تویوتا با کمک شرکت پاناسونیک نخستین کاتود بازیافتی باتری را تولید کرده است.
صنعت خودروهای برقی در حال رشد است اما هنوز کارایی لازم را ندارد. مشخصا برای اینکه مشتریان بیشتری به سمت خودروهای برقی جذب شوند، خودروسازان مجبور به تولید باتریهای بهینهتر و کارامدتر هستند؛ متاسفانه رسیدن به این مرحله میتواند هزینهبر باشد. از آنجا که صنعت خودرو پس از مدتی با حجم عظیمی از باتریهای بلااستفاده روبهرو میشود، استفاده دوباره از آنها میتواند راهحلی مناسب برای این مشکل باشد. اما آیا چنین کاری ممکن است؟
پیش از آن باید بدانیم که بازیافت باتری درکنار ایجاد راهحلی مناسب برای بازگشت باتریهای فرسوده به چرخه حیات میتواند به زنجیره تامین باتری هم کمک فراوانی کند. شرکت «ردوود متریالز» یکی از پیشگامان این عرصه به شمار میرود که هفته گذشته موفق شد تا در راستای بازیافت کامل باتریها قدمی بزرگ را بردارد. این شرکت در تلاش است تا در زمینه تولید باتری با مواد بازیافتی و ساخت مواد فعال کاتود به دیگر مجموعههای همکار خود کمک کند.
اگر با کاتود آشنایی ندارید بهتر است بدانید که هر باتری از دو قطب مثبت و منفی تشکیل شده است؛ کاتود درحقیقت درگاه بخش بار منفی باتری محسوب میشود. در باتریهای لیتیومیونی، یونهای لیتیوم از طریق مایع (یا جامد) الکترولیت بین کاتود و سر دیگر باتری، آنود، جابهجا میشوند و به این ترتیب باتری شارژ و دشارژ میشود. کاتود از این جهت اهمیت بالایی دارد که سازنده برای تعیین نحوه ساخت باتری نوع کاتود را در نظر میگیرد.
کاتودها شامل عناصر گرانقیمتی چون لیتیوم، کوبالت و نیکل هم میشوند؛ موادی که در کشورهایی نظیر اندونزی و کنگو تولید میشوند و برخلاف انتظار، باعث تخریب طبیعت و آسیب به نیروی کار این کشورها میشود. بنابراین تنها استخراج مواد اولیه تولید این قطعه تاثیری سهمگین بر طبیعت و جامعه انسانی دارد. البته که این سه عنصر تنها مواد بهکاررفته در باتری نیستند و نهایتا همه آنها از کشوری به کشور دیگر منتقل شوند تا باتری تولید شود؛ پس از اتمام تولید، باتری حاصل باید دوباره از کشوری به کشور دیگر منتقل شود تا به دست خودروساز رسیده و در خودرو جایگذاری شود؛ بنابراین پشتپرده خودروهای برقی و پاک، آنقدرها هم پاک نیست.
از همین رو، صنعت خودروهای برقی برای تحقق شعار خود به راهحلی بهتر نیاز دارد. شرکت ردوود در راستای تحقق این مهم برنامه دارد مواداولیه کاتود خود را از نیکل و لیتیوم ۳۰ درصد بازیافتشده و کوبالت ۱۰۰ درصد بازیافتی تهیه کند. تلاشهای این مجموعه بیشتر روی شکستن باتریها و استخراج مواد باکیفیت درون آها متمرکز بوده است.
بیشتر مراکز بازیافت باتری روی تبدیلکردن مواد داخلی آن به مادهای موسومبه «ماده سیاه» تمرکز میکنند تا بتوانند از آن در استخراج عناصر خاص کمک بگیرند. تولید مواد فعال کاتود، «CAM»، که ردوود روی تولید آن تاکید دارد، قدمی فراتر از فناوری کنونی مجموعههای دیگر محسوب میشود و میتواند بهطور مستقیم در تولید باتری مورداستفاده قرار بگیرد.
شرکت ردوود با تکیهبر راهکار تازه خود میتواند به بازیکنی مهم در صعنت باتری تبدیل شود؛ از همین رو قراردادی را با برندهای تویوتا و پاناسونیک امضا کرده است تا محصول خود را برای تولید باتری خودرو در اختیارشان قرار دهد. برندهای ژاپنی یادشده از سال ۲۰۲۵ از باتریهای ساختهشده با کاتودهای ردوود پردهبرداری خواهند کرد.
ردوود ادعا میکند که تولید اولیه آن حدود ۲۰ گیگاوات ساعت کاتود را بهطور سالانه وارد صنعت میکند. دورنمای آن هم تولید کاتود به ارزش ۱۰۰ گیگاوات ساعت است تا بتواند ۱.۳ میلیون دستگاه خودروی برقی را پشتیبانی کند. به نظر شما آیا این فناوری همهگیر خواهد شد؟ آیا تولید باتری درحال حاضر تاثیر معکوسی روی آبوهوا دارد؟
پویان
۴ شهریور ۱۴۰۳چین هم در زمینه بازیافت باطری شروع کرده. و تا سال 2027 پیشرفت چشمگیری میکنه.
این همه از باطری گفته شده. کسی از دوستان درباره طول عمر موتور خودرو برقی اطلاعی داره؟
پیام
۴ شهریور ۱۴۰۳بعد جااب اینجاست به یه تعداد می گفتی مشکل آلودگی باتری ها از بین میره گوش نمی کردن.