متفرقه

اولین کارخانه تولید باتری‌های حالت‌جامد در تایوان افتتاح شد

شرکت پرو لوجیوم که همکار مرسدس بنز به شمار می‌رود اولین کارخانه تولید انبوه باتری‌های حالت‌جامد را در کشور تایوان افتتاح کرد.

اولین گیگا فاکتوری تولید باتری‌های حالت‌جامد حاصل تلاش‌های همکار مرسدس بنز یعنی شرکت پرو لوجیوم است. این شرکت در حال ساخت یک کارخانه ۶ میلیارد دلاری دیگر در کشور فرانسه است. کارخانه پرو لوجیوم در تایوان قرار است در فاز اول خود سلول‌های سرامیک لیتیوم کافی برای ۲۶ هزار خودروی برقی را تولید نماید.

این کمپانی در قدم بعدی قرار است یک کارخانه بزرگ‌تر را در فرانسه تأسیس نماید. همان‌طور که گفته شد سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری در تأسیسات یاد شده انجام می‌شود ولی زمان تأسیس آن سال ۲۰۲۷ خواهد بود. پرو لوجیوم در کارخانه تایوان خود باتری‌های حالت‌جامد با ظرفیت متوسط ۷۵ کیلووات ساعت را برای ۲۶ هزار خودرو تأمین خواهد کرد. گفته می‌شود کارخانه تایوان این شرکت ظرفیت سالانه ۲ گیگاوات ساعتی خواهد داشت. پرو لوجیوم در مراسم کلنگ زنی کارخانه خود در فرانسه که مقامات مرسدس بنز و دولت این کشور نیز حضور داشتند سلول‌های سرامیک لیتیوم حالت‌جامد منحصربه‌فرد ۱۰۶ آمپرساعتی را به نمایش گذاشت. مدیرعامل این شرکت در زمان ارائه توضیحاتی درباره روش ساخت باتری حالت‌جامد پرو لوجیوم گفت:

ما بر مشکلات باتری‌های سنتی غلبه کردیم و این باتری ساختارشکن با عملکرد، راندمان و تراکم انرژی قابل‌توجه را تولید نمودیم تا نویدبخش یک عصر جدید در صنعت تولید باتری باشیم.

سامسونگ نیز اخیراً پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینه تولید انبوه باتری‌های حالت‌جامد داشته و انتظار می‌رود تویوتا هم اولین خودروهای برقی مجهز به این نوع باتری‌ها را در سال ۲۰۲۷ عرضه کند. البته ظاهراً پرو لوجیوم جلوتر از همه است و آمادگی خود برای تحویل الکترولیت‌های سرامیک جامدش به شرکت‌های مصرف‌کننده را اعلام کرده است. شرکت موردبحث می‌گوید بر اساس ظرفیت تولید سالانه کارخانه تایوان، در فاز اول باتری موردنیاز حدود ۲۶ هزار خودروی برقی تأمین خواهد شد. شاید این رقم چندان به چشم نیاید اما باید دانست تویوتا هم انتظار دارد در ابتدا تنها چند هزار خودروی برقی با باتری حالت‌جامد را تولید کند و احتمالاً این خودروها با برند لکسوس عرضه خواهند شد. هنوز مشخص نیست که باتری‌های پرو لوجیوم به کدام خودروساز تحویل داده خواهند شد اما با توجه به همکاری طولانی‌مدت این برند با مرسدس بنز، احتمالاً ژرمن‌ها جزو محتمل‌ترین گزینه‌ها خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. مجتبی .

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    باطریهای حالت جامد کفه ترازو روبه نفع الکتریکیها کاملا سنگین خواهد کرد.مگراینکه درباره سوخت مصنوعی وهیدروژن هم ابداع بزرگی انجام بشه

    موافقم 30
    1. احسان

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (152 ديدگاه)

      برای هیدروژن ایجاد شبکه توزیع و همچنین کم کردن حجم مخزن در خودرو حتی با وجود راهکار های کاهش هزینه تولید همچنان خیلی سخت به نظر میرسه ولی برای کشتی ها و خطوط هوایی احتتمال فراگیریش زیادتر هست. اما سوخت مصنوعی تنها مانع مهمش ایجاد سوخت ارزان هست و از هیدروژن احتمالش در فراگیری در صنعت خودرو بیشتر هست به نظرم.

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. ارسلان

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (260 ديدگاه)

      اینم مرسدس بنزی که بعضی‌ها میگفتند نوموتونه…نوموتونه….نومودونه باتری حالت جامد چی هست اصلاً !! با چهارتا خبر میان موضع می‌گیرند ، درحالی که نمیدونند اصلا طرف داره چکار میکنه!!!
      این در مورد مسخره کنندگان تویوتا هم البته صادقه

      موافقم 17
      مخالفم 2
      1. Killer

        ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (596 ديدگاه)

        اتفاقا دقیقا این خبر ضدحال واس جاپون فنا بود چون بیشتر از همه هی باتری جامد باتری جامد میکردن تهش دیدیم که بنز بهش رسید و تویوتا هنوز هیچ :)))

        موافقم 2
        مخالفم 11
        1. phonix

          ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (1878 ديدگاه)

          این سایت تولید هست نابغه هنوز مونده تا بیاد تو خیابونا تویوتا و بنز هم باتری ساز نیستن پرفسور .
          هر وقت اینو فهمیدی پیشرفت شایانی کردی

          موافقم 5
          مخالفم 2
    3. NAVID@@98

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سر قضیه حرف مرسدس در چند پست قبل هم که گفت باتری های حالت جامد الان غیر ضروری هستن هم
      هر کی میومد یک چیزی میگفت ولی همون موقع
      قبل از این هم گفتم مرسدس بنز 🥇👑🔥🆙🅰️😍 خوب جلو هم هست همیشه مرسدس بنز و یک برتری زیادی هم در تکنولوژی و علم و مهندسی و هرچیزی هم داره حالا آلمان یا اروپا و بخصوص آمریکا جلو هم هستن یک برتری هم زیادی هم
      در علم تکنولوژی و مهندسی یاهر چی خوب همیشه مثل این باتری حالت جامد 👑🥇🏆🔥💯🅰️🆙😍
      دارن و بقیه میان التماسشون هم میکنند برای باتری حالت جامد و هرچی حالا ببینید کی گفتم چون اینا رو نمیکنن و
      اون موقه هم گفتم میدونن دارن چی میگن تا مارو بازی بدن😘
      تا سر وقتش
      اینم یکی نشانه هاش و اثبات هایش
      عرض کردم که کلا در هیدروژن هم همینطوره سالها قبل بهترین هیدروژنی هارا تولید میکردن الان هروقت بخوان تولید میکنن
      ولی سر وقتش و با شرایط دلخواه باید باشه
      فرق خودروسازان بزرگ و معتبر با خودروسازای دیگه اینه😍😘

      موافقم 1
      مخالفم 4
      1. Mercedes

        ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (956 ديدگاه)

        بعید می‌دونم در عشق به مرسدس به من برسی
        ولی کامنتات خیلی جاگیر هستن تو سایت لطفا دیگه کامنت نده برو پیش کاربر تسلا
        مرسدس کاری نکرده به یه شرکت دیگه همکاری هایی داره که اون شرکت اومده این تکنولوژی ساخته اصلا معلوم نیست هم بنز در آینده بخواد از این شریکش باتری جامد بخره یا نه
        مثل این میمونه من و تو شریک باشیم توی صادرات پسته
        بعد من برم ماشین مونتاژ کنم
        بعد تو میشی مونتاژ کار ماشین؟!
        من و تو توی بیزنس a(صادرات پسته) شریک هستیم ولی بیزنس b(مونتاژ ماشین) مال شخص کنه و شراکتی توش نداریم! شاید من بیام به تو مثلا ماشین بدم یا یک خط تولید بدم بهت ولی در نهایت صاحب اصلی اون حوزه منم ، در واقع اینجا صاحب اصلی و سازنده تکنولوژی بنز نیست!
        واقعا ساده تر از این نمیشد توضیح بدم

    4. فندق

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (722 ديدگاه)

      هیدروژن احتمالا هیچوقت عملی نخواهد شد !
      چرا؟
      الان میگم :
      بخاطر اینکه نسل الان عشق صدای موتور و قان قان و قوز قوز هستن و از الکتریکی بدون میاد و دنبال هیدروژن یا راه های جایگزین هستن (خودمم انصافا صدای درون سوز هارو دوست دارم ، نه افراطی که بگم وای صنعت خودرو کارش تمومه من بی صدای گاز گاز میمیرم آه آسمان ها!… نه واقعا در این حد دیوانه نیستم ، ولی خب صدای موتور امثال بنز و بیمر و لامبو و … رو واقعا دوست دارم و دلم واسشون تنگ میشه)
      منتهی مشکل اینه که هیدروژن با تکنولوژی کنونی تقریبا غیر ممکنه برای عموم قابل استفاده باشه و در دسترس همه باشه مثل برق و بنزین و شاید حداقل ۵۰-۱۰۰ سال دیگه (حداقل ) طول بکشه تا به اون حد برسه
      تنها کشوری هم که می‌تونه توی مدت کم به تکنولوژیش برسه چین و شاید کره جنوبی هست
      چون در طی چند دهه اخیر هیچ کشوری تو هیچ زمینه ای نتوانسته مثل چینی ها سریع پیشرفت کنه ، چینی ها بارها نشون دادن تو زمان کم چقدر سریع پیشرفت میکنن (که قابل مقایسه با بقیه نیست)
      مثلا اگه بقیه کشورا بخوان تو ۴۰ سال به تکنولوژی هیدروژن برسن ، احتمالا کره ۳۰-۳۵ ساله و چین ۲۰-۳۰ ساله بهش میرسن (کلا چینی و کره ای ها و تایوانی ها و ژاپنی ها نوآوری های بیشتری نسبت به غربی ها دارن اینو دیگه کل دنیا می‌دونن (بجز طرفداران تعصبی غرب تو ایران که این کامنتم حکم فوش ناموص داره واسشون و خیلی بهشون بر میخوره (عمدا غلط املایی گذاشتم)))
      که خب چین و کره هم همین الانشم هم تو برقی ها خیلی جلو افتادن و دلیلی ندارد بخوان عقب برگردند و سمت هیدروژن برن
      بیشتر هیدروژن واسه آلمان و آمریکا و ژاپن جذابه چون توی بنزینی ها و درون سوز ها پیشرو هستن و نقطه قوتشون هست پس اگه بتونن با هیدروژن به نتیجه برسن خب نقطه قوتشون رو یه جورایی حفظ کردن! و لازم نیست موتور هاشون رو کنار بذارن که خیلی گزینه خوبیه
      در نهایت چون شرق آسیا تمایل خاصی برای هیدروژن وجود ندارع و غرب هم سرعت نواوریشون پایینه تو مدت کم هیدروژن به نتیجه نمی‌رسه (پیشرفت توی موضوعات تخصصیشون زیاده ولی توی چیز های جدید و ابداع کردن چیز های نوین ضعف دارن (یه جورایی خلاقیتشون پایین تره) اینم توی بیشتر رنکینگ های بین شرق آسیا و غرب میتونین ببینین)
      ا زطرفی خب اگر بیفته واسه نسل های بعد دیگه اونا اصلا هیچ حسی به صدای موتور و … ندارن و جوون هاشون علاقه ای به این چیزا ندارن و دلیلی هم واسه سرمایه گذاری هنگفت برای صدای موتور روی هیدروژن نمیبینن و همون روند برقی هارو پیش میگیرن (چون خیلیاشون اصلا تو این دوران به دنیا نیومدن یه خیلی کوچیک بودن و تجربه ای از صدای موتور و … ندارن که بخواد خوششون بیاد!)
      واسه بحث آلودگی هم کم کم سهم منابع تجدید پذیر در تامین برق خودروهای الکتریکی بیشتر میشه و تا پنجاه سال آینده نیازی به هیدروژن (کربن صفر ) احتمالا وجود نداره
      سعی کردم خیلی کامل و جامع نتیجه مطالعات و تحقیقاتی که طی سال های گذشته داشتم رو راجع این قضیه بگم
      اینم بگم که خودم شخصا ماشین های هیدروژنی رو دوست دارم و دوست دارم در کنار برقی ها پیشرفت کنن تا روح درون‌سوز ها زنده بمونه
      ولی خب با منطق اگر پیش بریم احتمالش خیلی کمه بالا توضیح دادم چرا

  2. Piero Ferrari

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    و اولین آشغال چینی سازی هم تو ایران

    موافقم 6
    مخالفم 4
  3. احسان سعیدی

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    با تولید و بهره برداری از باطری های جامد بسیاری از مشکلات خودروهای الکتریکی حل خواهد شد.
    مزایای این باطری ها شامل وزن کمتر، عمربسیار طولانی، عدم کاهش ظرفیت باطری در طول زمان، قابل بازیافت بودن، ظرفیت چندبرابری، ایمنی فوق العاده بالا و ضد اشتعال بودن و شارژ چند برابر سریع تر است.
    در یک مقاله از دانشگاه آیندهوون خواندم که باطری های جامد قابلیت شارژ با قابلیت ۱۸۰۰ کیلووات یا حتی بیشتر را خواهند داشت با چنین سرعت شارژی زمان شارژ مساوی با بنزین زدن خواهد شد

    موافقم 16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا