
ادامه راه علیآبادی
مهندس علیآبادی، وزیر پیشین صمت، اکنون گزینه انتخابی رئیسجمهور برای وزارت نیرو است. او که از مپنا به وزارت صمت آمده بود، با اندیشه برقیسازی خودروها برای کنترل مصرف سوخت و آلایندگی و در بعد کلان رهایی از تولیدات منسوخ فعلی خودروسازان، تأثیرات خوبی بر این حوزه به یادگار گذاشت. آزادسازی واردات خودرو هرچند قطره چکانی، تحویل اولین سری از تاکسیهای برقی، اجبار خودروسازان به معرفی خودروهای برقی و هیبریدی، شروع ایجاد زیرساخت برای خدمات به خودروهای الکتریکی و ایجاد نگاهی نو در حوزه خودروی ایران مطابق با جهتگیری جهانی برای عقب نماندن از این قافله را باید از اقدامات مثبت وی بدانیم.
اکنون مهندس علیآبادی در ساحت وزیر جدید نیرو میتواند کمکهای بیشتری در حوزه تأمین زیرساختهای خودروهای برقی مانند تأمین انرژی موردنیاز و جایگاههای شارژ ایجاد نماید. بعلاوه تأمین انرژی برق و ساخت نیروگاههایی با آلایندگی پایین یا صفر میتوان تأثیرگذاری خودروهای برقی را در کاهش آلایندگی به صورت واقعی به منصه ظهور برساند.
چالشهای پیش روی وزیر
مقاومت خودروسازان و شرکتها در برابر موج نوی خودروهای الکتریکی به دو دلیل عمده کاهش درآمد و چالش تأمین تکنولوژی و همچنین پذیرش جامعه به علت ترس از عدم تأمین زیرساختها باعث شد تا تلاشهای وزیر برای تغییر ریل خودروسازی چندان موفق نباشد. هرچند در ظاهر شرکتها با معرفی خودروهای برقی بسیار در نمایشگاهها، عزم خود برای این تغییر مسیر را نمایش میدادند؛ اما در عمل، عزم واقعی برای چنین امری وجود نداشت. طبیعی است که در شرایط فعلی کشور که سهم زیادی از ثروت کشور به صورت سوخت یارانهای در خودروهای پرمصرف داخلی سوزانده میشود، لزوم بهرهمندی از پتانسیلهای خودروهای برقی بیشتر احساس میشود.
چالشهای مربوط به تحریم و تأمین خودروی موردنیاز جامعه را نیز باید افزود. شرکتهای خودروسازی باوجود ادعای تأمین تمام نیاز داخلی در چند سال گذشته، عملاً به این وعده تحقق نبخشیدهاند. این موضوع باعث شده تا تقاضای بازار از تولید بهشدت پیشی بگیرد و باعث ظهور قیمتهای نجومی، دلالی و ورود سرمایههای سرگردان به حوزه خریدوفروش خودرو و نهایتاً نابسامانی بازار باشیم. از سوی دیگر، تولیدکنندگان بهسختی به قطعات با تکنولوژی بالا دسترسی دارند. واردکنندگان نیز تنها به یک مسیر از چین برای تأمین خودرو وابسته شدهاند.
تعیین تکلیف خریداران خودرو و تکمیل تعهدات ارزی یکی دیگر از چالشهای پیش روی وزیر جدید خواهد بود. ازآنجاکه بیش از ۳۰ هزار خودروی وارداتی به خریداران پیشفروش شده، تأخیر بیشازپیش در تأمین ارز موردنیاز و تحویل این خودروها میتواند باعث نارضایتی زیادی شود. همچنین تصویب آییننامه واردات خودروهای کارکرده در آخرین روزهای دولت سیزدهم هم باری است که وزیر جدید میتواند از آن شانه خالی کند و یا متعهد به آن باقی بماند. شاید راحتترین راه ادامه روند کج دار و مریز فعلی است که گرههای این کلاف را پیچیدهتر خواهد کرد و بر زیانهای موجود در اقتصاد میافزاید.
تولید خودرو در مسیرهای جدید، نیازمند شناخت از روند حرکت جهانی، قبول ضعفها و همت وافی برای رفع مشکلات و جهش واقعی در مسیر تغییرات است. به زبان بسیار ساده چیزی که در نهایت جامعه و مردم دراینرابطه انتظار دارند، کاهش اقدامات دستوری و انحصارزا و اجبارها و آزاد گذاشتن مردم برای تصمیم در مورد خودرویی که انتخاب و خرید میکنند است؛ بنابراین در نهایت این مهم است که وزیر جدید در سمت مردم باقی بماند و نمایندهای برای تأمین منافع شرکتها نشود.
هراکلیوس
۲۲ مرداد ۱۴۰۳خط مشی صنعت نظام در این چهل سال جنگ, تحریم ,دشمن ,واردات ممنوع ,جنس امریکای حرام ,جنس کره ای نیمه حرام ,فروش جنس های نامرغوب وطنی بخاطر انحصار ,چین کشورعالی برای واردات ,مافیا واخرش حسرت حسرت حسرت حالا این وزیر بره اون بیاد
نانو
۲۲ مرداد ۱۴۰۳به چهرش میخوره 206به لندکروز ترجیح میده
احمد محسن
۲۲ مرداد ۱۴۰۳به چهرش میخوره ۲۰۶ رو قیمت لندکروز کنه !!
شهروند ایرانی
۲۴ مرداد ۱۴۰۳انتظار گند زدن به روح روان مردم بیش از پیش داریم تنها دولتی که تا حد خیلی کمی شرایط درست کرد احمدی نژاد بود که تعرفه واقعا خوبی بود و ماشین کارکرده میومد بازار رقابتی بود اما خب افزایش نرخ ارز تحریم باعث شد که اون کار به چشم نیاد ولی از این دولت قطعا فقط گرونی میاد همین
هراکلیوس
۲۲ مرداد ۱۴۰۳سبیل اینجوری اونموقعی که تو میشگان درس میخوندم مد نبود
پویان
۲۲ مرداد ۱۴۰۳باید بیشتر با دانش بنیان ها کار کنه
احمد محسن
۲۲ مرداد ۱۴۰۳چه انتظاری از بازار خودرو میره ؟؟ این اصلا سوال نداره چون 📈📈📈📈📈📈📈📈📈📈
datsun
۲۲ مرداد ۱۴۰۳یه سری چقدر سرخوش بودن و منتظر تغییر مثبت:)
Amirmohammad
۲۲ مرداد ۱۴۰۳طرف هنوز تایید صلاحیتم نشده مگه میشه تغییری بده
نوید
۲۲ مرداد ۱۴۰۳سوابقش که خوبه،همینکه میشیگان آمریکا مدرکشو گرفته و دنیا دیدس جای امید داره ولی باید ببینیم چقدر زورش یه مافیا میرسه و در کنار اون باید دید دولت چقدر میتونه ارز وارد کشور کنه چون تا وقتی ارز مورد نیاز نباشه بدون مافیا هم نمیشه به تعداد لازم که حداقل سالی ۳۰۰ هزار خودرو هست وارد کنن
محمد
۲۲ مرداد ۱۴۰۳ظریف هم تو آمریکا درس خونده.
روحانی هم تو انگلیس.
عملکردشان فاجعه بود.
حرف من نیست حرف کارشناسان است.
محمد
۲۲ مرداد ۱۴۰۳وزیر فعلی صمت یک نفر رو معرفی کنه.
علی آبادی میتونه با اون فرد هماهنگ بشه و برق مورد نیاز برای برنامه برقی سازی صنعت خودرو رو با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی های انجام شده تأمین کنند.
علی آبادی عملکرد فوق العاده ای داشت.
در ضمن نظر مردم مهم نیست چون هیچ علمی
در این حوضه ندارند.(نظر کارشناسان مهمه)
من نظر یکی از آشنایان که مهندس برق هست رو پرسیدم و ایشون گفتند که عملکرد علی آبادی عالی بوده.
تو سایت پدال هم که متخصص خودرو هستند هم از ایشون تمجید شده،پس شکی در خوب بودن ایشون نیست.
حسین دهمرد
۲۳ مرداد ۱۴۰۳یجوری دکتر مخندس به نافشون میبندید که انگار تازه مسئول شدن
Dariush
۳۰ مرداد ۱۴۰۳صحبت کارایی رو بیخیال اون که معلومه چی از آب در میاد چون سیاست های کلی دست اینها نیست
نکته مهم اینه فامیلیه «اتابک» مگه «سید» میشه؟!