متفرقه

مخالفت با واردات خودرو، موافقت با افزایش قیمت

امروز در میان مسئولان و سیاست‌مداران کشور، بحث‌های مرتبط با خودرو داغ بود. از یک سو، موضوع واردات خودرو و از سویی دیگر، احضار وزیر صنعت برای بررسی نارسایی‌های خودروسازان مطرح شد.

شرکت‌های ایران‌ خودرو و سایپا اخیرا در نامه‌ای به بورس، قیمت جدید محصولات خود را اعلام کردند که طی آن خودروها با افزایش ۱۸ درصدی، حدود ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان گران‌تر شده‌اند؛ این اعداد قیمت خالص بهای کارخانه محسوب شده و بدون درنظر گرفتن مبالغ مالیات، عوارض و بیمه است.

مخالفت نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو

مصطفی میرسلیم، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه خودرو کالای اساسی نیست و واردات آن با سیاست‌های کلی نظام در تظاد است، مخالفت علنی خود را اعلام کرد. او در گفتگو با مهر گفت:

واردات خودرو باید منتفی شود، چرا که برخلاف سیاست‌های کلی نظام است. واردات خودرو به صورت کلی برخلاف سیاست‌های نظام است چرا که ما تولید داخلی خودرو را داریم و میزان تولید داخلی خودرو پاسخگوی نیازهای داخلی کشور است و حتی میزان تولید، بیشتر از نیازهای کشور است.

واردات خودرو باعث می‌شود به تولیدکنندگان داخلی لطمه وارد شود و این کار به مصلحت نیست. البته مشکلاتی از نظر کیفیت تولیدات داخلی خودرو وجود دارد که باید حل و فصل شود اما راهکار آن فنی است، نه اینکه با واردات خودرو باعث تعطیلی و یا رکود فعالیت‌های داخلی صنعت خودرو شویم.

خوشبختانه در سال‌های اخیر زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده که نشان می‌دهد صنعت خودرو داخلی ما حرکت اصلاحی خوبی را در زمینه‌های فنی آغاز کرده است، اما هنوز این اقدامات تکمیل نشده است و باید این روند اصلاحی ادامه پیدا کند.

لابی خودروسازان و افزایش قیمت خودرو؛ ۱۰ درصد یا ۱۸ درصد؟

دستور رئیس جمهور مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای وارداتی، یک ماه پیش انجام شد؛ اما هفته‌ی گذشته ایران خودرو و سایپا ۱۸ درصد به قیمت کارخانه‌ای محصولات خود اضافه کردند.

مقاله مرتبط:

مقایسه کیفیت خودرو های داخلی

براساس گزارش ایسنا، محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت و دبیر پیشین ستاد تنظیم بازار ایران، افزایش قیمت خودروهای داخلی را اقدامی مبهم که با لابی گری خودروسازان بدون دخالت شورا انجام شده است، توصیف و تاکید کرد که بر اساس تورم بخشی و دستورالعمل شورای رقابت، افزایش قیمت خودرو برای نیمه دوم سال کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود، نه ۱۸ درصدی که اعلام شده است بهرامی با اشاره انحصار خودروسازان گفت:

 طبق قانون، تشخیص انحصاری بودن کالا و خدمات با شورای رقابت است؛ بنابراین با توجه به مصوبه شورای رقابت تردیدی در انحصاری بودن خودرو وجود ندارد از سوی دیگر به موجب صراحت قانون اجرای سیاست کلی اصل ۴۴، قیمت گذاری کالا و خدمات انحصاری و تصویب شرایط دسترسی عادلانه مصرف کننده با قیمت مصوب به این گونه کالاها ، الزاما از وظایف شورای رقابت است.

وی ادامه داد: بر این اساس تا زمانی که قانون اصلاح نشده یا مصوبه سران سه‌قوا که ادعا می شود در مورد تغییر مسیر قیمت گذاری از شورا به ستاد تنظیم بازار بوده است به تایید مقام معظم رهبری نرسد که البته تاکنون هم ابلاغی به شورا نشده است، هرگونه تصمیم‌گیری در رابطه با قیمت خودرو خارج از شورای رقابت فاقد وجاهت قانونی خواهد بود .

احضار وزیر و مدیران خودروسازی‌ها به مجلس

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از احضار وزیر صنعت و مدیران ایران خودرو و سایپا به این کمیسیون، در پی گرانی ۱۸ درصدی خودروی کارخانه خبر داد. او با بیان اینکه مخالف افزایش قیمت خودرو است به خبرگزاری ایسنا گفت:

برای فردا (یکشنبه ۲۱ آذر) ساعت ۱۳ وزیر صنعت و مدیران خودروسازی‌ها به کمیسیون صنایع و معادن فراخوانده شده‌اند تا درباره علت این تصمیم توضیح دهند. ممکن است مدیران خودروسازی‌ها بگویند چون هزینه‌هایمان بالاست، قیمت کارخانه را بالا برده‌ایم تا قیمت بازار به نرخ کارخانه نزدیک شده و نقدینگی به این سمت هدایت شود، در حالی که کارشان برعکس است؛ باید روی قیمت بازار نظارت و کنترل کنند، نه اینکه قیمت کارخانه را بالا ببرند. راه تنظیم بازار خودرو این است که با تعیین تکلیف مصوبه مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو و همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات آزاد شود و دولت نیز با تعرفه‌گذاری مناسب برای واردات، بازار خودرو را تنظیم کند.

دوشنبه‌های ایران خودرویی، سه‌شنبه‌های سایپایی!

بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو از اجرای برنامه های هفتگی فروش فوری از هفته جاری خبر داد و اعلام کرد فروش‌های فوری در کنار برنامه های پیش فروش یک ساله و مشارکت در تولید ادامه خواهد داشت. او در مصاحبه با خبرآنلاین تاکید کرد:

با اصلاح قیمت ها، فروش ۱۰۰ هزار دستگاه بیش از تعهدات تا پایان سال در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است.

تلاش خواهیم کرد تا با عرضه مستمر خودرو به بازار، زمینه واسطه گری را حذف کنیم، امیدواریم با افزایش تولید و عرضه، رانت موجود در بازار حذف شده و مشتریان واقعی بتوانند نیاز خود را از طریق تولیدکننده تامین کنند.

با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام شده، برنامه فروش این هفته در روز شنبه با فروش فوق‌العاده محصولات انجام و فروش هفتگی روزهای دوشنبه از هفته آینده به اجرا گذاشته خواهد شد.  روزهای دوشنبه به صورت ثابت،‌ برنامه فروش در قالب‌های مختلف فروش فوق‌العاده، پیش فروش یک ساله و همچنین مشارکت در تولید اجرا خواهد شد.

مدیر عامل سایپا هم در اظهاراتی مشابه مدیر عامل ایران خودرو،  اعلام کرد که در راستای تحقق برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت برای کنترل قیمت ها در بازار خودرو، این خودروساز تا پایان سال ۱۴۰۰ هر هفته سه‌شنبه یک طرح عرضه محصولات خواهد داشت. سیدجواد سلیمانی در تشریح “طرح سه‌شنبه‌های سایپایی” به خبرگزاری مهر اظهار کرد:

با راهبری وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت برنامه های مختلفی برای کنترل و تنظیم بازار خودرو تدوین شده که یکی از آنها عرضه مدوام و مستمر خودرو توسط خودروسازان کشور است، از این رو، گروه سایپا از هفته پیش رو تا پایان سال هر سه شنبه یک طرح عرضه خودرو اجرا خواهد کرد.

این طرح های عرضه خودرو شامل فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید خواهد بود.

تقریبا تمامی محصولات گروه خودروسازی سایپا در این طرح های فروش عرضه خواهند شد و هموطنان می توانند بنابر نیاز خود برای خرید این خودروها ثبت نام کنند.

طرح فروش فوق‌العاده عرضه ۵ محصول سایپا به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اجرا شده و متقاضیان می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح امروز شنبه به‌مدت دو روز و به‌صورت شبانه‌روزی با ورود به سایت اینترنتی فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا به‌نشانی https://saipa.iranecar.com نسبت به ثبت اطلاعات، دریافت کدکاربری و رمز عبور و انتخاب نوع خودرو اقدام کنند.

در این طرح خودروهای کوییک با گیربکس معمولی، کوییک.آر، تیبا صندوقدار، تیبا۲ و کوییک پلاس اتوماتیک عرضه می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. حسام

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (152 ديدگاه)

    اینجا انگار هیچ تصمیمی به سود ملت گرفته نمیشه

    موافقم 55
    مخالفم 1
    1. AMG GT R

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      اگر گرفته شد بدون قیامت شده

      موافقم 34
      مخالفم 1
      1. Behrouz. anzali

        ۲۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (372 ديدگاه)

        این مسئولین بقول خودشون.. هیچ وقت بفکر مردم نبودن و نیستن ..اگه عاقل باشن که نیستن. واردات خودرو باعث میشه یه رقابت در داخل صورت بگیره و باعث میشه اشغال سازی رو بزارن کنار. که اینم بعیده

        موافقم 10
    2. Shirko

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (271 ديدگاه)

      خداوندا یا ما را بکش ، یا راهی درست برای ما انتخاب بفرما .

      موافقم 17
      مخالفم 3
      1. 🙁

        ۲۰ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1 ديدگاه)

        (خداوندا یا ما را بکش ، یا راهی درست برای ما انتخاب بفرما)

        حضرت مولانا=
        دانی که چرا دار مکافات شدیم؟
        ناکرده گنه چنین مجازات شدیم؟
        کشتیم خرد را، دار زدیم دانش را
        دربند اسیر صد خرافات شدیم…

        هعی روزگار…

        موافقم 30
        مخالفم 1
        1. Shirko

          ۲۱ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (271 ديدگاه)

          👏👏👏

          موافقم 10
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      اتفاقاً این تصمیم به سود ملت گرفته شده ، چرا ؟!
      به چند دلیل :
      (لطفاً تا آخر بخوانید و هرجایی اشتباه میگویم ، نقد کنید و در غیر این صورت توهین نکنید ، ممنون).

      ۱- مطمئن باشید رانتی وارد میشوند و این یعنی مثلاً سانتافه ۲۰۲۲ اگر وارد شد ، بالای ۳میلیارد قیمت میخوره و هر کسی هم اجازه واردات نداره و همین سبب میشه از پراید گرفته تا سوناتا ۲۰۱۱ ، لندکروزر ۲۰۱۰ تا ….تا سانتافه کارکرده ۲۰۱۷ ، افزایش قیمت پیدا کنند تا مطابقت داشته باشند با خودروهای صفر وارداتی جدید !

      ۲-مطمئناً در چنین شرایطی دولت نیاز به پول داره و این یعنی خاطر جمع باشید تعرفه و مالیات به صورتی حساب میگردد که میگوئیم ۱۰۰ رحمت به واردات گذشته با دلار ۳/۷۰۰ تومنی !

      ۳-خودروسازان چنان لابی قدرتمندی دارند و اینقدر در این ۳ ساله مافیایی شده‌اند که جز خودشان اجازه ندهند کسی واردات داشته باشد و این خودش یعنی سلام بر گرانی !

      ۴-سفره‌ی مردم چنان کوچک شده که مطمئناً فقط ثروتمندان توان پرداخت مبالغ میلیاردی را دارند و حتی معاوضه‌ی یک خودروی کارکرده‌ی خارجی با نمونه‌ی صفر کیلومتر نیاز به مبالغ بالایی پیدا میکنه که باز هم مشتری‌ها خاص میتوانند خرید کنند !

      البته ، البته تنها یک راه میماند که حق مردم پایمال نشود و آن هم اینه که هر ایرانی اجازه‌ی واردات خودرو داشته باشد بر اساس قوانین مشخص و خودروهایی مشخص که در گذشته نمایندگی داشته‌اند ، اما باز هم نمیشود و مطمئن باشید که نمیشود ، چرا ؟!
      چون آن وقت دیگر چه کسی به خودروهای ایرانی نگاه میکند و این آشغال‌های لگن مضخرف پلاستیک بازیافتی را میخرد و مگر چند درصد از جامعه در چنین وضعیت اقتصادی ، درآمد بالا دارند که بتوانند خودروی معمولی و اقتصادی خارجی مثل مثلاً کرولا یا الانترا بخرند !!!

      تنها به یک خبر میشه دل خوش بود و آن هم توافق برجام است اما باز هم فکر نکنید که اگر برجام امضاء شد ، دلار ارزان میشود ، خیر ، چون اقتصاد خیلی ضوابط داره و در یک کلام بر گردید و نگاه کنید به سال ۱۳۹۴ !!! ، آیا در آن زمان که دلار حدود ۴ هزار تومن بود و توافق شده بود ، دلار برگشت روی ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ ، خیر ، برنگشت اما ثابت شد و الان هم فقط ای کاش ثابت شود تا اینقدر تورم و شوک عصبی به مردم وارد نشود !

      در آخر تنها باید دل خوش کنیم به همین چینی‌ها که چاره جز این نیست و پدال و سایت‌های خبری دیگر را دنبال کنیم تا از دنیای روز خودرو اطلاع پیدا کنیم و لذت ببریم مثل اون فقیری که میره دَم کباب فروشی پول نداره کباب بخره بخوره اما بو میکنه تا بوی گوشت کباب حالَش را جا بیاورد و کمی آرام بگیرد و دل خوش کند به همین بو 😔 .

      این هم جبر روزگار بوده ، چه میدانستیم قرار است ایران به دنیا بیاییم و چه میدانستیم روزی عاشق وسیله‌ای به نام خودرو میشویم که در کشور ما کالایی لوکس و سرمایه‌ای حساب میشود و کالایی میشود برای بریدن گوش مردم و بنگاهی برای مظلوم‌نمایی سهامدارانش به نام اشتغالزایی و خودکفایی و فشار آوردن به بانک مرکزی و تورمی که تمام ایران را فلج میکند با وام‌ دادن‌ها و پس ندادن‌های همین لگن‌سازان پلاستیک بازیافتی !

      موافقم 11
      مخالفم 10
      1. بهراد

        ۲۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (754 ديدگاه)

        من گفته بودم باید از گرون شدن ارزان ترین خودرو ها جلو گیری کنیم. پراید پیزوری باید 22 می ماند و مردم فهیم ما اینقدر براش سفره پهن نمی کردن که بشه 170. وقتی فاصله خودرو های ایرانی و خارجی با چینی پر شد ، حرکت هماهنگ به سمت میلیاردی شدن را دنبال می کنن. 207 اگر 48 می ماند الان تو بازار شاهد قیمت نیم میلیاردی اش نبودیم.
        و اینطوری نسل جدید سانتافه و راوفور نزدیک 4 میلیارد قیمت می خورند و گسل طبقاتی شدید تر می شود. و قشر زیادی از مردم برتی تصاحب خودرو دست به دامان این دو گاری ساز می شوند و بدلیل تفاوت قیمت بازار و کارخانه ، عذر می خوام گاری هم با قیمت بنز می خرن و با سود می فروشند.
        باید پیش فروش ها مثل مدیران خودرو می شد و سند 5 ساله در رهن می بود و پول بیمه بدنه 5 ساله هم می گرفتند.
        خوبه نوید این خبر رو بهتون بدم که تارا اتوماتیک 415 قیمت خورده و ایشالا میره برای 800 تایی شدن. زنده باد تیوفایو زنده باد ای اف سون ، زنده باد دلالان و کارچاق کن ها.

      2. رامتین

        ۲۴ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (25 ديدگاه)

        به نظرت اگه مردم متحد بودن و این لگن سازها رو تحریم میکردن بازم میتونستن اینجوری سوارمون بشن؟! مقصر واقعی ما مردمیم که اجازه دادیم شرف و حیثیتمون رو به بازی بگیرن و حالا که تو انتخابات هم شرکت نمیکنیم اینها بیشتر درصدد نابودی ملت هستن،،،

  2. mohsen

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (48 ديدگاه)

    علف به دهن بزی شیرین اومده ظاهرا…..
    وقتی به زالو صفتی عادت بشه همینه
    ترک عادتم موجب مرض است

    موافقم 33
    مخالفم 3
  3. MR.JD

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (329 ديدگاه)

    واردات خودرو باید منتفی شود، چرا که برخلاف سیاست‌های کلی نظام است. واردات خودرو به صورت کلی برخلاف سیاست‌های نظام است چرا که ما تولید داخلی خودرو را داریم و میزان تولید داخلی خودرو پاسخگوی نیازهای داخلی کشور است و حتی میزان تولید، بیشتر از نیازهای کشور است.
    خیلی دوست دارم بدانم سیاست کلی نظام چیه
    انداختن ماشین های بی کیفیت و یکبار مصرف داخلی آنهم به قیمت های نجومی ؟؟؟
    شرم و حیا هم خوب چیزیه بخدا

    موافقم 44
    مخالفم 2
    1. abdi_mahdi

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      به این مقدار راضی نباشید

      موافقم 30
      مخالفم 3
    2. sina7

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (436 ديدگاه)

      کمونیست هم همچین سیاستی نداره…

      موافقم 23
      مخالفم 2
    3. مانی

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      تو صنایع‌ای که کشور قوی بود با عدم حمایت و واردات بی‌ رویه و انحصاری کالای بنجل و بی‌ کیفیت توسط انگل زادگان و خود انگل ها
      اون صنعت رو نابود کردن حالا میان در مورد حمایت از کالای ساخت داخل چرت و پرت میگن

  4. یک کاربر

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (148 ديدگاه)

    خودروهای ایرانی بسیار ارزان و با کیفیت هستند. چرا گرانتر نمیکنند؟؟

    ما کم ترین مصرف بنزین در خاورمیانه داریم . کمترین امار کشته های جاده ای داریم ، کمترین الودگی هوا به نسبت دیگر کشور های خاورمیانه داریم .

    کشور های دیگر خاورمیانه سالانه ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی خود بخاطر کیفیت بد خودروهای وارداتی شان ازدست میدهند .

    موافقم 26
    مخالفم 4
  5. یوسف

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (746 ديدگاه)

    یه جوری میگن واردات خودرو باعث تعطیلی صنغت داخلی میشه، انگار با آزاد شدن واردات همه مردم میتونن خودروی خارجی بخرن.
    الان قیمت پایه کیا ریو حدود 16 هزار دلاره که با قیمت مسخره دلار در کشورمون حدود 500 میلیون آب میخوره و کودکانه س اگر فکر کنیم که تعرفه واردات صفر درصد خواهد بود. دستکم 50 درصد تعرفه میخوره و یه خودروی پایه معمولی قیمت 800-700 میلیونی خواهد داشت. حالا خودروهای گرونتر بماند. خوب وقتی خودروساز داخلی خودرویی در این رنج قیمتی نداره چطور قراره با واردات ورشکسته بشه. پاسخ ساده س با ممنوعیت اول راه رو برای افزایش قیمت ساخته های خودشون باز میزارن دوم رقیبی برای زباله های مونتاژی چینی پیدا نمیشه. و البته دست بیشتر مردم بینوا هم حتی به خودروی بی کیفیت داخل نمیرسه.

    موافقم 28
    مخالفم 2
  6. abdi_mahdi

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (496 ديدگاه)

    کمر همت بستن ملتو نابود کنن.

    موافقم 18
    مخالفم 3
  7. GT

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    %۱۸ به میزان امید به زندگی ام افزوده شد😂

    موافقم 18
    مخالفم 2
  8. Kf

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (524 ديدگاه)

    خدایا صبر بدهههه

    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      کاربر kf

      به نظرم بهترین کامنت را شما گذاشتید ، خیلی کوتاه و مفید همه چیز را گویا میکند ((( خدایا صبر بدهههه ))).
      خدایا خودت کمک حال این مردم خسته باش .

      موافقم 11
    2. M.Kazem.K

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (862 ديدگاه)

      چجوری اینقدر کامنت های حق، دقیق و کوتاه میزارید ؟😂 هر دفعه نگاه کردم همینطوری بود 😅 با یه جمله حق مطلب ادا میشه

  9. میثم

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    اتفاقا بهتر
    انقدر گرون کنند که دیگه کسی توانایی خرید این زباله ها رو نداشته باشه تا زودتر تعطیل بشن
    ملت ما که اتحاد نخریدن تعمدی رو ندارن، بهتره که شرایطی پیش بیاد که اگه خواستن هم نتونن بخرن

    موافقم 27
    مخالفم 2
  10. محمد

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. فایده چیه هر هفته فروش اگه قرار باشه نصف قیمت خودرو را بگیرند یک سال با پول مردم کار کنند سال دیگه هم خودرو را به قیمت روز حساب کنند. یه کاری کنید تا خدا هم خوشش بیاد. واقعا ای مردم بیچاره به یه بدبختی این پول را جور میکنن. حقشون را ضایع نکنید.

    موافقم 3
    مخالفم 4
  11. AMG GT R

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    بسه دیگه چقدر توقع دارید یه خورده خجالت بکشید کمر مسئولین شکست بس که به فکر شما بودن(دقیقا بر عکس هست)

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. AliREZA

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (35 ديدگاه)

    چرا خودروهای چینی با سیاست های این آقایون تضادی نداره؟

    موافقم 16
    مخالفم 1
  13. Karl Benz

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    وای خدا 😂😂😂😂😂 (انقدر از دست اینا داد زدیم عقل تو ذهنمون نمونده خل شدیم داریم میخندیم )

    موافقم 5
    مخالفم 1
  14. Regra loaded

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (228 ديدگاه)

    هععیییی مشتی
    چی بگم برات

  15. مهدی

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (552 ديدگاه)

    مسولین باید هزار بار باید بنویسن
    دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم
    دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم
    دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم دیگه دروغ نمیگم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. فرزاد

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (319 ديدگاه)

    ریشه قطور و قدیمی درخت فساد صنعت کثیف خودروسازی مثلا داخلی در خاک مطمئن و با کیفیتی جا خوش کرده و گسترده شده و نیاز به آگاهی و اتحاد فکری و عملی همه‌ی مشتریان بازار خودروی کشور برای ریشه‌کن شدن دارد چون با اینهمه سال حمایت و رسیدن به اینهمه فساد، امیدی به تغییر مثبت نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا