شرکت CATL به عنوان غول سازنده باتریهای خودرو در چین نوع جدیدی از سلولهای باتری با تراکم انرژی ۵۰۰ واتساعت به ازای هر کیلوگرم را معرفی کرده است. خودروهای برقی مجهز به این سلولهای جدید میتوانند از باتریهای سبکتر و شعاع حرکتی بالاتر بهره ببرند.
تکنولوژی جدید CATL پیشرفت قابلتوجهی در زمینه باتری خودروها محسوب میشود چراکه سلولهای باتری پاناسونیک ۲۱۷۰ بکار رفته در تسلا مدل ۳ بنا به گفته کارشناسان تراکم انرژی حدود ۲۶۰ واتساعت در هر ۱ کیلوگرم دارند که تقریباً نیمی از تراکم انرژی باتریهای جدید CATL است. باتری Qilin این شرکت که اخیراً وارد تولید انبوه شده نیز در بهترین حالت تراکم انرژی ۲۵۵ واتساعتی به ازای هر کیلوگرم خواهد داشت.
نسخه مناسب صنعت خودرو از این سلولهای باتری تا پایان سال جاری میلادی وارد خط تولید خواهند شد. CATL در ابتدا تمرکز اصلی خود را روی استفاده از باتریهای موردبحث در صنعت هوانوردی قرار داده و میگوید این باتریهای جدید میتوانند باعث تولید اولین هواپیمای برقی شوند. وو کای مهندس ارشد این شرکت خاطرنشان میسازد:
برآورده ساختن نیازهای مشتریان نیرومحرکه اصلی ماست که باعث میشود به پیشرفتهای جدیدی دست پیدا کنیم
تکنولوژی جدید CATL میتواند منجر به تولید باتریهای ۱۰۰ کیلووات ساعتی با وزن ۲۰۰ کیلوگرم شود که بهبود قابلتوجهی نسبت به باتریهای کنونی را نشان میدهد. برای مقایسه باید گفت باتری لیتیوم یون ۸۳.۷ کیلووات ساعتی بکار رفته در آئودی E-Tron GT وزن ۶۳۰ کیلوگرمی دارد. استفاده از باتریهای کوچکتر و سبکتر فرصتهای زیادی را در دسترس خودروسازان قرار خواهند داد و در نهایت خودروهای برقی و شهری با ابعاد کوچک، شعاع حرکتی بیشتر و وزن کم تولید خواهند شد. در نهایت تمامی خودروها میتوانند با این باتریها به بهبودهای زیادی در زمینه ارتفاع خودرو، فضای کابین و شعاع حرکتی و شارژ دست یابند.
CATL بزرگترین تأمینکننده باتری خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ بوده است. این غول چینی بین ژانویه تا نوامبر سال پیش ۱۶۵.۷ گیگاوات ساعت باتری را به فروش رسانده که رقم قابلتوجهی به شمار میرود. شرکت یاد شده با برندهای مشهوری همکاری میکند که از جمله آنها میتوان به فورد و بی ام و اشاره کرد. به همین خاطر باتریهای جدید CATL میتوانند در خودروهای مختلفی بکار روند هرچند هدف اولیه نصب آنها در خودروهای لوکس با تیراژ محدودتر خواهد بود. انتظار میرود با افزایش تولید این باتریها هزینههای نهایی نیز کاهش یابند.
محمد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲به به این شد یک پیشرفت درست حسابی ، برای همین میگم تو خرید ماشین برقی نباید عجول بود باید اجازه داد که به تکامل نسبی برسند بعد خرید ، هرچند دیگه با این باتری های با تراکم بالا منتظر ورود هواپیماهای برقی هم بود
حسین
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲شما همیشه میتونی باتری ماشینت رو تعویض کنی، یعنی مثلا پنج سال بعد که باتری سبکتر با ظرفیت بهتری اومد باتری قبلی رو میفروشی باتری جدید میذاری.(باتری های کهنه خودرو برای مراکز ذخیره انرژی استفاده میشه)
sina
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲لینک اصل خبر رو میشه لطفا بدی شاهین جان
ممنونم
شاهین
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام وقت بخیر دوست عزیز
بله اینم منبع خبر
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-ultra-dense-catl-batteries-weigh-just-2kg-kwh
ارادت
hamid
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲با این حساب رنج های ۱۰۰۰ کیلومتری به بالا در آینده یه رنج عادی میشه و واسه کشور هایی که توسط عقب مونده ها اداره میشه هم ازشون با خیال راحت استفاده و مسافت های طولانی رو رفت
یوسف
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲اژدهای زرد به زودی صنعت خودروی جهان رو میبلعد…
و شروع به تخم گذاری خواهد کرد و سهم بقیه کشورها خرید تخم بدون نطفه خواهد بود….
م.ن
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲بله با تکنولوژی بهتر ماشین بهتر برقی ولی اینجا قیمت مهم است و اگر این ماشین برقی گران باشد چه فایده؟. در ایران قیمت در دست آدمهای سودجو و راحت طلب است و هیچکس نمیتونه ماشین برقی بخره .
م.ن
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲چه فایده …. قیمت این ماشین ها گران است .
حسین
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲استدلالات یک ایرانی در مورد خودرو الکتریکی به ترتیب زمان در چند سال گذشته:
اولین ماشینهای برقی:
۱. ماشین برقی که راه نمیره به درد نمیخوره
معرفی تسلا:
۲. شارژ ماشین برقی خیلی طول میکشه به درد نمیخوره
فست شارژ:
۳. ایستگاه شارژ کمه ولی بنزین همه جا هست
ایستگاه های شارژ فراگیر:
۴. برد ماشین برقی کمه به درد نمیخوره
باتریهای ظرفیت بالا:
۵. قیمتش زیاده به درد نمیخوره
ارزان تر شدن قیمتها با افزایش تولید:
۶. گاز میدم صدا نمیده پس به درد نمیخوره!
و ادامه دارد…
علیx76
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲دوستانی که در مورد قیمت حرف میزنن
به علت کاهش وزن شدید توسط این باطریها
فرضا به جای باطری ۱۰۰ کیلووات ساعتی قبلی، میشه باطری ۷۰ کیلووات ساعتی گذاشت با رنج حرکتی مشابه
از طرف دیگه، به علت کاهش وزن خودرو، به جای موتورهای ۶۰۰ اسبی، میشه موتور ۴۰۰ اسبی بست با همون توانایی حرکتی
موضوع بعدی، به علت کاهش حجم باطری و موتور، اشغال فضا کمتر میشه، و میشه سایز خودرو رو کوچکتر کرد
از مجموع همهی اینا میشه برداشت که خودروهای جدید برقی با فناوری باطری جدید، دینامیک رانندگی بهتر با ابعاد و وزن کمتر و قیمت مشابه دارن، ضمنا زمان شارژشون هم کمتر میشه.
بعید نیست تا سال ۲۰۳۰، دیگه فروش خودروهای درون سوز محدود به ماشین بازها و کسایی بشه که صرفا از روی عشق و علاقه خرید میکنن، چون از لحاظ منطقی، کفه ترازو به سمت الکتریکی ها سنگینی خواهد کرد.
ایشالا اون موقع یه رم TRX میخرم 😄😄
حسن
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲به به عجب پیشرفتی ازدهابیدارشده