متفرقه

آلودگی هر موتورسیکلت فرسوده، 18 برابر یک خودرو است

تعداد هفت میلیون موتور سیکلت فروسوده در ایران وجود دارد که میزان انتشار آلایندگی هر کدام، بیش از ۱۸ برابر یک خودروی معمولی است. سالانه ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در ایران فروخته می‌شود که غالب آن‌ها نیز کاربراتوری و آلاینده هستند. پیش‌تر، رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به وضعیت آلایندگی موتورسیکلت‌های موجود گفته بود:
یک موتورسیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودرو ایجاد آلودگی می‌کند.
به گزارش اقتصاد نیوز، گزارش‌های متعدد از سهم قابل‌توجه موتورسیکلت‌های فرسوده در آلودگی هوای کلان‌شهر‌‌‌ها موجود است و همین حقیقت، موجب اهتمام ویژه به موضوع موتورسیکلت در قانون هوای پاک شده است. در یکی از مواد آیین‌نامه فنی این قانون، شماره‌گذاری موتور سیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت شده است؛ البته مطابق همین سند، موتورسیکلت‌‌‌های برقی از اسقاط معاف شده‌‌‌اند اما به نظر می‌رسد در اجرای دستورالعمل‌‌‌های این قانون نیز، تاکنون اقدام قابل اتکایی صورت نگرفته است.
با وجود رویکرد اغلب کشورهای جهان در توسعه‌‌ به‌کارگیری موتورسیکلت‌‌‌های برقی به عنوان تضمینی بر افزایش کیفیت و استانداردهای زیست‌محیطی اما در ساختار مدیریتی کشور ما، هنوز تغییر نگرشی مشخصی مشاهده نمی‌شود.  سالانه ۴۰۰‌هزار موتورسیکلت پلاک می‌شوند که اغلب آنها کاربراتوری، با بیشترین مصرف سوخت و آلایندگی صوتی و محیط‌زیستی هستند. وسایل نقلیه متحرک و آلاینده‌‌‌ای که ظاهرا نام برندهای داخلی را یدک می‌‌‌کشند اما بخش قابل‌توجهی از آنها پس از خرید در برخی کشورهای مشخص آسیایی و بازمونتاژ در بنادر نزدیک و در سایه‌‌‌دور زدن قانون و استانداردها، آمارهای تولید را تنها روی کاغذ ردیف می‌کنند و دودی تیره می‌‌‌شوند در چشمان شهروندان و سلامتی‌‌‌شان.
سی جی 125 موتور سیکلت
  از منظر حقوقی و قانونی، ضرورت اعمال استاندارد یورو ۵ از ابتدای ۱۴۰۰ در بستر مصوبه‌‌ سال ۱۳۹۷ دولت، به عنوان انتظار حداقلی کارشناسان حوزه کیفیت و محیط‌‌‌زیست به‌شمار می‌رود؛ به استناد این تصویب‌نامه، «حداقل حد مجاز آلایندگی موتورسیکلت از امسال برابر استاندارد روز اتحادیه اروپا تعیین شده و با وجود اینکه حداقل فاصله زمانی بین این دو استاندارد در اتحادیه اروپا ۴سال مقرر شده، مطابق این مصوبه، فاصله زمانی ۲ساله از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ جهت تغییر حد مجاز یورو ۴ به یورو ۵ تعیین شده است.» سازوکاری که مسوولیت اجرای آن نیز به وضوح مشخص شده اما با استدلال‌‌‌های نامنطبق با واقعیتی همچون فقدان دانش‌‌‌فنی و فناورانه لازم، هنوز جامه عمل نپوشیده و در پیچ‌‌‌ دالان‌‌‌های تجدیدنظر و بازگشت به عقب، سرگردان است.
بی‌‌‌پایگی استدلال یادشده را می‌توان پس از بررسی میدانی و پرس‌‌‌وجوی ساده از ناظران کیفیت به اثبات رساند و پی به عوامل و فشارهایی برد که دغدغه‌‌ انطباق استاندارد کشورهای مبدا را به سلامت فضای زیست شهروندان، برتری داده‌‌‌اند.  اقیانوس بی‌‌‌کران آلاینده‌‌‌های متحرک که ۵/ ۳ میلیون دستگاه از آنها فقط در پایتخت به پیچیدگی مصائب محیط‌‌‌زیستی می‌‌‌افزایند، بیش از قانون و دستورالعمل‌‌‌نویسی و برگزاری جلسات بی‌‌‌ثمر دوره‌‌‌ای، نیازمند پذیرش مسوولیت دستگاه‌های بالادستی مرتبط با آن از جمله سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و محیط‌‌‌زیست است؛ چرا که تا دغدغه‌‌ ارتقای شاخص‌‌‌های سلامت شهروندان در ارکان مجری و تصمیم‌گیر حوزه استاندارد و کیفیت نهادینه نشود، قوانین و دستورالعمل‌‌‌ها، همچنان روی کاغذ باقی خواهد ماند. فوریت این مطالبه‌‌ همگانی نیازمند عزمی جدی و مسوولانه در دستگاه‌های مذکور و سلامت هموطنان در گرو بهره‌‌‌مندی از توانایی‌‌‌های فناورانه داخلی و زمینه‌‌‌سازی اعمال استانداردهای به‌‌‌روزی همچون یورو ۵ است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Philipp

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1109 ديدگاه)

    و صد برابر آنها صدا ایجاد می کنند

    موافقم 27
    مخالفم 5
    1. مهدی موتور

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1241 ديدگاه)

      خدا لعنتشون کنه
      یه مدتی یه مزدا وانت جلو خونمون بود که الان خوابیده
      یعنی ماشین جیغ میزد
      میخواستم با دریل مغز مرده رو سوراخ کنم

      موافقم 14
      مخالفم 4
    2. محمد

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1476 ديدگاه)

      من موندم به موتور چرا گمرکی مثل ماشین میبندن مگه موتور ساز داخلی برای حمایت داریم حالا هم دوباره حتما می‌خوان مردم رو با جمع کردن موتورسیکلت ها اذیت کنن خیلی ها موتور تنها وسیله ای هست که میتونن بخرن بعضی ها هم وسیله کسبشونه همین عکس بالا اگه طرف مجبور نباشه اندازه وانت بار میزنه؟

      موافقم 14
      مخالفم 4
  2. مردیم از خوشی

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1463 ديدگاه)

    شما را
    به مقام
    انسایت
    میرسانیم

    موافقم 39
    مخالفم 3
    1. Clean energy (بر باعث بانیش...)

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1328 ديدگاه)

      اقتصاد مال خ.ر است
      دانشگاه باید دانشگاه باشد دانشگاهی که دانشگاه نباشد دانشگاه نیست😐
      آب و برق را مجانی میکنیم

      موافقم 29
      مخالفم 6
    2. A ... She just reminds Me of love ... A

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (274 ديدگاه)

      یه رپر میگفت: اقتصاد که مال خره اگه خونه داری به مجرد اجاره نده.

  3. NAVID۰۰۹۸

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    آقا یه حرفی راه افتاده در محافل که میگویند از سال ۱۴۰۵ دیگر هیچ وسیله‌ی کاربراتوری حق رانندگی در ایران ندارند ، فقط نمیدونم این قضیه مثل باقی خبرها فیک هست یا اصل !

    البته در مورد موتورسیکلت تخصصی نمیدانم اما میگویند نمونه‌های کاربراتوری بهتر از انژکتوری هستند و انژکتوری‌ها خیلی مشکلات و خرابی دارند !
    من که ۱۰ سالی میشه دیگه موتور نخریدم ولی یه زمانی شهر را با موتور زیر و رو میکردیم !

    بهترین وسیله‌ی دنیاست ، احساس آزادگی به آدم میدهد !

    موافقم 15
    مخالفم 20
    1. hssn

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (490 ديدگاه)

      ولی یدونش احساس آرامش و آسایش رو از کل یک شهر میگیره

      موافقم 17
      مخالفم 14
    2. محمد امین

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2184 ديدگاه)

      درکل مردم اگر پول داشتن که این ماشین و موتور های قدیمی و بی مصرف رو سوار نمیشدن و تا وقتی که وضعیت اقتصادی مردم رو درست نکنن حق ندارن هیچ ممنوعیتی اعمال کنن

      موافقم 16
      مخالفم 9
    3. ارسلان

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (271 ديدگاه)

      NAVID۰۰۹۸
      اینکه میگن کاربراتی بهتره باید بگم که کلمه ی بهتره از دید هر نفر فرق میکنه و در حالت عادی هرچیزی که در وهله ی اول منافع شخصی فردی که داره به قضیه نگاه میکنه رو تامین کنه از نظره اون بهتره مثلا وضعیت خودروسازی فعلی از دید خودروساز حرف نداره و اینجوری بهتره کلا خوب و بد نسبت به منافع هر شخص متغیره
      بله کاربراتور بخاطر اینکه یه وسیله ی ساده هست و هیچ هزینه نگهداری نداره و در نهایت کسی که حتی زورش اومده یه فیلتر بنزین بخره تهه تهش بعد 2 سال کاربرات رو باز میکنه یه سرویس میکنه میبنده میزاره سره جاش
      ولی انژکتور سیستم حساسی هست بخاطر داشتن مجموعه الکترونیکی کنترل کننده و سنسورها و سوزن انژکتور با منافذ ریزی که داره و اگه هر روز وسیله رو ببری بیرون و استفاده کنی باید ماهانه انژکتور ها رو سرویس کرد که احتیاج به تخصص خودش رو داره و باید یه سری دستگاه ها و لوازم رو داشته باشی اگه خودت بخوای انجام بدی
      اگه در زمان مقرر انژکتور شوری انجام نشه ناخالصی های سوخت باعث رسوبات در قسمتایی که سوخت در جریان هست به ویژه در بخش خروجی سوزن انژکتور و پاشش سوخت درست انجام نمیشه در نتیجه احتراق با مشکل مواجه میشه و از نشونه هاش اینه که موتورسیکلت وقتی گاز میدی گاز نمیخوره نصفه گاز میخوره یا وقتی گاز نمیدی خود به خود گاز میخوره یا خاموش میکنه و خطای سنسور اکسیژن میده
      چرا انژکتور به وجود اومد ؟؟
      قانون اصلی احتراق اینه که هر چی مولوکول های سوخت ریز تر باشن بهتر با اکسیژن ترکیب میشن و احتراق قوی تری صورت میگیره که به قول خودمون میگیم سوخت کامل میسوزه یا خام سوزی نمیشه توی سیستم انژکتور با پاشش پودری سوخت این عمل (احتراق بهتر) اتفاق میافته احتراق قوی تر باعث نیروی بیشتر و قدرت بیشتر میشه قدرت بیشتر به کاهش مصرف سوخت می انجامه و وقتی سوخت کمتری بسوزه آلودگی کمتری هم تولید میشه حالا اگه یه سیستمی بیاد که مولوکول های سوخت خیلی ریز تر از انژکتور اسپری کنه بازم اون موتور قدرتش از موتورهای فعلی بسیار بالاتر خواهد رفت و مصرف سوختش هم بسیار پایین تر خواهد امد
      بجز پاشش در مقیاس ریز یکی دیگه از عواملی که باعث احتراق قویتر و ترکیب شدن بهتره مولوکول های سوخت با اکسیژن میشه نسبت بیشتر هوا به سوخت نسبت به حالت عادی هست همون کاری که توربو انجام میده فشار به خودی خود باعث ترکیب شدن آسانتر سوخت و هوا میشه حتی اگه ماشین تنفس طبیعی هم داشته باشید اگه بنزین سوپر زده باشید متوجه قدرت بیشتر انجین شدید که بخاطر تحمل گرمایی بیشتر بنزین سوپر ترکیب سوخت و هوا فرصت بیشتری برای ترکیب شدن باهم دارن وقتی پیستون با بالا رفتنش داره مخلوط سوخت و هوا رو کمپرس میکنه
      اساس کاره انجین های GDI هم همینه که به قدرت بیشتر منتهی میشه ولی GDI ها هنوز توی دور موتور بالا به ویژه نزدیک به رد لاین مشکلات جدی حل نشده ای دارن که یکیش همین یاتاقان زدن ها هستش
      خب بگذریم حجم بیشتر هوا و کارکرد در فشار بالا در سیلندر جدا از اینکه حجم فشار گازهای خروجی رو افزایش میده و در نتیجه ضربه ی رو به پایین قوی تری تولید میکنه به احتراق کاملتر هم کمک میکنه / خب در نهایت یه چیزی بگم ولی با اینکه این آزمایش نشده ولی تئوری میگه توربو شدن یه وسیله ی کاربراتی مصرف سوخت و آلودگی رو پایین تر میاره نسبت به وقتی که کاربرات خالی باشه یعنی در حالت تئوری باید برابر یا نزدیک به یه انجین انژکتور تنفس طبیعی باشه
      اگه یه توربوی ساده و کم خرج مخصوص موتورسیکلت های کاربراتی حجم پایین بسازن که نسبت تراکم رو کمی بالاتر ببره طوری که نیاز به تقویت شاتون و سیلندر و پیستون نباشه جدا از شتاب و قدرت بیشتر میتونه تداعی کننده ی نه سیخ بسوزه نه کباب باشه چون مشخصه که کسی که سی جی میخره زیره باره انژکتوری نخواهد رفت بخاطر پیچیدگی و هزینه نگهداری ولی مطمننا بخاطر شتاب و قدرت بیشتر و مصرف کمتر (منافع شخصی) یه مینی توربوی 2 میلیونی ارزشش رو خواهد داشت مخصوصا وقتی مشکل آلودگی (منافع جمعی) رو حتی اگه به سطح انژکتوری نبره بسیار نزدیکش میکنه

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (10385 ديدگاه)

        ممنون
        پس به این نتیجه میرسیم در ایران بهترین گزینه کاربراتوری هستش تا با شرایط ما جور باشد .

        موافقم 5
        مخالفم 3
      2. ارسلان

        ۲ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (271 ديدگاه)

        اگه موتوری ارزان خریداری کردید و مجبورید هر روز ازش استفاده کنید بخاطر شغل یا هر چیزی و اینکه هر ریالی که در میارید ارزشمند هست و تاثیر گذار در اینده زندگی تون بله کاربراتی همان گزینه ای هس که باید بهش فک کرد
        ولی اگه یک موتور باز هستید و موتور یا موتورهایی پر قدرت و با تکنولوژی روز خریداری کردید کاربراتی گزینه ی حوصله سربری خواهد بود هرچند در چنین موتورهایی تکنولوژی کاربراتی دیگر دسترس نیست

        موافقم 3
        مخالفم 1
  4. حمید

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    هفت میلیون موتور سیکلت فرسوده در کشور وجود دارد طبق قانون باید روزانه پنجاه هزار تومان جریمه شوند که می شود روزانه 350 میلیارد تومان و در سال می شود 127750 میلیارد تومان حال مقصر اصلی این همه ضرر و زیان وارده کیست چرا پلیس راهور ناجا قانون را اجرا نمی کنددر صورت اجرای قانون دیگر شاهد تردد اینهمه موتور سیکلت آلوده کننده محیط زیست نبودیم شما بعنوان مطالبه گر و چشم بینا جامعه و محقق علمی باید از وزیر کشور بخواهید تا راهور ناجا را مجبور به اجرای قانون کند

    موافقم 7
    مخالفم 13
    1. مردیم از خوشی

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1463 ديدگاه)

      چه میشه کرد مردم مریض هستند با اینکه می‌توانند موتور سیکلت نو و خوب بخرند اونم ژاپنی میرند موتورسیکلت های بی کیفیت میخرند به نظرت چطوره بگیرندشون تو بازار فلکشون کنند

      موافقم 13
      مخالفم 4
      1. Mf1

        ۱ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (242 ديدگاه)

        شاید وضعیت مالی مردم خوب نیست که جنس داخلی دست دوم میخرن اگه بخواهن قانونی اجرا کنن اول در کارخونه سایپا و ایرانخودرو تخته کنن بهتره و ماشین موتور سیکلت از خارج وارد کنن

  5. محسن

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (100 ديدگاه)

    موتورها به کنار شما وضعیت خاورها رو ببین از دود و سر و صدا، راننده های بیچارشون شنوایی گوش چپشون کامل تعطیله، مینی بوسهای بنز و فیات ۳۰ ساله، من به شخصه فکر نمیکنم این کشور روز خوشی ببینه پلیس یکبار میگفت ما به خاطر فقر راننده های موتور و خاور و مینی بوس گفته شده کاریشون نداشته باشیم

    موافقم 16
    مخالفم 2
  6. عارف

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (327 ديدگاه)

    هر دردی ، درمانی دارد . اینکه بیاییم دردها را فریاد بزنیم در حالی که راه حل دست خودمان است یعنی ….. بجای این هیاهو ورود و یا تولید موتور مناسب ، باقیمت معقول در اختیار مردم قرار دهید تا نه کسی آزرده ی صدای ناهنجار و آلودگی نشود . میشود همه ی این مشکلات را برطرف کرد اگر مسئولین سواد و اراده داشته باشند

    موافقم 9
    مخالفم 3
  7. عاشق پدال

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (257 ديدگاه)

    یه بار طرفای یوسف اباد ولیعصر بودیم. یه توریست از محل عبور عابر پیاده داشت رد میشد. یه بی ام و سری ۵ مثل خر داشت میرفت. نزدیک بود توریست بدبختو زیر کنه. توریسته از ترس برگشت عقب. یه پژو دیگه بود داشت میرفت. بعدش این پژو میخواست به اون بی ام و تذکر بده انگار ، یهویی گازشو گرفت تا به بی ام و برسه. هرچی دود بود از اگزوز اومد بیرون. انگار یهویی انداخته بود دنده ۳ بعدم گاز تا ته و هرچی دوده تو اگزوز جمع شده بود یهویی اومدن بیرون عجب صحنه ایی بود.

    همه چی مون باید به همه چی مون بیاد دیگه. نمیشه موتورسیکلتها الوده نباشن و ماشینها باشن. یکی بی ام و سری ۵ زیر پاشه میخواد توریستو زیر بگیره

    موافقم 3
    مخالفم 3
  8. کافر مقدس

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1627 ديدگاه)

    روتین هر ایرانی سی جی 125 بعلاوه پراید دوتا از پیرترین تکنولوژی های دنیا

    تهران هم بی کیفیت ترین پایتخت جهان انتخاب شد . تبریک . بی کیفیت ترین در کنار گرانترین واقعا هنره که از نزد خودمون بر میاد . کل تهران شده اتوبان چون ماشین و موتور مبنا ست . نه انسان .در هیچکدام از پایتخت های جهان اینقدر اتوبان وماشین و… نمیبیند چون انسان مبنا ست .افتخار هم میکنن که کل تهران شده اتوبان:/

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. رضا

      ۱ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اتوبان نباشه باید صبح تا شب تو ترافیک بمونی
      با اتوبان چکار داری

      موافقم 1
      مخالفم 3
  9. امیرحسین

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (449 ديدگاه)

    سلام.
    تشکر از جناب اشتری.
    دوستان الایندگی خودروهای دیزلی از بنزینی بیشتره درسته؟ولی خب شنیده بودم الایندگشیون کمتره؟کدومش درسته؟😅

    1. Philipp

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      در حالت عادی و یکسان (حجم مصرف و تعداد سیلندر مشابه) موتور دیزلی استعداد بیشتری برای تولید نیتروژن دی اکسید و گوگرد دی اکسید داره

      ولی با تغییر یکسری پارامتر هایی ممکنه موتور دیزلی با قدرت برابر آلایندگی کمتری نسبت به موتور بنزینی تولید کنه

      1. امیرحسین

        ۲ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (449 ديدگاه)

        سلام.
        تشکر از شما جناب فیلیپ.

  10. علی‌آقا

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (586 ديدگاه)

    دروغه و من تکذیب میکنم.
    یه موتور ۱۲۵ سی سی در هر چرخه ۱۲۵ سی سی هوا رو میخوره و بیرون میده. یه خودروی سواری ۱۶۰۰ سی سی هوا رو در هر چرخه میخوره و بیرون میده. یعنی تقریبا ۱۳ برابر یه موتورسیکلت. حالا درسته موتور ماشین انژکتوری هست و موتورسیکلت کاربراتوری اما وقتی میگی یه موتور ۱۸ برابر خودرو آلودگی داره مثل این میمونه که بگی موتور پیکان ۲۳۴ (18*13) برابر موتور ۲۰۶ آلودگی داره. آیا واقعا همینطوره؟؟؟؟ موتور پیکان کاربراتوری ۲۳۴ برابر ۲۰۶ آلودگی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بخدا نداره.
    در مقدمه کتاب آمار دانشگاه نوشته عادل آذر نوشته بود: آمار دروغ نمی‌گوید اما دروغگویان آمارسازی میکنند.
    علی حسین‌زاده.

    موافقم 6
    مخالفم 5
    1. میثم

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (3608 ديدگاه)

      اینکه فقط حجم موتور رو در نطر بگیری اشتباه است
      پارامترهای زیادی در آلایندگی نقش دارن
      در حدی که حتی شکل ورودی سوپاپ هوا و چگونگی مکیده شدن هوا به داخل محفظه سیلندر هم در میزان آلایندگی نقش موثر داره
      خودت دیگه تا تهش برو ببین چه عوامل دیگه ای میتونن تاثیرگذار باشن

      موافقم 4
      مخالفم 4
      1. علی آقا

        ۱ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (6 ديدگاه)

        چرا دقیق نمیخونید و نظر میدید؟؟؟؟
        من که مثال زدم. گفتم موتور موتورسیکلت رو بزرگ کنی میشه موتور پیکان کاربراتوری. فکر نکنم فناوری موتور سی جی ۱۲۵ دیگه کمتر از موتور پیکان باشه.
        خب، شما بگو، آیا موتور پیکان ۲۳۴ برابر موتور ۲۰۶ یا تندر آلودگی داره؟؟؟؟ یعنی وقتی این نوشته میگه موتورسیکلت ۱۸ برابر خودروها آلودگی داره، پس پیکان باید 13*18 برابر آلودگی داشته باشه.
        درضمن، به نظر شما آیا شکل سوپاپ و محفظه احتراق و… فقط در موتورسیکلتها مهم هست؟ یعنی موتور ماشین‌های ایرانی همه دارای محفظه احتراق بهینه و سوپاپ بهینه و شمع بهینه هستن اما یه دفعه موتورها همه چیشون غیر بهینه شده؟؟؟
        قبل از پاسخ ذقیق بخونید و کمی فکر کنید.

        موافقم 2
        مخالفم 2
    2. SS

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (822 ديدگاه)

      آلایندگی موتور دوزمانه هرچند کم حجم باشه با موتورهای چهار زمانه که مجهز به کاتالیست هستن قابل مقایسه نیست و این آمار میتونه درست باشه.
      در هر چرخه موتور دو زمانه به صورت استاندارد روغن میسوزه که آلایندگی هیدروکربن هست و به همراه اون آلایندگی NOX هم وجود داره که به دلیل عدم وجود کاتالیزور مستقیم به هوا وارد میشه. در مورد موتور چهار زمانه با تنظیم نسبت سوخت و هوا با سنسورها، هیدروکربن های نسوخته به حداقل میرسن و حتی در صورتی که وجود داشته باشن هم به همراه آلاینده های CO و NOX تبدیل به ترکیبات کم خطر مثل CO2 شده و بعد وارد هوا میشن.
      —-
      البته در این زمینه قطعا دولت های قبلی مقصر هستن که به بهانه ایجاد اشتغال سالها اجازه تولید به موتورسیکلت های آلاینده رو دادن و حالا اگر قانونی برای جمع آوری این موتورسیکلت ها بدون در نظرگرفتن جایگزین تنظیم بشه قطعا ظلم به مصرف کننده هست.

      1. علی آقا

        ۱ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (6 ديدگاه)

        الان سالهاست موتور ۲ زمانه تولید نمیشه و حتی من تو خیابون هم به ندرت دیدم. خیلی از موتورها کاتالیست هم دارن.

  11. یک کاربر

    ۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (148 ديدگاه)

    کلا این سیستم ساختار توان نظارت نداره .

    یک ایراد منطقی ، وقتی سازمان استاندارد مستقل نیست خودروساز دولتی ، واردکننده وابسته ،

    چه کسی میخواهد برخورد کند؟

    مثلا وزیر صنعت که مدیران خودروساز تعیین کرده ، اگر با انها برخورد کند خودش اول زیر سوال میرود میگویند تو چرا اینها انتخاب کرده ای !

    تا زمانی که که سیستم های نظارتی و بازرسی مستقل نشوند و همینطور صنایع خصوصی سازی واقعی نشوند همین اش و کاسه هست و خودمان گول میزنیم.
    این ساختار و سیستم مثل خط تولید معیوب یک کارخانه میماند که فقط محصول خروجی اصلاح میکنند درحالیکه اگر ساختار خط تولید درست بشود ، خروجی هم درست میشود.
    مگرنه
    هیچ چیز درست نمیشود . حالا هر رنگی و سمتی و جهتی بیاد راست و چپ و بنفش سبز قهوه ای سفید سیاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا