بد نیست از همین ابتدای کار بدانید که امکان خرید و استفاده از تایرهای جدید رالی پیرلی برای عموم وجود ندارد چراکه این تایرها مجوز تردد در خیابانها و جادهها را ندارند؛ جدای از مسئله قانونی، هر یک از تایرهای جدید پیرلی «سوتو زیرو WRC» حدودا ۲ هزار دلار قیمت دارد. نهایت تایر رالی که کسی بتواند با قیمتی مناسب تهیه کند، همان پیرلی «آیس زیرو» ۶۰۰ دلاری خواهد بود.
«جاناتان بنسون»،راننده حرفهای، در ویدئوی اخیرا منتشرشدهاش به تایرهای گرانقیمت، باریک و چسبنده پیرلی اشاره میکند و نشان میدهد که عملکرد این تایرها تا چه حد در زمین میسر برفی مناسب است؟!
حتما شما هم کلیپهایی را از خودروهای رالی جهانی دیدهاید که از میان برفها بهراحتی و با حداکثر سرعت ممکن عبور میکنند؛ مشخصا تایر این خودروها برای این شرایط دشوار طراحی شده است بهویژه شرایط برفی که تقریبا سختترین مسیر رالی را ایجاد میکند. بنسون در ویدئوی خود برای درک بهتر عملکرد سوتو زیرو، آن را درکنار تایرهای آیسزیرو ۲ جادهرو وارسی میکند. قاعدتا تایرهای مسابقهای در شرایط برفی چسبندگی بهتری دارند اما آیا استفاده از آنها تفاوت آشکاری ایجاد میکند؟!
پاسخ بنسون به این سوال مثبت است. او با راندن یک دستگاه سوبارو WRX مجهزبه تایرهای جادهای پیرلی، میسر برفی تست خود را در ۱ دقیقه و ۷ ثانیه میگذراند. با استفاده از تایرهای سوتو زیرو، این زمان به ۵۹ ثانیه کاهش یافت؛ یعنی ۸ ثانیه بهبود در عملکرد خودرو که در یک مسابقه رالی میتواند میان دو مسابقهدهنده، یک دهه فاصله بیاندازد.
چسبندگی سوتو زیرو آنقدر تحسین برانگیز بود که بنسون اعتراف کرد که با برخی از تایرها حتی در مسیرهای خشک نیز چسبندگی کمتری تجربه کرده بوده است. دنیای تایرهای WRC مشخصا با سایر تایرهای متداول متفاوت است؛ بنابراین دستاور سوتو زیرو واقعا قابلتحسین به شمار میرود.
مشخصا استفاده از این تایرهای گرانقیمت در خودروهای متداول، چه برای عموم و چه برای شرکتها صرفه اقتصادی ندارد پس اگر در مناطق کوهستانی پربرف یا در فصل سرما زندگی میکنید بهتر است تایرهای مناسب آن فصل را تهیه کنید. شاید تایرهای چهارفصل به شتابگیری بهتر خودروتان کمک کنند اما ترمزگرفتن و پیچیدن هم بخشهای اساسی رانندگی شما خواهند بود، پس بهتر است تایر مناسبی را تهیه کنید.
حسین
۱۲ دی ۱۴۰۱چراغ جلوش اشناس، شبیه سایناس!
amirboss
۱۲ دی ۱۴۰۱چقدر زیبا و اصولی. پشت طراحی میخ های هرمی شکل و فواصل بینشون کلی محاسبات مهندسی خوابیده. ولی واژه ی چسبنده زیاد مناسب این لاستیک با این ابعاد و شکل تاج ها نیست. این بیشتر تو یخ و برف چنگ میزنه تا اینکه بچسبه.
عاشق پدال
۱۲ دی ۱۴۰۱تجربه رانندگی تو زمستون دارم تو روسیه.
گول لاستیکهای چهارفصل رو نخورین. لاستیک زمستونی بندازین تو زمستون.
لاستیکای چهارفصل تو فصل های گرم فاصله ی ترمزگیری رو زیاد میکنه. صدا میده. و تو زمستون هم چندان به کار نمیاد. فقط به اسمش خوشه که چهافصله.
لاستیک زمستونی روی پراید بندازی راحت تو سیبری ویراژ میدی. مخصوصا اگه از این لاستیکای فنلاندی باشه که میخ داره.