یک یوتیوبر با استفاده از شبیهساز «استو کورسا» به این سوال پاسخ میدهد.
مقایسه خودروهای مدرن و کلاسیک در میان خودرودوستان باعث ایجاد بحثها جنجالی میشود. هر دو طرف با تمام اشتیاق درباره این صحبت میکند که کدام یک از اعصار خودروهای بهتری داشتهاند! کانال یوتیوبی « thewindtunnel» در راستای پاسخ به یکی از هزاران سوال که در میان این هواداران پرتعصب ایجاد میشود، بهتازگی یک مسابقه مجازی را میان یک پلایموث سوپربرد ۱۹۷۰ و شورولت کامارو ZL1 ناسکار ۲۰۲۴ برپا کرد که در محیط بازی و شبیهساز خودرویی «استو کورسا» اجرا شده بود.
در این آزمایش مجازی، دو خودروی یادشده در پیست بینالمللی «دیتونا» به رقابت میپردازند. نسخه ۴۳۰ اسب بخاری سوپربرد بدون صفحه محدودکننده میتواند در عرض ۵.۱ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و شتابگیری را تا سرعت ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. در سوی دیگر، موتور کامارو ZL1 ناسکار توان تولید ۵۱۰ اسب بخار را دارد اما این خودرو به صفحه محدودکننده مجهز شده است. این شورولت برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴ ثانیه زمان نیاز دارد و نهایتا به سرعت ۲۹۷.۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
در ابتدا همانطور که انتظار میرود کامارو با فاصله زیادی از پلایموث پیر پیشی میگیرد اما با گذر زمان، سوپربرد ۵۵ ساله از شورولت سبقت میگیرد. البته که دستیابی سوپربرد به این سرعت چندان هم دور از انتظار نیست؛ چراکه چنین خودروهایی ببرای رسیدن به سرعتهای بالا و در تونلها هوا توسعه پیدا کردهاند. خودروهایی چون سوپربرد به دلیل سرعت بیشازاندازه زیادشان از گردونه مسابقات ناسکار کنار رفتند.
البته که این پیروزی مجازی بهلطف یک تست کامپیوتری به دست آمده و نتایج دنیای واقعی میتوانند بهکلی متفاوت باشند. وضعیت سوپربرد شرکتکننده و دوام آن در مسابقه فاکتورهای مهمی خواهند بود که روی نتیجه تاثیر مستقیم خواهند گذاشت. مدت زمان مسابقه هم میتواند نتیجه را دستخوش تغییر کند. خودروهای امروزی ناسکار بهشدت محدود شدهاند و دیگر مانند قبل سرکشی نمیکنند.
در سوی دیگر دهه هفتاد و هشتاد میلادی عصر طلایی موتوراسپرت بدون محدودیت به شمار میرفت. از خودروهای رالی گرفته تا غولهای ناسکار مانند دیتونا چارجر همهوهمه با سرعتهای بالا و سیستمهای ایمنی ضعیف سروکار داشتند. راننده سابق دوچج چارجر دیتونا شماره ۹۹، «چارلی گلاتزباخ»، میگوید که درجریان تست این خودرو به سرعت ۳۸۸ کیلومتر بر ساعت دست یافته؛ رقمی که برای مسابقهدهندگان امروزی ناسکار غیرقابل دسترس است. حداکثر ساعت دو خودروی این بررسی هم بیشتر نمایانگر متوسط دورها هستند تا به سرعت نهایی واقعی خودرو نزدیک باشند.
هرچند که تماشای این کلیپ خالی از لطف نیست اما دقت زیادی هم ندارد. تا زمانی که کسی برای اجرای واقعی این آزمایش سرمایه و وقت نگذارد، نتیجه واقعی در هاله ابهام باقی خواهد بماند. به نظر شما در یک رقابت واقعی کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟ در ادامه میتوانید ویدئوی مربوطه را از طریق یوتیوب تماشا کنید.
M3
۱۱ اسفند ۱۴۰۲همه اینا درسته ولی هیچی جای رقابت واقعی رو نمیگیره
M3
۱۳ اسفند ۱۴۰۲دلیلش مصرف سوخت سوپر برد با کامارو هست که تو یک رقابت واقعی که بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ دور هست خودش رو نشون که میده که سوپر برد باید زمان بیشتری رو تو پیت استاب برای سوخت گیری و تعویض تایر بگذرونه چون علاوه بر قدیمی بودن سیستم سوخت رسانی نسبت به رقیبش و سن بالاش و طراحیش تایر ها زودتر دچار اصطلاک و باید تعویض ولی خب سوپر برد یه اسطوره واقعی هست باید خیلی لجند باشی که بعد از این همه سال بازم با یه شورلت کامارو مقایسه بشی
کولو خودرو شناس
۱۱ اسفند ۱۴۰۲کیا یاد مک کوئین افتادن!؟
۱۱ اسفند ۱۴۰۲من یاد کورس سمند و ۲۰۶RC اوفتادم
John Marston
۱۱ اسفند ۱۴۰۲صحنه معروف چپ کردن سلطان و حرکت مک کویین
parhamiof
۱۱ اسفند ۱۴۰۲خاطره انگیز ترین سکانس برای یه علاقه مند به ماشین.
صحنه هل دادنش هنوز تو ذهنمه.
Mercedes
۱۲ اسفند ۱۴۰۲مک کویین تو نسخه سوم خودش نیاز به هل داشت ولی متاسفانه کسی کمکش نکرد 🥺(جایی که زور زد تا به ماشین برقیا نسل جدید برسه و یهو زوارش در رفت)
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۱ اسفند ۱۴۰۲رکورد سرعت نسکار ۳۶۶ کیلومتر هست اگر اشتباه نکنم.تو مسابقه رسمی فکر دهه نود زده شد خوب خاطرم نیست
حسن
۱۱ اسفند ۱۴۰۲بالاترین سرعتی که تاکنون در یک مسابقه ناسکار به ثبت رسیده 368 کیلومتر در ساعت است که توسط جف گوردن در سال 2006 به ثبت رسید
Taha Ayoobi
۱۱ اسفند ۱۴۰۲به به
Taha Ayoobi
۱۱ اسفند ۱۴۰۲نمیگم نباید انجام داد ولی کلا فلسفه این کار یعنی این که ماشین های جدید رو با قدیمی ها مقایسه کینم اشتباهه
باب میگم، مثلا یه نفر براش جالبه ببینه چی میشه، انجام میده. این اشکال نداره
ولی این که بیایم از نتیجه ای که به دست اومده قضاوت کینم3که ماشین های قدیمی بهتر ان یا جدید ها اشتباهه
چون هر دوران تکنولوژی و فناوری مربوط به خودشو داره و همچنین جال و هوای اون. دوران و تقاضای مردم.
JDM سابق
۱۱ اسفند ۱۴۰۲نسکار ظاهرش کلاسیکه، مهندسی که توی Air flow و سرسیلندر ها و منیفولد و متریال موتورش هست هیچ جا نمیتونی نظیرشو پیدا کنی
سوپربرد هم همه رو لوله کرده بخاطر همین فورد رفت سراغ cammer شورولت هم 427 ZL1 آلمینیومی رو توسعه داد
mercedes
۱۱ اسفند ۱۴۰۲یاد انیمیشن ماشینها افتادم.
حسن
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ناسکار عشقه هیجان خشونت سرعت علم مهندسی و ارتقا همراه با کیفیت باور نکردنی
amirboss
۱۲ اسفند ۱۴۰۲خودروهایی که مخصوص ناسکار ساخته شدن تو هیچ مسابقه دیگه ای نمیتونن شرکت کنن.اهل فن ها دلیلش رو میدونن
حالا دو خودرویی که پنجاه سال از هم فاصله دارن
اگه رقابت واقعی بود صد درصد کامارو نسخه دایتونا رو میپیچه
ایلیا هَستِم
۱۲ اسفند ۱۴۰۲یاد انیمیشن ماشین ها افتادم💔🥲
سلطان… دایناکو
Mohammad hasan
۱۲ اسفند ۱۴۰۲پلیموث سوپر برد و دوج چارجر دایتونا ؛ افسانه هایی بودن که با پایان دهه ۷۰ میلادی تموم شدن…
همونطور که دوران طلایی خودرو های سنگین موتور جلو با محور محرک عقب
به پایان رسید
بلایی که تب برقی کردن امروزه داره سر صنعت خودرو میاره
آلایندگی و کاهش مصرف سوخت اون زمان نظیر همین بلا رو سر صنعت خودرو آورد…
ALI.S
۱۲ اسفند ۱۴۰۲جذاب بود، ولی اولین چیزی که یادش افتادم CARs بود.
پلیموث همون دایناکو بود،
اما نمیدونم مککویین واقعاً چی بود!🤔
F
۱۲ اسفند ۱۴۰۲مک کوئین شورولت کامارو بود دیگه
ARGOS
۸ فروردین ۱۴۰۳مک کویین دوج وایپر بود
reza-a
۱۲ اسفند ۱۴۰۲این بخش متن در مورد سلطان:
«خودروهایی چون سوپربرد به دلیل سرعت بیشازاندازه زیادشان از گردونه مسابقات ناسکار کنار رفتند.»
BMW
۱۵ اسفند ۱۴۰۲یاد مک کوئین افتادم🥲🥰😂