متفرقه

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، رکورد سرعت خودروهای خودران را شکست

یکی از تیم‌های مسابقات ایدی چلنج خودران موسوم‌به «IAC» با خودروی خودرانش رکورد تازه‌ای را ثبت کرد. این تیم مسابقاتی توانست عنوان سریع‌ترین خودروی خودران جهان را با ثبت سرعت متوسط ۳۰۹.۳ کیلومتر بر ساعت به دست آورد. این رکورد در مسیر پرواز شاتل فضایی در «مرکز فضایی کندی» به ثبت رسیده است.

تیم «PoliMOVE» نتیجه همکاری «دانشگاه پلی‌تکنیک میلان» و «دانشگاه آلاباما» است و توانست نخستین مسابقه سربه‌سر (head-to-head) خودروهای خودران را کسب کند. این رقابت با جایزه‌ای ۱۵۰ هزار دلاری، در ماه ژانویه ۲۰۲۲ و در بزرگراه لاس‌وگاس برگزار شد. حال این تیم با شکستن رکورد سرعت خودروهای خودران توانست نامش را در کتاب گینس به ثبت برساند.

ثبت رکورد سرعت در خط مستقیم و آن هم به‌وسیله یک خودروی خودران کمی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ چراکه با نبود راننده پشت فرمان این خودروها، خبری از هیجان رکوردزنی با خودروهای معمولی نیست؛ کسی در خطر نیست و انگار که یک خودروی کنترل از راه‌ دور درحال پیمودن مسیری صاف است! همین مورد درباره مسابقات سربه‌سر نیز صدق می‌کند. اگر به طرفداران مسابقات بگویید دو خودرو با هم مسابقه می‌دهند حتما هیجان‌زده می‌شود اما اگر بفهمند خبری از راننده‌ها و خطای انسانی و… نیست، احتمالا تمام اشتیاقشان را از دست بدهند.

خوشبختانه این مسابقات به‌ظاهر خسته‌کننده نقاط قوتی نیز دارد؛ این رویدادها درحقیقت یک پیشرفت فناورانه در خالص‌ترین شکلش محسوب می‌شوند. درست است که خودروهای خودران در جاده‌ها و خیابان‌ها با احتیاط کامل حرکت می‌کنند اما حتما شرایطی نیز پیش خواهد آمد که این خودروها نیاز به تصمیم‌گیری در مواقع دشوار و غیرمنتظره داشته باشند؛ بنابراین همواره نیاز به توسعه خودروهای خودران سریع نیز هست. توسعه این دسته از خودروها به افزایش ظرفیت هوش‌مصنوعی و بهبود خودروهای رباتیک و قابلیت‌های متنوع آن‌ها در شرایط دشوار کمک می‌کند. رقابت‌های IAC در سراسر جهان طرفداران مخصوص خود را دارد و هم‌اکنون ۴۱ دانشگاه جهان درحال رقابت در این مسابقات هستند.

خودروی رکوردشکن، یک دستگاه دلارا AV-21 مجهز به LiDAR، دوربین، حسگر، تحریک‌گر و پردازنده انویدیا Quadro RTX 8000، مغز پردازشی مجزا و یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ بهبودیافته است که نسبت‌به نسل پیشین که ۴۴۰ اسب بخار داشتند، این خودروها ۳۰ درصد قدرت بیشتری دارد. باتوجه به محاسبات این خودروهای جدید ۵۸۳.۷ اسب بخار قدرت دارند. شایان‌ذکر است که همه تیم‌ها از موتور یکسانی استفاده می‌کنند.

مدیر تیم پلی‌تکنیک میلان، «پروفسور سرگیو ساوارسی»، می‌گوید:

ما درحال هدایت خودرویی هستیم که تنها برمبنای الگوریتم‌ها در حرکت بود. این بسیار مهم است چراکه هر خطای کوچکی در پیش‌بینی یا دقت پایین می‌تواند منجر به خروجی و نتیجه‌ای متفاوت شود.

اجرای این تست بسیار هیجان‌انگیز بود و ما به‌خاطر ثبت رکورد جهانی بسیار مفتخر هستیم. درکنار این، به‌خاطر دسترسی عمومی داده‌های این تست خوشحال هستیم تا هم موسسه‌های علمی و هم صنعت بتوانند از آموخته‌های ما استفاده کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. من⁦^_^⁩

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (200 ديدگاه)

    جالبه که از ایتالیا دانشگاه بولونیا تو مسابقه خودرو نبرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا