در بخش نخست این متن نگاهی گذرا به صنعت خودرو و نیز مجموعههای فعال در کشور پاکستان داشتهایم. اما در این بخش سعی میکنیم که از زاویهای دیگر به این موضوع بپردازیم.
بازار خودروی پاکستان در کنترل و سیطره خودروسازان ژاپنی و علیالخصوص برندهایی همچون تویوتا و سوزوکی و هونداست و دیگر سازندگان خودرو اعم از اروپایی، کرهای و یا چینی، نقش کمرنگی را در آن ایفاء مینمایند. علاوه بر این، گرانی سوخت هم بازار پررونقی را برای خودروهای کمحجم و علیالخصوص سوپر مینیها، مهیا نموده است. در پاکستان نیز کمابیش رسمی مشابه ایران برقرار است و آنهم چیزی نیست جز اخذ عوارض و مالیاتهای سنگین از واردات خودرو. میزان آن نیز ارتباط وثیقی با حجم پیشرانه خودروها دارد بهگونهای که گاه رقمش برای خودروهای بالای 2500CC به ۱۵۰ درصد نیز افزایش مییابد. همین مسئله موجب شده که بهای خودروهای نو وارداتی در این کشور بسیار بالاتر از نرخ جهانی آن باشد. البته چند وقتی است که دولت این کشور به نیت درآمدزایی بیشتر، در پی دگرگونی این روند است و از همین رو در سال جاری میلادی، از عوارض خودروهای بالای ۱۸۰۰ سیسی به میزان ۲۵ درصد کاسته است. با همه اینها حجم واردات خودرو به این کشور بسیار اندک است و در سال گذشته حول و حول ۱۳ هزار دستگاه بوده که از رقم ۱۰۰ هزارتایی واردات به ایران، بسیار کمتر است. علیرغم شباهتهای بیشماری که بین بازار خودروی ایران و پاکستان دیده میشود، چند تفاوت بارز هم بینشان وجود دارد که در اینجا بدان اشاره میگردد. نخستین آن، بهای بالنسبه کمتر نسخههای مونتاژی تویوتا و هوندا نسبت به انواع مشابه در ایران است و نکته دیگری هم که دراینبین شایان توجه است مشاهده حجم قابلتوجهی از تولیدات مدرن و بهروز، در سبد تولیدات این سازندگان است؛ درحالیکه در کشورمان بخش عظیمی از محصولات را مدلهایی از رده خارج و بسیار قدیمی تشکیل میدهند. و در نهایت اینکه، پاکستانیها، یا به علت کمبود منابع و یا هر دلیل دیگری دنبال مقولاتی چون خودروی ملی و یا خودکفایی صددرصدی و…. نبودهاند و به نظر میرسد که جنبههای مالی و یا اشتغالزایی این صنعت برایشان مهمتر بوده تا آرزوهای بیشمار و البته نافرجام. خودروسازان پاکستانی را میتوان مصداق این ضربالمثل معروف انگلیسی دانست که میگوید که “ما آنقدر ثروتمند نیستیم که جنس ارزان بخریم” و شاید جنس ارزان را در اینجا بتوان تولید خودروهای کم کیفیت و پرمصرفی دانست که نام ملی را یدک میکشند ولی هزینه تولیدشان بهمراتب بالاتر از خودروهای مدرن و کممصرف وارداتی است و درعینحال نه خریدار از آنها راضی است و نه قابلیت صادرات درخوری را دارا هستند و این یعنی اسراف و ریختن پول در چاه ویل کم تدبیری. البته این مسئله را هم نباید فراموش نمود که بهای نسبتاً پایین برخی از خودروهای جدید و مد روز در پاکستان همراه و مترادف با حذف برخی از تجهیزات ایمنی و رفاهی در آنهاست؛ بهعنوانمثال، مدل پایه تویوتا کرولا که از زمره پرفروشترین خودروها در این بازار است، بهطور استاندارد فاقد سامانههای ایمنی متعارفی همچون کیسه هوا و یا ترمز ABS و یا حتی تجهیزات پیشپاافتادهای همچون شیشهبرقی بوده و وجود این تجهیزات را تنها میتوان در تیپهای بالاتر کرولا شاهد بود، امری که شاید برای بیشتر مشتریان ایرانی که سخت دلبسته آپشن های یک خودرو هستند، چندان قابلهضم نباشد.برای آگاهی بیشتر در این زمینه، توجه شما خوانندگان عزیز را به قیمت برخی از خودروهای مونتاژی و نیز وارداتی عرضه شده در این بازار جلب مینمایم. در مورد هر یک از این خودروها توضیحات مختصری نیز ارائه شده است.
بهای برخی از خودروهای مونتاژ شده در پاکستان
۱ – تویوتا کرولا ۱.۳ XLI: این خودرو که همان نسل نوین کرولاست از پیشرانهای ۱.۳ لیتری بهره میبرد که توان خروجی آن معادل ۸۴ اسببخار است. ازآنجاییکه این مدل پایینترین تیپ کرولا در پاکستان است لذا به صورت استاندارد فاقد سامانههای ایمنی همچون کیسه هوا و ترمز ABS و سیستم دزدگیر ایموبلایزر میباشد و حتی شیشههای آنهم به صورت دستی بوده و عمده تجهیزات رفاهی در آن به مواردی همچون ایرکاندیشن، فرمان الکتریکی و بخارگیر شیشه عقب و سیستم پخش CD محدود میگردند. این خودرو با بهایی معادل ۱/۶۲۴۰۰۰ روپیه عرضه میشود که حدود ۱۶/۰۰۰ دلار است. (نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱۰۱/۷ روپیه پاکستان است).
۲ – تویوتا کرولا آلتیس ۱.۸ GRANDE: این مدل بالاترین تیپ کرولای عرضه شده در بازار پاکستان بوده و از پیشرانهای ۱.۸ لیتری بهره میبرد که توان خروجی آن معادل ۱۴۰ اسببخار است. این مدل از تجهیزاتی همچون شیشهبرقی و صندلیهای چرمی و رینگهای آلومینیمی و سانروف و…. بهره میبرد و از لحاظ ایمنی نیز به یک عدد کیسه هوا و ترمز ABS و سیستم دزدگیر ایموبلایزر مجهز شده است. بهای این خودرو معادل ۲/۱۵۰/۰۰۰ روپیه است که معادل ۲۱/۱۰۰ دلار آمریکاست. ۳ – سوزوکی مهران: در قسمت نخست این متن در مورد این خودرو توضیحات وافری داده شد. خودروی مذکور از پیشرانهای سه سیلندر و ۰.۸ لیتری برخوردار است که توان خروجی آن معادل ۴۰ اسببخار بوده و در حال حاضر هم تنها در دو تیپ متفاوت VX و VXR عرضه میشود. از لحاظ حجم تجهیزات به کار رفته در کابین، فرق بین این دو تیپ تنها به یک عدد کولر ختم میشود! مدل VX بهطور استاندارد تنها دارای تجهیزاتی همچون رادیوپخش CD و تایرهای تیوبلس! است و مدل VXR هم یک کولر اضافی به همراه آن دو! همچنین در کابین این خودرو، به دنبال هیچگونه تجهیزاتی از قبیل شیشهبرقی، دزدگیر ایموبلایزر و ایربگ و ABS و حتی بخارگیر شیشه عقب و… نباشید! اما علیرغم تمامی این کاستیها، این خودرو از یک ویژگی بارز برخوردار است و آنهم هزینه نگهداری بسیار پایین آن است که خریدش را در پاکستان توجیهپذیر میکند. بهای مدل VX این خودرو معادل ۶۲۵/۰۰۰ روپیه و یا حدود ۶/۱۵۰ دلار و مدل VXR هم از بهایی معادل ۶۷۸/۰۰۰ روپیه یا حدود ۶/۷۰۰ دلار میباشد. ۴ – هوندا سیویک ۱.۸ VTI: این خودرو بالاترین تیپ تولیدی سیویک در پاکستان بوده و از پیشرانهای ۱.۸ لیتری به توان ۱۴۱ اسببخار بهره میبرد. به لحاظ ایمنی هم به دو عدد کیسه هوا و نیز سیستم ترمز ABS مجهز است و علاوه بر آن، از امکانات رفاهی همچون سانروف و صندلی چرمی و…. هم بهره میبرد. بهای این خودرو معادل ۲/۳۷۰/۰۰۰ روپیه میباشد که معادل دلاری آن در حدود ۲۳/۳۰۰ دلار است. ۵ – تویوتا HILUX تک دیفرانسیل: این خودروی تجاری از پیشرانهای توربودیزل به حجم ۲.۵ لیتر بهره میبرد که توان خروجی آن معادل ۱۰۱ اسببخار است. از نظر ایمنی، این خودرو در تیپهای پایه خود، فاقد ایربگ و ترمز ABS است و در حالت استاندارد نیز تنها تجهیز رفاهی که در آن به چشم میخورد فقط کولر است و بس! و حتی از شیشههای برقی هم بیبهره میباشد. بهای این خودرو در بازار پاکستان معادل ۱/۹۱۹/۰۰۰ روپیه است که معادل دلاری آن در حدود ۱۸/۹۰۰ دلار است. بهای مدلهای دو دیفرانسیل هایلوکس، از ۳۰/۰۰۰ دلار هم فراتر میروند.بهای برخی از خودروهای وارداتی
۱ – تویوتا کمری ۲.۴ اتوماتیک فول: این خودرو از پیشرانهای ۲.۴ لیتری سود میبرد که توان خروجی آن معادل ۱۶۹ اسببخار است. خودروی مذکور به ۴ عدد ایربگ مجهز بوده و از سیستم کنترل پایداری نیز برخوردار است. بهای این خودرو معادل ۱۰/۹۵۰/۰۰۰ روپیه و یا در حدود ۱۰۷/۷۰۰ دلار است.
۲ – تویوتا لندکروزر GX: خودروی مذکور از پیشرانهای ۸ سیلندر به حجم ۴.۶ لیتر بهره میبرد که توان خروجی آن معادل ۳۱۰ اسببخار است. این خودرو به ۱۲ ایربگ مجهز بوده و از تجهیزات متعدد رفاهی همچون صندلیهای چرمی، فرمان الکتریکی و جعبه خنککننده (COOL BOX) و…. برخوردار است. بهای این خودرو در بازار پاکستان معادل ۲۰/۱۹۹/۰۰۰ روپیه و یا در حدود ۱۹۸/۶۰۰ دلار است.3 – پورشه ماکان توربو: خودروی مذکور از پیشرانهای ۶ سیلندر و ۳.۶ لیتری بهره میبرد که از توانی معادل ۴۰۰ اسببخار برخوردار است. به لحاظ ایمنی، از ۸ کیسه هوا بهره برده و تجهیزات متعدد رفاهی اعم از صندلیهای برقی و صفحه لمسی و…. هم در آن قابل مشاهده است. بهای این خودرو در بازار پاکستان معادل ۲۱/۹ میلیون روپیه است که نرخ دلاری آن در حدود ۲۱۵/۴۰۰ دلار است. ۴ – بامو 316i: این خودرو از پیشرانهای ۱.۶ لیتری بهره میبرد که توان خروجی آن معادل ۱۳۴ اسببخار است. از ۶ کیسه هوا به صورت استاندارد بهره برده و تجهیزات گوناگون رفاهی اعم از صندلیهای چرمی و…در آن به چشم میخورد. بهای این خودرو هم معادل ۶/۵ میلیون روپیه و یا ۶۳/۹۰۰ دلار است.
نگاهی اجمالی به بازار خودرو در پاکستان (بخش نخست)
پیرهن مشکی
۱۵ آبان ۱۳۹۴این سوزوکی مهران چقدر شبیه پراید هاچ بک هستش.
حسین
۱۵ آبان ۱۳۹۴فک کنم همون سوزوکی ماروتی 800 هند باشه که از پراید خیلی بدتره!
البته این سوزوکی و… هیچ شباهت کیفیتی با تولید های ژاپن نداره!
رضا
۱۵ آبان ۱۳۹۴اسمش سوزوکیه و تحت لیسانس اونا تولید میشه. اگه دقت کنی نوشته هزینه نگهداری پایین . چیزی که ما نداریم .
حداقل بهتر از پراید 94 آشغال منه
رینگش هم خیلی بهتره
سرانه درآمدیشون هم خیلی بیشتر از ماست .
یکی از کمترین حقوق های دنیا رو میگیریم و فیس و افادمون بهمون اجازه نمیده خودمون رو با پاکستان مقایسه کنیم ولی واقعیت اینه که فعلا …
احسان
۱۶ آبان ۱۳۹۴فیس و افاده رو خوب اومدی. همه ما کار خودمونو درست انجام نمی دیم. از مدیران عالی تا حتی کارگران و کارمندان. یک سری آدم متوقع ودر عین حال تنبل و پرادعا هستیم. البته مطلق نیست. ولی غالب فرهنگ ماست. متاسفانه ساختار دولتی هم به این قضیه دامن زده.
یکی از استادان ما که اتفاقا خارجی هم بود، می گفت بهبود خیلی راحته اگر هر کس صبح که سرکار میره از خودش بپرسه که من چه جوری میتونم کارم رو بهتر انجام بدم.
آیا کسی این سوال رو می پرسه؟ اگه کسی بپرسه تشویقش میکنن تا ریشه اش رو می زنن که دیگه تو دست و پاشون نپیچه…. همین مردم رو میگما… آدم فضایی نیستن به خدا…
Frankenestain
۱۶ آبان ۱۳۹۴تویوتا لندکروز gx شیش سیلندره…مدل vx هشت سیلندر هست
مصطفی
۱۵ آبان ۱۳۹۴یعنی ب ام و 318 وارداتی از کمری فول وارداتی ارزون تره ؟؟!!!!!!
دیگه بازار اونارو ببین چقد داغونه.!
احسان آرسنالی
۱۵ آبان ۱۳۹۴تویوتا کمری 107 هزار دلار!!!!!! معادل بی ام و سری 7.
ولی دمشون گرم بازم اونا تویوتا و هوندا مونتاژ میکنند. که بدون تجهیزات ایمنی سگشون شرف داره به سمند و رانا و دنا.
حسین
۱۵ آبان ۱۳۹۴فک نکنم نصف ماشین دار های پاکستان بتونن همچین ماشینی سوار شن!
همون کرولا فول منظومه که 21هزار دلاره، چه برسه به کمری!
رضا
۱۵ آبان ۱۳۹۴عجب . پس کی این ماشین ها رو میخره
اول فکر کنیم بعد نظر بدیم.
از ما داغون تر پیدا نمیشه خیالت راحت
کرولا 130 تومنی ایران رو میده 68 تومن
سالاس
۱۵ آبان ۱۳۹۴پاکستان ویزا نمی خواد
می تونی بری
حسین
۱۵ آبان ۱۳۹۴بیچاره مردمی که امنیت و بهداشت ندارند و میانگین درآمدشان برای همون خودرو “مهران” خوبه!
خودرویی که از اسمش معلومه نقش خودرو “تولید پاکستان” رو بازی میکنه!
حسین
۱۵ آبان ۱۳۹۴رفتم سایت ویکی پدیا نوشته سرانه درآمدی شون 2549 دلاره!
یعنی چی؟؟
کی میدونه؟
سپهر
۱۵ آبان ۱۳۹۴درآمد سرانه عددی است که از تقسیم تولید ناخالص داخلی بر جمعیت یک کشور بدست می آید و چون تولید ناخالص داخلی در برگیرنده ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که طی یک دوران معین، معمولاً یک سال، در یک کشور تولید میشود پس معنای سادهتر درآمد سرانه این است که به ازای هر نفر در یک کشور چه میزان درآمد وجود دارد.
فرض کنید درآمد سالیانه شما 10 هزار دلار است، اگر شخصی دیگر در سویئس همین درآمد را داشته باشد حال وضعیت اقتصادی شما بهتر است یا فرد سوئیسی؟
مسلماً وضعیت شما بهتر است؛ چرا که هزینههای کالا و خدمات در سوئیس بالاتر است، پس نمی توان صرف مقایسه درآمد سرانه دو کشور گفت که وضعیت اقتصادی مردم در کدام یک بهتر است.
اما برای اینکه بتوان یک مقایسه صحیحی از میزان درآمد کشورها ارائه داد، از مفهومی به نام برابری قدرت خرید استفاده می کنند. با بدست آوردن عدد برابری قدرت خرید می توان به مقایسه دو کشور پرداخت.
برابری قدرت خرید به این معنی است که چه مقدار درآمد مثلا به قیمت ایران، قدرت خریدی به اندازه همان مقدار در دیگر کشورها دارد.
درآمد سرانه مردم ایران تا سال 2005، 2600 دلار بود. از سوی دیگر قدرت برابری خرید در این سال در ایران 8050 دلار بود؛ به این معنا که 2600 دلار درآمد به قیمت ایران قدرت خریدی به اندازه 8050 دلار در نیویورک دارد.
سپهر
۱۵ آبان ۱۳۹۴درواقع این آمار و ارقام یک نمای کلی از وضعیت اقتصادی مردم آن کشور ارائه میدهند. ولی خوب هرچه درآمد سرانه یک کشور بالاتر باشد قطعا قدرت خرید مثلا خودرو که یک محصول وارداتیس و کیفیت زندگی بالاتر است.
حسین
۱۵ آبان ۱۳۹۴ممنون
yas
۱۵ آبان ۱۳۹۴مگه وقتی یه ماشینی تو یه کشوری تولید میشه زیر نظر خود کارخونه نیست پس چجوری اجازه دادن که ایمنی ماشینشونو اینا به صفر برسونن
حسین
۱۵ آبان ۱۳۹۴سود!
sina
۱۵ آبان ۱۳۹۴منم سوالم همینه
king 918
۱۵ آبان ۱۳۹۴از هرچه بگذریم استایل ماکان خوش ترست
ای جانم پورشه……………………..فدات دادا
امیرحسین
۱۵ آبان ۱۳۹۴من فکر میکنم تو قیمت کمری اشتباهی رخ داده،با سایر گزینه که مقایسه میکنم خیلی منطقی بنظر نمیاد
ولی بجز مورد تویوتا کمری،باقی ماشین ها ارزان تر از بازار ایران هست.تویوتا لندکروزر و پورشه و بی ام و ارزان تر از بازار ایران هستن،همینطور هوندا سیویک
سام
۱۵ آبان ۱۳۹۴با سلام
دوست عزیز،اگر متن فوق را به دقت بخوانید به این نکته پی می برید که قیمت بالای تویوتا کمری در پاکستان ناشی از وارداتی بودن این محصول است و از آنجایی تعرفه گمرکی در این کشور بالای 100 درصد است لاجرم بهای آن هم تا این حد افزایش یافته است.بهای پایین تر خودروهایی همچون چون تویوتا کرولا و هوندا سیویک، به دلیل تولید آنها در داخل خاک پاکستان است و چون به نوعی خودروی داخلی محسوب می شوند از عوارض بالای مالیاتی و گمرکی هم معاف هستند.
احمد باقری
۱۵ آبان ۱۳۹۴این سوزوکی مهران عجب تیکه ای هست.
فرشاد
۱۵ آبان ۱۳۹۴یه کرولا بدون هیچ سیستم ایمنی مثل ایربگ و حتی ترمز ای بی اس بدون حتی شیشه بالابر برقی و سایر چیزهایی که خیلی ابتدایی هست رو حاضرین به قیمت50 میلیون تومن(16هزار دلار) بخرین که اینجوری میگین وضع اونا از ما بهتره؟
هیچ کس حتی فکر دفاع از خودروسازهای وطنی رو نباید وارد ذهنش کنه ولی دیگه بی انصافی هم نکنین. همین الان این کرولای توصیف شده در متن رو به قیمت 50 میلیون وارد ایران کنن کی میخره؟
اینا از برند اصیل خودشون فقط یه سایه دارن نه چیزی بیشتر از اون.
احسان
۱۶ آبان ۱۳۹۴ببین یه نکته رو توجه کن. تویوتا کیفیت قطعات و اتاقش خیلی بالاس. بدون ای بی اس و ایربگ این خودرو از خیلی از خودروهای ما ایمن تره.
ضمنا مگه نصب ای بی اس و دو تا ایربگ و حتی ESp چقدر هزینه ماشین رو بالا می بره. اگه این خودرو با ایربگ و ای بی اس بیاد تقریبا مشابه تویوتا XLI ما می شه. خدایی تو با 50 تومان MVM530 میخری یا کرولای با شیشه بالابر دستی؟ تویوتا مرگ نداره…. من الان حاضرم به ایران خودرو تضمین بدم اگه کرولای پایه با دو ایربگ و ای بی اس بیاره که ایمنی داشته باشه.نه من بلکه خیلی ها سر و دست می شکنن.
چرا راه دور بریم. مگه تا سال 91 همین ریو طرفدار های خودشو نداشت؟ با اینکه ایر بگ نداشت… از رو خط رفت کنار والا هنوز به چینی ها ارجحیت داشت. تازه اون کره ای است…
اربابی
۲۰ مرداد ۱۴۰۲کابین خالی شرف داره به خودروهای از رده خارج تولید داخل
محمد
۱۵ آبان ۱۳۹۴برید خدا رو شکر کنید پراید لاقل ای بی اس داره . خخخ
کرولا هم فقط یه برند هستش و گرنه نداشتن ای بی اس و ایربگ و شیشه برقی خیلی ضایع هست. پراید سی سال پیش برقیه شیشه اش .
sina
۱۵ آبان ۱۳۹۴حالا با قیمت پراید تو ایران کار ندارم ولی پراید صادراتی فکرکنم 5.600 دلار اونوقت این سوزوکی مهران 6.150 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سام
۱۵ آبان ۱۳۹۴با سلام
برای مشاهده قیمت این خودرو و لیست تجهیزات آن به سایت ذیل مراجعه کنید :
http://WWW.PAKWHEELS.COM
javad
۱۶ آبان ۱۳۹۴جمعیت پاکستان تقریبا دو برابر ایران هست و گرانی سوخت باعث میشه که مردمانش بیشتر موتور سیکلت سوار بشن و ماشین برا مرفهان جامعه هست
محمد
۱۶ آبان ۱۳۹۴اولا تمام امار وارقام قیمت ها تون حداقل در مورد کمری وکرولا غلطه چون فول ترین تویوتا کرولا که در بازار امریکا به نام کرولا s اسپیشیال به فروش می رسه با هشت عدد کیسه هوا ونویگیشن و تمام امکانات قیمتش 21000 دلار اونوقت این ماشین با یک کیسه هوا ومونتاژ پاکستان قیمتش 21000باشه!!!!!!!!!!
دوما کمری فول فول با 12 عدد ایربگ وکلیه امکانات ومونتاژ امریکا در مدل هیبریدی xle بنا بر منبع سایت تویوتا در امریکا(www.toyota.com )به قیمت 31000 دلار امریکا اونوقت کمری مونتاژ پاکستان به قیمت 107000دلار!!!!!!
خدایش بگو منبعت کجا بوده ……..
دوما اگه یک سری به سایت تویوتا پاکستان بزنی(www.toyota.pa )می بینی هنوز داره تویوتا کمری 2007 رامونتاژ می کنه.
ولایسنسش برای تویوتا امریکا هست نه ژاپن واین کار خانه هم بنا به در خواست ایالات متحده در پاکستان احداث شده برای چی نمی دانم وتحت نظارت امریکا اداره میشه ومالک بیشتر سهامش هم یک امریکاییه.
سردبیر
۱۶ آبان ۱۳۹۴سلام. دوست گرامی منبع قیمت در این مقاله، سایت پاکستانی pakwheels می باشد. اینکه قیمت یک خودروی مونتاژی در یک کشور بالاتر از قیمت آن در سایر کشورها باشد نیز جای تعجب ندارد و نمونه آن نیز بازار خودروی کشور خود ماست.
احسان
۱۶ آبان ۱۳۹۴قابل توجه خودروسازان ایرانی… مردم پاکستان اونقدر از لحاظ در آمد پایین هستند که با وجود مونتاژ خودروهای روز دنیا تولیدشون نمیتونه یه 200000 دستگاه برسه.
اما خودروسازان ایران این آشغالارو هنوز داره می فروشه اونم به قیمت گزاف. مدیران بی تدبیر! مردن ایران خیلی زیاد شما را پشتیبانی کردن. دیگه والا بس است. ما هم باید به کمپین خرید خودروی نو بپیوندیم. پشتیبانی زیادی دولت از صنعت انحصاری خودروی ایران این بلا رو سر ما در آورده که کرولای 2015 نصف قیمت ما تو پاکستان فروش می ره . اونم با تیراژ محدود و این کارخانه ها در پاکستان هنوز سرپا هستند.
بارک الله به صنعت پاکستان. اندازه اونا هم نشدیم.
ابوالفضل
۱۱ مهر ۱۴۰۲سوزکی مهران مثل دویست شیش میمونه امااشغال وسرطان نیست خیلی کم استهلاکه