در این مقاله به بررسی سوپرشارژر تولیدی پروشارژر میپردازیم و مزیتهای آن نسبت به نمونههای معمولی را ذکر میکنیم.
این روزها خودروهای مطمئنی را میبینیم که از موتورهای توربوشارژر استفاده میکنند اما تا چند سال قبل اکثر خودروسازان ترجیح میدادند به منظور افزایش پرفورمنس محصولات خود از سوپرشارژر استفاده کنند. نتیجه نهایی استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر یکسان است و آنهم افزایش قدرت و گشتاور موتور خواهد بود اما روش دستیابی این دو قطعه به اهداف خود بسیار متفاوت است. با اینکه استفاده از توربوشارژرها کاملاً فراگیر شده اما هنوز هم افراد زیادی به سوپرشارژر علاقه دارند. البته انتخاب نهایی در این بخش به خودروسازی که انتخاب میکنید بستگی خواهد داشت زیرا به احتمال زیاد امکان سفارش تکی این قطعات از خود کارخانه وجود ندارد. برای خرید توربوشارژر یا سوپرشارژر باید به شرکتهایی همچون ورتک یا ویپل مراجعه کنید هرچند شرکت پروشارژر یکی از بهترین کمپانیهایی است که به تولید سوپرشارژر خودروها میپردازد.
پروشارژر در حال گرامی داشت سالگرد ۳۰ سالگی تأسیس خود است و جزو بهترین برندها در این زمینه به شمار میرود. شاید با خود فکر کنید تمامی برندهای تولید کننده سوپرشارژر وضعیت و شرایط یکسانی دارند اما وقتی بحث پروشارژر باشد دلایل زیادی برای تمایز محصولاتش از دیگران وجود خواهد داشت. ما در ادامه به بررسی عملکرد سوپرشارژر میپردازیم و میخواهیم ببینیم آیا پروشارژر از کیفیت کافی برای تمایز از محصولات عادی دیگر برخوردار است یا خیر. همانطور که گفته شد اکثر خودروسازان به منظور بهبود قدرت و گشتاور محصولات خود از توربو استفاده میکنند. تفاوت بین توربوشارژر و سوپرشارژر شاید چشمگیر نباشد اما همین جزئیات کوچک است که تفاوتها را ایجاد میکند. هر دو قطعه هوا را متراکم کرده و به محفظه احتراق میفرستند تا قدرت تولیدی موتور افزایش یابد. توربوشارژر این کار را با استفاده از فن توربین و کمپرسور به همراه اگزوز انجام میدهد. زمانی که پرهها میچرخند هوا را متراکم کرده و به موتور میفرستند.
اما سوپرشارژر توسط موتور کنترل میشود. یک پولی تسمهای به میللنگ متصل شده و فن را میچرخاند تا هوا متراکم شود. خودروسازان در سالهای اخیر تمرکز بیشتری روی استفاده از توربوشارژر داشتهاند زیرا سبکتر هستند و مصرف سوخت را کاهش میدهند؛ اما افرادی که خواهان قدرت بیشتر و البته عدم تأخیر توربو هستند به سراغ سوپرشارژر میروند. با اینکه احتمال افزایش صدا و آلایندگی موتور در صورت استفاده از سوپرشارژر وجود خواهد داشت اما در عوض خروجی موتور بیشتر شده و تأخیر متداول توربوها نیز وجود ندارد.
اما کیت سوپرشارژر پروشارژر چیست؟ زمانی که بحث تفاوت محصولات برندهای مختلف باشد برخی ویژگیهای طراحی پروشارژر باعث میشوند تولیدات این شرکت در ردهبالاتری قرار گیرد. مهمترین ویژگی سوپرشارژر پروشارژر این است که برای روان کاری روغن به موتور تکیه ندارد و در عوض از سیستم روغنکاری خودش سود میبرد. زمانی که روغن بین موتور و سوپرشارژر بهصورت مشترک استفاده شود، مالک تعیین خواهد کرد که چه زمانی روغنموتور تعویض گردد و اگر این کار را انجام دهد موتور و سوپرشارژر شاید آسیب بینند درحالیکه سوپرشارژر پروشارژر اینگونه نیست.
یکی دیگر از ویژگیهای فابریک سوپرشارژر پروشارژر سیستم خنک کاری داخلی است که در سوپرشارژرهای دیگر وجود ندارد. سوپرشارژرها به خاطر دمای بالای خود میتوانند از اینترکولر بجای سیستمهای خنک کاری دیگر استفاده کنند و با اینکه سیستمهای خنک کاری داخلی برای سوپرشارژرها کاملاً فراگیر شده اما پروشارژر اولین شرکتی بوده که چنین سیستمی را پیاده کرده است. سوپرشارژر پروشارژر همچنین دارای گیربکس مخصوص خود است که میتواند نسبت تراکم را افزایش دهد. با اینکه چنین سیستمی استهلاک را در روی کاغذ افزایش میدهد اما این گیربکسها با متریال قویتری تولید شدهاند. سوپرشارژرهای پروشارژر امکان نصب روی طیف وسیعی از خودروها، از محصولات فورد گرفته تا جیپ و تویوتا را دارند و بسته به مشخصات خود میتوانند قدرت موتور را ۱۷۰ تا ۳۱۵ اسب بخار افزایش دهند.
car lover
۲۹ مرداد ۱۴۰۳بنظرم بهترین چیز ترکیب توربو شارژ و سوپرشارژه
hosen
۲۹ مرداد ۱۴۰۳توجیه اقتصادی نداره همون یه توربو کافیه واسه اکثر ماشین ها
SMS
۲۹ مرداد ۱۴۰۳توربو یا سوپرشارژر الکتریکی چی ؟
مجید
۲۹ مرداد ۱۴۰۳توربو شارژ وصله به اگزوز،سوپرشارژر وصله به میل لنگ.چجوری باهم ترکیبشون کنن🤔🤔🤔
امیر حسین
۲۹ مرداد ۱۴۰۳تو ولوو ها آیت کارو کردن. همین ولوو اکس سی ۹۰ های ایران هم توربو دارن و هم سوپرشارژر. از موتور ۲۰۰۰ سی سی ۳۲۰ اسب می کشه بیرون با کیت پولدار ۳۵۰ اسب!
JaMsHiD_R1988
۲۹ مرداد ۱۴۰۳سوپر شارژر سانتریفیوژی عالی ترین سوپر شارژر برا این زمونس
HFball
۶ شهریور ۱۴۰۳این مدلی که میفرمایید چجوری کار میکنه؟ مکانیزمش چجوریه؟
amirboss
۲۹ مرداد ۱۴۰۳سال ۸۶ برای پایان ترمم با تیمی که داشتم یه سوپرشارژر مجهز به گیرباکس با ضریب متغیر طراحی کردم که با توجه به دور موتور خودرو سرعت سوپرشارژر رو تغییر میداد تا بهترین عملکرد رو تو دورهای مختلف داشته باشه.
البته یه نمونه با ضریب ثابت یک به سه ساخته شد که روی موتور پراید نصب کردیم.
JaMsHiD_R1988
۲۹ مرداد ۱۴۰۳رشته ای که شما خوندی مکانیکی هست درسته؟
amirboss
۲۹ مرداد ۱۴۰۳مکانیک یکی از شاخه های تحصیلیم هست.
JaMsHiD_R1988
۳۰ مرداد ۱۴۰۳درود بر شما👏
car lover
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ماشالا افرین داری
B
۲۹ مرداد ۱۴۰۳جسارت نباشه میتونم شغل فعلیتون رو بپرسم؟
نمیدونم شاید من اشتباه میکنم ولی فکر میکنم دانشگاه های الان نسبت به زمان شما خیلی بی کیفیت تر شدن
amirboss
۲۹ مرداد ۱۴۰۳خواهش میکنم.
زمان ما هم دانشگاه ها چیزی خارج از کتب محدود درسی یاد نمیدادن. همه چیز حاصل تحقیقات خودم بود.
B
۳۰ مرداد ۱۴۰۳دم شما گرم واقعا حیف که تو مملکت ما هیچ بهایی به علم داده نمیشه چه افراد بسیاری بودن که تو سرشون زده شد بابت اینکار ها و تنها راه این افراد برای ارائه توانایی و علمشون مهاجرته
JaMsHiD_R1988
۲۹ مرداد ۱۴۰۳یکی از بچه های فامیل داره مکانیک میخونه تو دانشگاه شریف !
همیشه هر موقع میبینمش باهاش راجع ماشین و موتور و نحوه کارکردشون ازش سوال میپرسم ، میگه بابا من اصلا تا حالا موتوری اونجا ندیدم همش دارم ریاضی و مسئله حل میکنم
مثل اینکه اصلا عملی کار نمیکنن همش تئوری شده
amirboss
۳۰ مرداد ۱۴۰۳چیزی که تو دانشگاه ها تدریس میکنن فقط ذهن آدم رو الکی درگیر میکنه.
درسته اون زمان هم از طرح من اونطوری که میخواستم حمایت نشد و کلی براش عیب و نقص تراشیدن چون سوپرشارژر رو مختص موتورهای دیزل میدونستن نه بنزینی.
منم که کلی وقت و ابتکار و انرژی رو سر اون طرح گذاشتم و فقط یه ذهن باز میخواستم که درک کنه نه یه مشت افکار کور و احمقانه.
فقط از یه چیزی خوشحالم این که تکنولوژی روزبه روز داره پیشرفت میکنه و این تنها چیزیه که ازش لذت میبرم.
داریوش
۳۰ مرداد ۱۴۰۳سلام اقا امیر میتونم شمارتونو داشته باشم در رابطه با همین مسئله سوپرشارژر صحبتی داشتم