یکی از اجزای مهم خودروهای مدرن امروزی پیشرانه الکتریکی آنهاست. به همین خاطر خودروسازان زیادی با همکاری شرکتهای بزرگ سعی در تولید پیشرانههای کارا و با راندمان بالا میکنند تا به این ترتیب محصولی سطح بالا روانه بازار کنند.
حالا میخواهیم از شما سؤالی بپرسیم: وقتی ۱۷ ساله بودید چهکار میکردید؟ مشغول درس خواندن برای کنکور؟ پیدا کردن اولین کار؟ برای رابرت سانسون ۱۷ ساله، این لحظه میتواند به معنی ایجاد انقلاب در خودروهای الکتریکی باشد!
به گزارش rideapart، این پسر ۱۷ ساله اهل فلوریدا آمریکا اخیراً جایزه مخترع جوان جورج دی در نمایشگاه بینالمللی مهندسی و علوم ۲۰۲۲ را به خاطر طراحی پیشرانه الکتریکی مقاومت مغناطیسی سنکرونیزه را دریافت کرده است. سانسون همیشه اقدام به بررسی جزئیات وسایل گوناگون میکرده و علیرغم سن پایین خود اختراعاتی همچون دستهای انیماترونیک، کفشهای دو پرسرعت و خودروهای کارت پرقدرت را داشته است. او زمانی که مشغول تماشای ویدئویی درباره فلزات کمیاب موردنیاز برای تولید پیشرانه الکتریکی خودروهای مدرن بود راهی برای تولید پاکتر و کمهزینهتر این پیشرانهها پیدا کرد.
برخلاف پیشرانههای آهنربای دائمی که امروزه بهصورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند، سانسون طراحی پیشرانه مقاومت مغناطیسی سنکرونیزه را ارائه کرده، چیزی که معمولاً در پنکهها و پمپها دیده میشود. البته این پیشرانهها گشتاور کافی برای حرکت یک خودروی الکتریکی را ایجاد نمیکنند. هرچند فعلاً چنین وضعیتی وجود دارد و شاید در آینده اوضاع تغییر کند.
پیشرانههای آهنربای دائمی از جاذبه بین یک میدان الکترومغناطیسی در حال چرخش و آهنرباهای متصل به روتور برای به حرکت درآوردن پیشرانه استفاده میکنند. پیشرانه مقاومت مغناطیسی سنکرونیزه از آهنرباها استفاده نمیکند. این طراحی معمولاً دارای یک روتور فولادی با چندین شکاف بریده شده در یک دیسک است. با چرخش روتور تفاوت در میزان مغناطیس یا نسبت برجستگی بین شکافهای فولادی و گپهای پر از هوا به تولید گشتاور کمک میکند.
اختراع جدید سانسون اما روش متفاوتی را در پیش گرفته است. بجای وجود شکافهای بریده شده روی روتور، سانسون میدان مغناطیسی دیگری را در نظر گرفته است. این مخترع جوان جزئیات طرح خود را به خاطر نگرانیهای موجود درباره پتنت خود افشا نکرده اما به نظر میرسد تئوری او در عمل هم جواب میدهد.
پروتوتایپ سانسون که از پلاستیک، سیمهای مسی و روتور فولادی و با تکنیک پرینت سهبعدی تولید شده گشتاور تولیدی را ۳۹ درصد و راندمان را ۳۱ درصد افزایش داده است. در دور ۷۵۰ شاهد افزایش ۳۷ درصدی راندمان هستیم اما پلاستیک این پیشرانه در دورهای بالاتر پیشرانه ذوب میشود. او برای پروتوتایپ بعدی خود در نظر دارد از مدلسازی سهبعدی و متریال بهتر استفاده کند. اگر سانسون به دورهای بالا و ارقام پرفورمنسی درخور برسد فرایند فروش حق اختراع خود به کمپانیهای خودروسازی را شروع خواهد کرد. سانسون میگوید:
مواد کمیاب روی زمین که در پیشرانههای الکتریکی کنونی بکار میروند یکی از فاکتورهای مهم در پایداری خودروهای الکتریکی هستند. تماشای روزی که خودروهای الکتریکی به خاطر استفاده از اختراع من کاملاً پایدار خواهند بود به واقعیت تبدیل خواهد شد.
اگرچه متریال موردنیاز برای تولید پیشرانههای مقاومت مغناطیسی سنکرونیزه از نظر هزینهها مزیت دارد اما پیچیدگی طراحی و هزینههای ساخت هنوز هم جزو موانع هستند. البته با پیشرفتهای صورت گرفته در تکنولوژیهایی همچون پرینت سهبعدی، طراحی سانسون میتواند آینده خودروهای الکتریکی را تغییر دهد.
مهرانیان
۲۸ مرداد ۱۴۰۱خخخخ. آرمیچر بزرگ را با سیمپیچ بسته و توهمات مضمن خودش رو به نمایش گذاشته. یعنی اینهمه مهندس در شرکت بنز و فراری و کونیگسگ و بی ام و و تسلا مرده اند که یک الف بچه با آرمیچر بازی به جایی برسه؟
Radmehr
۲۸ مرداد ۱۴۰۱حسود ب روایت تصویر
خو اگ انقد اسونه شما چرا اختراعش نکردی؟
JDM lover
۲۸ مرداد ۱۴۰۱چه ربطی داره
خیلی از اختراعات و ایده هایی که تا کنون عملی شده توسط نوجوانان و جوانان ساخته شده بوده
Ali
۲۸ مرداد ۱۴۰۱این بزرگوار از دانشگاه های آمریکا بیشتر می دونه
Si
۲۸ مرداد ۱۴۰۱چه ربطی داره خیلی ماشین های تاریخی و افسانه ای توسط افرادی مثل اینها ساخته شده مثلا برای یک ماشین معروف که همه میشناسن مایباخ اکسلرو توسط چند دانشجو در دانشگاه طراحی شد
افشار
۲۸ مرداد ۱۴۰۱توجه کن که در متن خبر گفته شده : ((جایزه مخترع جوان جورج دی در نمایشگاه بینالمللی مهندسی و علوم ۲۰۲۲ را به خاطر طراحی پیشرانه الکتریکی مقاومت مغناطیسی سنکرونیزه را دریافت کرده است)) ، پس در نتیجه مطمئن باش که جمعی از نوابغ و مجرب ترین و نابغه ترین و کارشته ترین مهندسین جهان این تصمیم را گرفتن و این نوجوان را انتخاب کردن ، به اونجا میگن آمریکا و نه برگ چغندر !!! مثل ایرانخودرو نیست که یک عده بی سواد برای تبدیل پژو ۲۰۶ هاچبک به ۲۰۶ صندوق دار میلیونها دلار خرج کنن و منت هم سر مردم بزارن !!
عاشق پدال
۲۸ مرداد ۱۴۰۱چقدر بهت برخورد حالا.
ببخشید.
طرف غلط کرد چیزی اختراع کرد
وقتی تو امریکا چیزی که ساخته رو براش جایزه برده و اسمشو گذاشتن اختراع یعنی اینکه این شرکتا یه به فکر ادماشون نرسید یا به جایی نرسیدن. ولی یه بچه تونست یا به فکرش رسید.
من یه سری مستند 10 سال قبلا میدیدم. تو یه صفحه فیس بوک بود اون موقع ادما رو معرفی میکرد و درباره اختراع یا کار مهمی که کردن مینوشت.
شاید یکیش یادمه این بود که یه پیر مرد یا میانسال راکتور اتمی ساخته بود و همه چیش قانونی بود. چون ایزوتوپها ضعیف بودن اشکال قانونی نداشت کارش.
یکی هلی کوپتر ساخته بود تو استرالیا. باهاش گاوچرانی میکرد.
یکی زیردریایی ساخته بود باهاش کاوش میکرد. زیردریایی رو به دانشگاهی که توش تحصیل میکرد فروخت. دانشگاه زیردریایی رو برا مطالعه بر روی حیات دریایی استفاده میکنه.
بیشترشونم تو کشورای توسعه یافته هست.
و یه فیلم بهت معرفی میکنم ببین و الهام بگیر. اسمش هست
harvesting the wind
یه فیلمه بر اساس واقعیت ساخته شده. تو کشور مالاوی داستان اتفاق میوفته. تو کشوری که شاید تلویزیون ندارن. طرف با مطالعه و کتاب یه پمپ اب بادی میسازه. مالاوی خشکسالی میشه. دولتشونم مثل کره شمالی. کمکهای سازمان ملل رو قبول نمیکنن. تو یکی از روستاها یه پسر بچه برا مقابله با خشکسالی میاد یه پمپ یا تلمبه چاه بادی میسازه.
جمشید
۲۹ مرداد ۱۴۰۱اگه اینطوریه پس چرا وقتی احمدی نژاد گفته بود که یک دختر توی زیرزمین خونه ش انرژی هسته ای تولید کرده باور نکردید و بهش خندیدید
Behrouz. anzali
۲۹ مرداد ۱۴۰۱یه جوری شده که الان بچه ها هم موتور برای خودرو میسازن .اگه میتونست یه موتور درونسوز تک سیلندر می ساخت..واقعا چه روزگاری شده.
علیمحمدی
۲۹ مرداد ۱۴۰۱یارو جایزه گرفته واسه اختراعش بعد می گی توهم زده؟
پاشا
۲۹ مرداد ۱۴۰۱چییییییی؟؟؟؟
این یهو شد آرمیچر؟ …
ابی
۲۹ مرداد ۱۴۰۱شما ایقد واردی چرا تا حالا این کارو نکردی بعد چند سالته .. بابا بیخیال .. خخخخ
حمید
۳۰ مرداد ۱۴۰۱اتفاقا یک نوجوان ۱۷ در نهایت قله خلاقیت قرار داره ، و البته که هزاران هزار اختراع وقتی انجام شده توسط مهندسان ممکنه فهمیده بشه ولی این به این معنی نیست که اون متخصصان و طراحان از همان قدرت خلاقیت برخوردار باشند. اگر یک مقدار اطلاعاتت رو در مورد اختراعات بزرگ بالا ببری خواهی دید که بسیاری از اونها آدم های نابغه ای بودند که در خارج از فیلد و خود آموز در اون حرفه از همه پیشرو تر بودند ، کل الکترومغناطیس ۴ تا معادله داره و اصلا فکر نکن یک ۱۷ ساله نمیتونه درک کنه
ehsan
۲ مرداد ۱۴۰۳اینقدر کار و ایده زیاده که مهندسین خودروسازی وقت نمیکنن به همه چی فکر کنن که
Kamy
۲۸ مرداد ۱۴۰۱این که چیزی نیست …
بچه های ۱۳_۱۴ ساله ما تو زیر زمین خونشون انرژی هسته ای تولید میکردن یه زمانی !!
حالا جدا از شوخی ..من به ماشینای برقی ایمان دارم و مطمعنم اونقدر به تکامل میرسن که چندین برابر بنزینیها کاربردی باشن ( به استثنای سوپر کار و هایپر کار و … که جنبه هیجانی و تفریحی و علاقه دارن) با اختراع موتورهای پربازده تر و باتریهای سبکتر و با ظرفیت بیشتر میتونه بردشون به بیشتر از ۲ هزار کیلومتر یا حتی بیشتر هم برسه
NAVID۰۰۹۸
۲۸ مرداد ۱۴۰۱کلاً ما ایرانیها علاقهی عجیبی به زیر زمین و زیرپله داریم 😂 !
دروغ نیست اگر کمی فکر کنید متوجه میشید موفقیت زندگی آیندهی اکثر ایرانیجماعت از همین زیرپلهها استارتش خورده که از صفر شروع کردند و امروز به یک کمپانی بزرگ رسیدهاند چه در خلاف ، چه در هنر ، چه در صنعت و … 😂🤦♂️ !
محمد
۲۸ مرداد ۱۴۰۱آفرین ، فکر نکنید تو ایران همچین بچه هایی وجود ندارن ، کلی نوجوان و جوان مخترع هست جشنواره اختراعات خوارزمی رو نگاه کنید میبیند ماهم از این استعداد ها کم نداریم ولی کسی نیست که این بچه هارو جدی بگیره
پویا
۲۸ مرداد ۱۴۰۱در این که ما هم آدم بااستعداد کم نداریم شکی نیست اما این کجا و خوارزمی کجا
محمد
۲۸ مرداد ۱۴۰۱دوست عزیز من نگفتم که جشنواره خوارزمی کیفیت خوبی داره متاسفانه تنها جایی هست که به صورت رسمی و در حد کشوری اختراعات نوجوانان و جوانان امکان دیده شدن داره و میتونن با صعنتگران و تجار (البته روی کاغذ ) ارتباط بگیرن یا بورسیه دانشگاه های برتر رو دریافت کنن
مجتبی
۴ مهر ۱۴۰۲جشنواره را ساختند همه را شنا سایی کنند بعد فراری بدهند جذب خارج شومد
M83
۲۸ مرداد ۱۴۰۱آدمو از ریشه خشک میکنن خب از اول دبستان تا دوازدهم کدوم معلم یاد داد فردا چجوری وارد اجتماع بشی یا چطور نون دراری
فقط گفتن همینو فرو کن توت ازت امتحان میگیریم
نمرت پایین نیاد اخراج میشی
درس نخونی مجبوری بری اجباری
تو خارج ورودی دانشگاهای بزرگ بار علمیه ولی اینجا چی ؟
خب پسرم تو مجبوری بیشترین تستو تو کمترین زمان درست بزنی ):
Payfast
۲۸ مرداد ۱۴۰۱خیلی مطلب مفیدی بود
حمید
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ما ۱۰ سال پیش زیر زمین غنی سازی میکردیم بعد از پروتکل الحاقی دیگه جمعش کردیم :دی
akrh78
۲۸ مرداد ۱۴۰۱در بهترین حالت جوونای ما 5 سال از بقیه کشور ها عقبن
طرف هنوز مدرسه میره 17 سال داره ولی پیج تحلیل آیرودینامیک فرمول یک داره از لیسانسه های ما بیشتر حالیشه
بعد ما تو دانشگاه همچنان درگیر گلوله و فنر بودیم و خزعبل های عهد بوق
s.h
۲۸ مرداد ۱۴۰۱من چندین ساله تو پدال کم میام و پیامم نمیزام ؛ ولی به طرز عجیبی ای حرفت حقه !!!!!
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۸ مرداد ۱۴۰۱افرین به این پسر
محمد
۲۸ مرداد ۱۴۰۱واقعا دمش گرم… من تو17سالگی تشنه دختر بازی بودم اونهم در حد نامه نگاری ، ولب پنجره یا دم مدرسه دخترونه… البته دراون زمان کمیته بود وکوچه به کوچه دنبالمون میکردن… سال73، اگه میگرفتن سرتراشیدن و کتک زدن یکی بود🙄
شهپول شپلی
۲۹ مرداد ۱۴۰۱با سلام خدمت همه عزیزان حاظر ببخشید صد البته تو ایران نزدیک به چهل ساله که هر سال داره محتویات کتابها بی ارزشتر میشن دانش اموزان وقتی بعد پایان تحصلات جلوی دانشگاه وارد اجتماع میشن نه اداب و مشورت و نه حرفه کار کردن و خیلی مسایل دیگه نمیدونن فقط تنها خشن و نا امید میرن بدنبال دانشگاه بعد دانشگاه با عرض معذرت به اندازه کلاس ششم قبل سواد و غیره هم ندارن بعضی موارد استثناه هستن عیب انجاست از کلاس اول سعی میکنیم بچها با زبان عربی اشنا بشن اما زبان انگلیسی که زبان کار دنیاست در پایینترین الویت اموزش قرار میگیره بعضی مطالب کتابها هیچ ایده و اینده ای برای اینده سازان نداره بهمینخاطر هست کشور داره سال بسال از مدیران کار بلد تهیی میشه ببخشید عیب داریم بد جور در بحث اموزش و پرورش فقط شده نمره که بدتر از اون حذف نمرات هست حذف تکالیف شبانه یا هفتگی انموقع ایام عید چندین بار از روی بیشتر دروس و کتابها تکالیف بود حذف همینها پایهای یادگیری و املاه و دستخط و معنایی کلمات و غیره را نابود کرده
Mr Naftalin az roghan abad
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ایول پسر👍
مرتضی
۲۹ مرداد ۱۴۰۱با فشار پمپ هیدرولیک میتونن دوچرخه بسازن دویست تا راه بره؟
A.s.k.a.k
۲۹ مرداد ۱۴۰۱چن سال قبل یه برنومهی تلویزیونی واسه اختراعات و ابداعات صنعتی پخش میشد . یکی از داورا در مورد اختراع یه بنده خدا که دستگاهی طراحی کرده بود که پشت چراغ قرمز و ترافیک ماشینو بدون اینکه خاموش کنن به حالتی شبیه استن بای میبرد گفت : اگه چنین چیزی بدرد بخور بود تا حالا لامبورگینی و فراری اختراش کرده بودن و یارو رو رد کرد … حالا این دوستمون دقیقا مثه همونا فکر میکنه و کامنت میزاره … آخه لامبورگینی رو چه به صرفه جویی اونیکه پراید داره نگران سوخته … چون یارو جونه پس لهش کنن … خداروسکر که مسئولای اونا مثله ایران نیستن
مهدی قلی زاده
۳۱ مرداد ۱۴۰۱البته من متن خبر انگلیسی رو خوندم و ظاهراً ایراداتی داره اولی اینکه از موتور های PM (مغناطیس دائم ) به هیچ وجه در ماشین های الکتریکی استفاده نمیشه و قبل از تکنولوژی synRM که این آقای هفده ساله هم براساس اون موتور رو طراحی کرده از موتور القایی استفاده میشد اولین بار تسلا از موتور های synRM استفاده کرد اونم به دلیل راندمان پونزده درصدی بالاتر نسبت به موتور القایی ولی مشکلی که داشت گشتاور اولیه ی پایینتر این موتور ها مخصوصا در سربالایی ها بود یعنی عملا ماشین در حالت سربالایی اگر خاموش میشد بعید بود روشن بشه برای همین اومدن تکنولوژی synRM _IMP که میومد قطعات مغناطیس ثابت رو داخل حفره های رلوکتانسی قرار میداد استفاده کردن و بدلیل اینکه فاصله ای که شار باید بسته بشه برای این مغناطیس ثابت ها باید کوچیک باشه پس قطر انتهایی روتور در نواحی حفره ها کوچیک میشد و در گشتاور های بالا باعث میشد روتور بشکنه پس تیم مهندسی تسلا اومد یه لایه فیبر کربن یا یکی از مشتقات کربن رو اطراف روتور پیچید بدلیل اینکه به صورت عادی شما باید دمای این مواد رو تا ۴۰۰ درجه بالا ببرید امکان نداشت از این روش استفاده بشه چون خاصیت مغناطیسی مواد مغناطیس دائم از بین میرفت پس اومدن با یه تکنولوژی بسیار پیشرفته و ناشناخته تونستن این مواد کربنی رو دور روتور بپیچن
اولا ارزش کار این پسر حتی با اینکه خیلی وقت پیش تسلا این تکنولوژی رو توسعه داده بسیار پیشرفته تر از این اختراع اصلا پایین نیست تعداد افرادی که در همین ایران قادر به طراحی چنین موتور هایی هستن شاید به تعداد انگشتان یک دست باشه پس واقعا من یکی شگفت زده شدم از خلاقیت و استعدادش
نکته ی دوم بسیاری ازین اختراعات قابلیت پیاده سازی نداره چون شما اگر یه پریز برق بخوای طراحی کنی چهل تا استاندارد رو باید رعایت کنی وگرنه مجوز بهت نمیدن پس این ناتوانی مهندسین نیست یا اینکه خلاقیت ندارن بلکه مجبورن محصولی استاندارد با دوام و کیفیت بالا در اختیار شما بذارن و این اولویت اوله پس توهین نکنین بهشون
این پسر احتمالا یه مهندس فوق العاده خواهد شد البته باید بعد از ثبت پتنت و در یک آزمایشگاه بی طرف صحت ادعاهاشو بررسی کنیم
موفق باشید