متفرقه

بررسی سوپرشارژر پروشارژر و مزیت‌های آن نسبت به انواع معمولی

در این مقاله به بررسی سوپرشارژر تولیدی پروشارژر می‌پردازیم و مزیت‌های آن نسبت به نمونه‌های معمولی را ذکر می‌کنیم.


این روزها خودروهای مطمئنی را می‌بینیم که از موتورهای توربوشارژر استفاده می‌کنند اما تا چند سال قبل اکثر خودروسازان ترجیح می‌دادند به منظور افزایش پرفورمنس محصولات خود از سوپرشارژر استفاده کنند. نتیجه نهایی استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر یکسان است و آن‌هم افزایش قدرت و گشتاور موتور خواهد بود اما روش دستیابی این دو قطعه به اهداف خود بسیار متفاوت است. با اینکه استفاده از توربوشارژرها کاملاً فراگیر شده اما هنوز هم افراد زیادی به سوپرشارژر علاقه دارند. البته انتخاب نهایی در این بخش به خودروسازی که انتخاب می‌کنید بستگی خواهد داشت زیرا به احتمال زیاد امکان سفارش تکی این قطعات از خود کارخانه وجود ندارد. برای خرید توربوشارژر یا سوپرشارژر باید به شرکت‌هایی همچون ورتک یا ویپل مراجعه کنید هرچند شرکت پروشارژر یکی از بهترین کمپانی‌هایی است که به تولید سوپرشارژر خودروها می‌پردازد.

پروشارژر در حال گرامی داشت سالگرد ۳۰ سالگی تأسیس خود است و جزو بهترین برندها در این زمینه به شمار می‌رود. شاید با خود فکر کنید تمامی برندهای تولید کننده سوپرشارژر وضعیت و شرایط یکسانی دارند اما وقتی بحث پروشارژر باشد دلایل زیادی برای تمایز محصولاتش از دیگران وجود خواهد داشت. ما در ادامه به بررسی عملکرد سوپرشارژر می‌پردازیم و می‌خواهیم ببینیم آیا پروشارژر از کیفیت کافی برای تمایز از محصولات عادی دیگر برخوردار است یا خیر. همان‌طور که گفته شد اکثر خودروسازان به منظور بهبود قدرت و گشتاور محصولات خود از توربو استفاده می‌کنند. تفاوت بین توربوشارژر و سوپرشارژر شاید چشمگیر نباشد اما همین جزئیات کوچک است که تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند. هر دو قطعه هوا را متراکم کرده و به محفظه احتراق می‌فرستند تا قدرت تولیدی موتور افزایش یابد. توربوشارژر این کار را با استفاده از فن توربین و کمپرسور به همراه اگزوز انجام می‌دهد. زمانی که پره‌ها می‌چرخند هوا را متراکم کرده و به موتور می‌فرستند.

اما سوپرشارژر توسط موتور کنترل می‌شود. یک پولی تسمه‌ای به میل‌لنگ متصل شده و فن را می‌چرخاند تا هوا متراکم شود. خودروسازان در سال‌های اخیر تمرکز بیشتری روی استفاده از توربوشارژر داشته‌اند زیرا سبک‌تر هستند و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند؛ اما افرادی که خواهان قدرت بیشتر و البته عدم تأخیر توربو هستند به سراغ سوپرشارژر می‌روند. با اینکه احتمال افزایش صدا و آلایندگی موتور در صورت استفاده از سوپرشارژر وجود خواهد داشت اما در عوض خروجی موتور بیشتر شده و تأخیر متداول توربوها نیز وجود ندارد.

اما کیت سوپرشارژر پروشارژر چیست؟ زمانی که بحث تفاوت محصولات برندهای مختلف باشد برخی ویژگی‌های طراحی پروشارژر باعث می‌شوند تولیدات این شرکت در رده‌بالاتری قرار گیرد. مهم‌ترین ویژگی سوپرشارژر پروشارژر این است که برای روان کاری روغن به موتور تکیه ندارد و در عوض از سیستم روغن‌کاری خودش سود می‌برد. زمانی که روغن بین موتور و سوپرشارژر به‌صورت مشترک استفاده شود، مالک تعیین خواهد کرد که چه زمانی روغن‌موتور تعویض گردد و اگر این کار را انجام دهد موتور و سوپرشارژر شاید آسیب بینند درحالی‌که سوپرشارژر پروشارژر این‌گونه نیست.

یکی دیگر از ویژگی‌های فابریک سوپرشارژر پروشارژر سیستم خنک کاری داخلی است که در سوپرشارژرهای دیگر وجود ندارد. سوپرشارژرها به خاطر دمای بالای خود می‌توانند از اینترکولر بجای سیستم‌های خنک کاری دیگر استفاده کنند و با اینکه سیستم‌های خنک کاری داخلی برای سوپرشارژرها کاملاً فراگیر شده اما پروشارژر اولین شرکتی بوده که چنین سیستمی را پیاده کرده است. سوپرشارژر پروشارژر همچنین دارای گیربکس مخصوص خود است که می‌تواند نسبت تراکم را افزایش دهد. با اینکه چنین سیستمی استهلاک را در روی کاغذ افزایش می‌دهد اما این گیربکس‌ها با متریال قوی‌تری تولید شده‌اند. سوپرشارژرهای پروشارژر امکان نصب روی طیف وسیعی از خودروها، از محصولات فورد گرفته تا جیپ و تویوتا را دارند و بسته به مشخصات خود می‌توانند قدرت موتور را ۱۷۰ تا ۳۱۵ اسب بخار افزایش دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. car lover

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    بنظرم بهترین چیز ترکیب توربو شارژ و سوپرشارژه

    موافقم 7
    مخالفم 11
    1. hosen

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (633 ديدگاه)

      توجیه اقتصادی نداره همون یه توربو کافیه واسه اکثر ماشین ها

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. SMS

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      توربو یا سوپرشارژر الکتریکی چی ؟

      موافقم 5
      مخالفم 2
    3. مجید

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      توربو شارژ وصله به اگزوز،سوپرشارژر وصله به میل لنگ.چجوری باهم ترکیبشون کنن🤔🤔🤔

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. امیر حسین

        ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (122 ديدگاه)

        تو ولوو ها آیت کارو کردن. همین ولوو اکس سی ۹۰ های ایران هم توربو دارن و هم سوپرشارژر. از موتور ۲۰۰۰ سی سی ۳۲۰ اسب می کشه بیرون با کیت پولدار ۳۵۰ اسب!

        موافقم 12
  2. JaMsHiD_R1988

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2753 ديدگاه)

    سوپر شارژر سانتریفیوژی عالی ترین سوپر شارژر برا این زمونس

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. HFball

      ۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (210 ديدگاه)

      این مدلی که می‌فرمایید چجوری کار میکنه؟ مکانیزمش چجوریه؟

  3. amirboss

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (724 ديدگاه)

    سال ۸۶ برای پایان ترمم با تیمی که داشتم یه سوپرشارژر مجهز به گیرباکس با ضریب متغیر طراحی کردم که با توجه به دور موتور خودرو سرعت سوپرشارژر رو تغییر میداد تا بهترین عملکرد رو تو دورهای مختلف داشته باشه.
    البته یه نمونه با ضریب ثابت یک به سه ساخته شد که روی موتور پراید نصب کردیم.

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2753 ديدگاه)

      رشته ای که شما خوندی مکانیکی هست درسته؟

      موافقم 11
      1. amirboss

        ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (724 ديدگاه)

        مکانیک یکی از شاخه های تحصیلیم هست.

        موافقم 10
        1. JaMsHiD_R1988

          ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2753 ديدگاه)

          درود بر شما👏

    2. car lover

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      ماشالا افرین داری

      موافقم 10
    3. B

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (865 ديدگاه)

      جسارت نباشه میتونم شغل فعلیتون رو بپرسم؟
      نمیدونم شاید من اشتباه میکنم ولی فکر میکنم دانشگاه های الان نسبت به زمان شما خیلی بی کیفیت تر شدن

      موافقم 10
      1. amirboss

        ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (724 ديدگاه)

        خواهش میکنم.
        زمان ما هم دانشگاه ها چیزی خارج از کتب محدود درسی یاد نمیدادن. همه چیز حاصل تحقیقات خودم بود.

        موافقم 10
        1. B

          ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (865 ديدگاه)

          دم شما گرم واقعا حیف که تو مملکت ما هیچ بهایی به علم داده نمیشه چه افراد بسیاری بودن که تو سرشون زده شد بابت اینکار ها و تنها راه این افراد برای ارائه توانایی و علمشون مهاجرته

    4. JaMsHiD_R1988

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2753 ديدگاه)

      یکی از بچه های فامیل داره مکانیک میخونه تو دانشگاه شریف !
      همیشه هر موقع میبینمش باهاش راجع ماشین و موتور و نحوه کارکردشون ازش سوال میپرسم ، میگه بابا من اصلا تا حالا موتوری اونجا ندیدم همش دارم ریاضی و مسئله حل میکنم
      مثل اینکه اصلا عملی کار نمیکنن همش تئوری شده

      موافقم 16
      1. amirboss

        ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (724 ديدگاه)

        چیزی که تو دانشگاه ها تدریس میکنن فقط ذهن آدم رو الکی درگیر می‌کنه.
        درسته اون زمان هم از طرح من اونطوری که میخواستم حمایت نشد و کلی براش عیب و نقص تراشیدن چون سوپرشارژر رو مختص موتورهای دیزل میدونستن نه بنزینی.
        منم که کلی وقت و ابتکار و انرژی رو سر اون طرح گذاشتم و فقط یه ذهن باز میخواستم که درک کنه نه یه مشت افکار کور و احمقانه.
        فقط از یه چیزی خوشحالم این که تکنولوژی روزبه روز داره پیشرفت می‌کنه و این تنها چیزیه که ازش لذت میبرم.

        موافقم 16
        1. داریوش

          ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام اقا امیر میتونم شمارتونو داشته باشم در رابطه با همین مسئله سوپرشارژر صحبتی داشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا