متفرقه

آلودگی هوا سالانه ۹ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشد

نتایج مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد که آلودگی هوا سالانه ۹ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌کشد و میزان آلودگی هوا طی دو دهه گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است.

مطالعه‌ی جدید محققان همه انواع آلودگی‌ها را عامل مرگ ۹ میلیون نفر در جهان در سال می‌داند. به گزارش اتوبلاگ، این مطالعه همچنین می‌گوید که تعداد مرگ و میر ناشی از هوای کثیف خودروها، کامیون‌ها و صنعت نسبت به سال ۲۰۰۰ افزایش ۵۵ درصدی داشته است. این افزایش با کاهش مرگ و میر ناشی از آلودگی مربوط به اجاق‌های داخلی اولیه و آب آلوده به فضولات انسانی و حیوانی جبران می‌شود، بنابراین مرگ و میر کلی آلودگی در سال ۲۰۱۹ تقریباً مشابه سال ۲۰۱۵ است.

طبق مطالعه‌ی جدید در مجله The Lancet Planetary Health، ایالات متحده تنها کشور کاملا صنعتی در بین ۱۰ کشور برتر از نظر کل مرگ و میر ناشی از آلودگی است و با ۱۴۲،۸۸۳ مرگ ناشی از آلودگی در سال ۲۰۱۹ در رتبه هفتم قرار دارد. مطالعه پیش از همه‌گیری روز سه شنبه بر اساس محاسبات به دست آمده از پایگاه داده جهانی بار بیماری و موسسه سنجش و ارزیابی سلامت در سیاتل است. هند و چین با نزدیک به ۲/۴ میلیون و تقریبا ۲/۲ میلیون مرگ در سال در جهان از نظر مرگ و میر ناشی از آلودگی پیشتاز هستند، اما این دو کشور همچنین بیشترین جمعیت جهان را دارند.

وقتی میزان مرگ و میر بر اساس نرخ هر جمعیت در نظر گرفته شود، ایالات متحده با ۴۳/۶ مرگ ناشی از آلودگی در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر در رتبه ۳۱ از آخر قرار دارد. چاد و جمهوری آفریقای مرکزی با نرخ حدود ۳۰۰ مرگ ناشی از آلودگی در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر بالاترین رتبه را دارند که بیش از نیمی از آن‌ها به دلیل آب آلوده است؛ در حالی که برونئی، قطر و ایسلند کمترین میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی را دارند که از ۱۵ تا ۲۳ متغیر است. میانگین جهانی ۱۱۷ مرگ ناشی از آلودگی به ازای هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر است.

در این مطالعه آمده است که آلودگی تقریباً همان تعداد انسان را در سراسر جهان در سال می‌کشد که ترکیب سیگار کشیدن و دود دست دوم (دود استنشاق شده از سیگار کشیدن دیگران) افراد را به کام مرگ می‌کشاند.

آلودگی هوا / air pollution در شهرها

فیلیپ لاندریگان، مدیر برنامه جهانی بهداشت عمومی و رصدخانه جهانی آلودگی در کالج بوستون، گفت:

۹ میلیون مرگ و میر بسیار زیاد است. خبر بد این است که میزان مرگ میر ناشی از آلودگی به سادگی کاهش نمی‌یابد. ما در زمینه چیزهای آسان دستاوردهایی به دست می‌آوریم و می‌بینیم که چیزهای دشوارتر، یعنی آلودگی هوای محیطی (صنعتی در فضای باز) و آلودگی شیمیایی، همچنان در حال افزایش هستند.

به گفته محققان، نباید وضعیت اینگونه باشد. دکتر لین گلدمن، رئیس دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جورج واشنگتن، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت:

آن‌ها مرگ‌های قابل پیشگیری هستند. هر یک از آن‌ها مرگی غیرضروری است. محاسبات منطقی هستند و اگر چیزی درباره آنچه که به آلودگی نسبت می‌دهند وجود داشته باشد، آنقدر محافظه‌کارانه بود که احتمال مرگ واقعی از آن بیشتر است.

لاندریگان گفت:

در گواهی این مرگ و میرها آلودگی وجود ندارد. آن‌ها بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه، سایر مشکلات ریوی و دیابت را که با مطالعات اپیدمیولوژیک متعدد “همبستگی تنگاتنگی” با آلودگی دارند، فهرست می‌کنند. برای کنار هم قرار دادن این موارد با مرگ‌های واقعی، محققان به تعداد مرگ‌ها بر اساس علت، قرار گرفتن در معرض آلودگی بر اساس عوامل مختلف و سپس محاسبات پیچیده واکنش مواجهه که توسط مطالعات اپیدمیولوژیک بزرگ بر اساس هزاران نفر در طول دهه‌ها مطالعه به دست آمده است، نگاه می‌کنند. این همان روشی است که دانشمندان می‌توانند بگویند سیگار باعث مرگ و میر ناشی از سرطان و بیماری قلبی می‌شود. این حجم از اطلاعات، رابطه علت و معلولی را تشکیل می‌دهد. ما کار را این‌‌طور انجام می‌دهیم.

پنج کارشناس خارجی در بهداشت عمومی و آلودگی هوا، از جمله گلدمن، به آسوشیتدپرس گفتند که این مطالعه از افکار علمی رایج پیروی می‌کند. دکتر رنه سالاس، پزشک اورژانس و استاد دانشگاه هاروارد که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت:

انجمن قلب آمریکا بیش از یک دهه پیش تعیین کرد که قرار گرفتن در معرض (ذرات ریز آلودگی) مانند آن‌چه که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شود، عامل بیماری قلبی و مرگ است. در حالی که مردم بر کاهش فشار خون و کلسترول خود تمرکز می‌کنند، تعداد کمی از آن‌ها تشخیص می‌دهند که حذف آلودگی هوا یک نسخه مهم برای بهبود سلامت قلب آن‌ها است.

سه چهارم کل مرگ و میر ناشی از آلودگی، به دلیل آلودگی هوا رخ می‌دهد و بخش عمده آن ترکیبی از آلودگی ناشی از منابع ثابت مانند نیروگاه‌های زغال سنگ و کارخانه‌های فولاد از یک طرف و منابع متحرک مانند خودروهای سواری، کامیون و اتوبوس است.

لاندریگان، در این زمینه گفت:

این فقط یک مشکل بزرگ جهانی است و با توسعه کشورها و رشد شهرها، در سراسر جهان بدتر می‌شود.

در دهلی نو، پایتخت هند، آلودگی هوا در ماه‌های زمستان به اوج خود می‌رسد و سال گذشته این شهر تنها دو روز را شاهد بود که هوا آلوده به حساب نمی‌آمد. این اولین بار در چهار سال گذشته بود که شهر در ماه‌های زمستان هوای پاک را تجربه می‌کرد.

آنومیتا رویچودری، مدیر گروه حمایت از مرکز علوم و محیط زیست دهلی نو در این زمینه گفت:

آلودگی هوا همچنان عامل اصلی مرگ و میر در جنوب آسیا به شمار می‌رود و چیزی را که قبلاً شناخته شده است، مجدداً تأیید می‌کند. اما افزایش مرگ و میرها به این معنی است که انتشارات سمی از وسایل نقلیه و تولید انرژی در حال افزایش است. این داده‌ها یادآوری می‌کنند که چه چیزی اشتباه پیش می‌رود، اما همچنین فرصتی برای اصلاح آن در اختیار قرار می‌دهد.

کارشناسان گفتند که مرگ و میر ناشی از آلودگی در فقیرترین مناطق جهان در حال افزایش است. دن گرینبام، رئیس مؤسسه اثرات سلامت که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت:

این مشکل در مناطقی از جهان که جمعیت متراکم‌تری دارند (مثلاً آسیا) و جاهایی که منابع مالی و دولتی برای رسیدگی به مشکل آلودگی محدودیت دارد و رسیدگی به تعدادی از چالش‌ها از جمله در دسترس بودن مراقبت‌های بهداشتی و رژیم غذایی و همچنین آلودگی ناچیز است، به شکل بدتری خود را نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۰۰، آلودگی هوای صنعتی سالانه باعث مرگ ۲/۹ میلیون نفر در جهان شد. این مطالعه نشان داد که رقم مرگ و میر تا سال ۲۰۱۵ به ۴/۲ میلیون و در سال ۲۰۱۹ به ۴/۵ میلیون رسید. این مطالعه همچنین نشان داد که آلودگی هوای خانگی، عمدتاً ناشی از اجاق‌های بدوی ناکارآمد، به همراه آلودگی هوا باعث مرگ ۶/۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ شده است.

آلودگی سرب – برخی از افزودنی‌های سرب به بنزین که در همه کشورهای جهان ممنوع شده و همچنین از استفاده در رنگ‌های قدیمی، باتری‌های بازیافتی و سایر تولیدات ممنوع شده است – سالانه ۹۰۰،۰۰۰ نفر را می‌کشد؛ در حالی که آلودگی آب عامل مرگ ۱/۴ میلیون نفر در سال است. بر اساس این مطالعه، آلودگی بهداشت شغلی باعث مرگ ۸۷۰،۰۰۰ نفر دیگر می‌شود.

آلودگی هوا / air pollution صنعتی

لاندریگان گفت:

در ایالات متحده، سالانه حدود ۲۰،۰۰۰ نفر به دلیل فشار خون بالا، بیماری قلبی و بیماری کلیوی ناشی از آلودگی سرب جان خود را از دست می‌دهند که بیشتر به عنوان خطرات شغلی است. سرب و آزبست از خطرات شیمیایی شغلی بزرگ آمریکا هستند و سالانه حدود ۶۵،۰۰۰ نفر را به دلیل آلودگی می‌کشند.

در این مطالعه آمده است که تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ به طور دقیق ۶۰،۲۲۹ نفر بوده که بسیار بیشتر از مرگ و میر در جاده‌های آمریکا است که در سال گذشته به اوج ۱۶ سال اخیر و نزدیک به ۴۳،۰۰۰ نفر رسید.

انواع مدرن آلودگی در اکثر کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است، اما از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ در ایالات متحده، اتحادیه اروپا و اتیوپی کاهش را نشان می‌دهد. ریچارد فولر، یکی از نویسندگان این تحقیق و بنیانگذار اتحاد جهانی بهداشت و آلودگی و رئیس Pure Earth، یک سازمان غیرانتفاعی که روی برنامه‌های پاکسازی آلودگی در حدود دوازده کشور کار می‌‌کند، در این زمینه گفت:

اعداد مربوط به اتیوپی را نمی‌توان کاملاً توضیح داد و ممکن است یک مشکل گزارشی باشد.

نویسندگان این مطالعه هشت توصیه را برای کاهش مرگ و میر ناشی از آلودگی ارائه کردند که بر نیاز به نظارت بهتر، گزارش‌دهی بهتر و سیستم‌های دولتی قوی‌تر برای تنظیم صنعت و خودروها تاکید کردند.

فولر گفت:

ما کاملاً می‌دانیم که چگونه هر یک از این مشکلات را حل کنیم. آنچه گم شده، اراده سیاسی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    تصویر بزرگتری وجود داره که در اون نه فقط انسان ها، بلکه کل گونه های حیات وحش و گیاهان زمین، سال به سال با سرعت بیشتری به سمت مرگ و نابودی حرکت میکنن. جمعیت زمین نسبت به ۱۰۰ سال قبل نه تنها 4 برابر شده بلکه هر انسان امروز نسبت به ۱۰۰ سال قبل به مدد تکنولوژی و صنعتی سازی، آلاینده های بسیار بیشتری رو هم وارد طبیعت میکنه. ۷/۵ میلیارد نفر الان شاید اندازه ی ۷۰ میلیارد نفر هزار سال قبل زمین رو آلوده میکنن
    واقعیت اینه توانایی پاکسازی آلودگیِ طبیعت، از توان آلوده سازی بشر عقب مونده و نتیجه ش هم میشه همین آلودگی هوا و انقراض گونه های مختلف گیاهی و جانوری‌.
    توربین بادی و چیزهایی که بهشون “انرژی پاک” میگن هم تاثیری در این کاهش آلایندگی نداره. خود همون توربین های بادی سوای ضایعاتشون و هزینه ی نگهداری و تولید، عامل تلفات گسترده ی پرندگان هستن و نسل گونه هایی مثل عقلب کله سفید رو به مرز انقراض بردن. یا موادی که برای ساخت سلول های خورشیدی استفاده میکنیم از بدترین آلاینده های خاک هستن و موادی آزاد میکنن که تا هزاران سال از خاک پاک نمیشن.

    موافقم 25
    مخالفم 1
  2. genius

    ۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    جمعیت کره زمین انصافا بیش از پتانسیل های زیستی اونه.نمیدونم ولی اون زنگی افریقایی دچار سوتغذیه اگه توسط un عقیم بشه هم به خودش و اطرافیانش رحم شده هم به جهانیان.البته این قضیه برای هند و چین نیز صدق میکنه.
    بعلاوه اینکه دیگه کسی نمیخواد پیشه پدران و مادرانش رو ادامه بده و خانوارهای دامدار و کشاورز روستایی به شهرها کوچ میکنن نیز یک فاجعه تمام عیاره

    موافقم 9
    مخالفم 6
  3. نوید AJ

    ۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    همیشه از خودم میپرسم چرا به جای این که به زندگی در ایستگاه فضایی و ماه و مریخ فکر کنن، نمیان همین زمینی که الان توش هستیم رو آباد کنن؟ جوابی براش پیدا نمیکنم مگر تبلیغات دراز مدتی که معلوم نیست فرزندان یا نوه یا نتیجه هامون بهش میرسن یا ن، ولی قطعا ما تا اون موقع نیستیم.

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. AMIR / ARMI

    ۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    انسان پیشرفت کرد به چه بهایی
    به بهای تبدیل منابع طبیعی به محصولاتی که صرفا ارزش افزوده ایجاد بکنن
    و بد تر از اون کشور هایی مثل ایران به بهانه جوانی جمعیت و افزایش جمعیت جلوی سقط جنین و پیشگیری از بارداری رو میگیرن
    مگه انسان گاو که هی بیشترش بکنی و صاحبش بشی
    انسان متفکر هیچ ردی از خودش روی این سیاره و زیستگاه نمیزاره
    توصیه ام اینه بخوانید و بدانید که انسان هیچی بیشتر از حیوانات دیگه نداره جز ذره ای قدرت تحلیل و نتیجه گیری که صرفا به خاطر جهشی ژنتیکی هست که در نیاکانش اتفاق افتاده بدانید که انسان موجود خاصی نیست مقدس نیست و حقش هم بیشتر از حیوانات دیگه از این زیستگاه نیست

    موافقم 10
    مخالفم 11
    1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۷ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (715 ديدگاه)

      افزایش جمعیت جلوی سقط جنین و پیشگیری از بارداری رو میگیرن.

      این حرفت خیلی بی رحمانست جنین چه فرقی داره با انسان سقط جنین مساویه با کشتن یک آدم. قتل .
      بچه برکت بعد تو میگی چون جنین درد نمی کشه سقطش می کنم ، آیا درد نمی کشه ؟ وقتی اون دکتر بی رحم از پاش شروع می کنه به قطعه قطعه کردن اون هر لحظه از دست کاردک فرار می کنه. نمی دونم چطور می تونی این حرف رو به زبون بیاری

      موافقم 3
      مخالفم 5
  5. AMIR / ARMI

    ۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    و ممنون از آقای اسلامی به خاطر این مطلب مفید

    موافقم 8
    مخالفم 2
  6. مجتبی

    ۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (47 ديدگاه)

    تنها راهش تو ایران افزایش قیمت انرژی هست

    موافقم 1
    مخالفم 3
  7. Farimani

    ۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    عرض ادب و احترام
    یک مطلب بسیار مهم قابل توجه تمام عزیزان
    چندی پیش در حوزه خودروهای باطری بیسیک که تخصص بنده هست نظر گذاشتم و عرض کردم خودروهای برقی آینده ، باطری بیسیک نخواهند بود
    بسیاری از دوستان و کارشناسان خبره این سایت دیس لایک دادن و فرمودند چطور در مورد این موضوع اظهار نظر میکنین در حالیکه کمپانیهای بزرگ دنیا دارن روش سرمایه گذاری میکنن ( فرمایشی هست دوستان )
    اما الان و همیشه میبینیم که بسیاری از این دانشمندان در هر مورد علمی و غیر علمی که قطعا تخصص لازم داره نظر میدن
    در حالیکه مجموع سن این عزیزان به سن تحقیقات امثال ما نمیخوره
    چطوره که در هر زمینه ای کارشناس تشریف دارند؟!!!
    در عین حال
    چند تا از دوستان در همین سایت نظراتشون در حوزه خودروخای مختلف
    دلیل رجوع هر روزه بنده به این سایت و پیگیری مستمر بوده و از مجموع این عزیزان تشکر میکنم

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا