متفرقه

قدرت 5 برابری موتور وانکل لیکوئید پیستون نسبت به معادل سیلندری

شرکت لیکوئیدپیستون از موتور دوار جدید XTS-210 خود رونمایی کرد که قدرتی معادل یک پیشرانه‌‌ی دیزلی تولید می‌کند و می‌تواند مشکلات راندمان، روغن‌کاری و نوع سوخت موتورهای دوار وانکل را حل کند.

مسئولان شرکت لیکوئیدپیستون (LiquidPiston)‌ می‌گویند پیشرانه‌ی XTS-210 جدید این شرکت مشکلات راندمان، روغن‌کاری و نوع سوخت موتورهای دوار وانکل را حل می‌کند. به گزارش نیواطلس، این پیشرانه‌ی دو زمانه‌ی سوپرشارژر و خنک‌شونده با مایع، ۵ برابر قدرت و ۳ برابر گشتاور یک موتور دیزلی با اندازه یا وزن معادل را تولید می‌کند.

پیشرانه‌ی XTS-210 که برای کاربردهای نظامی، تجاری و هوافضا هدف‌گذاری شده، تقریباً به اندازه یک توپ بسکتبال است؛ وزن آن به ۱۹ کیلوگرم (۴۲ پوند) و حجم آن به ۲۱۰ سی‌سی می‌رسد. این موتور دوار وانکل با سوخت‌های متعدد از جمله گازوئیل و نفت سفید (سوخت جت) کار می‌کند. این شرکت قدرت پیشرانه را حدود ۲۶/۸ اسب بخار (۲۰ کیلووات) و گشتاور آن را ۲۹/۴ نیوتن‌متر (۲۱/۷ پوند فوت) هر دو در ۶،۵۰۰ دوربردقیقه برآورد می‌کند.

مسئولان لیکوئیدپیستون می‌گویند که این ارقام قابل مقایسه با قدرت خروجی ۲۵/۲ اسب بخاری (۱۸.۸ کیلووات) و گشتاور ۶۳ نیوتن‌متری (۴۶ پوند فوت) پیشرانه‌ی دیزلی کوهلر KDW1003 E536A با اندازه‌ی فیزیکی تقریباً پنج برابر XTS-210 و وزن بیش از چهار برابر است. در طراحی XTS فقط از دو قسمت متحرک اصلی استفاده می‌شود: یک روتور و یک شفت.

الک شاکلنیک، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل لیکوئیدپیستون طی مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۰ با نیواطلس توضیح داد:

اگر موتور وانکل را به خاطر دارید، آن‌ها یک روتور مثلثی در داخل محفظه‌ای بادامی شکل دارند. ما برعکس، یک روتور بادامی شکل در محفظه‌ای سه‌گوش داریم. پس هر چیزی که در مورد پیشرانه‌ی وانکل می‌دانید بردارید و آن را به معنای واقعی کلمه به سمت بیرون بچرخانید (همه‌ چیز در این موتور برعکس است).

شاکلنیک همچنین افزود:

آن‌ها (موتور وانکل) محفظه‌ی احتراق طویل، نازک و متحرک دارند، ما محفظه‌ی احتراق ثابتی داریم که گرد و با ابعاد مناسب است. شما می‌توانید آن را فقط با کوچک‌تر کردن محفظه، به نسبت تراکم بالایی برسانید. چون محفظه ثابت است، می‌توانیم مستقیماً سوخت را در داخل محفظه‌ی احتراق تزریق کنیم در حالی که چنین کاری در موتور وانکل امکان‌پذیر نیست. بنابراین این دو مزیت کلیدی پیشرانه‌ی دیزل هستند: نسبت تراکم بالا و تزریق مستقیم.

موتور دوار وانکل / wankel rotary engine لیکوئیدپیستون

بنیان‌گذار لیکوئیدپیستون درباره‌ی سایر ویژگی‌های پیشرانه‌ی جدید افزود:

و سپس نوبت به آب‌بندی می‌رسد، آن‌ها مانند رینگ‌های پیستون ما هستند. در موتور وانکل، آن‌ها دوباره داخل روتور هستند و با سرعت زیادی حرکت می‌کنند و به اطراف می‌پرند و روغن‌کاری آن‌ها بسیار سخت است. در موتور ما، رینگ‌ها ثابت هستند، به اطراف نمی‌پرند و شما می‌توانید آن‌ها را مستقیماً از داخل محفظه روغن‌کاری کنید.

شاکلنیک گفت:

بنابراین ما اساساً چالش‌های کلیدی موتورهای دوار قدیمی را با احتراق و روغن‌کاری حل کردیم. این چالش‌های روغن‌کاری هم باعث مشکلات دوام و هم مشکلات آلاینده‌ها می‌شد و ما با ثابت کردن آن قطعات، چالش‌های موتورهای دوار قدیمی را حل کردیم و همچنین چرخه‌ی آن را ارتقا دادیم. تا کارایی بسیار بالاتری به آن بدهد.

لیکوئیدپیستون نزدیک به ۲۰ سال است که روی موتورهای سری X کار می‌کند و نمونه‌های اولیه متعددی وجود دارند که قبلاً در هواپیماهای کوچک و ماشین‌های کارتینگ (گوکارت‌ها) آزمایش شده‌اند. نمونه‌های اولیه‌ی دیگر شامل نسخه‌های تنفس طبیعی با قدرت ۴۰ اسب بخار و موتورهای القایی اجباری با قدرت حدود ۷۰ اسب بخار هستند. آن‌ها این کارها را با سوخت گازوئیل، بنزین، هیدروژن و پروپان انجام داده‌اند و پیشرانه‌ی XTS-210 را هم‌اکنون با سوخت JP-8/Jet-A به دلیل فراگیر بودن آن در صنایع دفاعی و هوافضا توسعه می‌دهند.

شرکت لیکوئیدپیستون در حال حرکت به سمت تجاری‌سازی موتور دوار XTS-210 بر اساس قرارداد ۹ میلیون دلاری با ارتش ایالات متحده است و نمونه‌ی اولیه‌‌ی آن برای تحویل در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده است. این پروژه کل قرارداد نظامی لیکوئیدپیستون را به بیش از ۳۰ میلیون دلار می‌رساند. انتظار می‌رود موارد استفاده‌ی فوری آن در ژنراتورهای قابل حمل و پهپادها باشد، اگرچه پروژه‌ی جداگانه‌ای آن را برای استفاده در پهپاد VTOL هیبریدی-الکتریکی ارزیابی می‌کند.

شاکلنیک در بیانیه‌ی مطبوعاتی گفت:

امروزه اساساً هیچ موتور دیزلی در کلاس قدرت ۲۵ اسب بخاری وجود ندارد که برای کاربردهای نظامی هوافضا و سیار مناسب باشد، جایی که پارامترهای اندازه و وزن بسیار مهم هستند. امکان مصرف سوخت سنگین یا چندگانه XTS-210 قابلیت درخورتوجهی در سیستم نهایی و مزایای کاربردی به همراه دارد؛ به ویژه برای ارتش به منظور کاهش زنجیره‌ی تامین و بارهای لجستیکی در عصری که «قدرت در حرکت» اهمیت فزاینده‌ای دارد.

همان‌طور که برقی‌سازی به سرعت پیش می‌رود، زمان دشواری برای کار روی طرح‌های مفهومی جدید در حیطه‌ی موتور احتراقی است؛ اما ارتش آمریکا مطمئناً به این زودی‌ها کاملاً برقی نخواهد شد. اگر پیشرانه‌ی لیکوئیدپیستون در طیف وسیعی از شرایط کارآمد و بادوام باشد، قابلیت حمل و چند سوختی بودن آن مطمئناً می‌تواند پیشرفت‌های زیادی را برای ارتش به ارمغان بیاورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۲ رای

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. Kamy

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (694 ديدگاه)

    کاش یه فیلم از نحوه ساخت و کارکرد موتور بود بهتر میشد درک کرد

    موافقم 96
    مخالفم 3
    1. R/T

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 37
      مخالفم 2
    2. خرزوخان

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این موتور رو چند سال پیش طرح اولیه شو کشیدم و اسمش رو گذاشتم توربو پیستون

      موافقم 9
      مخالفم 11
      1. حسین

        ۶ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        درود شما الان نقشه ساخت را دارید پس چرا نمیسازید دلیل فروش ویا اصطحکاک بالا دارد

    3. علیرضا

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فیلمش در یوتیوپ و همینطور خود سایت رسمی اش هست خیلی جالبه و بیشتر برای هواپیما ها مناسب هست قدرت زیاد و حجم کوچک، اسم liquid piston به نظرم بخاطر اینه که پیستون بادامی شکل تنها روی سه تا رینگ روغنی تکیه داره که بسیار لغزنده و بدون اصطکاک هست فکر کنم تغییر طراحی این موتور حاصل حل مشکل روغن کاری در موتور وانکل بوده است

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (2862 ديدگاه)

        لطفا لینک فیلمی که دیدین همینجا کامنت کنین تا من بگذارم داخل آپارات و همه استفاده کنن

  2. علیx76

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (394 ديدگاه)

    با توجه به وزن و ابعاد و قدرت، میشه به عنوان شارژر (رنج اکستندر) تو خودروهای برقی استفاده بشه.

    موافقم 47
    مخالفم 4
    1. sina

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2661 ديدگاه)

      وانکل واقعا چیز شاهکاریه

      موافقم 38
      مخالفم 4
      1. فرشید

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        وانکل هیچوقت خراب نمیشه به همین دلیل شرکتهای تولید کننده بعد از فروش هر خودرو دیگه فروش قطعات نداشتند واین مسعله به ضررشان بود ..برای همین دیگه خودروهایی با موتور وانکل تولید نشد ..ولی امروز اینقدر تنوع زیاده که هرروز خودروهای جدید با چهره وامکانات جدید دل هر متقاضی رو میبره .پس تمایل به تعویض وخرید زیاد شده وفروش روز به روز بیشتر میشه .اگر موتور وانکل بذارند مشکلی برای تولید کنندگان در پی نخواهد داشت..اگر اشتباه نکنم شرکت آ یودی ی وقت موتور وانکل خوبی تولید میکرد

        موافقم 13
        مخالفم 18
        1. Sam

          ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (15 ديدگاه)

          موتوز وانکل تقریبا 80 هزار کیلومتر عمر داره. و اون شرکت هم مزدا بود. نه آئودی

          موافقم 22
          مخالفم 3
        2. m

          ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (204 ديدگاه)

          Dr. Felix Wankel
          اولین کسی بود که موتور وانکل رو به صورت internal combustion ساخت که یک شخص آلمانی بود
          البته قبلا Ramelli , James Watt موتور وانکل بخار رو ساختن
          کمپانی nsu که یک شرکت آلمانی بود از این موتور استفاده میکرد در سال 1963 اما قابلیت اطمینان پایینی داشت
          برند nsu توسط vw خریده شد و با Auto Union ادغام شد و برند Audi شکل گرفت
          بعدا Tsuneji Matsuda لایسنس روتاری رو برای مزدا خرید که باز هم مشکل chatter mark رو داشت به خاطر مشکل روغنکاری که مهندسای مزدا بهش میگفتن nail marks of the Devil
          چون استوتنه داخلی باعث از بین رفتن wearing داخل سیلندر میشد و باعث fail کردن موتور میشد و برای همین بهش میگفتن رد پنجه شیطان

          موافقم 19
        3. احمد

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (17 ديدگاه)

          نه اتفاقا آب بندی موتور های وانکل مشکل اصلی آنهاست چرا که رینگ های اطراف سریع کمپرس رد میکنند و مساله بعدی آلایندگی آنهاست که مانند موتورهای دو زمانه عمل می‌کنند فعلا فقط مزدا این موتور ها رو تولید انبوه داره

  3. GMA

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    یه پیشرانه هم چند وقت قبل معرفی شد به اسم آسترون امگا ۱؛ تهش چی شد؟؟ واقعا تولید میشه؟

    موافقم 30
    1. محمد

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1485 ديدگاه)

      پیشرانه امگا که از لحاظ تئوری شاهکار بود ، از بخت بدشون زمانی اومدن که تکنولوژی الکتریکی ها روز به روز داره بهتر میشه ، شاید دیگه عقلانی نباشه تو این ده سالی که تا ممنوعیت ماشین های احتراقی مونده تولید انبوهش کنن

      موافقم 11
    2. محمد

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1485 ديدگاه)

      پیشرانه امگا که روی کاغذ یه شاهکار بود ، از بخت بدشون زمانی اومدن که تکنولوژی الکتریکی ها روز به روز داره بهتر میشه ، شاید دیگه عقلانی نباشه تو این ده سالی که تا ممنوعیت ماشین های احتراقی مونده تولید انبوهش کنن

      موافقم 6
      مخالفم 4
      1. GMA

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (849 ديدگاه)

        ممنوعیت درون‌سوز ها به شرطی هست که آلودگی تولید کنند، اما خوشبختانه اینطور که سازندگان آسترون امگا ۱ اعلام کردند تولید آلایندگی اش نزدیک به صفر هست پس از این نظر مشکلی نداره

        موافقم 7
        مخالفم 2
  4. Mbm

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ایده خوبیه جای روتور با استاتور عوض شده

    موافقم 7
    مخالفم 2
  5. Mercede kaviani

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (551 ديدگاه)

    شرکت به دنبتل آسترون ؛ فروش لیسانس امگا ۱؛ هستندفیمت شش میلیون دلار آسترون امگا ۱؛ است
    https://invest.liquidpiston.com
    https://www.youtube.com/watch?v=Cgi5q0-omlY

    موافقم 11
  6. محمد

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاربران این موتور وانکل برا پهپاد هست

    موافقم 4
    مخالفم 2
  7. شهریار

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اتومبیل مزدا rx_7 از موتور وانکل استفاده می‌کرد و با حجم موتور 1600cc توانی برابر با 300 اسب تولید می‌کرد.. هنوزم متوجه نشدم که چرا فقط کمپانی مزدا تولید انبوه این موتور رو انجام می‌داد و بقیه اصلا به اون نپرداختن 😐

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. GMA

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (849 ديدگاه)

      فقط مزدا نبود، خودروساز های دیگه از قبیل تویوتا، پورشه و مرسدس بنز هم از موتور وانکل استفاده کردند اما کمتر از مزدا
      مشکلات آب‌بندی و تولید آلایندگی زیاد بزرگترین دلیل بود
      البته مشکلات دیگه ای هم داشت مثل دمای بالا و مشکلات روغن کاری
      ولی اگر این چند مشکل اساسی وجود نداشته باشه با اختلاف بهتر از موتور پیستونی هست مخصوصا اینکه بازدهی خیلی بالاتری هم داره.

      1. Vaha

        ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        بازدهیش تو حوزه توان نسبت به وزن و حجم هست و نه مصرف سوخت ( یه آدم کوتوله ده کیلویی رو در نظر بگیر که زور یه آدم صد کیلویی رو داره ولی با همون جوسه کوچیک و وزن پایینش بیشتر از یه مرد دویست کیلویی میخوره)

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. امیرمحمد

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (144 ديدگاه)

      نه 1300 سی سی بود
      اندازه موتور پراید😐

      موافقم 9
      مخالفم 1
  8. خاص

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    شرکت موتورسیکلت سازی Crighton با معرفی موتورسیکلت CR700W باعث خوشحالی طرفدارانِ موتورهای وانکل شد.

    موتور سیکلتی که نسبت قدرت به وزنش، بهتر از (Kawasaki Ninja H2R 2023) و (Ducati V4 SuperLeggera) هست.

    فقط مشکلش اینه که اجازه تردد در شهر رو نداره.
    مثل H2R

  9. حسین دهمرد

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    باز هم مثل وانکل از داخل محفظه احتراق باید روغنکاری بشه پس مشکل روغن سوزی هنوز وجود داره.
    ضنا سوپرشارژر هم نیاز داره که حجمش رو دوبرابر میکنه.
    تو وسایل تجاری نخواهید دید احتمال زیاد فقط به پهپهاد محدود بشه استفادش.

    موافقم 6
    مخالفم 2
  10. علی

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    دوستان یکی منو راهنمایی کنه . در تیتر نوشته قدرت این موتور ۵ برابر معادل سیلندری ! بعد در متن نوشته برای ۲۱۰ سیسی ، حدودا ۲۶ اسل بخار ؟ یعنی انجین بعض موتور سیکلت با همین ابعاد و وزن بیشتر از این قدرت تولید میکنه ! درسته ؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. کمال

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من خودم یه نوع موتور احتراقی دوار طراحی کردم که بیشتر از ۱۵ برابر یه موتور سیلندر پیستونی قدرت داره و خیلی ویژگی های منحصر به فرد دیگه که سال ۸۹ تو ایران ثبت اختراعش هم کردم و الان حدود ۱۳ سال هست که داره خاک میخوره و هیچ ارگانی حاضر به همکاری نشد تا بسازیمش و چون ساخته نشده دیگه نتونستم توی سطح بین‌المللی معرفی و ثبت اختراعش کنم
    اگر شخص یا شرکتی حاضر باشه روی ساخت و تجاری سازیش کار کنه همه جوره حاضر به همکاری هستم

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. پارسا

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      انشاءالله کسی پیدا بشه و بتونی مایه سرافرازی ایران بشی به نهاد های مختلف مراجعه کن شاید یه جایی کارت راه بیفته. ظاهرا این موتور ها در پهپاد و… کاربرد دارن به نهاد های نظامی مراجعه کنی احتمالا موفق بشی

      موافقم 6
      مخالفم 2
  12. بیکار

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درود.دیگه نزدیک خداحافظی با درون سوزه.دنیا داره نابود میشه از آلودگی.فقط انرژی پاک فقط الکتریسیته…ماشین فقط برقی…موتورسیکلت هم فقط برقی….

    موافقم 1
    مخالفم 9
    1. محمد

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ی زمانی دنیا فک میکرد الکتریسیته انرژی پاکه
      اما اگه به آلودگی هایی که خود باطری ها به وجود میارن
      و خسارتی که برای ساخت باطری ها به محیط زیست میزنن فک کنی
      میفهمی که خیلی هم پاک پاک نیست

      موافقم 8
      مخالفم 0
  13. نقاب سیاه

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بزودی موتوری روتوری به جهان معرفی میشه بنام WSR که همه این موتورها رو خواهد بلعید. موتوری که بدون نیاز به پرخوران، از سیستم پرخوران بهره خواهد برد و همه صنایع جهان رو وادار به تحسین خواهد کرد.
    این موتور دست کم 5برابر موتور لیکوئید قدرت خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا