ساکنان پاریس پایتخت فرانسه به پایان ارائه سرویسهای اشتراکی اسکوترهای برقی رای مثبت دادند. قرار است ممنوعیت فعالیت این شرکتها از شهریورماه عملیاتی شود اما منتقدان مدعی هستند تصمیم یاد شده نماینده بخش کوچکی از شهروندان پاریسی بوده و باعث بیکاری برخی افراد میشود.
آنه هیدالگو شهردار سوسیالیست پاریس در حرکتی غیرعادی به شهروندان این شهر مشهور اجازه داد تا درباره سرنوشت اسکوترهای برقی در پاریس تصمیمگیری کنند. او دوم آوریل امسال یک رفراندوم برگزار کرد و رسانههای فرانسوی نیز گزارش کردند حدود ۹۰ درصد رأیدهندگان طرفدار ممنوعیت استفاده از چنین سرویسهایی هستند. آمار به دست آمده حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما برخی افراد میگویند تنها حدود ۱۰۰ هزار پاریسی در این رأیگیری شرکت کردهاند.
روزنامه فرانسوی فیگارو میگوید آمار یاد شده کمتر از ۸ درصد رأیدهندگان واجد شرایط را شامل میشود. ظاهراً علاوه بر تعداد کم شرکتکنندگان در رأیگیری تعداد شعبههای اخذ رأی نیز کم بوده و خبری از رأیگیری الکترونیکی نیز نبوده است. شهردار پاریس اما میگوید شرکت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این رأیگیری بسیار مثبت و امیدوارکننده خواهد بود. شرکتهای لایم، تیر و دات سه کمپانی اصلی بهکارگیری اسکوترهای برقی در پاریس هستند و ناوگانی متشکل از حدود ۱۵ هزار اسکوتر برقی را بکار میگیرند. اگرچه استفاده از این وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ و شلوغ مزیتهای زیادی دارد اما دردسرهایی را برای پاریسیها ایجاد کردهاند زیرا مجبور هستند تا از کنار و یا روی آنها عبور کنند.
همین انتقادات به گوش دولت فرانسه رسیده و مقامات دولتی نیز اعلام کردهاند به منظور کاهش تصادفات و دردسرهای ناشی از تجمع اسکوترهای برقی قوانین جدیدی را وضع میکنند. حداقل سن برای سوار شدن به اسکوترهای برقی از ۱۲ به ۱۴ سال افزایش یافته و استفاده از چراغهای راهنما و ترمز نیز اجباری شده است. همچنین جریمه نقض قوانین راهنمایی و رانندگی نیز از حدود ۳۸ به ۱۴۷ دلار افزایش مییابد؛ اما این اقدامات برای تشویق اهالی پاریس به منظور استفاده از اسکوترهای برقی کافی نبوده است. یکی از رأیدهندگان میگوید:
مادر ۸۴ ساله من از برخورد با اسکوترهای برقی میترسد و دیگر از آپارتمانش خارج نمیشود
افراد دیگری نیز درباره تجمع زیاد اسکوترها در گوشه و کنار خیابانها شکایت دارند و برخی نیز میگویند این وسایل نقلیه گاهی اوقات در کنار خیابانها رها میشوند. البته برخی محلیها نظر دیگری هم دارند و یکی از آنها میگوید:
اسکوترهای برقی اجارهای به ویژه برای خانمها کاملاً مفید خواهند بود. آنها باعث میشوند بدون عبور از محله خلوت بتوان به خانه رسید و همچنین هزینه کمتری نسبت به تاکسی دارند.
اما شرکتهای اصلی بهکارگیری این اسکوترها اعلام کردند ممنوعیت استفاده از آنها زندگی حدود ۴۰۰ هزار کاربر را در ماه تحت تأثیر قرار خواهد داد و آینده شغلی حدود ۸۰۰ نفر نیز به خطر خواهد افتاد. شرکت تیر با انتشار بیانیهای میگوید:
ممنوعیت بهکارگیری اسکوترهای برقی به این معنی است که پاریس خودش را از باقی دنیا و پایتختهای مهمی همچون واشنگتن، مادرید، رم، لندن، برلین و رم که همگی قوانینی در حمایت از این وسایل نقلیه دارند جدا میکند. اسکوترها روشی مفید برای کاهش استفاده از خودروها هستند.
پاریس تنها شهری نیست که اقداماتی را علیه وسایل نقلیه یاد شده انجام میدهد زیرا نیویورک آمریکا نیز نگرانیهای خود درباره احتمال آتشسوزی باتری اسکوترها را اعلام کرده و به دنبال یافتن راهحلهایی برای حل این مشکل است. رم ایتالیا نیز برخی قوانین را با هدف کاهش تصادفات و تجمع اسکوترها تصویب کرده و شرکت لیفت نیز از سال پیش اجاره دادن اسکوترها و دوچرخههای برقی در لسآنجلس را به دلیل عدم تعهد درازمدت مقامات شهری متوقف کرده است.
AMANTE
۱۶ فروردین ۱۴۰۲پاریس بیشتر از 2 میلیون نفر جمعیت داره و میخوان تصمیمی که فقط با شرکت 100 هزار نفر بوده رو عملی کنن! رد دادن یا از ایرانی ها یاد گرفتن.
توی کشور پاریس و اکثر کشور های اروپایی اسکوتر رو میتونی توی منطقه تحت پوشش یک عکس بگیری و بزاری و بری و لازم نیست حتمی جای پارک مخصوص اش بزاری که همین باعث میشه گاهی اسکوتر ها همینجوری یکجا پخش و پلا بشن.
سرعت اسکوتر میتونه بین 30 تا 50 کیلومتر در ساعت باشه و بعضی افراد کم شعور با همچین سرعتی داخل پیاده رو یا مسیر دوچرخه میان که اگه به شخص یا دوچرخه بخورن آسیب بدی میبینن و میرسونن.
که میشه با محدود کردن سرعت این مشکل رو حل کرد.
حالا یکی
۱۶ فروردین ۱۴۰۲بکارگیری هر وسیلهای در کنار خوبیها میتونه بدیهایی هم داشته باشه بنابراین نیازمند ایجاد زیرساخت، فرهنگ سازی و قانونمندی هست.
محمد
۱۶ فروردین ۱۴۰۲فرانسوی ها هم احمقن ها تو مملکت به اون خوبی دارن زندگی میکنن بخاطر افزایش قیمت سوخت اعتراض میکنن عجیبه باید اینارو بفرستن ایران برای زندگی
علیرضا
۱۶ فروردین ۱۴۰۲برادر اگر اعتراض نکنند؛ طی چهل سال میشن ایران
باید اعتراض کرد که دولت بداند مردم می دانند
حسین دهمرد
۱۶ فروردین ۱۴۰۲به یکی دیگه اعتراض میکنن تو ناراحتی؟
Hamilton1970
۱۶ فروردین ۱۴۰۲احمق نیستن حقشونو میگیرن
اینجا احمقترن که دست رو دست میذارن
کیانوش
۱۶ فروردین ۱۴۰۲واقعا بهونه هاشون مسخره بود احتمالا شهرداری میخواد درصد دریافتیش بیشتر شه همچین سیرکی راه انداخته میکه مادر هشتاد سالم از اسکوتر میترسه بیرون نمیاد چطور مادرت از سگ و دزد و ماشین و موتور نمیترسه از ی اسکوتر پونزده کیلویی میترسه