فروپاشی مالی نیسان از آنچه همه انتظار داشتند نزدیکتر است و عواقب آن برای دیگر خودروسازان نیز وخیم خواهد بود.
نیسان که با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم میکند، در پی اجرای برنامههای بازسازی خود برای خروج از بحران، ضربههای مالی سنگینی متحمل شده است.
نیسان در آستانه بزرگترین ضرر مالی تاریخ خودروسازی ژاپن
پیشبینیها حاکی از آن است که نیسان در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۴، ضرر خالصی حدود ۵ میلیارد دلار را ثبت کند؛ در حالی که پیشبینی قبلی شرکت زیان ۵۶۱ میلیون دلار بود. نیسان از مذاکرات ادغام با هوندا انصراف داده و در حال بازسازی ساختار کسبوکار خود است.
علل سقوط مالی
-
کاهش ارزش داراییها: نیسان حدود ۳.۵ میلیارد دلار کاهش ارزش داراییهای خود در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا و ژاپن را ثبت کرده است.
-
هزینههای بازسازی: ۴۲۰ میلیون دلار نیز بهعنوان هزینههای اضافی بازسازی شناسایی شده است.
شکست مذاکرات ادغام با هوندا و میتسوبیشی
نیسان در حال حاضر در حال اجرای یک بازسازی گسترده است تا پس از شکست مذاکرات ۶۰ میلیارد دلاری ادغام با هوندا، بتواند به حیات خود ادامه دهد. اگرچه مذاکرات ابتدا امیدوارکننده به نظر میرسید، اما متوقف شد. منابع نزدیک به این شرکتها ادعا کردند که نیسان تصور میکرد بهعنوان شریک برابر وارد همکاری میشود، اما وقتی متوجه شد هوندا قصد دارد آن را به یک شرکت تابعه (زیرمجموعه) تبدیل کند، از ادامه مذاکرات انصراف داد.
اقدامات اضطراری نیسان برای بقا
کاهش ۹۰۰۰ شغل، تعطیلی کارخانهها و کاهش تنوع مدلهای تولیدی، اقداماتی هستند که با هدف صرفهجویی ۲.۵ میلیارد دلار انجام شدهاند. با این حال، نیسان اعتراف کرده که بهتنهایی قادر به ادامه کار نیست و در جستجوی یک شریک جدید است.
علاقه فاکسکان به همکاری (نه خرید سهام)
شرکت تایوانی فاکسکان (غول تراشههای الکترونیک و تولیدکننده محصولات اپل) اعلام کرده که مایل به همکاری با نیسان است، اما قصد ندارد در این شرکت سرمایهگذاری کند.
همکاریبا هوندا در حوزه الکتریکی
اگرچه مذاکرات ادغام با هوندا و میتسوبیشی شکست خورد، اما این سه شرکت اعلام کردهاند که در زمینه توسعه خودروهای الکتریکی و نرمافزارها همکاری خواهند کرد تا در رقابت با خودروسازان چینی بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند.
جمعبندی: آینده نامشخص نیسان
با وجود تمام تلاشها، آینده نیسان همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد. آیا این غول خودروسازی ژاپن میتواند با یافتن یک شریک قوی یا اجرای برنامههای جدید، بار دیگر به دوران اوج خود بازگردد؟ پاسخ این سؤال را زمان مشخص خواهد کرد.
آرش وان
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴عمو کارلوس کجایی؟
#کارلوس گون
#کارل گوسن
محمدعلی کاشی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴وقتی قدر دانش کارلوس رو ندونی و نمکدون رو بشکونی این میشه
خلاص کا
بهنام
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴سالی چهار پنج میلیون خودرو میفروشه ، حتی همین الان هم کلی مدل پرفروش تر از رقبا توی اکثر بازار ها داره خب باز چیه که انقدر اوضاعش وخیمه ؟
اینجوری باشه که همه باید اوضاشون وخیم باشه که…
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴دخل و خرج باهم نمی خونه
تاجایی که من می دونم، تویوتا و هوندا روی هر ماشین که می فروشن، بیشتر از نیسان سود میکنند
فروش بالا به تنهایی نشانه موفقیت تجاری نیست
Sina
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴اگرچه نیسان رو دوست دارم ولی بخاطر اختراع و استفاده بیش از اندازه از گیربکس CVT نابود شدنش کاملا مستحق میدونم و پایانش اتفاق خوشایندیه
Iman 007
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴بابت تولید شاهکاری به اسم gtr هم ازش بدت میاد
اوسا
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴گیربکس cvt نابودش کرد
تویوتا و هوندا هم بیدار شوند