متفرقه

پیشرانه برقی ZF آلمان با 400 اسب بخار قدرت و 80 کیلوگرم وزن!

کمپانی ZF آلمان با معرفی پیشرانه‌های قدرتمند و جمع‌وجور ۸۰۰ ولتی، گیربکس‌های کارا و دامپرهای سیستم تعلیق هوشمند به دنبال افزایش کارایی نسل بعدی خودروهای برقی است.

تکنولوژی‌های جدید ZF که یکی از پیشتازان تأمین‌کننده قطعات صنعت خودروست اولین بار در لوتوس الترا بکار می‌روند اما درعین‌حال برای آینده این شرکت نیز اهمیت بالایی دارند چراکه با همه‌گیری خودروهای برقی زمان وداع با مدل‌های درون‌سوز فرا می‌رسد. پیشرانه EVSys800 این شرکت سنگ محک جدیدی از نظر نسبت گشتاور به وزن است به گونه‌ای که به ازای هر کیلوگرم ۷۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و این رقم ۳۰ درصد بهتر از مدل‌های کنونی خواهد بود. مدیر بخش حمل‌ونقل برقی ZF می‌گوید:

این پیشرانه وزن بسیار پایین ۸۰ کیلوگرمی دارد و علیرغم ابعاد جمع‌وجور خود حداکثر قدرت ۴۰۲ اسب بخار را ارائه می‌کند

برخی از قطعات این پیشرانه در شبیه‌سازی که بر اساس نسخه دیفرانسیل عقب پورشه تایکان کار می‌کند مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. پیشرانه جدید ZF آلمان برای کاهش وزن از پوشش تمام آلیاژی استفاده می‌کند و داخل آن نیز روش ساخت جدیدی بکار رفته است که میزان جوشکاری لیزری را بسیار کاهش می‌دهد. حاصل این نوآوری‌ها کاستن ۱۰ درصدی از ابعاد پیشرانه و افزایش ۵۰ درصدی قدرت تولیدی آن است. یکی از بخش‌های کلیدی پیشرانه موردبحث سیستم مدیریت گرمایی جدید آن با خنک کاری مستقیم خواهد بود که از گرمای تلف شده برای راه‌اندازی پمپ گرمایی TherMas استفاده می‌کند. به لطف استفاده از این نوآوری‌ها، EVSys800 مدعی تولید طولانی‌مدت ۷۵ درصد حداکثر قدرت خود می‌شود که این رقم برای مثال در لوتوس الترا برابر با ۳۰۲ اسب بخار خواهد بود. ZF خاطرنشان می‌سازد یک پیشرانه عادی با قدرت ۲۶۸ اسب بخار شاید بتواند با ۱۰۱ اسب بخار خود به‌طور مداوم کار کند. مدیر این شرکت می‌افزاید:

اگر شما تکنولوژی بسیار خوبی داشته باشید ۵۰ درصد قدرت پیشرانه را به‌صورت مداوم ارائه خواهید کرد. دلیل این امر نیز خنک کاری قطعات است. حتی در راندمان ۹۰ درصدی و با وجود پیشرانه‌ای ۲۶۸ اسب بخار شما ۱۳ اسب بخار را از دست می‌دهید. محض اطلاع باید گفت شما با ۱۳ اسب بخار می‌توانید دو خانه را در زمستان منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

ویژگی دیگر سومین نسل قوای محرکه برقی ZF محور دنده سیاره‌ای جدید است که عملکردهای پیشرانه و دیفرانسیل را در یکجا ارائه می‌کند و به لطف طراحی جدید خود بسیار ساکت و بی‌صداست. این شرکت همچنین سیستم تعلیق هوشمند جدیدی را معرفی می‌کند که از موتور برقی سود می‌برد و قطعات آن با نرم‌افزاری به نام کوبیکس کنترل می‌شوند. لوتوس الترا از این سیستم استفاده خواهد کرد تا دینامیک سواری باکیفیتی را ارائه کند. کوبیکس در واقع یک ابر رایانه با گزینه آب‌خنک است که می‌تواند در هر ثانیه تا ۱۵۰۰ تترا عملیات را انجام دهد و دامپرهای هوشمند، سخت‌افزار فرمان با سیم و قطعات ترمز با سیم را کنترل نماید.

تکنولوژی دیگر این شرکت که قبلاً در پدال نیز معرفی شد اکسل جلوی چند اتصالی با نام ایزی ترن است که فرایند توسعه آن سه سال ادامه داشت و از بازوی سیستم تعلیق منحصربه‌فرد سود می‌برد. ایزی ترن باعث می‌شود خودرو زاویه گردش بیش از ۸۰ درجه‌ای داشته باشد درحالی‌که خودروهای عادی زاویه‌ای ۴۵ درجه‌ای دارند. استفاده از این تکنولوژی در بی ام و i3 باعث شد دایره گردش از ۱۰ به ۶.۸ متر کاهش یابد و در صورت استفاده از سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب این رقم به ۵.۷ متر خواهد رسید. ZF می‌گوید ایزی ترن در طول ۲ سال آینده می‌تواند تجاری‌سازی شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    برقی ها همین الان هم خیلی سریع هستن ، حالا فکرشو کنبد با این ابداعات جدید در آینده چی میشن !! در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی محصولات برقی ، وزن بالای اونها هست که باعث میشه در تست های پایداری و ترمز گیری چندان درخشان ظاهر نشن ، ولی با این باتری های جدید قطعا قضیه تغییر میکنه ! یه شرکتی بخواد ۴ تا از این باتری ها روی محصولش قرار بده ، کلا ۳۲۰ کیلو به وزن ماشین اضافه میکنه ، اما از اون طرف ۱۶۰۰ اسب بخار خروجی میده !! که واقعا رقم وحشتناکی ، بعد حالا فکرشو کنید این ۱۶۰۰ اسب بخار برای یه ماشین ۱۸۵۰ کیلویی باشه !! دیگه واقعا تبدیل به یه موشک میشه ( مثلا : بوگاتی شیرون ss با اینکه ۱۶۰۰ اسب قدرت داره ولی وزنش یه چیزی حدود ۲۲۰۰ کیلوگرم )

    موافقم 29
    مخالفم 18
    1. m

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (204 ديدگاه)

      این موتور الکتریکی هست
      از روتور و استاتور و سیم پیچ تشکیل شده و انرژی شیمیایی باتری رو به مکانیکی تبدیل میکنه
      باتری ها به صورت پک هست مثلا برای تسلا هفت هزار تا باتری لیتیوم یون 18650 هست
      این باتری ها وزن ماشین رو زیاد میکنن

      موافقم 28
      مخالفم 3
    2. رحیم

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (16 ديدگاه)

      این باطری نیست
      موتور هست
      باطری قدرت تولید نمیکنه
      باطری تو ماشین برقی مثل بنزین تو ماشین بنزینی هست
      ظرفیت باک بنزین ربطی به قدرت موتور نداره

      موافقم 29
      مخالفم 3
    3. خودم

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      ۸۰ کیلوگرم وزن باتری نیست
      وزن پیشرانه = موتور خودرو هست

      موافقم 15
      1. محمدهادی

        ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        عججب شرکت ناااابی هست این زد اف آلمان
        طلا میسازه،طلااااا
        به امید روزی که شرکت های فناوری محور کشورمون هم تبدیل به خالق فناوری بشن و دارای علم مواد علم ساخت علم برش و ترکیب متریال قدرتمند بشن و پرچم کشورمونو ببرن بالا
        حداقل در شاخه های نظامی جهان،یا کشف و استخراج و ماشین الات معدن و کشاورزی،پزشکی نوین،مخابرات و اتصال شبکه،پالایشگاه و پترو متریال و انتقال سیالات.و این دست از مرزهای حیاتی برای تضمین بقای کشور
        وگرنه به خودرو سازی مون که هیچ امیدی نیست متاسفانه…

        موافقم 12
    4. حسین دهمرد

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2643 ديدگاه)

      شاهین بنده خدا انقد زحمت کشیده اصلا فهمیدی تو متن چی گفته؟
      متنو ولش حالت خوبه؟

      سواد بعضی کاربرا نگران کننده س.

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. Navid A J

        ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (3793 ديدگاه)

        من خیلی وقته امیدی به کامنت ها ندارم. قدیما کامنت میخوندی کلی مطلب یادمیگرفتی. الان کامنت میبینی فقط دعواهای بچگانه و بیخود

        موافقم 10
  2. امیر

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    ZF که این همه ابداعات خلاقانه داره ، چرا خودش ماشین تولید نمیکنه ؟!! ( شرکتی که بهترین گیربکس های دنیا رو تولید میکنه و همیشه جزو پیشگامان اختراعات جدید بوده ، حیفه که خودش ماشین نسازه ! )

    موافقم 13
    مخالفم 23
    1. Hero

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (42 ديدگاه)

      ZF و گتراگ کارشون از اول بطور تخصصی توی حوزه های خاصی مثل جعبه دنده بوده و همین تمرکزش باعث موفقیتش بوده
      ساخت خودرو صدها قطعه و پشتیبانی نیاز داره که طبعا کار رو برای خودروساز پیچیده می کنه

      موافقم 27
    2. JDM سابق

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (709 ديدگاه)

      چرا بسازه وقتی حوزه اش نیست
      نه فقط زد اف از گترگ و مگنا و هانیول و بوش حتی اپل و انویدیا و بورگوارنر هم می‌تونن ماشین بسازن ولی اگر بسازن با این همه برند های خودرویی کی میره بخره!!؟

      موافقم 14
    3. معمار

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      وقتی میتونه به ده ها خودروساز قطعاتشو بفروشه چه نیاز به تولید خودرو با اون همه زحمت و سرمایه داره.سود ش از اونا بیشتر نباشه کمتر نیستش

      موافقم 10
  3. مجتبی .

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    اینا روزهاییه که به طرفدارای تسلا میگفتیم. وقتی شرکتهای معتبر ودرست وحسابی بیان توگود تازه عیار تسلا وکلا برقیها معلوم میشه.

    موافقم 37
    مخالفم 7
    1. ab0lf4zl

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (233 ديدگاه)

      واقعا اینجوری فکر میکنی؟
      من بیشتر احساس میکنم فالور های پدال بیشتر با فن های تسلا مشکل دارن تا خود تسلا.
      شرکت های درست و حسابی؟

      موافقم 5
      مخالفم 16
      1. مجتبی .

        ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1231 ديدگاه)

        آره ممکنه ادبیاتم باعث سوء تفاهم بشه. میبخشید منظورم شرکتهای قدرتمند وپیشرووباسابقه درعرصه اتومبیل سازی بود تسلا کار بزرگی کرده اما بازهم درحد شرکتهای بزرگ خودرو سازی نیست. فناشم که مریخی تشریف دارن.

        موافقم 8
        مخالفم 4
    2. خودم

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      مشکلی نداره
      تسلا هم میتونه از موتورهای جدید zf استفاده کنه
      مگه اپل و سامسونگ نیستن که بعضی قطعات رو به هم سفارش میدن؟
      تکنولوژی تعصب برنمی‌داره وگرنه عاقبتش میشه نوکیا

      موافقم 14
      مخالفم 1
    3. ایمان

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (74 ديدگاه)

      شرکت لوسید (که توسط مهندسان تسلا تاسیس شد) و از نظر من تنها رقیبی که از نظر تکنولوژی الکتریکی به تسلا نزدیک هست، از موتورهایی با قدرت ۴۷۰ اسب بخار و وزن بسیار سبک ۳۲ کیلوگرم استفاده میکنه و البته این تکنولوژی مربوط به چند سال پیش هست. درسته خیلی‌ها از تسلا متنفر هستن به هر دلیل، ولی این تعصب‌ها و طرفداری و ضدیت‌ها رو کنار بذاریم تکنولوژی شرکت‌هایی مثل تسلا و لوسید، سالها از رقبا جلوتره. همونطور که ضعف تسلا در طراحی و کیفیت رو قبول میکنیم باید نقاط قوتش هم صادقانه قبول کرد

      موافقم 10
      مخالفم 1
  4. همایون

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (782 ديدگاه)

    اگه ایران تحریم نبود فقط با ساخت بدنه و کابین میشد یه خودرو ساخت در حد بازار جهانی چون کمپانیهای مثل zf تمام قطعات فنی رو به بهترین شکل موجود دارند که واقعا در سطح خودشون بهترینند

    موافقم 27
    مخالفم 4
    1. حسین دهمرد

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2643 ديدگاه)

      یجوری نوشتی فقط با ساخت بدنه و کابین انگار ساخت بدنه راحته. اگر راحته که برای غولها راحت تره پس به تو میدون نمیدن .کسی میتونه ادعای خودروسازی کنه که اول هسته ی اصلی که موتوره بتونه بسازه. یا لااقل تو یه بخش دیگه ی ماشین یه حرکت انقلابی بزنه که بقیه نتونن. با بستن چند تا پیچ ک کسی خودروساز نمیشه.

      موافقم 8
      مخالفم 2
  5. محمد

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    وقتی شرکت های معتبر به صورت جدی وارد رقابت بشن نتیجش میشه این ، ۴۰۲ اسب با هشتاد کیلو وزن ، این موتور با باتری های جدید ترکیب جذابی میشه

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. رحیم

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (16 ديدگاه)

      همین الان لوسید با موتور 74کیلویی 670 اسب قدرت تولید می‌کنه
      که بهترین راندمان توی خودروهای برقیه که تولید میشن
      در ضمن نسخه دوربرد لوسید با 2200کیلو وزن و قدرت بالای 800 اسب بیشتر از 800 کیلومتر برد داره طبق استاندارد آمریکایی
      که بازهم بهترین راندمان و عملکرد رو داره
      فعلا تو برقیا لوسید بهترین تکنولوژی رو داره

      موافقم 14
      مخالفم 7
      1. Elmiraj

        ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (3188 ديدگاه)

        بالاترین راندمان صنعت خودرو برای موتور های سری plaid تسلا هست که با ۳۱.۵ کیلوگرم ۳۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکنن که معادل ۱۱.۷ اسب بخار به ازای هر کیلوگرم هست….

        این رقم برای لوسید ۹ اسب بخار بر کیلوگرم هست و برای این موتور ZF هم ۵ اسب بخار بر کیلوگرم هست که حتی به نصف راندمان سه سال قبل تسلا هم نمی‌رسه…!!!

        موافقم 9
        مخالفم 11
        1. بهزاد

          ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          مهندس این وزن اعلامی برای کل مجموعه هست که شامل اینورتر و گیربکس و خنک کننده هاست که البته در منابع دیگر وزنش ۷۴ کیلوگرم ذکر شده.
          وزن موتورهای برقی تسلا پلید با اینورتر و خنک کننده و گیربکس ۹۵ کیلوگرمه و اون ۳۱ بدون احتساب سایر متعلقاته.
          کاری zf کرده کاهش تلفات گرمایی هست و برای یادآوری شما بعد از یک شتاب گیری یا نهایت چند شتاب گیری با خودروهای تسلا برای تکرار مجدد اون شتاب نیاز به ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت هست و فشار مضاعف به موتور موجب اتلاف ذخیره انرژی باتری ها میشه چیزی که در آمارها اومده خودروهای تسلا ۴۰ تا ۵۰ درصد از برد اعلامیشون کاسته شده به خاطر همین تلفات گرمایی.
          راندمان و بهره وری این موتور اولویت اوله.

          موافقم 11
          مخالفم 2
        2. Elmiraj

          ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (3188 ديدگاه)

          هیچ وقت و هیچ جا وزن گیربکس ، اینورتر و خنک کننده را رو وزن موتور حساب نمکنن که اینجا ZF کرده باشه…

          همون عکس پیشرانه و خود متن هم اینو ثابت کرده

          موافقم 6
          مخالفم 3
        3. مجتبی .

          ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1231 ديدگاه)

          یک مورد کهzfبهش اشاره کرده حداکثر بازدهی درطولانی مدته که نسبت به سایرین خیلی بالاتره. دیگه گذشت دوران یکه تازی تسلا وروز بروز مجبوره تخفیفات بیشتر وامتیازات متنوع بده تا بخشی ازبازار روبرا خودش حفظ کنه. درسته الآن سهم بالایی داره ولی چینیها درقیمت ودیگران درکیفیت حسابی حالشو میگیرن.

          موافقم 3
          مخالفم 4
        4. بهزاد

          ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          المیراژ همانطور که در تصویر میبینی پک کامل به نمایش در اومده نه فقط روتور برقی!
          حتی مسائل ساده ی صنعت را به سخره گرفتی.
          پک کامل موتور به همراه متعلقات ۷۴ کیلو هست و موتور خالی وزن کمتری داره.
          در آینده ی نزدیک موتور برقی مرسدس یاسا بهترین راندمان را در این صنعت به ثبت میرسونه و این مسابقه ادامه داره و شما که در سال ۲۰۱۹ قفل کردی نمیتونی باور کنی!
          تفاوت اطلاع رسانی شرکت ها اینجا مشخص میشه و شرکت های بولد محور اطلاعات ناقص نشر میکنن و طرفداران با ایمانش کورکورانه همان اطلاعات ناقص را بازنشر میکنن.
          الانم در روز روشن شما داری کذبیات منتشر میکنی.

          موافقم 1
          مخالفم 2
        5. Elmiraj

          ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (3188 ديدگاه)

          اگر اینورتر ، خنک کننده و گیربکس را به موتور وصل میکردن اسمشو میزاشتن سیستم درایو نه پیشرانه…

          چیزی هم که تو تصویر می بینم یک موتور کامل هست که شامل روتور ، استاتور و بدنه هست نه فقط یه روتور تنها…!!!!

          در آینده هم تسلا واینمیسته که بقیه بهش برسن….

        6. بهزاد

          ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          دیگران نتنها میرسند بلکه جلو هم میوفتن و شما آخرین نفری هستید که از این قائله عقبید‌.
          تسلا فعلا تمام فکر و ذکرش کاهش هزینه هاست و همانطور که قدیما بهت گفتم روزی میرسه شما هیچ خبری از نوآوری تسلا نمیبینی چون دیگران وارد گود میشن.
          وزن موتور جدید zf با متعلقات ۷۴ کیلو و وزن موتور جلوی تسلا پلید ۹۵ کیلو و شما معلوم نیست از چه دنیایی اومدی که در روز روشن شروع به تحریف حقیقت میکنی.

  6. BMW

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    خدایی این پیشرانه رو با پسرانه های بنزینی یه مقایسه تو ذهن تون انجام بدید خدایی

  7. موتور rb26dett موتور 2jzgte jdm forever

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (723 ديدگاه)

    بهخاطر تسلا اون باتری رو ساخته

    موافقم 1
    مخالفم 3
  8. سلیم ذوالقدر

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    باسلام
    من یک صنعت گر هستم با سی سال سابقه
    تقریباً ایران صنعتی را می شناسم
    علت عدم رشد صنعتی در ایران نبود فایده اقتصادی هست
    اکثر صنعت گران کمی به سرمایه می رسند می روند دنبال ربا و نزول بانکی
    وقتی بانک بیست درصد سود می دهد ویا دلالی تاچند صددرصد درآمد دارد چرا یک سرمایه دار وارد عرصه تحقیق و توسعه شود
    ایران کشوری با آفتاب سوزان هست چرا از این فرصت وانرژی برای تولید برق وشیرین سازی آب دریا استفاده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا