این یک مطلب آموزشی برای اعضای تحریریه پدال است. لطفا از بازنشر یا در اختیار قراردادن آن به سایرین اجتناب نمایید. وظایف اعضای تحریریه به طور خلاصه وظایف نویسندگان در پدال به شرح زیر است: پدال روی فعالیت تکتک اعضای تحریریه حساب باز میکند. بدین ترتیب حضور و فعالیت مستمر هر یک از اعضای پدال در سایت و طبق توافق اولیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ در صورتی که مدتی فعالیت نخواهید داشت، قطعا موضوع را با دبیر خود در میان بگذارید. حضور پررنگتر طی رویدادهای حوزهی کاری خود (در صورت وجود) برای پوشش ایدهآل آنها بررسی دیدگاههای ارسالی در مقالات نگارش شدهی خود کسب دانش و آگاهی در خصوص مقالهی در حال نگارش برای تولید محتوایی با بار علمی بالا و بینقص احترام به قوانین ترلو و تبعیت از آن بررسی لینک قرار داده شده در کارت ترلو؛ در صورت وجود نقص یا مشکل برای یافتن منبع مناسب، موضوع با دبیر مطرح شود اطلاع به دبیر در صورت مناسب نبودن منبع قرار گرفته تلاش برای تولید مقالهای کمنقص حتی با وجود کمبود اطلاعات منبع؛ در این صورت باید به دنبال منابع تکمیلی بود چک کردن بخش توضیحات ویراستار، برای اطلاع از مشکلات مقالههای نگارششده جهت پیشرفت سریعتر رعایت تمام جوانب و دقت بیشتر در صورت نگارش مقالههای جامع با توجه به اهمیت زیاد این دسته از مقالات مطالعهی مطالب منتشر شده در سایت و دنبال کردن ترند موضوعات برای تسلط بیشتر به مطالب نگارشی خود و افزودن مقالهی مرتبط بهتر احترام به و تبعیت از تصمیمات و نظر دبیر و ویراستاران در رابطه با تغییرات مورد نیاز در مقالات تعهد به شرایط کاری و رفع نیازهای پدال در مواقع لازم رعایت احترام و جو کاری پدال تلاش برای پیشرفت پیوسته و تبدیل شدن به عضوی توانمند در مجموعهی پدال تسلط به آموزشهای تیم تحریریه برای رسیدن به کیفیت مدنظر پدال استفاده از ترلو کلیه اعضای تحریریه باید در ترلو عضو باشند. ستون های مختلف، نوع مطالب را نشان می دهند. برچسب ها نیز الزامات هر کارت را نشان می دهند. به عنوان مثال برچسب خیلی فوری برای مطالبی است که باید به محض انتخاب، کار روی آن ها شروع و ظرف حدود دو ساعت تحویل داده شود. برچسب ها تنها توسط دبیر انتخاب می شوند. نویسندگان می توانند موضوعات را به همراه لینک منابع نیز ثبت کنند تا در صورت تایید دبیر، برچسب خورده و آماده برعهده گرفتن شود. اعضای تحریریه با توجه به دانش و علاقهی خود میتوانند کارت را به نام خود اساین کرده و روی آن کار کنند. در نظر داشته باشید هر یک از اعضای تحریریه میتواند مقاله، سری موضوع یا منبع خاصی را به دبیر بخش خود برای قرارگیری در ترلو پیشنهاد کند. همچنین پس از هماهنگی با دبیر و آشنایی روند کاری ترلو، میتوانید لینکهای پیشنهادی خود را در ستون جالب-پیشنهادی ترلو قرار دهید تا دبیر با بررسی آنها موارد مطلوب را در ستونهای مورد نظر قرار دهد. تمامی کارتهای ترلو دارای یک یا دو برچسب هستند. برچسب یا رنگ اول اولویت و اهمیت مقالات را نشان میدهد. اعضای تحریریه باید در نظر داشته باشند که کارتهایی با اولویت بالا به نمونههای دیگر ارجحیت دارند و تا اتمام این دسته از کارتها نباید سایر کارتها را انجام داد؛ با این استراتژی اخبار داغ با اولویت بالاتر همواره به موقع در سایت قرار میگیرند. البته در صورتی که به موضوع و سطح علمی کارتی با اولویت بالا تسلط ندارید، میتوانید سایر نمونهها با اولویت پایینتر را انتخاب کنید. اما یکی از مهمترین قوانین موجود در ترلو، انجام به موقع کارتها است. اعضای تحریریه پس از انتخاب هر کارت و با توجه به حجم مقاله و اولویت آن، فرصت محدودی برای تکمیل و قرار دادن مقاله در بازبینی دارند. اگر اعضای تحریریه پس از فرصت مقرر شده موضوع یا مقاله مورد نظر را تکمیل کنند، جریمه خواهند شد. به همین دلیل در نظر داشته باشید که تنها زمانی کارت را به نام خود اساین کنید که بلافاصله قصد ترجمه و تکمیل مقاله را دارید. موارد زیادی مشاهده شده است که نویسندهها چندین کارت را به نام خود اساین کرده و هیچ یک را در زمان مقرر تحویل ندادهاند. تمامی اعضای تحریریه حداکثر میتوانند دو کارت را به صورت همزمان را انتخاب کرده و روی آن کار کنند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد کارتهای اورژانسی، نویسندههای جدید و آن دسته از افرادی که هنوز سرعت بالایی در نگارش ندارند، از انتخاب این دسته از کارتها امتناع کنند. قویا پیشنهاد میشود پیش از برداشتن کارتی، محتوا و منبع آن را مطالعه کرده تا از توانایی و علاقهی خود برای انجام آن اطمینان حاصل کنید. تا حد ممکن از برداشتن یک کارت و بازگرداندن آن پس از چند روز به ستون اولیه، خودداری کنید. این موضوع در رابطه با اخبار بسیار حیاتی است زیرا این عمل منجر به سوختن و از بین رفتن ارزش خبری آن کارت میشود. ارسال مطالب از طریق پنل سایت عکس و تصاویر داخل مطلب عکس یکی از تاثیرگذارترین، انواع محتوا برای رساندن پیام به مخاطب است. هر چه عکس جذابتر باشد شانس دیده شدن مطلب، بیشتر میشود. از این رو بسیار مهم است که اندکی وقت صرف کنید و عکس مناسب برای مقالهی خود انتخاب کنید. بعضی اوقات عکس منبع، جذاب نیست یا پیام را به خوبی نمیرساند؛ در این شرایط لطفا در گوگل جستجو کنید و عکس مناسبی را پیدا کرده و برای مطلب خود انتخاب کنید. این موارد را در برای عکسهای مطلب خود در نظر بگیرید: نام فایلها (مهم) تنها از حروف انگلیسی و تماما کوچک تشکیل شود. در نام فایل فاصله یا حروف فارسی نباشد، به جای فاصله Underline یا خط تیره پایین قرار دهید (قابلیت save for web فتوشاپ خودکار این کار را انجام میدهد). نام فایل مفهوم و مربوط به محتوای عکس باشد. مثال: Ford-f150-interior.jpg ford-f150-front.jpg ford_f150_trunk.jpg بخش مدیریت عکس، امکان جستجو دارد، میتوانید از تصاویری که قبلا در سایت آپلود شده است در مطلب جدید خود استفاده کنید. کافیست کلمات کلیدی مررتبط با نام عکس را وارد کنید. در صورتی که پس از جستجو در پنل عکسها موفق به یافتن تصویر مناسب نشدید، از تب بارگذاری پرونده ها استفاده و تصاویر مورد نظر را به این پنجره بکشید. اگر دربارهی محصول یا سرویس خاصی مطلب مینویسید که تصویر مرتبط با قبلا توسط خود پدال عکس برداری شده و واترمارک پدال بر روی آن است، حتما از آن تصویر برای مقالهی خود استفاده کنید. این کار میبایست با دقت انجام شود و در آن زیادهروی نشود؛ برای این کار نیز به راحتی میتوانید از جستجوی بخش تصاویر استفاده کنید. تصاویر پدال نسبت یکسانی با تصاویر ۱۲۰۰ در ۸۰۰ کاور مطالب دارند. به همین دلیل در صورت استفاده عکسهای اختصاصی پدال نیازی به ریسایز و دوباره آپلود کردن آنها نیست و میتوانید همان نمونهی ۱۹۲۰ در ۱۲۸۰ را به عنوان کاور خود استفاده کنید. اگر مقالهی طولانی مینویسید حتما در بین متن از تصاویر مرتبط استفاده کنید تا خواندن مقاله برای کاربر سادهتر و جذابتر شود. اگر میزان متن نسبت به عکس خیلی زیاد باشد مقالهای که برای تهیهی آن زحمت کشیدهاید کمتر خوانده میشود. سایز عکس کاور مطالب ۱۲۰۰ در ۸۰۰ پیکسل است. تصاویر داخل متن نیز باید با سایز بزرگ انتخاب شوند (حدود 750 پیکسل عرض). تصاویر تکی در سایز بزرگ و پیوند به پرونده رسانه ای باشند. تصاویری که توسط خود پدال تهیه میشوند باید واترمارک پدال را داشته باشند. برای تهیه واترمارک یا لوگو می توانید از مدیران درخواست ارسال نمایید. خروجی عکسها باید برای انتشار در وب بهینه شوند. بدین منظور در فوتوشاپ کلیدهای Ctrl+Shift+Alt S را فشار دهید یا از منوی File>Save for web را انتخاب کنید. در پنجرهی محاورهای باز شده، JPG را انتخاب کرده و JPG Compresson را روی 60 تا 70 قرار دهید. برای تصاویر تعداد بالا می توانید از قبل یک اکشن در فتوشاپ تعریف نمایید تا تصاویر شما به صورت دسته ای، ریسایز و بهینه شوند. در عکسهای داخل متن، ارتفاع عکس چندان مهم نیست. اما تا حد ممکن از عکسهایی با ارتفاع زیاد برای جلوگیری از بهمریختگی مطلب، اجتناب کنید. در مورد گالری با تصاویر دو ستونی از سایز بزرگ و برای سه ستونی و چهار ستونی از سایز بندانگشتی استفاده کنید. متن جایگزین (ALT) این متن همان چیزی است که بعدا در گوگل ایندکس می شود و البته به کمک آن میتوانید تصاویر را پیدا کنید؛ پس در انتخابش دقت کنید. بنابراین می توانید عبارتی مرتبط با تصویر که ممکن است مورد جستجو نیز واقع شود را وارد کنید. مثلا "تصویر داشبورد پورشه کاین". تیتر مطلب تیتر یا تایتل باید کوتاه و مفهوم باشد و حتیالمقدور کلمات کلیدی در ابتدای جمله قرار بگیرند. منظور از کلمات کلیدی، کلماتی است که کاربر در موتورهای جستجو آن را وارد میکند تا نتایج مورد نظر خود را بدست آورد. تیتر مقالات نباید یکسان باشند، یعنی اگر مطلب چند بخشی دارید باید در بخشی از تیتر ذکر کنید که بخش دوم یا سوم یا غیره است. در ادامه نکات مهم در تیتر زنی را با دقت مطالعه کنید: تیتر باید کوتاه و تا حد ممکن واضح و قابل درک باشد تیتر باید جذاب باشد. همیشه خود را جای مخاطب بگذارید، ببینید چه تیتری میتواند شما را متقاعد کند که روی آن کلیک کنید از کلیشهها پرهیز کنید و از خلاقیت خود بهره گیرید برای تیتر مناسب از دیگر اعضاء تحریریه مشورت بگیرید چه در تیتر و چه در داخل متن مقاله هیچگاه از دو علامت نگارشی در کنار هم استفاده نکنید. مثلا: «آیا انسان به فضا رفته است؟!» یا «با عجیبترین خودروها آشنا شوید!!!». کلمات کلیدی که کاربر ممکن است جستجو کند باید تا حد امکان در ابتدای تیتر قرار بگیرند مثلا اگر مطلب درباره مک لارن است بهتر است که تیتر با مک لارن یا معرفی مک لارن یا خودروی آینده مک لارن یا مواردی از این دست شروع شود اگر یک عبارت توسط عموم کاربران جستجو میشود آن عبارت باید پشت سر هم در تیتر قرار بگیرد. مثال قیمت چری تیگو 8 مشخص شد. عموما کاربران قیمت یا مشخصات و سپس مدل خودرو را پشت سر هم جستجو میکنند. تیتر هر مقاله باید یکتا باشد نباید دو مقاله با یک تیتر وجود داشته باشند. اگر مقالهای چند قسمتی است باید قبل از اینکه تیترطولانی شود، ذکر شود بخش دوم یا سوم. کلمات کلیدی را به نحوی که کاربران عادی جستجو میکنند در تیتر و متن مقاله وارد کنید نه آنطور که خودتان تصور میکنید درست است. برای تشخیص اینکه کاربران یک عبارت را چطور جستجو میکنند از ابزار Google Trends استفاده کنید. به عنوان مثال در جستجوی تلفظ های رایج BMW، شاهدیم که بی ام و به مراتب در تعداد بسیار بالاتری جستجو شده است با اینکه این تلفظ اشتباه است. در تیتر روی کلمات کلیدی از نیمفاصله استفاده نکنید؛ مثلا به جای مکلارن میبایست از مک لارن در تیتر استفاده شود. اعدادی که در جستجو اهمیت دارند نباید به فارسی نوشته شوند عامهی مردم صفحه کلید فارسی نصب ندارند و جستجوی آنها با اعداد انگلیسی است. در دل متن ایرادی ندارد که اعداد فارسی باشند نامک نامک اهمیت بسیار زیادی در سئو سایت دارد. در انتخاب این بخش عجله نکنید و نکات زیر را در نظر بگیرید: نامک باید انگلیسی باشد نامک باید فقط ۴ تا ۵ کلمه کلیدی باشد حروف اضافه مانند and, or, of, و غیره را در نامک قرار ندهید به جز حروف انگلیسی نباید در نامک کارکتر غیر معمول مانند : . , _ )( و غیره باشد لید یا چکیده لید یا چکیده یک مطلب در حقیقت عبارتی کوتاه و جذاب برای تشویق کاربران به ورود به یک مطلب از صفحات اصلی و دستهها است؛ این متن ۲۰ الی ۲۵ کلمهای میبایست بیش از هر چیز جذاب باشد. در جایگاه دوم اهمیت، این متن تا حد امکان شامل برخی از کلمات کلیدی مهم متن و شالودهی آن نیز باشد؛ برای مثال متن در مورد مشخص شدن قیمت خودروی آئودی است که در این صورت به نوعی باید واژههای «قیمت» و «اسم خودرو» ذکر شود اما ذکر قیمت دقیق محصول، تا حدی انگیزهی ورود کاربر به مطلب را خواهد گرفت. لید و بدنهی متن دو بخش مجزا هستند به این معنی که بدنهی متن ادامهی لید یا چکیده (هم از نظر نوشتاری و محتوایی) نیست. میانتیترها و متن در تیترهای درون مطلب باید از هدینگ ۲ استفاده شود. میان تیترهای لایههای پایینتر باید به ترتیب هدینگ ۳ و هدینگ ۴ داشته باشند. از بولد کردن هدینگها جدا خودداری کنید. همچنین در نظر داشته باشید به هیچ وجه از هدینگ ۱ استفاده نکنید. دقت کنید که حتما میانتیترها یک شکل و شبیه به هم باشند. اگر میخواهید از جمله استفاده کنید، همه میانتیترها باید به شکل جمله نوشته شوند و در صورتی که از عبارت بدون فعل استفاده میکنید لازم است که همه میانتیترها بدون فعل باشند. تا حد امکان سعی کنید که حتی کلمات به کار رفته در میانتیترها نیز به یک شکل و هماندازه باشند. منبع ما حتما باید در انتهای هر مطلب منبع یا منابع را ذکر کنیم. برای این کار به شکل زیر عمل میکنیم: پیوند یا لینک لینک کردن بین مطالب مختلف سایت بسیار بسیار اهمیت دارد. مثلا اگر دربارهی لکسس NX صحبت میکنیم، میبایست یکبار نام خودرو را به صفحهی معرفی خودرو در پدال و تگ آن لینک کنید. این موضوع درباره نام برندها نیز صدق میکند. برای لینک کردن یک عبارت در متن خود ابتدا عبارت مورد نظر را انتخاب کرده و سپس دکمه درج لینک یا پیوند را بزنید. یک عبارت کلیدی را در قسمت جستجو وارد کنید تا مطالب مرتبط نمایش داده شوند. مرتبط ترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. اضافه کردن و وسط چین کردن ویدیو برای اضافه کردن ویدیو به متن میتوانید کد امبد آن را در جایی که میخواهید در بخش نمایش سورس کد وارد کنید. در نظر داشته باشید از کد اسکریپت استفاده کنید و از کد آیفریم برای نمایش ویدیو بهره نبرید. بهطور خلاصه ابتدا و انتهای کد اسکریپت عبارت <div> را مشاهده خواهید کرد در صورتی که در کد آیفریم با عبارت <iframe> مواجه میشوید. استفاده از نام وبسایت برند سازی یکی از موارد پراهمیت برای هر وب سایتی است. یکی از راههای برند سازی اشاره به نام پدال در مطالب است. مثلا در اخبار میتوان از عبارت «برای جزییات بیشتر با پدال همراه باشید»، «پدال را دنبال کنید» و… . هر جا نام پدال را آوردیم حداقل یک بار به صفحهی اصلی سایت لینک کنیم. در انتهای مقالات نیز سعی کنیم مخاطب را دعوت به مشارکت در بخش نظرات کنید. مثلا نظر شما کاربران پدال در بارهی فلان موضوع چیست؟ تگ ها و برچسب ها انتخاب تگها اهمیت زیادی دارد. دستهبندی صحیح مطالب با توجه به تگها، باعث میشود تا کاربران راحتتر مطالب مورد نظر خود را یافته و در نتیجه زمان بیشتری در سایت حضور داشته باشند. از افزودن تگ جدید بدون هماهنگی با دبیر بخش خود اجتناب کنید. شما می توانید از بین برچسب های موجود دست به انتخاب بزنید. صدها برچسب قبلا بر اسا مدل خودرو ها ساخته شده اند. مثلا کافیست در بخش جستجوی برچسب، عبارت مرسدس را بنویسید تا برچسب های از قبل ایجاد شده آن نمایش داده شوند و بتوانید برچسب مورد نظر خود را از میان آنها انتخاب کنید. اگر برچسب مهمی از نظر شما جا افتاده، با دبیر بخش خود مطرح نمایید تا افزوده شود. مشکلات رایج تیتر تا جای ممکن کوتاه و خلاصه شود: مثلا: «با بلندترین ساختمانهای جهان که قرار است تا سال ۲۰۱۹ ساخته شوند، آشنا شوید»، «بلندترین ساختمانهای دنیا تا سال ۲۰۱۹» اسم جمع را جمع نبندیم: «مردمها»، «مردم» لوازم های جانبی، لوازم جانبی (جمع وسیلهی جانبی) سختافزارها (سخت افزار) اشتباهات دیگر: اتوموبیل اتومبیل استدیو استودیو از «توسط» کمتر استفاده کنید در عوض فاعل را در ابتدای جمله بکار بگیرید: «ساختمانهای جدید مجموعه برج میلاد توسط زاها حدید ساخته میشوند»، صحیح: «زاها حدید ساختمانهای جدید برج میلاد را میسازد» بسیار مهم: میباشد: است نمود: کرد گشت: شد میگردد: میشود استفادهی نادرست از «را» در زبان فارسی «را» باید دقیقا بعد از مفعول استفاده شود و استفاده از «را» بعد از فعل یا پس از توضیح مفعول کاملا اشتباه است. برای مثال به جملات غلط زیر و نحوه درست نوشتن آن جملات توجه کنید: شکل نادرست نگارش: دنیای تجارت بسیار بیرحمتر از آن است که هرچه میشنوید را باور کنید در جمله فوق، کلمه «را» بعد از توضیح مفعول مورد استفاده قرار گرفته است. شکل صحیح: شکل درست نگارش: دنیای تجارت بسیار بیرحمتر از آن است که هر چیزی را که میشنوید، باور کنید چگونگی ارتباط با تیم مدیریت برای رفع مشکلات یکی از ارکان اصلی پدال، ارتباط مداوم و پیوستهی تیم مدیریت محتوای سایت با اعضای تحریریه است تا مشکلات و نکات مبهم نویسندهها در کمترین زمان ممکن حل شود. در همین راستا اعضای تحریریه طبق موارد زیر میتوانند سوال و نکات مبهم خود را با مدیران سایت مطرح کنند. دبیران اولین فردی هستند که اعضای تحریریه با آنها تعامل خواهند داشت. اما برای ارتباط گرفتن با نویسندگان باسابقه، ویراستاران، سرپرست تحریریه یا سردبیر میتوانید نام آنها را بخش جستجوی اسکایپ یا درون گروههای کاری خود (سردبیر، سرپرستان تحریریه و ویراستاران در تمامی گروههای کاری اسکایپ حضور دارند) جستجو کنید و مشکلات خود را در میان بگذارید. فراموش نکنید این وظیفهی پدال است که در اسرع وقت پاسخگوی نکات مبهم و مشکلات شما باشد؛ پس بدون هرگونه تعارف نکات مبهم موجود را در میان بگذارید. (فهرست زیر به ترتیب اولویت است) نویسندگان با سابقه: اگر دبیر یا ویراستار در دسترس نبوند و سوال یا مشکل سطح بالایی نداشتید (مانند ترجمهی یک عبارت یا نحوهی کار در پنل)، میتوانید با مطرح کردن در گروه کاری خود از سایر اعضای تیم تحریریه کمک بگیرید. دبیر: دبیران رکن اصلی کنترل محتوای هر بخش پدال هستند. هر سوالی اعم از بار علمی مقاله، نوع محتوا، سئو، پیشنهاد محتوای جدید، مشکلات ترلو یا مشکلات پنل کاری دارید، دبیر اولین و بهترین گزینه برای رفع مشکلات خواهد بود. . احترام به عرف عمومی و قوانین جمهوری اسلامی ایران در هر کشوری محدودیتهایی برای رسانهها وجود دارد. در برخی کشورها این محدودیتها بیشتر و در برخی کمتر است. بخشی از این محدودیتها الزامات قانونی است و برخی نیز به عرف عمومی جامعه باز میگردد. ما باید به هر دوی این موارد احترام بگذاریم. بنابراین به موارد زیر دقت کنید: تصاویر، ویدیوها و هر گونه محتوایی که سازگار با فرهنگ کنونی ایران نیست نباید مورد استفاده قرار بگیرند. اگر در مورد تصویر یا ویدیویی شک داشتید حتما با ادیتورها در میان بگذارید و از آنها مشورت بگیرید. اگر بخشی از ویدیو مشکل دارد میتوانید به ما بگویید تا آن بخش را حذف کنیم. اگر مقالهای در راستای ترویج بخشی از فرهنگ غرب بود که با فرهنگ ما تناقض آشکار دارد حتما در مورد آن با ما مشورت کنید. اخبار و مقالات انتقادی نه تنها مجاز هستند، بلکه باید بیشتر روی آنها کار شود. اما در نوشتن این مقالات توجه کنید که توهینی به نظام جمهوری اسلامی و مقامات مسئول نشود. همچنین انتقادات باید حتما پیش از تهیه با ویراستارها یا مدیران تحریریه هماهنگ شوند. توهین به مقدسات هیچ دین و مذهبی جایز نیست. شرکت در بخش نظرات و تعامل با کاربران تعامل با کاربرها و گفتگو با مخاطب یا پاسخ به پرسش آنها در بخش دیدگاهها بسیار ارزشمند است؛ اما در این تعامل به هیچ عنوان نباید نویسنده یا عضو تحریریه وارد به اصطلاح کلکل با کاربرها شود و تحت هیچ شرایطی نباید به آنها بیاحترامی یا تندی کند. اگر قرار است با کاربران به تعامل برسانید باید این کار در فضایی کاملا مودبانه و دوستانه انجام شود. در نظر داشته باشید که همراهی با کاربران، میتواند انگیزهی بسیاری به مخاطبین بدهد. این موضوع همچنین به کلی جایگاه نویسنده را در ذهن کاربران ارتقا خواهد بخشید. در همین راستا از تمامی نویسندههای عزیز پدال درخواست میشود حتما پس از انتشار مطالب خود، به صورت منظم به بخش دیدگاههای آن مراجعه کرده و در کنار تعامل با کاربران، به نکات مبهم، سوالات و انتقادات نیز پاسخ دهند. اگر با سیاست پدال در پاسخ صحیح و پخته به کاربران آشنایی ندارید، میتوانید پاسخهای ابتدایی خود را پیش از انتشار در سایت، با دبیران یا سرپرست تحریریه مطرح کنید. برخی مواقع کاربران با کامنتهای تند و غیرعادلانه، عملکرد نویسنده و محتوای مطلب را زیر سوال میبرند. در این شرایط نیز نویسنده باید با کمال خونسردی و با احترام پاسخ انتقادات را بدهد. اعضای تحریریه باید در نظر داشته باشند که هنگام فعالیت در بخش دیدگاهها، نمایندهای از پدال هستند و به همین دلیل رفتار و گفتار آنها باید همواره در راستای سیاستهای پدال، مبنی بر احترام به کاربران باشد. احترام به سایر اعضای تحریریه و حفظ محیط دوستانه پدال همکاری تیمی و تعامل مناسب با سایر نویسندهها، جزو مهمترین مولفههای موفقیت پدال است. از تمامی اعضای تحریریه صمیمانه درخواست میشود در تعامل با همکاران در محیطهای گروهی، نهایت احترام و همکاری را لحاظ فرمایند و در حفظ محیط شاداب و دوستانهی پدال نیز تلاش خود را بکار بگیرند. در صورت وجود هرگونه مشکل در این زمینه، خواهشمندیم پیش از هرگونه برخورد، مشکل را به دبیر یا سرپرست تحریریه گزارش کنید. اصول و قوانین نگارشی ۱- فاصلهگذاری نیمفاصله نیمفاصله یا فاصلهی مجازی در مواردی که دو حرف به هم نمیچسبند ولی «فاصلهی مرئی» ندارند استفاده میشود. برای مثال هنگام جمع بستن کلمات با «ها»، استفاده از فعلهای دارای «می» در ابتدا، فعلهای دارای پسوند، بهکار بردن «ی» بدل از کسره و کلمات و عبارات ترکیبی باید از نیمفاصله استفاده شود. اشتباه: تلفنها، تلفن ها درست: تلفنها اشتباه: میشود، می شود درست: میشود اشتباه: رفته اند درست: رفتهاند اشتباه: خانۀ، خانه ی درست: خانهی اشتباه: پیشفرض، پیش فرض درست: پیشفرض برای نوشتن نیمفاصله در صفحهکلید ویندوز از ترکیب کلیدهای 2+Shift+Ctrl استفاده کنید. در صفحهکلید استاندارد فارسی، صفحهکلید فارسی مایکروسافت در ویندوز ۸ و ۱۰ (با نام Persian Standard و متفاوت با صفحه کلید فارسی پیشفرض ویندوز) و صفحهکلید فارسی اپل در macOS از ترکیب Shift+Space استفاده کنید. توجه داشته باشید: ترکیب 4+Shift+Ctrl نیمفاصله نیست و استفاده از آن باعث اختلال در پردازش متن میشود و بر نحوهی نمایش متن نیز تأثیر میگذارد. ترکیب Ctrl و - در نرمافزار Microsoft Word علامت خط پیوند اختیاری (Optional Hyphen) را درج میکند و نیمفاصله نیست. صفحهکلید استاندارد فارسی را میتوانید از اینجا دریافت کنید. ۲- فعلها، واژهها و عبارتهای غلط «تفاوت بین کلمهی درست و کلمهی تقریبا درست، مانند تفاوت نور آذرخش است و کرم شبتاب.» -مارک تواین در ادامه ۱۵ مورد از شایعترین واژهها، فعلها و عبارتهای غلط آورده شده است: ۱. «میباشد» فعل اشتباهی است و بهجای آن باید از «است» استفاده شود. ۲.«گشت» و «گردید» اشتباهاند و باید بهجای آنها از «شد» استفاده شود. تنها مورد صحیح کاربرد این دو فعل درحالتی است که منظور واقعا گشتن یا چرخیدن باشد؛ مانند گردش زمین بهدور خورشید. مثال: اپل چندین سال است که به بزرگترین شرکت جهان تبدیل گشته است. (شده است) بزرگترین آپدیت ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۷ دیروز منتشر گردید. (منتشر شد) ۳. «هست» به معنی «وجود داشتن» است و نباید بهجای «است» از آن استفاده شود. مثال: اوبونتو یکی از مشهورترین توزیعهای لینوکس هست. (است) ۴. تمامی افعال از مصدر «نمودن» اشتباهاند و باید بهجای آنها از افعال مصدر «کردن» استفاده شود. مثال: پورشه ساعاتی پیش مدل جدید ۹۱۱ را معرفی نمود. (کرد) میتوانید انتقادات خود را از طریق ایمیل به مدیریت اعلام نمایید. (کنید) ۵. «گاها»، «دوما»، «خواهشا» و هر واژهی فارسی دیگری که با تنوین همراه شده باشد، اشتباه است. ۶. «پیشنهادات»، «گزارشات»، «آزمایشات» یا هر واژهی فارسی دیگری که با «ات» جمع بسته شده باشد اشتباه است. واژههای فارسی با «ها» جمع بسته میشوند. ۷. «لوازمها»، «نتایجها»، «تحقیقاتها» و هر واژهی دیگری که دوبار جمع شده باشد اشتباه است. دقت کنید واژههایی که در عربی جمع هستند را دوباره با «ها» جمع نبندید. شعبات: جمعِ جمع «شعب» و مفرد آن «شعبه» است. رسومات: جمعِ جمع «رسوم» و مفرد آن «رسم» است. احوالات: جمعِ جمع «احوال» و مفرد آن «حال» است. شئونات: جمعِ جمع «شئون» و مفرد آن «شأن» است. ۸. ترکیب «هرچهقدر» حشو و اشتباه است. یا از «هرچه» استفاده کنید، یا «هرقدر». ۹. «بر روی» ترکیبی حشو و اشتباه است. مثال: هنگام خرید ساقهطلایی به علامت مینو بر روی بسته دقت کنید. (روی) گونه در ویندوز یک پنجره را به صورت دائمی بر روی دیگر پنجرهها قرار دهیم. (روی) لوگوی «Audi Sport» را بر روی پرهی کناری فیبر کربنی R8 مشاهده میکنید. (روی) ۱۰. «عدم وجود» ترکیب اشتباهی است. «عدم» بهمعنای نیستی و وجود بهمعنای «هستی» است. مثال: عدم وجود حسگر اثر انگشت، نارضایتی کاربران را در پی داشته است. (نبود) ۱۱. در زبان فارسی استفاده از ترکیب «و یا» اشتباه است. یا باید از «و» استفاده کنید یا از «یا» مثال: تبعیض نژادی از مسائلی است که گردشگران و یا کسانی که برای تحصیل یا اقامت به خارج از کشور سفر کردهاند، گاه و بیگاه با آن مواجه میشوند. (و کسانی، یا کسانی) اشتباه: مسافران محترمی که قصد ادامهی مسیر بهسمت ایستگاه تجریش و یا کهریزک را دارند... درست: مسافران محترمی که قصد ادامهی مسیر بهسمت ایستگاه تجریش یا کهریزک را دارند... ۱۲. «میبایست» بهمعنی لزوم وقوع فعل در زمان گذشته است و نباید از آن بهجای «باید» و «میباید» استفاده شود. مثال: در ماههای آینده میبایست روی مباحثی کار شود که در خدمت اهداف شما است. (باید) در نتیجه برای صرف چای و قهوه میبایست به کافههای سطح شهر بروید. (باید) ۱۳. «لازم بهذکر است»، «لازم بهیادآوری است» و امثال آن به دو دلیل اشتباه هستند: اول اینکه «لازم بودن» حرف اضافهی «به» نمیگیرد؛ برای مثال کسی نمیگوید «لازم به دارو است»، بلکه میگوید «دارو لازم است». دوم اینکه در رسانه اگر ذکر یا یادآوری مطلبی لزوم نداشته باشد، بههیچوجه گفته نمیشود. استفاده از چنین عباراتی «زیادهنویسی» است و حذف آنها هیچ تغییری در ساختار جمله ایجاد نمیکند. اگر واقعا قرار است موضوعی یادآوری شود، از عبارت «یادآوری میشود» استفاده کنید. ۱۴. «با این وجود»، «با وجود اینکه»، «علیرغم» و «بهرغم اینکه» همگی اشتباه هستند. بهتر است بسته به موقعیت بهجای این عبارات از «با اینکه» استفاده شود. همچنین میتوانید ساختار جمله را بهگونهای تغییر دهید که نیازی به استفاده از هیچکدام از این عبارات نباشد. مثال: اشتباه: با وجود اینکه آیفون جدید به ۶۴ گیگابایت فضای ذخیرهسازی مجهز شده است، کمتر از ۶۰ گیگابایت از این فضا در اختیار کاربر قرار دارد. اشتباه: علیرغم فضای ذخیرهسازی ۶۴ گیگابایتی آیفون جدید، کاربران تنها به ۶۰ گیگابایت فضا دسترسی دارند. درست: با اینکه آیفون جدید به ۶۴ گیگابایت فضای ذخیرهسازی مجهز است، کاربران به کمتر از ۶۰ گیگابایت فضا دسترسی دارند. درست: آیفون جدید مجهز به ۶۴ گیگابایت فضای ذخیرهسازی است؛ هرچند از این میزان تنها ۶۰ گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد. ۱۵. «همچنین» و «نیز» را نباید در یک جمله همزمان با هم استفاده کرد. مثال: اشتباه: همچنین با تصمیم «پیتر جکسون» مبنی بر ساخت سهگانهی هابیت، لوکیشن هابیتون در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز بازسازی شد. درست: همچنین با تصمیم «پیتر جکسون» مبنی بر ساخت سهگانهی هابیت، لوکیشن هابیتون در سال ۲۰۱۰ میلادی بازسازی شد. درست: با تصمیم «پیتر جکسون» مبنی بر ساخت سهگانهی هابیت، لوکیشن هابیتون در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز بازسازی شد. ۳- اشتباههای دستوری «گرامر پیانویی است که با گوش مینوازم.» - جؤان دیدون حذف فعل بدون قرینه فعل را تنها درصورتی میتوان از جمله حذف کرد که قرینهی آن در جملهی قبل یا بعد وجود داشته باشد. مثال: برای تغییر دادن تصویر پروفایل ابتدا وارد ناحیهی کاربری و سپس روی آپلود عکس کلیک کنید. (پس از «ناحیهی کاربری» فعل «شوید» بدون قرینه حذف شده است.) برای دسترسی به پردازنده ابتدا پیچها را از مادربورد جدا و سپس فن را از روی آن بردارید.(پس از «مادربورد» فعل «کنید» بدون قرینه حذف شده است.) کنفرانس مایکروسافت در ساعت ۲۱ بهوقت تهران شروع و در ساعت ۲۳ پایان مییابد.(پس از «شروع» فعل «میشود» بدون قرینه حذف شده است.) کوتاه کردن فعل «است» یا «هستند» فعل است باید همیشه بهصورت کامل استفاده شود. اشتباه: کجاست؟ درست: کجا است؟ اشتباه: تلویزیون بزرگیست. درست: تلویزیون بزرگی است. اشتباه: پردازندهی قدرتمندیست. درست: پردازندهی قدرتمندی است. اشتباه: متعلق به آنهاست. درست: متعلق به آنها است. اشتباه: از پردازنده توانمند برخوردارند. درست: از پردازنده توانمند برخوردار هستند. تکرار بیش از حد یک فعل استفادهی پیدرپی از یک فعل یکسان هرچند از لحاظ قوانین نگارشی اشتباه نیست، اما از زیبایی متن بهشدت میکاهد. پاراگراف فرضی زیر را درنظر بگیرید: «این اولین لپتاپ مایکروسافت است. اگرچه ابعاد محصول بسیار مهم است، اما فلسفهی تبلت با لپتاپ متفاوت است. بههمین دلیل است که مایکروسافت سرفیس لپتاپ را در اندازهی ۱۳ اینچی عرضه کرده است. قیمت این محصول ۹۹۹ دلار است و از ماه آینده برای خرید در دسترس است.» در چنین مواقعی میتوان با صرف اندکی خلاقیت، ساختار جمله را بهگونهای تغییر داد که با حفظ معنا و مفهموم، بتوان از افعال متفاوتی در آن استفاده کرد. برای مثال، عبارت بالا را میتوان اینگونه بازنویسی کرد: «سرفیس لپتاپ اولین لپتاپ سنتی مایکروسافت محسوب میشود. اگرچه ابعاد دستگاه از جمله معیارهای بسیار مهم بهشمار میرود، اما فلسفهی تبلت با لپتاپ تفاوت دارد. بههمین دلیل مایکروسافت لپتاپ خود را در اندازهی ۱۳ اینچی عرضه میکند. سرفیس لپتاپ از ماه آینده با قیمت ۹۹۹ روانهی بازار خواهد شد.» استفاده از فعل مجهول سعی کنید از جملات مجهول و «توسط» کمتر استفاده کنید و در عوض فاعل را در ابتدای جمله بهکار بگیرید. مثال: اشتباه: ساختمانهای جدید مجموعه برج میلاد توسط زاها حدید ساخته میشوند. درست: زاها حدید ساختمانهای جدید برج میلاد را میسازد. اشتباه: سرویسهای جدید همراه اول توسط وزیر ارتباطات رونمایی شد. درست: وزیر ارتباطات از سرویسهای جدید همراه اول رونمایی کرد. درست: وزیر ارتباطات سرویسهای جدید همراه اول را رونمایی کرد. فاصله انداختن بین اجزای فعل مرکب بین اجزای فعل مرکب نباید فاصله باشد. مثال: اشتباه: اپل بار دیگر سامسونگ را متهم به کپیبرداری از طراحی آیفون کرد. درست: اپل بار دیگر سامسونگ را به کپیبرداری از طراحی آیفون متهم کرد. اشتباه: مدیرعامل ایران خودرو خبر از ورود ۳ محصول جدید به بازار تا پایان سال ۹۶ داد. درست: مدیرعامل ایران خودرو از ورود سه محصول جدید به بازار تا پایان سال ۹۶ خبر داد. استفادهی نادرست از «را» در زبان فارسی «را» باید دقیقا بعد از مفعول استفاده شود و استفاده از «را» بعد از فعل یا پس از توضیح مفعول کاملا اشتباه است. برای مثال به جملات غلط زیر و نحوه درست نوشتن آن جملات توجه کنید: شکل نادرست نگارش: دنیای تجارت بسیار بیرحمتر از آن است که هرچه میشنوید را باور کنید. در جمله فوق، کلمه «را» بعد از توضیح مفعول استفاده شده است. شکل درست نگارش: دنیای تجارت بسیار بیرحمتر از آن است که هر چیزی را که میشنوید، باور کنید. گاهی مواقع «را» در جمله کاملا زاید است. به مثالهای زیر توجه کنید: آیمک جدید اپل در بنچمارک گیکبنچ امتیاز بالایی را بهدست آورده است. لپتاپهای مجهز به SSD عملکرد بهتری را از خود نشان میدهند. ۴- اصول نشانهگذاری «بخشش لازم نیست اعدامش کنید.» - ناشناس نقطه نشان وقف کامل است و در پایان جملههای خبری و انشایی استفاده میشود. توجه داشته باشید در پایان تیتر مطلب و تیترهای درون متن نقطه گذاشته نمیشود. همچنین برای تمایزبخشی بین اجزای اعداد بیش از هزار، از نقطه استفاده نکنید. همچنین بهجای علامت اعشار، نقطه نگذارید. ویرگول نشان مکث کوتاه است. بین عبارات و جملههای غیر مستقلی که با هم حکم یک جملهی کامل را دارند و همچنین بعد از نام یا سِمت افراد از ویرگول استفاده میشود. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، صبح امروز در کنفرانس بیلد از سرفیسفون رونمایی کرد. در نتیجه، کودک دوستان خود را پس میزند. پس از سقوط دولت روم، توحش سراسر اروپا را فراگرفت. با درنظرگرفتن جمعیت دعوتشده و محدودیت زمان ما، برنامهها را اندکی تغییر داد. در این ناحیه انواع غلات، بهویژه گندم، بهخوبی عمل میآید. آقای رئیس، اجازه بفرمایید گزارش را بهآگاهی برسانم. هموطنان، دوستان، برادران، گوش فرادهید. اگر شبها همه قدر بودی، شب قدر بیقدر بودی. هرکس موافق است، قیام کند. مزهی هندوانهای که شب یلدا قاچ کردی، هنوز زیر زبان است. تهران، خیابان شهیددستگردی، بین بلوار شهیدمدرس و بلوار نسلون ماندلا، پلاک ۲۴۷، شرکت خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات اپسان. پیش و پس از «و» و «که» بههیچوجه نه ویرگول میآید، نه نقطه، نه نقطهویرگول نقطهویرگول یا سمیکالن (؛) نشان وقف یا درنگ و مکثی طولانیتر از ویرگول و کمتر از نقطه است. نقطهویرگول بین دو جملهای میآید که از نظر ساختاری کامل هستند؛ ولی آن دو جمله ازنظر معنایی بههم وابستهاند. نشانهی نقطهویرگول بین دو جمله میآید، نه وسط یک جمله. از نقطهویرگول در موارد زیر استفاده میشود: برای جداکردن جملههایی که از جهت ساختمان و مفهوم مستقل به نظر میرسند؛ ولی در یک عبارت طولانی بستگی معنایی دارند. وصل کردن دو جمله با واژههایی مانند «البته»، «همچنین»، «اما»، «هرچند» و مانند آنها. در بیان توضیح و مثال، پیش از کلمههایی مانند «مثلا»، «فرضا»، «یعنی» و… در تیترهای چند قسمتی برای جدا کردن بخشهای مختلف و ایجاد درنگ بین آنها. مثال: وزیر ارتباطات وعده داد فروش اینترنت حجمی بهزودی متوقف شود؛ اما زمان دقیقی برای آن مشخص نکرد. مثال: اندروید نوقا تنها روی ۱۰ درصد دستگاههای اندرویدی نصب شده است؛ یعنی از هر ۱۰ دستگاه مجهز به اندروید تنها یک عدد از جدیدترین نسخهی سیستم عامل گوگل بهره میبرد. مثال (تیتر): بیوگرافی مریم میرزاخانی؛ ستاره پرفروغ دنیای ریاضیات نقد سریال شهرزاد؛ قسمت چهارم، فصل دوم تصاویر هوایی از کیپ تاون؛ نمایشی از تضاد فقر و ثروت اولد بهزبان ساده؛ قسمت اول: مزایا و معایب تبصره: اگر «اول جملهدوم» یکی از اینها آمد، پشتش نقطهویرگول میآید: یعنی، مثلا، برای نمونه، زیرا، چراکه، چون، ازاینرو، بنابراین، لذا، در نتیجه، ولی، اما، البته، چنانکه، همانطورکه، باوجوداین، بااینحال، بااینهمه، پس، بهجز، مگر، بلکه و... . پس از این قیدها اصولا ویرگول میآید. علامت سوال (؟) در انتهای جملههای پرسشی و علامت تعجب (!) برای ابراز شگفتی استفاده میشود. اگر این دو علامت در انتهای جمله قرار بگیرند، نیازی به نقطهی پایان جمله نیست. توجه: استفاده از چند علامت سؤال و چند علامت تعجب (؟؟!!!) برای نشان دادن تعجب بیش از حد اشتباه است. توجه ۲: بهکاربردن علامت تعجب در مطالب خبری بهگونهای که احساسات نویسنده را نسبت به خبر منتقل کند، غیرحرفهای و اشتباه است. وظیفهی نویسنده منتقل کردن خبر است؛ نه قرار گرفتن در جایگاه قضاوت. مثال: مدیرعامل سایپا پراید را ایمنترین خودروی جهان خواند! توجه ۳: قبل از ویرگول، نقطه، دو نقطه، علامت سؤال و علامت تعجب نباید فاصله باشد و بعد از آنها نیز یک اسپیس لازم و کافی است. فاصلهگذاشتن بین این علامتها (. ، ؛ : ؟ !) با کلمهی قبلی، و فاصله نینداختن بین آنها و کلمهی بعدی غلط است. به بیان ساده، قبل از این نشانهها Space نزنید و بعد از آنها حتما Space بزنید. اشتباه: این یک جمله است . این هم جملهی بعد آن است . اشتباه: این یک جمله است .این هم جمله بعد آن است. اشتباه: این یک جمله است.این هم جمله بعد آن است. درست: این یک جمله است. این هم جمله بعد آن است. سهنقطه (...) برای صرفهجویی و اختصار، هنگامی که نویسنده قصد دارد واژه یا عباراتی را از جمله حذف کند، استفاده میشود. همانطور که از نام سهنقطه پیدا است، هنگام استفاده از آن باید تنها از سه نقطه (نه کمتر و نه بیشتر) استفاده کرد. سهنقطه با کلمهی قبل از خود فاصله ندارد و با کلمهی بعد تنها یک Space فاصله دارد. اشتباه: شرکتهای ایسوس، ایسر، گیگابایت و ... در این نمایشگاه حضور دارند. اشتباه: شرکتهای ایسوس، ایسر، گیگابایت و ...در این نمایشگاه حضور دارند. درست: شرکتهای ایسوس، ایسر، گیگابایت و... در این نمایشگاه حضور دارند. تبصرهها: «و... غیره» حشو است. «غیره» را حذف کنید. کمتر یا بیشتر از سهنقطه اشتباه است. به قبلی میچسبد و با بعدی فاصله دارد: و... آمد. بین سهنقطه فاصله نیست: و. . . گیومه «» اغلب برای نشاندادن آغاز و پایان سخن کسی استفاده میشود؛ هرچند ما در پدال برای این منظور از استایل مخصوص نقل قول (آیکون در ویرایشگر متن پنل ادمین) استفاده میکنیم. مورد استفادهی دیگر گیومه، مشخصکردن کلمات و اصطلاحات علمی، برجستهسازی قسمتی از متن یا مشخص کردن واژهای به عنوان نقل قول مستقیم است. مثال (اصطلاح علمی): گاهی گروگان حس یکدلی، همدردی و احساس مثبت نسبت به گروگانگیر پیدا میکند. در مواقعی این حس وفاداری تا حدی است که شخص از کسی که جان، مال و آزادیش را تهدید کرده است، دفاع میکند و بهصورت اختیاری و با علاقه خود را تسلیمش میکند. این پدیدهی روانی «سندرم استکهلم» نام دارد. مثال (نقل قول مستقیم): مدیرعامل هواوی گوشی جدید ساخت این شرکت را «نوآورانهترین تلفن هوشمند جهان» نامید. توجه: بهجای گیومه از کوتیشن مارک (" ")، دو پرانتز (( )) یا علامتهای بزرگتر و کوچکتر << >> استفاده نکنید. توجه ۲: هنگام استفاده از پرانتز و گیومه، فاصله باید بیرون آنها باشد. اشتباه: راهنمای سفر به دانمارک( بخش اول ) درست: راهنمای سفر به دانمارک (بخش اول) وضعیت نشانههای سجاوندی در گیومه و پرانتز نقطه، علامت سؤال و علامت تعجب قبل از بسته شدن گیومه گذاشته میشود؛ نه خارج از آن. مثال: غلامحسین کریمی گفت: «مسئولان ذیربط اعلام کردهاند که طرح رجیستری در شهریورماه شروع به کار خواهد کرد.» ویرگول و نقطهویرگول خارج از گیومه قرار میگیرند. مثال: بازیهای «هیتمن»، «استار وارز» و «بتلفیلد ۱» از دایرکتایکس ۱۲ پشتیبانی میکنند. در پرانتزهای توضیحی پایان جملات، نقطه پس از بسته شدن پرانتز گذاشته میشود. اشتباه: از مزیتهای دوربین a9 میتوان به عکسبرداری در سکوت مطلق اشاره کرد (شاتر دوربینهای بدون آینه مانند a9 از نوع الکترونیکی است و صدا ندارد.) اشتباه: از مزیتهای دوربین a9 میتوان به عکسبرداری در سکوت مطلق اشاره کرد. (شاتر دوربینهای بدون آینه مانند a9 از نوع الکترونیکی است و صدا ندارد) درست: از مزیتهای دوربین a9 میتوان به عکسبرداری در سکوت مطلق اشاره کرد (شاتر دوربینهای بدون آینه مانند a9 از نوع الکترونیکی است و صدا ندارد). پرانتز () نشانهی مترادف است و برای مواردی مانند سال تولد و مرگ یا افزودن مطلبی مترادف که بسیار لازم است به کار میرود. نکته: برای عبارتهای قیدی یا توضیحی بههیچوجه پرانتز نگذارید قلاب یا براکت [] نشانهی افزوده است و برای مواردی مانند افزودهی ناقل در نقلقول مستقیم یا ترجمه، تصحیح متون، برای الحاق یا اصلاح یا توضیح یا مطلبی که جز اصل کلام نباشد به کار میرود. او تأکید میکند: «وی [کریمخانزند] مردی کریمالطبع و عادل بود.» کار کنید و از دسترنج خویش نان خور[ید] تا بر شما گوارنده باشد. رسولی گفت: «با تصویب این لایحه، همۀ کارها اصلاح خواهد شد.» [خندۀ حضار] ۵- ساده نویسی «سخن را چون آرایش میکنند، مقصود فراموش میشود.» - مولانا مهمترین نکتهای که هنگام نوشتن برای رسانه باید به آن توجه کرد، رعایت سادگی در نگارش است. همهی مقالات باید بهگونهای نوشته شوند که برای کمسوادترین خواننده نیز درک شدنی باشند. باید توجه داشت که بسیاری از افراد مطالب سایت را در هنگام استراحت و فراغت میخوانند و بنابراین مطالعهی آن نباید مستلزم صرف کوشش خاصی باشد. استفاده از جملات کوتاه جملهی کوتاه راحتتر خوانده میشود و سریعتر درک میشود. اگر میتوانید مفهومی را در جملات کوتاهتر بیان کنید، بههیچوجه از جملات بلند استفاده نکنید. جملات بلند سخت خوانده میشوند، دیرفهماند و معمولا از لحاظ دستوری با مشکل روبرو میشوند. استفاده از کلمات زیاد در یک جمله باعث میشود نویسنده در انتخاب واژهها، عبارات ربط و حتی فعل جمله به اشتباه بیوفتد. پرهیز از گرایش به نثر ادبی نثر رسانه باید بهدور از آرایههای لفظی، واژهها و اصطلاحات پیچیده و دشوار باشد. نوشتن در رسانه با انشانویسی دبیرستانی تفاوت دارد. برای مثال استفاده از ادبیاتی مانند متن زیر در پدال بههیچوجه قابل قبول نیست. «اینتل بار دیگر به همگان ثابت کرد سالها تکیه زدن بر جایگاه نخست و یکهتازی نمیتواند تصادفی باشد. غول ۱۸ هستهای جدید شرکت توانسته است تمامی مرزها را درنوردیده، تمامی رکوردها را شکسته، نزدیکترین رقبا را در هم کوبیده و AMD را که سال گذشته چون ققنوسی از خاکستر برخواسته بود، دوباره با خاک یکسان کند.» تبصره: دسته مقالاتی در پدال وجود دارند با نام شاتر که فارغ از دنیای فناوری بوده و در آن به نمایش تصاویری جذاب با موضوعی خاص پرداخته میشود. این دسته از مقالات باید نثر ادبی و جذابی داشته باشند تا تجربهی تماشای تصاویر را برای کاربران جذابتر کنند. حشوزدایی و پرهیز از زیادهنویسی هنگام نوشتن برای رسانه باید از بهکار بردن عبارتهای زاید، تاکید چندباره بر بدیهیات و هرگونه اطناب بیمورد مطلب پرهیز کرد. بهیاد داشته باشید یک نوشتهی خوب برای رسانه نوشتهای است که نه بتوان یک کلمه به آن اضافه کرد، نه یک کلمه از آن کاست. ساختار باتلاقساز اگر در جملهای این ساختارها را دیدید، یکی از آن دو را باید حذف کنید: «گرچه... اما...»، «هرچند... ولی...»، «بدینسبب که... درنتیجه...»، «بااینکه... ولی...»، «باآنکه... بااینهمه...»، «ازآنجاکه... بنابراین...»، «چون... لذا...»، «درنتیجهی... پس...» و «به این دلیل که... ازاینرو...». اشتباه: از آنجا که این اعلامیه تاثیر بسزایی در نگرش کشورها به حقوق زنان ایجاد کرد، درنتیجه با اقبال دولتها روبهرو شد. درست: ازآنجاکه این اعلامیه تاثیر بسزایی در نگرش کشورها به حقوق زنان ایجاد کرد، با اقبال دولتها روبهرو شد. درست: این اعلامیه تاثیر بسزایی در نگرش کشورها به حقوق زنان ایجاد کرد؛ درنتیجه با اقبال دولتها روبهرو شد. اشتباه: هرچند تعداد کارکنان کاهش یافته، باوجوداین بازدهی مثل گذشته است. درست: هرچند تعداد کارکنان کاهش یافته، بازدهی مانند گذشته است. درست: تعداد کارکنان کاهش یافته؛ باوجوداین بازدهی مانند گذشته است. نکته: ساختار «نهتنها... بلکه...» درست است. سایت فارسی هستیم، فارسی بنویسید سایت فارسی هستیم. تا جای ممکن فارسی بنویسید و اگر نیاز شد در پرانتز معادل انگلیسی را ذکر کنید. اسامی افراد، اسامی شرکتها و بسیاری از موارد دیگر باید حتما فارسی نوشته شوند. مثال: رستوران ominous corridors بشود رستوران آمینوس کوریدورز ۶- اصول عددنویسی به حرف تمام ترتیبیها: پانصدوسیوششمین نفر، فصل بیستویکم. به رقم اعداد یکرقمی به حروف نوشته میشوند؛ بهجز ۶ و ۹ که املای آنها با «شُش» و «نَه» یکسان است. استفاده از اعداد یکرقمی در تیتر مطلب بهصورت عدد بدون مانع است. مثال: ۴ درس جذب سرمایه برای کارآفرینان ۵ اشتباه رایج در مورد تکامل اعداد دو و سه رقمی همواره بهصورت عدد نوشته میشوند. اعداد بزرگی که خواندن آنها سخت است باید بهصورت ترکیبی از اعداد و حروف نوشته شوند. مثال: تاکنون ۲۵۰۰۰۰۰۰۰ نفر این اپلیکیشن را روی تلفن هوشمند خود نصب کردهاند. نوشته شود: ۲۵۰ میلیون ساخت نسخهی دوم این فیلم فقط به این دلیل چراغ سبز گرفت که فیلم قبلی ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰ دلار فروخته بود. نوشته شود: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یا ۱/۵ میلیارد تمام شمارههای خاص (شناسنامه، تاریخ، صفحه، نمودار، آیه): شش۱۰۰، ص۷، پ۱۲، ط۴ و... . تمام درصدها: ۵۴ درصد، ۱۰۰ درصد اگر علامت ٪ وجود داشت، علامت در سمت راست عدد قرار میگیرد: ٪۲۵/۷۷ اعشار را با خط کج (/) بگذارید نه نقطه (.): ۵/۲۴، ۹/۹۹ در ترکیب اعداد بدون «و» و اعداد با «و»، همه به رقم نوشته میشود: پارسال ۶۵۰ تومان بود و امسال ۹۰۰ تومان. نوشتن اعداد بالای هزار با ویرگول فارسی «٬» (با کلیدهای ترکیبی Shift+2 در زبان فارسی کیبورد) و بیفاصله: ۶٬۶۷۲ گرم و ۳٬۰۲۴٬۱۰۰ ریال در نوشتن «دوعددیها» عدد همیشه از راست به چپ نوشته میشود و «تا» بهجای خط تیره (-) میآید: صفحهگذاری: ص۳۴ تا ۴۲؛ مدت عمر: فردوسی (۳۲۹ تا ۴۱۱) ساعتنویسی ساعتها به صورت عدد و با علامت : جدا شوند. ۱۴:۰۵ تاریخنویسی در مقالات و در صورتی که تاریخ میلادی در منبع عنوان شده باشد، به صورت میلاد (شمسی( نوشته شود. در صورتی که خبر یا مقاله داخلی است، تنها تاریخ شمسی در مقالات درج شود. گلکسی اس ۱۰ در تاریخ ۲۰۱۹/۲/۲۰ (۱۳۹۷/۱۲/۱) معرفی میشود. گلکسی اس ۱۰ در تاریخ ۲۰ فوریه (۱ اسفند) معرفی میشود. بهتر است ماه را بهحروف بنویسید: ۱۲ فوریه ۱۹۸۳، یک اردیبهشت ۱۳۹۰، ۷ محرم ۱۴۳۲ و... . ماههای میلادی به صورت فرانسوی نوشته شوند: ژانویه فوریه مارس آوریل مه ژوئن جولای اوت سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر اعداد فارسی و انگلیسی اعداد تیتر (تنها آنهایی که کلیدواژه هستند و در جستجو اهمیت دارند) نباید به فارسی نوشته شوند. عامهی مردم صفحهکلید فارسی ندارند و جستجوی آنها با اعداد انگلیسی است. برای مثال «گلکسی اس ۷» اشتباه است و باید در تیتر حتما «گلکسی اس 7» بنویسید. واضح است که کسی عباراتی مانند «۴ درس جذب سرمایه برای کارآفرینان»، «۵ ترفند برای افزایش سرعت اندروید» یا «۷ اپلیکیشن کاربردی iOS» را جستجو نمیکند؛ بنابراین اعداد چنین تیترهایی میتواند به فارسی نوشته شود. استفاده از اعداد انگلیسی درون جدول بدون مانع است. نکات ترجمه اشتباههای بزرگ و نابخشودنی اگر بخشی از متنِ منبع را متوجه نشدید، هیچ ایرادی ندارد که آن را از دیگران بپرسید. اشتباه نابخشودنی آن است که بخشی از متن که متوجه نشدهاید یا در ترجمهی آن شک دارید را وارد سایت کنید و ویراستارها نیز متوجهی آن نشوند و در دسترس عموم قرار گیرد. پس اگر شک دارید بپرسید یا پاراگراف را بهصورت انگلیسی در متن خود قرار دهید تا ویراستارها نسبت به ترجمهی دقیق آن اقدام کنند. در این شرایط استفاده از جستجوی گوگل برای درک بهتر اصطلاحات فنی یا اصطلاحات انگلیسی پیشنهاد میشود. تحت هیچشرایطی مجاز نیستید که مقالات فارسی را کپی کنید؛ حتی اگر مقاله را خودتان در وب سایت یا مکان دیگری تهیه و منتشر کرده باشید. در صورت مشاهده این موضوع بدون تذکر قبلی از تیم اخراج خواهید شد. پرهیز از ترجمهی تحتاللفظی بههیچوجه لازم نیست متن منبع خود را بهصورت کلمهبهکلمه و تحتاللفظی ترجمه کنید. جدای از نامفهوم بودن ترجمهی بعضی اصطلاحات بیگانه، گاهی اوقات ممکن است حتی ساختار یک جمله برای مخاطب فارسیزبان نامأنوس باشد. بهتر است هنگام ترجمه پس از متوجه شدن منظور متن، با رعایت امانت و بدون تغییر دادن مفهوم کلی، آن را بهشیوهای روان و قابل فهم به فارسی برگردانید. بهعنوان مثال، در بسیاری از موارد جملاتِ منبع ممکن است طولانی باشند؛ که در چنین صورتی نویسنده باید آنها را به جملات کوچکتر و قابل فهمتر تقسیم کند.