سرهنگ عینالله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور، سازمان استاندارد را مسئول در امر شمارهگذاری و نصب پلاک خودروهای تولید داخل دانست. بنابر سخنان این مقام مسئول، پلیس مکلف است به هر وسیلهی نقلیه که گواهی استاندارد داشته باشد، پلاک تردد و خدمات مرتبط با شمارهگذاری یا انتقال سند را ارائه کند.
اعلام جرم علیه خودروسازان
همزمان با موج انتقادات درباره کیفیت تولید خودروهای داخلی، کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز درخواست کرد برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی شود. این کمیسیون در درخواست خود از دادستان برای تعقیب خودروسازان داخلی عنوان کرد:
خبر تأسفبار باز نشدن کیسه هوای خودروهای داخلی در حادثه بهبهان و آمار تلفات ۵۰ کشته و زخمی بار دیگر ضرورت رعایت و نظارت بر استانداردهای ایمنی ناظر بر ارتقای کیفیت و امنیت خودروهای داخلی را تداعی کرد. فعل و ترک فعل تولیدکنندگان از حیث تسبیب اعم از با واسطه و بیواسطه، نیازمند کارشناسی است. تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه و تعقیبی از حیث جنبه عمومی جرم مورد مطالبه عمومی است تا به تعبیر رئیس پلیس راهور کشور “ارابه مرگ” در اختیار شهروندان قرار نگیرد.
سخنان جالب دبیر انجمن خودروسازان و معاون پلیس راهور
عجیبترین اظهار نظر بعد از حادثهی بهبهان به دبیر انجمن خودروسازان مربوط است. احمد نعمتبخش، در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد:
۱۵ خودروی حادثهدیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بوده است. همچنین اکثر خودروهای حادثهدیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شدند!
در پی اظهارات دبیر انجمن خودروسازان، سرهنگ عینالله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور، ضمن تعجببرانگیز دانستن این اظهارات، گفت:
مگر در تصادف زنجیرهای غیر از این است که هر تصادفی با جلو به عقب یک خودروی دیگر برخورد میکند؟ در تصادفات زنجیرهای مانند این حادثه، خودرو ابتدا از جلو به دیگر خودروها برخورد کرده و سپس خودروی دیگر از عقب با آن تصادف داشته لذا نباید با این سخنان ذهن مردم را منحرف کنند.
زمانی که یک خودرو توسط سازمان ملی استاندارد تأیید میشود و سازمان محیط زیست تأییده روی خودرو میگذارد، تأییدهها به وزارت صمت میرود و وزارت صمت این موضوع را به پلیس انعکاس میدهد. در اینجا برابر قانون، پلیس مکلف به شمارهگذاری است. اگر موضوع دست خود ما باشد، شمارهگذاری نمیکنیم اما قانون به ما تکلیف میکند و میگوید با تأیید محیط زیست و استاندارد، شما (راهور) باید پلاکگذاری انجام دهید لذا این اصل قضیه و پاسخ به افرادی بود که میگویند پلیس در صورت مدعی بودن، چرا پلاکگذاری میکند.
به طور مثال چندی پیش با فشارهای رئیس پلیس راهور، پراید و پژو ۴۰۵ را از چرخه تولید خارج کردند، آیا ما این دو خودرو را پلاک نمیکردیم؟ پلاک میکردیم اما با ارزیابی آمار تصادفات، به منظور دفاع از حقوق مردم و پیشگیری از حوادث، مقاومت کرده و این دو خودرو را از چرخه خارج کردیم.
در ایران اصلاً تست تصادف برای خودرو انجام میشود؟
سرهنگ عینالله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور تصریح کرد:
اینکه پلیس در عمل کیفیت خودروها را ببیند و تجربه کند، بسیار بد است، خود سازمان استاندارد باید بر خودروها نظارت کند. به طور مثال خودروی تولید شده در گام نخست، در کجا “Crash Test” (آزمایش تصادف) میشود؟ آیا در ایران اصلا Crash Test وجود دارد؟ در کدام کارگاه و کجا انجام میشود؟
م در ایران “Crash Test” وجود ندارد.به طور مثال، انجام تست عملکرد ایربگها در کشور وجود ندارد. سازمان ملی استاندارد باید اینگونه موارد را دنبال کند. در اروپا به طور مثال حداکثر با تولید هزار دستگاه از یک نوع خودرو، Crash Test انجام و خودرو با سرعتها و حالتهای مختلف تست میشود. از طرفی دیگر در خودروسازیهای کشور، نظارت نیز به نحوی نیست که در خط تولید هیچ انحرافی شکل نگیرد.
هرچه مصوبه برای استانداردها داشته باشیم، بعد از مدتی با مقاومت خودروساز مواجه میشویم و خودروسازها نمیتوانند آن را عملی کنند؛ بعد به طور مثال به وزارت صمت متوسل میشوند و ما به عنوان پلیس، در نخستین اقدام، این موضوعات را به مرجع قضائی گزارش میکنیم که چرا به طور مثال در حادثه بهبهان ایربگ خودروها باز نشد.
اظهارات جدید این مقام پلیس راهور، لزوم پاسخگویی هرچه سریعتر سازمان ملی استاندارد را درباره کیفیت تولید خودروهای داخلی و عدم نظارت آنها بر محصولات تولید شده میطلبد و باید مسئولان این سازمان توضیح دهند چرا بر خودروهای تولید شده داخلی هیچ نظارتی صورت نمیگیرد.
در همین رابطه نظامالدین برزگری، رئیس پیشین سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در گفتوگویی تأکید کرد:
سازمان استاندارد باید جوابگوی دلایل اجرا نشدن استانداردهای اجباری خودرو مانند ایربگ (تست تصادف) باشد.
از نظر قانونی، وظیفه سازمان ملی استاندارد نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری است و سازمان ملی استاندارد باید عملکرد درست ایربگ در تستهای تصادف خودروها را کنترل کند. قبلاً که از ایربگهایی با کیفیت خارجی استفاده میشد، تست تصادف خودروها در اسپانیا انجام میشد اما اکنون مشخص نیست که این کار چگونه انجام میشود.
۱۰ سال پیش ۸۰ هکتار زمین در جاده قم برای راهاندازی مرکز تست تصادف خودروها با سهامداری خودروسازان و نظارت سازمان گسترش از سازمان امور اراضی دریافت و حتی کار تسطیح زمین و احداث جاده شیبدار در این اراضی انجام شد ولی ایجاد این مرکز تاکنون متوقف مانده است.
مازیار
۲ بهمن ۱۴۰۰هر وقت که گندی بالا میاد، بازی والیبال تک ضرب ارگانها شروع میشه که هر کدوم سعی میکنن با یک ضربه توپ رو به زمین حریف بندازن
میثم
۲ بهمن ۱۴۰۰قبلا هم گفته بودم
تو این سیستم گل و بلبل همه چیز از بالا به پایین دستوریه و هیچ ارگان خاصی از خودش اختیاری نداره.
بخاطر همینه این احمد نعمتبخش *** انقدر راحت چرند میگه.
چون میدونه کسی کاری باهاش نداره
کافر مقدس
۲ بهمن ۱۴۰۰یک طبقه برتر هست تو ایران قوانین رو جوری میچینه که حتی کسی نتونه صداش در بیاد چه برسه شکایت کنه
منشا این قوانین میرسه به یکی مثل بهزاد نبوی
NAVID۰۰۹۸
۲ بهمن ۱۴۰۰اگر بفهمید و درک کنید تمام یا اکثریت ما ایرانیها ژن گلهای داریم ، دیگر هیچگاه ناراحت نمیشوید !
ما آلمانی نیستیم که اگر شیر گران شد نخریم و پدر گاوداری را در بیاوریم تا گران فروشی نکند !
ما برزیلی نیستیم که با گران شدن بلیط مترو ، پوست از سر دولت بکنیم و حق خود را بگیریم !
ما ایرانی هستیم ، ما عاشق صف بستن هستیم ، ما عاشق کمترین تلاش و بیشترین سودآوری هستیم ، ما در یک جمله همه دلال هستیم فقط خودمان را گول میزنیم !
مافیا به دست مردم و نظارت نکردن دولت به کارمندانش بوجود میآید ، به شخصه هیچ امیدی دیگر به این صنعت ندارم و عملاً بازیچهی دست قدرت نامرئی هستیم که با خریدن و صف بستن به آن جرئت دادهایم که هرچه سر ما بیاورند لیاقتش را داریم !
بخرید ، هر چه میتوانید در صف بیاستید و بخرید ، ما لیاقت زندگی خوب را نداریم چون دلال و طمعکار هستیم ، چون همیشه امروز را در نظر گرفتیم اما نمیفهمیم که با هر عمل اشتباه آیندهی فرزندان و کشور خودمان را سیاه میکنیم و تازه طلبکار از خدا و خلق خدا هم هستیم !
میثم
۲ بهمن ۱۴۰۰حرفهای جالبی زدی
موافقم که خودمون این شرایط رو بوجود آوردیم
اما با اون قدرت نامرئی موافق نیستم
همونطور که خودمون مسبب این اوضاع بودیم، پس قدرت کنترل و تغییر این اوضاع هم دست خودمونه
حتی خودت هم اشاره کردی که ما چنینیم و چنانیم
تماما تاکید رو خودمون داشتی و کاملا درسته
این قدرت نامرئی رو دارن به ما القاء میکنن که بترسیم و از جامون تکون نخوریم و همیشه برده وار یا بقول شما گله ای زندگی کنیم
و بنظر من این شرایط همینطور رو به وخیم تر شدن پیش میره تا جایی که اکثریت جامعه به اشتباهات خودشون پی ببرن و تغییر کنن و این تغییر نه از دیگری، بلکه از خودمون شروع میشه.
چرچیل با همه دد منشی که داشت یه جمله جالبی گفته:
چیزی که مردم جهان سوم باید نجات دهند، وطنشان نیست، بلکه “””ابتدا””” باید خودشان را نجات دهند، زیرا بیشتر آنها در اعماق ناآگاهی، توهم دانایی دارند
NAVID۰۰۹۸
۲ بهمن ۱۴۰۰زبان آدم بند میآید و چه میشود گفت !
نیروی نامرئی همان مافیاست که رئیس پلیس راهور هم به آن اشاره کرده و گفته هیچ قدرتی توان مقابله با آن را ندارد و یعنی میدانیم که نباید این خودروهای غیراستاندارد را شمارهگذاری کنیم اما نمیتوانیم شماره گذاری نکنیم !!!!!
عاشق پدال
۳ بهمن ۱۴۰۰به گاوداری بدبخت چیکار داری اخه.
شیر تو المان حدود ۳۰ سنت خریداری میشه از اون گاوداری و حدود ۱۰۰ سنت فروخته میشه. یعنی ۱ یورو.
شرکتای لبنیاتی ۷۰ سنت رو این وسط میگیرن.
چندسال پیش شرکتای لبنیاتی شیر رو گرون کردن و گاوداری ها هم با مردم همراه شدن و شیر رو مستقیم فروختن و به صورت نمادین یک مقداریشو تو خیابون ریختن به جا اینکه بفروشن به شرکتها.
بقیه رو کلا قبول دارم. به خدا وقتی بقیه رو میبینم حتی همین عرب یا افریقاییا رو و بعد با خودمون مقایسه میکنم میبینم عه کلا ادمای اشتباهی هستیم. خیلی اشتباهی.
A ... She just reminds Me of love ... A
۲ بهمن ۱۴۰۰اگر خدا بخواهد خیر است.
سامورایی | 武士 | قاتل تسلا
۲ بهمن ۱۴۰۰استقلال و پرسپولیس رو از آسیا حذف کردن تا حرفه ای شن
الانم دارن با ماشین های داغون مارو میکشن تا حسابی در مردن حرفه ای شیم🙃
Mad.z.Max
۲ بهمن ۱۴۰۰ینی کل داستان یکطرف، حرفای دبیر انجمن خودروسازان (نعمت بخش) که گفته اکثر ماشینای توی تصادف ایربگ داشتن ولی از پشت دچار حادثه شدن هم یطرف!!
یعنی چی فرض میکنن مخاطب رو؟ خب گارد ریل که نیومده از پشت بزنه به ماشین جلویی، ماشین پشتی زده! دست به هرررررر حرفی میزنن، هر چیز ممکن و ناممکنی میگن، الا یه کلمه عذرخواهی یا پذیرفتن اشتباه و نقص…
1123
۲ بهمن ۱۴۰۰اگه ایربگ ها باز میشد که بدتر میشد
فی الواقع برای جلوگیری از خسارت باید ایربگ پرده ای وجود میداشت نه اینکه ایربگ های جلوی سرنشین باز بشن
Farzad
۲ بهمن ۱۴۰۰حقمونه ، اگه مثلا مثل مردم فرانسه بودیم جرئت نمیکردن اینطوری حرف بزنن و فقط جلومون خم و راست میشدن .
ارسلان
۲ بهمن ۱۴۰۰من شنیدم مه بوده و راننده ها بدون توجه به نداشتن دید با سرعت روزای عادی اقدام ب رانندگی کردن
خب هیچ کی توی ایران نیس که ندونه تولیدات داخلی چی هستن از نظر ایمنی / خب پس چرا کاره پر خطر باهاشون میکنن ؟؟
دل مافیا و خودروساز برای شما نمیسوزه دل خودتم نباید برای جان خودت بسوزه ؟؟ البته توی این کرونا بازار مردم ثابت کردن که دلشون نه تنها به حال خودشون نمیسوزه بلکه مشتاقانه جان بقیه رو هم به خطر میندازن
با همچین جماعتی به نظره شما باید چه کرد؟
جلوجلو از بابت رک بودنم عذرخواهی میکنم ولی به نظره من باید ولشون کرد به حال خودشون تا با دست خودشون خود را حذف فیزیکی کنن تا بلکه مشکلات کشور کمتر بشه
میثم
۲ بهمن ۱۴۰۰حرف حساب
ولی بجای رها کردن که خواسته اینا آشغالاست
باید تلاش کنیم به بقیه کمک کنیم.
آگاه سازی خودش یه جور کمکه و البته ضد منافع ایناست
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲ بهمن ۱۴۰۰در این شکی نیست
ولی نباید که بخاطر یه جمع بقیه هم نابود بشن!
مگر اینکه به این وحشیا یه ماشین صفر امنیت بدی ولی به دیگران امنیت بالا😂 که نشدنیه
به نظرم جریمه بهترین روشه😉 جریمه های درشتم…
زیزیگولو
۲ بهمن ۱۴۰۰معلوم نیستش پشت پرده چه خبره و چه مافیایی وجود دارن؟؟ قطعه سازا خودشون عضو هیئت مدیره خودروسازی داخلی هستن که این یعنی یه فاجعه به تمام معنا!!! سازمان استانداردو خودروسازا هم که با هم پسرخاله هستن و کلاً بحثشون جداست!! مدعی اصلی باید سازمان استاندارد باشه و باید یقه گیری کنه که نمیکنه!! باید نظارت و کنترل کنه و الآن بعد از این حادثه باید کشورو روی سر این گاری سازای تبهکار خراب کنه ولی اصلاً هیچ صدایی و هیچ بخاری از سازمان استاندارد بلند نمیشه که نمیشه!!! سازمان استاندارد بعضی وقتا یه حرفایی میزنه که مصلحتی هستش و نباید خیلی جدی بگیریمش!!! دولت و وزارت صمت هم که اون یکی پسرخاله خودروسازا هستن!!! و بطور کلی دولتو وزارت صمت و سازمان استاندارد ثابت کردن که تحت هر شرایطی پشت خودروسازا هستن و مردم کوچیکترین اهمیتی واسشون ندارن که ندارن!! سازمان استانداردو وزارت صمت حرفاشون یِذره فقط یِذره عمق نداره و هیچ اقدامی پشتش نیستش!! انگار این وسط خودروسازا پادشاه و حاکم مطلق هستن و هر کاری که دلشون بخاد میکنن و به کسیم جوابگو نیستن تا جایی که با کمال پرویی میگ باز نشدن ایربگ ماشینا در تصادف بهبهان طبق تعاریف استاندارد هستش!!!
Moon
۲ بهمن ۱۴۰۰اخه لامصب کیفیت چی رو می خوای افزایش بدی این ماشین ها برای ۳۰ سال پیشن . ایران هیچوقت یه تولید کننده ی درجه ۱ نبوده ما هم باید مثل این عرب ها در بعضی موارد فقط واردکننده باشیم آقا ما تخصصی در خودروسازی و تلفن همراه و لوازم خانگی نداریم کل دنیا هم تحریممون کردن تنها کشورهایی هم که از تحریم ها فشاری روشون نیست و می تونند با ما باشند چین و روسیه هستند که الحمدالله هیچ گ.. نیستن پس فقط یه راه میمونه واردات رو باز کنید گمرکی هم به حداقل برسونید دست دلال جماعت رو هم از بازار قطع کنید ببینید تازه با وجود تحریم ها چه کشور گل و بلبلی میشیم ولی تا رانت و رانت خوار هست …
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲ بهمن ۱۴۰۰” ۱۵ خودروی حادثهدیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بوده است. همچنین اکثر خودروهای حادثهدیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شدند!”
من از شما معذرت می خوام شرمنده که شما درست نظارت نکردید
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲ بهمن ۱۴۰۰پلیس چیکار کنه؟
پلیس فقط میتونه … رو بگیره!
اگه دزدای تو کوچه هم میگرفتن امنیتمون بهتر بود!
ولی همش بر میگرده به همون جمله قدیمی
“به جاش امنیت داریم”
باید خداروشکر کرد که از آسمون موشک نمیباره😐 (طنز تلخ…)
ولی دلیل همه اینا یکه تازی و انحصار هست! وقتی چهارتا رقیب درشت بیاد قاعدتا یه تکونی به خودشون میدن! این انحصار هیچی جز ضرر نداشته از هر لحاظ:
۱. بیشترین ضررو مردم میبینن که ماشین بی امنیت (به جاش امنیت داریم) و مال عهد بوق سوار میشیم
۲. خودشونم ضرر میکنن! وقتی چیز بد بدن بیرون ملت سعی میکنن برن سمت ماشینای بهتر و کمتر از این چیزای ج… خودشون بخرن
۳. پیشرفت نمیکنن و باعث میشه که چیز آشغال فقط میدن بیرون و پسرفت میکنن وقتی بقیه بیان اینام تکون میدن خودشونو تا با اونا رقابت کنن اگه خوبم باشه میتونه صادر بشه!
رقابت یه نیازه برای بقا… رقابت نباشه هر گدا گرسنه ای میره بالا و قدرت مند میشه…
میثم
۲ بهمن ۱۴۰۰بهترین کار همون کمپین نخریدنه
البته اگه اتحاد و ارادهای باشه
مردیم از خوشی
۲ بهمن ۱۴۰۰دفعه قبل مردم چند ماه نخریدند ، مجبور شدند قیمت را آوردند پایین و قسطی کردند مردم هجوم آوردند 😑 اگه دو سال نخرند حداقل دولت مجبور میشه ماشین خارجی وارد کنه و از روی اونا مالیات سنگین بگیره و دیگه خبری از ماشین داخلی نیست
Farzad
۲ بهمن ۱۴۰۰یک سال نخریدنِ تمام مردم کافیه تا در دکان کلاهبرداریشون تخته شه .
سامورایی | 武士 | قاتل تسلا
۲ بهمن ۱۴۰۰زنده باد فرغون ایرانی
مرگ بر خودروی با کیفیت
زنده باد کشتار دسته جمعی مردم
کافر مقدس
۲ بهمن ۱۴۰۰به قوانین رو کاغذ ایران دل نبندید . در قوانین ایران آموزش برای عموم رایگان است بعد مردم ایران سالی 50 هزار میلیارد باید پول بدن مدارس دولتی و غیر انتفایی و رویای موفقیت و بیل گیتس شدن میفروشن بهشون
ایرانی ها هم اهل کمپین نیستن دنبال منفعت از شیر تو شیر شدن هر ماجرایی هستن . اصولا یک واژه میلیون ها بار در ایران تکرار میشه*کلاه خودتو بپا*
کمپین برای عربستان ـه که زنها میرن قانونا حق رانندگی پیدا میکنن . کمپین میذارن قیمت شیر رو کاهش میدن ولی ما سال 97 با شایعه گرانی بنزین کیلومترها صف بستیم . در حالی که مردم در کره جنوبی بعد از 2% افزایش قیمت سوخت خودروهای خود را در اتوبان خاموش کردن
دنبال کمپین و.. نباشید یه سریها از خداشونه کمپین بشه از اب گل آلود ماهی بگیرن
دنبال زندگی نرمال و آینده خوب هم تو ایران نباشید . اینجا با آبتداییات زندگی یعنی آموزش-درمان-مسکن پول درمیارن کلا تو صنعت خودرو هم همین روند ادامه داره همه میخوان پول دربیارن
مقصر ماییم دیگه. آب میریزم تو آسیاب این صنعت واین مسکن و ارز و سکه و…. یعنی مجبوریم که این ریال رو به یک چیزی تبدیل کنیم
آینده اینجا انفجار طبقاتی + جنگهای داخلی بین آقا خوبا و آقا بد ها
Farzad
۲ بهمن ۱۴۰۰دقیقا به بزرگترین نقطه ضعف ما ایرانی ها اشاره کردی ، که فقط زرنگ هستیم اما باهوش خیر .
و به قول معروف فقط کلاه خودمونو میچسبیم باد نبره .
عاشق پدال
۳ بهمن ۱۴۰۰با خارجی جماعت چند صباح بگردین قشنگ میفهمین چه تفکری دارن.
و مخصوصا با عرب ترک یا روس یا چینی.
ما خیلی ساده اییم خداییش. فکر میکنیم یه خارجی به به چه چه میکنه همه چی ارومه همه چی خوبه. در حالی که اون خارجی ادبو رعایت میکنه و این حرفای هندونه زیر بغل گذاشتن رو برای همه میگه.
میدونستین همین وضعی که داریم ضرب المثل شده برا چینیها؟
یا مثلا پول بدی مادرشو میفروشن رو تو روسیه برا ایران به کار میبرن؟
اما بیشترین چیزی که تا الان من شنیدم احمق هست. یادمه یه اروپایی به بار گفته بود بقیه کشورا تا جنگ پیش میرن بعدش مردمشون مهاجرت میکنن اما شماها حتی تا نزدیکی جنگ و بزن بزن نرفتین اما به اصطلاح دست باقی کشورا رو از پشت بستین.
و همیشه یه سوال از همشون شنیدم چرا موهاتونو بور میکنین و ارایش تون اینقدر شدیده؟ قسم میخورم بیشترین سوالی که از من پرسیدن همین بوده. واقعا چرا؟
Farzad
۲ بهمن ۱۴۰۰بله دیگه وقتی یک کامنت ساده من حذف میشه پس انتظار درست شدن هیچی رو تو این جهنم نداشته باشید ، تازه امروز خیلی بهتر از فرداس !
یک کاربر
۲ بهمن ۱۴۰۰رییس نیروی انتظامی چه کسی حکمش امضا میکند؟ وزیر کشور
مدیر خودروسازی چه کسی انتخاب میکند ؟ وزیر صنعت
رییس سازمان استاندارد و بازرسی و حسابرسی ؟ دولت
همه کلاف ها به دولت میرسد . فلسفه وجودی دولت در ایران دخالت در همه چیز هست و هیچ داور عادلی نخواهد شد . مثلا در ایران ما میگوییم به “انسانیت” ارزش قائلیم و انسان اشرف مخلوقات هست ، جهان غرب یا غروب بقول بعضی ها😂 اونها بفکر سرمایه هستند.
اما واقعیت ببینیم چه چیزی در این کشور ما بی ارزش شده ؟ جز انسانیت چه چیزی با ارزش شده ؟ همان اشیا ماده و.. این بحث فلسفی اش بود که بنیان جامعه ما دچار نیلهیلیسمی شده است پوسته و باطن اش چه مقدار متضادند.
اما از نظر اخلاقی ببینیم از این زوایه و دید، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی سازمان استاندارد و بازرسی ، حداقل جلوی ان نمیتوانید بگیرید اطلاع رسانی که میتوانید بکنید این دیگر حق مردم هست . حداقل میتواند سازمان استاندارد بگوید خودرویی که سوار میشود ایرانخودرو و سایپا واقعیت بگوید احتمال باز شدن ایربگ ده درصد هست ، دیگر انتخاب بعهده مردم بگذاریم ، خب یکعده منصرف میشوند و یکسری اگاهانه میخرند . این بهتر از ان هست که دروغ بگوییم.
یا فلان ماده غذایی مانعش نشدیم اما سرب دارد و یا سمی و انتی بیوتیک و اصلاح ژنتیک شده هست حداقل مردم بدانند شاید یعده هم بگویند فرقی ندارد اگاهانه میگوید دوست دارم بخورم خودکشی کنم.
مطمئنا اطلاع رسانی حداقل کاری هست که سازمان استاندارد و پلیس میتوانند بکنند ، حداقل این انتخاب بعهده مردم بگذاریم . اینکه دیگر سخت نیست .
از نظر اقتصادی : شما قائل به صادرات هستید اگر نمیتوانید خودروی انبوه داخلی ایمن و با کیفیت تولید کنید خارجی ها هم به نسبت به محصولات خودشما بی اعتماد میشوند . یعنی کسی در بازار داخلی رقابتی ، بتواند رضایت مردم کسب کند مطمئن باشید بازار خارجی هم همین هست فتح خواهد کرد .
سخن حلاج که خود شناسی لازمه خداشناسی هست ، اینجا مصداق دارد ، خودرویی که در رقابت سالم در داخل موفق بشود مطمئن باشید در خارج هم موفق میشود . لازمه صادرات راهش از داخل میگذرد چون تولید انبوه با کیفیت باعث ارزانتر شدن و اقتصادی شدن صادرات میشود.
پویا
۲ بهمن ۱۴۰۰خودرو سازی به یکی بالاتر از دولت وصله!!!
یک کاربر
۲ بهمن ۱۴۰۰رییس نیروی انتظامی چه کسی حکمش امضا میکند؟ وزیر کشور
مدیر خودروسازی چه کسی انتخاب میکند ؟ وزیر صنعت
رییس سازمان استاندارد و بازرسی و حسابرسی ؟ دولت
همه کلاف ها به دولت میرسد . فلسفه وجودی دولت در ایران دخالت در همه چیز هست و هیچ داور عادلی نخواهد شد . مثلا در ایران ما میگوییم به “انسانیت” ارزش قائلیم و انسان اشرف مخلوقات هست ، جهان غرب یا غروب بقول بعضی ها😂 اونها بفکر سرمایه هستند.
اما واقعیت ببینیم چه چیزی در این کشور ما بی ارزش شده ؟ جز انسانیت
چه چیزی با ارزش شده ؟ همان اشیا ماده و.. این بحث فلسفی اش بود که بنیان جامعه ما دچار نیلهیلیسمی شده است پوسته و باطن اش چه مقدار متضادند.
اما از نظر اخلاقی ببینیم از این زاویه و دید، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی سازمان استاندارد و بازرسی
، حداقل جلوی ان نمیتوانید بگیرید اطلاع رسانی که حداقل میتوانید بکنید اینکه دیگر حق مردم هست . حداقل میتواند سازمان استاندارد بگوید خودرویی که سوار میشوید ایرانخودرو و سایپا واقعیت بگویید احتمال باز شدن ایربگ ده درصد هست یا شانسی هست! ، دیگر انتخاب بعهده مردم بگذاریم ، خب یکعده منصرف میشوند نمیخرند و یکسری اگاهانه میخرند . این بهتر از ان هست که دروغ بگوییم.
یا فلان ماده غذایی مانعش نشدیم اما سرب دارد و یا سمی و انتی بیوتیک و اصلاح ژنتیک شده هست حداقل مردم بدانند شاید یعده هم بگویند فرقی ندارد اگاهانه میگوید دوست دارم بخورم خودکشی کنم.
مطمئنا اطلاع رسانی حداقل کاری هست که سازمان استاندارد و پلیس میتوانند بکنند ، حداقل این انتخاب بعهده مردم بگذاریم . اینکه دیگر سخت نیست .
از نظر اقتصادی : شما قائل به صادرات هستید اگر نمیتوانید خودروی انبوه داخلی ایمن و با کیفیت تولید کنید خارجی ها هم به نسبت به محصولات خودشما بی اعتماد میشوند . یعنی کسی در بازار داخلی رقابتی ، بتواند رضایت مردم کسب کند مطمئن باشید بازار خارجی هم همین هست فتح خواهد کرد .
سخن حلاج که خود شناسی لازمه خداشناسی هست ، اینجا مصداق دارد ، خودرویی که در رقابت سالم در داخل موفق بشود مطمئن باشید در بازار رقابتی خارج هم موفق میشود . لازمه صادرات راهش از داخل میگذرد. چون تولید انبوه با کیفیت باعث ارزانتر شدن و اقتصادی شدن صادرات میشود.
میثم
۲ بهمن ۱۴۰۰این دنیا یه چشم به هم زدنه
بالاخره خوب یا بد میگذره
گذر هممون به دباغ خونه می افته
اونجا دیگه مثل اینجا خر تو خر نیست
یه سری بد رقم مورد عنایت قرار میگیرن
یک کاربر
۲ بهمن ۱۴۰۰هم دنیا هم اخرت هر دو مهمند .
ما بازتابی از اعمالمان بخشی اش در همین جهان میبینیم.
دریاچه ارومیه ، زاینده رود و جنگ مهاجرت و …
منتهی قدرت درک انها نداریم چون نهایتا انسانیم محدود با دایره دید خودمان
علی آقا
۲ بهمن ۱۴۰۰اگه بگم آخرت و خدا و… اختراع همین خودروسازان هست تا من و شما به امید آن امروز اعتراض نکنیم چی؟
اگه بگم آخرت و خدا و… همش کشکه چی؟
Moon
۲ بهمن ۱۴۰۰یه چیزی که برای خودم هم اثبات شده این که به کارگر ایرانی به جای حقوق نون خشک بدی هم زیادش . کرمان موتور اومد سانتافه و النترا و اکسنت و i20 و i10 مونتاژ کرد کیفیت ماشین از زمین تا اسمون با مدل قبلی فرق داشت با این که همه ی مجلات معتبر افزایش کیفیت تو نسل جدید هیوندای رو تایید می کردن کارگر ایرانی با اختلاف مفت خورترین و پر رو ترین کارگر جهان می تونه لقب بگیره من کارم مهندسی ساختمان و تو بعضی پروژه ها هم ناظر بودم به کاگرا ایرانی بگو این اجر رو بزار اون ور بعد ببین چجور رفتاری باهات می کنه تازه اگه درست کار رو انجام بده آخرش زهر خودش رو تو کاری که بهش سپردی میریزه برعکس به یه کارگر افغانی بگو این کوه رو برام بشکاف اون کار رو به درست ترین شکل ممکن انجام میده این رو گفتم تا بدونید این خونه از پایه ویرونست
NAVID۰۰۹۸
۳ بهمن ۱۴۰۰عزیز
تمام زندگیام را با کارگرها گذراندم با قومهای مختلف ، حرف شما را تایید نمیکنم به این دلیل که روزگاری به مانند شما فکر میکردم و دیدگاهم بود تا اینکه آمدم و روی اعمالم فکر و کار کردم و به یک نتیجه رسیدم !!!!
آقای مهندس ، عزیز دل من ، آن کارگر از شکم مادر زائیده نشده که منِ کارفرما و شمای مهندس یک نگاه بالا به پائین و دستوری داشته باشیم !
درسته ، استثناء هست ، اما برای مدتی مدل برخوردتان را عوض کنید تا ببینید چطور همان کارگر با جان و دل برای پیشبرد کار شما زحمت میکشد و خداشاهده که اگر مثل رفیق و همردیف خودت بدانیدش ( البته یه پارامترهایی باید رعایت شود که گفتنش اینجا جایز نیست ) حتی پول و دستمزد هم دیگر در اولویت اول نیست !
اگر ما به جایگاهی از انسانیت برسیم که غرور را کنار بگذاریم و همهی انسانها را با خونِ یکرنگ ببینیم ، آن وقته که هیچکس به هیچکس خیانت نمیکند !
متاسفانه در این چند دهه ، چنان دروغ و دروغگوها شوآف نمایشی راه انداختهاند که دیگر هیچکس به دیگری اعتماد ندارد اما هنوز هم هستند کسانی که پاک و قابل اعتماد باشند و باور کنید هر کسی که کار درست انجام دهد ، خدا اینقدر قشنگ پازل را جور میکند کنار هم که کارگر و کارفرما به هم برسند و بهترین کارها را کنار هم جلو میبرند با دوستی .
البته در هر شغلی همیشه باید یه حریمی بین افراد باشد و اگر نه مشکل پبش میآید خود به خود !
عاشق پدال
۳ بهمن ۱۴۰۰اونیکه کارگر ایرانی میگیره ***
دیگه یه ***میفهمه برا خیلی از کارا نباید کارگر ایرانی گرفت.
۱۴ سال پیش یه زمستون اومد شدید. یادمه برا لوله ها لوله کش اوردیم ۲ روز . فقط دو روز اومدن بعدش پدرم یه لگد زد انداختنشون تو کوچه . صبح ۲ روز کار عصر دو روز کار. همش سیگار. چون کوچیک بودم فقط سیگار کشیدنشونو یادمه. ۳ نفر بودن کلا. پدرم رفت نمیدونم از کجا چندتا برادرای افغانستانی اورد یک روزه همه چی رو تموم کردن. دقیقا تو ۱ روز همه چی رو تموم کردن.
همین الان شما برو فلان اداره ببین چه خبره. تابستون رفته بودم. حالا میگن کرونا هست اینطوریه. اما قبل کرونا بارها رفتم این اداره اون اداره. یه تیکه کاغذ تاییدیه میخوایی بگیری ۱ ماه طول میکشه. تو کشورای افریقایی ۱ ماه طول نمیکشه. نهایتا ۲ روز.
اینجا میدونی چرا از این کارا میکنن؟ بگن ارع مهمیم. کارتو اینطوری میکنیم چون مهمیم و میتونیم.
همه همینن. خود منم شاید همینطوری باشم. فعلا که خداروشکر کار مردم لنگ من نشده. شاید مسئول جایی بشم منم بشم مثل بقیه.
Hamid
۲ بهمن ۱۴۰۰سلام و عرض ادب
خیلی جالب است، پلیس نمی تواند شماره گذاری ارابه های مرگ را متوقف کند. سازمان استاندارد، از قدرت حاکمیتی لازم برای تکلیف استاندارد های اجباری به خودرو سازان برخوردار نیست، دولت تکلیفش با خودرو ساز از همان اول مشخص است حمایت جانانه از نازپروده های خودش به هر قیمتی ولو جان شهروندانش، محیط زیست نمی تواند چون اصلا در ایران جدی گرفته نمی شود، وزارت صمت به بهانه حمایت از تولید داخلی تقریبا به وزارت خودرو سازی بدل شده، مجلس نمی تواند چون تمام مصوبه های خودرویی به سد شورای نگهبان می خورد، شورای نگهبان تصویب می کند، سد بزرگتری بنام تشخیص که اصلا وظیفه قانونگذاری ندارد وارد می شود. اقتصاد نمی تواند خودرو سازی را نادیده بگیرد چون ارز کافی برای تامین ۱/۵ میلیون خودرو در سال را ندارد و نهایتا حاکمیت نمی تواند چون اولا خودروساز خودش است و سود کلانی از این بابت به جیب می زند و دوما اشتغال حدود ۱۰۰ هزار نفر در این صنعت مهم است. تاوان همه این نتوانستن ها، نه کل جمعیت ایران (با کسر آمار دلالان محترم که از نظر اینجانب خود خودروسازان و تعدادی از قطعه سازان و شرکت های خاص، خیل عظیمی از فعالان این حوزه و نهایتا پول داران و بنگاه داران است) بلکه حدود ۵۰ میلیون جمعیت فقیر و کارگر و کارمند باید با جان و دارایی خود بپردازند و منظور مسئولین محترم از لفظ حمایت، بکار گیری جان و پول دو سوم جمعیت ایران به نفع جیب اون یک سوم باقیمانده.
همه این توضیحات باعث می شود به این جمله بیشتر معتقد شوم که ((عدالت همواره بر دوش فقرا سوار است)).
A ... She just reminds Me of love ... A
۲ بهمن ۱۴۰۰سرنوشت هر مملکتی رو مردمش رقم میزنن.
Mehdi
۲ بهمن ۱۴۰۰تو سیستمای فاسد حتی پلیس هم زورش به مسئولین نمیرسه، همیشه ملت نگونبخت هستن که باید چوب نفهمی و جهالت رهبران رو بخورن
علی آقا
۲ بهمن ۱۴۰۰احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان همونی هست که یکبار وقتی خبرنگار ازش پرسید ماشین خودت چیه گفت مگان. و وقتی خبرنگار اصرار کرد چرا ماشین ایرانی سوار نمیشی گفته بود به تو چه؟!
کلیپش تو اینترنت هست.
فرزاد
۲ بهمن ۱۴۰۰در صنعت خودروسازی مثلا داخلی ما مردم فقط نقش آدمک تست تصادف رو داریم یعنی باید ساکت و آروم بشینیم رو صندلی تا ببینیم اونا چی میخوان البت همه میدونن که وظیفه تولید و تأیید استاندارد و فروش دست یه گروهه و در زمان ایجاد مشکل برای خودرو، خود عزیزان با حفظ سمت میان از محصولات تولیدی خودشون در برابر بی احتیاطی مردم در رانندگی حمایت میکنند پس من الله التوفیق
genius
۲ بهمن ۱۴۰۰قابل قبول نیست! ی گ و پ که خوب بلده هر نوع صدایی از سمت مردم رو با شدیدترین شکل کنترل کنه پس اگه بخواد این کار هم ازش براحتی برمیاد
بهراد
۲ بهمن ۱۴۰۰همانی نبودن که به ساندرو پلاک نمی دادند آخر سر یکی دو مدل سال تولیدش را پایین آوردن و فروش کردند؟
عزیزان به خودرو های چینی سه برابر قیمت که خانه که نمایندگی میفروشد و 4 یا 5 برابر قیمت در بازار قیمت می خورند و باعث گرانی کارکرده های کره ای می شوند نظری ندارند؟
وقتی کره ای از دسترس مردم دور شود باعث می شود ماشین ایرانی فروش برود و گرانتر کردن ایرانی ها بازار گرمی می شود برای ثبت نامی ها و باز هم واردات بسته است و وقتی باز شد به 6 برابر قیمت واقعی می فروشند
احمدرضا
۴ بهمن ۱۴۰۰خب حق دارند اگه بخوان جلوی پلاک ماشینهای بدون استاندارد رو بگیرن دیگه ماشینی نمیمونه که پلاک کنن