کمبود جهانی تراشههای نیمه هادی، تحویل خودروها و ونهای جدید را دچار اختلال کرده است؛ در این میان، شرکتها چه کاری میتوانند برای کاهش آسیب و زیان مالی خود و کارمندان انجام دهند؟
از تلفنها گرفته تا یخچالها، تراشههای نیمه هادی به محور زندگی و کار ما تبدیل شدهاند و بخش خودرو سهم بیشتری را به خود اختصاص میدهد. به گزارش اتوکار، وسایل نقلیه امروزی که بهطور فزاینده متصل، الکتریکی و خودران هستند، همگی تشنه این قدرت پردازشی هستند و هماکنون با کمبود مواجه هستند.
چرا کمبود نیمه هادی وجود دارد؟
مشکل کمبود نیمه رساناها به یکی از بزرگترین بحرانها در صنعت تبدیل شده است. تولید در ابتدای همهگیری کرونا با ضربه سهمگینی مواجه شد، زیرا کارخانهها بدون هشدار تعطیل شدند و سپس با کاهش کارکنان و ظرفیت محدود، دوباره شروع به کار کردند. این مشکل بزرگی برای صنعت خودرو به حساب میآید که قطعات زنجیره تأمین پیچیدهای دارد و معمولاً در انبار کم هستند.
عرضه نیمه هادی بهویژه وضع شکنندهای دارد. خودروسازان از آنچه مدیرعامل اینتل اخیراً به عنوان فناوری «میراث» در مقایسه با بخش لوازم الکترونیکی مصرفی توصیف کرد، با احتیاط دربارهی دوام و ایمنی استفاده میکنند و تنها تعداد معدودی از امکانات این تراشهها را میسازند. دو کارخانه در فوریه ۲۰۲۰ در تگزاس تحت تأثیر طوفان شدید قرار گرفتند، یک کارخانه ژاپنی در آوریل همان سال آتش گرفت و خشکسالی شدید در تایوان کارخانهی دیگری را تحت تأثیر قرار داد. با ادعای انجمن صنایع نیمه هادی که راهاندازی خط تولید جدید ۶ماه (و با سرمایهگذاری درخورتوجهی) طول میکشد، هیچ راهحل سریعی برای رفع مشکل وجود ندارد.
کمبود نیمه هادی چه تأثیری بر شرکتها میگذارد؟
نیمه هادیها قطعهای درون یک قطعهی دیگر هستند، بنابراین چند ماه طول میکشد تا آثار کمبود آنها آشکار شود. در بهترین حالت به این معنا است که موارد اضافی اختیاری (آپشنها) را از فهرست قیمتها حذف کنند. در بدترین حالت، تولیدکنندگان کارخانهها را تعطیل کردهاند تا با تعداد زیادی خودروی ناتمام مواجه نشوند. تخمینها در این زمینه متفاوت است، اما کارشناسان IHS Markit میگویند که هفت میلیون وسیله نقلیه کمتر در سه فصل اول سال ۲۰۲۱ ساخته شده است.
در نتیجه شرکتهایی که به تعویض برنامهریزی شده خودرو در ناوگان خود متکی هستند، با مشکلات واقعی روبهرو هستند، از جمله:
تحویل با تأخیر: تحویل سفارشهای کارخانه در شرایط کنونی بین سه تا ۶ ماه طول میکشد، درحالیکه برای وانتها ممکن است حدود یکسال طول بکشد. کارشناسان BVRLA که بخش اجاره و لیزینگ بریتانیا را نمایندگی میکند، میگویند عرضهی محدود (خودرو) به نگرانی شماره یک اعضای این بخش تبدیل شده است.
تجهیزات حذفشده: برخی از تولیدکنندگان تجهیزات غیرضروری استاندارد قبلی را حذف میکنند تا به تولید ادامه دهند. به عنوان مثال، فورد اخیراً نسخههای تغییریافته (با طراحی قطعات کمتر) شاسیبلند پوما را با تراشههای کمتر و زمان تولید کوتاهتر عرضه کرده است.
هزینههای برنامهریزی نشده: شرکتهای (حوزه حملونقل) معمولاً برای چرخههای عمر خاص بودجهی خود را هزینه میکنند و بسیاری از آنها مجبورند قراردادها را تمدید کنند تا کارمندان خود را در جاده نگه دارند. این میتواند به معنای کارکرد وسایل نقلیه فراتر از دوره گارانتی آنها باشد که با پتانسیل صورتحسابهای تعمیر و نگهداری گرانقیمت و خرابی قطعات، بهویژه برای ونهای پُرکار همراه خواهد بود.
صورتحسابهای مالیاتی بالاتر: انجمن شرکتهای حملونقل حرفهای (AFP) به مشکلات جاری برای رانندگانی که بیش از حد برای دریافت خودروهای شرکتی الکتریکی یا پلاگین هیبریدی انتظار کشیدهاند، اشاره کرده است. با توجه به طیف مالیاتی بسیار پایین جدید برای خودروهای شرکتی با ۵۰ گرم دیاکسیدکربن در کیلومتر یا کمتر، تأثیر ضربهای تأخیر در تحویل خودروها خود را در پرداختهای بیش از حد شرکتها برای مالیات (BIK) و بیمه ملی نشان میدهد.
تقاضای خودروهای دست دوم: یکی از معدود دستاوردها، بازار بسیار قوی خودروهای دست دوم یا کارکرده است، زیرا خریداران احتمالی خودروهای جدید برای جلوگیری از زمان انتظار طولانی، در این بازار خرید میکنند. BCA چهارمین ماه متوالی رکورد ارزش خودروهای دست دوم خود را در ماه سپتامبر گزارش کرد، درحالیکه میانگین قیمت ون نسبت به ۱۲ ماه قبل یک چهارم افزایش یافته است. این خبر برای ناوگانی که با وسایل نقلیه کارکرده کار میکنند، خوب به نظر میرسد؛ اما ممکن است مدتی منتظر جایگزینی باشند.
شرکتها چه کاری برای کاهش آثار بحران نیمه هادی انجام دهند؟
توافق بر این است که کمبود نیمه هادی تا سال آینده ادامه خواهد داشت، بنابراین مدتی طول میکشد تا بازار به حالت عادی بازگردد. اگر خودروهایی دارید که قرار است ظرف چند ماه جایگزین شوند، ارزش آن را دارد که در اسرع وقت فرایند خرید را آغاز کنید. در صورت لزوم، زمان لازم برای انجام پلان B را به فرد میدهد؛ برخی از شرکتهای لیزینگ به مشتریان اجازه میدهند در صورت تأخیر در تحویل، قراردادها را تمدید کنند.
همچنین مهم است که ارزیابی کنید کدام تجهیزات برای رانندگان حیاتی است و برای دادن هر چیزی که در دسترس است، عجله نکنید. انجمن شرکتهای حملونقل حرفهای به اپراتورها هشدار داده است که مراقب مدلهای ناقص که فاقد تجهیزات ایمنی هستند، باشند. این انجمن افزود که اینها میتوانند باعث مشکلات مراقبتی شوند و بر ارزشهای باقیمانده آینده نیز تأثیر بگذارند.
در این میان، فرصتهایی نیز وجود دارد. سازندگان در حال کار روی اهداف دقیق میانگین دیاکسیدکربن برای خودروهای جدید در سال جاری هستند، بنابراین خودروهای پلاگین هیبریدی در اولویت هستند. با مشوقهای مالیاتی سخاوتمندانهای که در سال گذشته معرفی شد، تسریع در برقیسازی ناوگان میتواند کمکی جذاب پس از این دوره دشوار برای صنعت خودرو باشد.
hssn
۱۲ آذر ۱۴۰۰همون نیمه رسانا کلمه بهتری نبود؟
میثم
۱۲ آذر ۱۴۰۰پلاگین هیبرید برای بخش تجاری واقعا گزینه عالیه