متفرقه

آیا سوپربرد کلاسیک رقیب خودروی ناسکار امروزی می‌شود؟

یک یوتیوبر با استفاده از شبیه‎‌ساز «استو کورسا» به این سوال پاسخ می‌دهد.

مقایسه خودروهای مدرن و کلاسیک در میان خودرودوستان باعث ایجاد بحث‌ها جنجالی می‌شود. هر دو طرف با تمام اشتیاق درباره این صحبت می‌کند که کدام یک از اعصار خودروهای بهتری داشته‌اند! کانال یوتیوبی « thewindtunnel» در راستای پاسخ به یکی از هزاران سوال که در میان این هواداران پرتعصب ایجاد می‌شود، به‌تازگی یک مسابقه مجازی را میان یک پلایموث سوپربرد ۱۹۷۰ و شورولت کامارو ZL1 ناسکار ۲۰۲۴ برپا کرد که در محیط بازی و شبیه‌ساز خودرویی «استو کورسا» اجرا شده بود.

در این آزمایش مجازی، دو خودروی یادشده در پیست بین‌المللی «دیتونا» به رقابت می‌پردازند. نسخه ۴۳۰ اسب بخاری سوپربرد بدون صفحه محدودکننده می‌تواند در عرض ۵.۱ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب‌گیری را تا سرعت ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. در سوی دیگر، موتور کامارو ZL1 ناسکار توان تولید ۵۱۰ اسب بخار را دارد اما این خودرو به صفحه محدودکننده مجهز شده است. این شورولت برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴ ثانیه زمان نیاز دارد و نهایتا به سرعت ۲۹۷.۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

در ابتدا همان‌طور که انتظار می‌رود کامارو با فاصله زیادی از پلایموث پیر پیشی می‌گیرد اما با گذر زمان، سوپربرد ۵۵ ساله از شورولت سبقت می‌گیرد. البته که دستیابی سوپربرد به این سرعت چندان هم دور از انتظار نیست؛ چراکه چنین خودروهایی ببرای رسیدن به سرعت‌های بالا و در تونل‌ها هوا توسعه پیدا کرده‌اند. خودروهایی چون سوپربرد به دلیل سرعت بیش‌ازاندازه زیادشان از گردونه مسابقات ناسکار کنار رفتند.

البته که این پیروزی مجازی به‌لطف یک تست کامپیوتری به دست آمده و نتایج دنیای واقعی می‌توانند به‌کلی متفاوت باشند. وضعیت سوپربرد شرکت‌کننده و دوام آن در مسابقه فاکتورهای مهمی خواهند بود که روی نتیجه تاثیر مستقیم خواهند گذاشت. مدت زمان مسابقه هم می‌تواند نتیجه را دست‌خوش تغییر کند. خودروهای امروزی ناسکار به‌شدت محدود شده‌اند و دیگر مانند قبل سرکشی نمی‌کنند.

در سوی دیگر دهه هفتاد و هشتاد میلادی عصر طلایی موتوراسپرت بدون محدودیت به شمار می‌رفت. از خودروهای رالی گرفته تا غول‌های ناسکار مانند دیتونا چارجر همه‌وهمه با سرعت‌های بالا و سیستم‌های ایمنی ضعیف سروکار داشتند. راننده سابق دوچج چارجر دیتونا شماره ۹۹، «چارلی گلاتزباخ»، می‌گوید که درجریان تست این خودرو به سرعت ۳۸۸ کیلومتر بر ساعت دست یافته؛ رقمی که برای مسابقه‌دهندگان امروزی ناسکار غیرقابل دسترس است. حداکثر ساعت دو خودروی این بررسی هم بیشتر نمایانگر متوسط دورها هستند تا به سرعت نهایی واقعی خودرو نزدیک باشند.

هرچند که تماشای این کلیپ خالی از لطف نیست اما دقت زیادی هم ندارد. تا زمانی که کسی برای اجرای واقعی این آزمایش سرمایه و وقت نگذارد، نتیجه واقعی در هاله ابهام باقی خواهد بماند. به نظر شما در یک رقابت واقعی کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟ در ادامه می‌توانید ویدئوی مربوطه را از طریق یوتیوب تماشا کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. M3

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    همه اینا درسته ولی هیچی جای رقابت واقعی رو نمیگیره

    موافقم 30
    1. M3

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (30 ديدگاه)

      دلیلش مصرف سوخت سوپر برد با کامارو هست که تو یک رقابت واقعی که بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ دور هست خودش رو نشون که میده که سوپر برد باید زمان بیشتری رو تو پیت استاب برای سوخت گیری و تعویض تایر بگذرونه چون علاوه بر قدیمی بودن سیستم سوخت رسانی نسبت به رقیبش و سن بالاش و طراحیش تایر ها زودتر دچار اصطلاک و باید تعویض ولی خب سوپر برد یه اسطوره واقعی هست باید خیلی لجند باشی که بعد از این همه سال بازم با یه شورلت کامارو مقایسه بشی

  2. کولو خودرو شناس

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کیا یاد مک کوئین افتادن!؟

    موافقم 85
    1. ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4944 ديدگاه)

      من یاد کورس سمند و ۲۰۶RC اوفتادم

      موافقم 8
      مخالفم 21
    2. John Marston

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (151 ديدگاه)

      صحنه معروف چپ کردن سلطان و حرکت مک کویین

      موافقم 47
      1. parhamiof

        ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (753 ديدگاه)

        خاطره انگیز ترین سکانس برای یه علاقه مند به ماشین.
        صحنه هل دادنش هنوز تو ذهنمه.

        موافقم 30
        1. Mercedes

          ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (956 ديدگاه)

          مک کویین تو نسخه سوم خودش نیاز به هل داشت ولی متاسفانه کسی کمکش نکرد 🥺(جایی که زور زد تا به ماشین برقیا نسل جدید برسه و یهو زوارش در رفت)

  3. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (331 ديدگاه)

    رکورد سرعت نسکار ۳۶۶ کیلومتر هست اگر اشتباه نکنم.تو مسابقه رسمی فکر دهه نود زده شد خوب خاطرم نیست

    موافقم 21
    مخالفم 3
    1. حسن

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2090 ديدگاه)

      بالاترین سرعتی که تاکنون در یک مسابقه ناسکار به ثبت رسیده 368 کیلومتر در ساعت است که توسط جف گوردن در سال 2006 به ثبت رسید

      موافقم 13
  4. Taha Ayoobi

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4384 ديدگاه)

    به به

  5. Taha Ayoobi

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4384 ديدگاه)

    نمیگم نباید انجام داد ولی کلا فلسفه این کار یعنی این که ماشین های جدید رو با قدیمی ها مقایسه کینم اشتباهه
    باب میگم، مثلا یه نفر براش جالبه ببینه چی میشه، انجام میده. این اشکال نداره
    ولی این که بیایم از نتیجه ای که به دست اومده قضاوت کینم3که ماشین های قدیمی بهتر ان یا جدید ها اشتباهه
    چون هر دوران تکنولوژی و فناوری مربوط به خودشو داره و همچنین جال و هوای اون. دوران و تقاضای مردم.

    موافقم 14
    مخالفم 2
  6. JDM سابق

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (727 ديدگاه)

    نسکار ظاهرش کلاسیکه، مهندسی که توی Air flow و سرسیلندر ها و منیفولد و متریال موتورش هست هیچ جا نمیتونی نظیرشو پیدا کنی
    سوپربرد هم همه رو لوله کرده بخاطر همین فورد رفت سراغ cammer شورولت هم 427 ZL1 آلمینیومی رو توسعه داد

    موافقم 17
  7. mercedes

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (425 ديدگاه)

    یاد انیمیشن ماشینها افتادم.

    موافقم 10
  8. حسن

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2090 ديدگاه)

    ناسکار عشقه هیجان خشونت سرعت علم مهندسی و ارتقا همراه با کیفیت باور نکردنی

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. amirboss

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (755 ديدگاه)

    خودروهایی که مخصوص ناسکار ساخته شدن تو هیچ مسابقه دیگه ای نمیتونن شرکت کنن.اهل فن ها دلیلش رو میدونن
    حالا دو خودرویی که پنجاه سال از هم فاصله دارن
    اگه رقابت واقعی بود صد درصد کامارو نسخه دایتونا رو میپیچه

    موافقم 1
    مخالفم 10
  10. ایلیا هَستِم

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    یاد انیمیشن ماشین ها افتادم💔🥲
    سلطان… دایناکو

    موافقم 8
    مخالفم 1
  11. Mohammad hasan

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (154 ديدگاه)

    پلیموث سوپر برد و دوج چارجر دایتونا ؛ افسانه هایی بودن که با پایان دهه ۷۰ میلادی تموم شدن…

    همون‌طور که دوران طلایی خودرو های سنگین موتور جلو با محور محرک عقب
    به پایان رسید

    بلایی که تب برقی کردن امروزه داره سر صنعت خودرو میاره
    آلایندگی و کاهش مصرف سوخت اون زمان نظیر همین بلا رو سر صنعت خودرو آورد…

  12. ALI.S

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    جذاب بود، ولی اولین چیزی که یادش افتادم CARs بود.
    پلیموث همون دایناکو بود،
    اما نمی‌دونم مک‌کویین واقعاً چی بود!🤔

    1. F

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (223 ديدگاه)

      مک کوئین شورولت کامارو بود دیگه

    2. ARGOS

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      مک کویین دوج وایپر بود

  13. reza-a

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (455 ديدگاه)

    این بخش متن در مورد سلطان:
    «خودروهایی چون سوپربرد به دلیل سرعت بیش‌ازاندازه زیادشان از گردونه مسابقات ناسکار کنار رفتند.»

  14. BMW

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    یاد مک کوئین افتادم🥲🥰😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا