متفرقه

دلیل رنگ‌ قرمز برای نیمه پایینی کشتی‌ های باری چیست؟

اگر به کشتی‌های باری و تجاری دقت کرده باشید، نیمه پایینی آن‌ها به رنگ قرمز درآمده است. آیا دلیل این کار را می‌دانید؟


به نظر می‌رسد استفاده از رنگ قرمز و یا هر رنگ دیگری برای نیمه پایینی کشتی‌های باری و تجاری عجیب باشد چراکه تقریباً این بخش زیر آب قرار می‌گیرد و از نظرها پنهان می‌ماند. اصلاً چرا کشتی‌ها باید در نیمه پایینی خود به رنگ خاصی درآیند؟ باید دانست خود رنگ قرمز در این زمینه اهمیت زیادی ندارد و تنها رنگ طبیعی اکسید مسی است که در رنگ مورد استفاده برای پوشش پایینی کشتی‌های باری و تجاری بکار می‌رود.

همچنین بخوانید:

این رنگ به منظور کاهش رشد موجوداتی همچون حشرات، کرم‌ها، علف‌های هرز و… در پایین کشتی بکار می‌رود. فرایند رنگ‌آمیزی کشتی‌ها که با نام ضد رسوب شناخته می‌شود از زمانی شروع شد که کشتی‌ها از جنس چوب بودند و سرعت حرکت پایینی داشتند و به همین خاطر شرایط مطلوبی برای رشد موجودات آبی وجود داشت. در آن زمان کرم‌ها می‌توانند به بدنه چوبی کشتی‌ها آسیب وارد کنند و با اینکه حتی بسیاری از کشتی‌های امروزی با مواد متفاوتی ساخته می‌شوند اما همچنان امکان آسیب دیدن آن‌ها به دلیل رشد چنین موجوداتی وجود دارد و نکته مهم اینکه وزن اضافی می‌تواند باعث کاهش سرعت حرکتی کشتی شود. این روزها هر رنگی را می‌توان برای نیمه پایینی کشتی در نظر گرفت اما بسیاری از مالکان کشتی‌ها همچنان رنگ قرمز را به دلیل پیشینه تاریخی خود انتخاب می‌کنند.

با اینکه کشتی‌ها از زمان توسعه نمونه‌های چوبی بسیار سریع‌تر شده‌اند اما همچنان کشتی‌های زیادی وجود دارند که به دلیل سرعت پایین خود مستعد رشد موجودات آبی و زیر دریایی هستند. به همین خاطر است که همچنان از رنگ قرمز استفاده می‌شود. کشتی‌های بزرگ‌تر به خاطر سطح تماس بزرگ‌تر که اصطکاک و درگ بیشتری در پی دارد سرعت پایین‌تری دارند. به عنوان مثال، کشتی‌های فله‌بر می‌توانند به سرعت متوسط ۱۳ تا ۱۵ گره دریایی یا حدود ۲۴ تا ۲۷ کیلومتر در ساعت دست یابند درحالی‌که سرعت کشتی‌های کانتینر بر بیشتر بوده و به حداکثر ۴۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. کشتی‌های کروز که توانایی حمل هزاران سرنشین را دارند حداکثر سرعت حدود ۴۷ کیلومتر در ساعت خواهند داشت.

این کشتی‌ها نسبتاً کند هستند اما حتی سریع‌ترین کشتی‌ها نیز می‌توانند در زمانی که لنگر انداخته‌اند تحت تأثیر رسوبات قرار گیرند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تمیزکاری و شست و شوی یک کشتی بسیار دشوار است و نیازمند فعالیت صدها نفر در شرایط خطرناک زیر دریاست. البته روش‌های مدرن‌تری همچون استفاده از پهپادها و وسایل نقلیه کنترل از راه دور برای تمیز کردن کشتی‌ها بکار گرفته شده تا دیگر نیازی به استفاده از نیروی انسانی نباشد و رنگ حفاظتی کشتی نیز حداکثر کارایی را داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4315 ديدگاه)

    کلا روی چیزهایی که با آب و رطوبت تماس دارن سرمایه گذاری نکنید و بسپارید به پولدارها که از پس هزینه هاش بر میان و اونها هم بعد از مدتی که دیدن چقدر خرج داره میفروشن به بعدی و همین داستان ادامه پیدا میکنه تا جایی که میذارنش وسط دریا به عنوان سیبل هدف و مانور منهدمش میکنن.
    دریاهارو واگذار ‌کنید به حیواناتی که اونجا زیست میکنن.

    موافقم 4
    مخالفم 15
    1. ف

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اونوقت می‌خوام بدونم سیستم دریا نوردی نباشه تو از کجا میخوری آدم نخستین.

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. Navid AJ

        ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3804 ديدگاه)

        به همین دلیله که چین به دنبال احیای راه ابریشم نوین به صورت ریلی است. هم هزینه کاهش پیدا میکنه و هم زمان. البته که ایران رو با لابی، دور زدن.

        موافقم 2
        مخالفم 5
    2. محمد

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (231 ديدگاه)

      داداش اینو جدیش نگیر فکر می‌کنه با نمکه ولی خیلی ادم نچسبیه

      موافقم 6
      مخالفم 2
  2. datsun

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3967 ديدگاه)

    (تمیزکاری و شست و شوی یک کشتی بسیار دشوار است و نیازمند فعالیت صدها نفر در شرایط خطرناک زیر دریاست)
    زیر دریا انجام نمیدین کشتی ها رو داخل حوزهای پر از آب میارن و با قرار دادن پایه‌ های نگه دارنده زیر کشته اب رو تخلیه میکنن بعد از کندن صدفها و موجودات و لجنهای روی بدنه کشتی و تمیز کردن اونو سند بلاست میکنن و اگه جایی پوسیدگی داشت اون قسمت رو تعویض یا تعمیر و دوباره سند بلاست می‌شه و بعد رنگ آمیزی

    موافقم 19
    مخالفم 4
    1. شاهین

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این طریقه رو هر ۵ سال یکبار انجام میدهند، ولی بعضی اوقات بدلایل مختلف باید زودتر از ۵ سال اینکار را انجام دهند، بخاطر همین، مجبور هستن از نیروی انسانی با امکانات در زیر اب، زمانی که کشتی در دریا هست انجام میدهند.

  3. حسن

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در بندر عباس
    مخصوص این کاراست
    عکس از حوضچه های تعمیرات کشتی سازی بندر عباس
    https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:ISOICO_DRY_DOCK.jpg

    https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:DRY_DOCK_ISOICO.jpg

    یکی از کارهای بسیار پرسود تعمیرات کشتی در ایران است
    اول باید شرکت ثبت کنی زمینه را بزنی کارهای عمرانی ساخت مخازن جوش و خط لوله
    تخصصهایی که نیازه جوشکار . برش کار . فیتر کسی که اندازه ها را معین و برش ها را تعیین میکنه و قطعه را در جای خودش مستقر یا مونتاز میکنه
    بعد شرکتت را میبری کشتی سازی ثبت میکنی که پارتی میخواد
    بعد کشتی که میاد برا تعمیر بهت واگذار میکنن یا بارج و کشتی میخوان بسازن به شما میسپارن البته نوبتی به چندتا شرکت ثبت شده میدن
    هر کدوم پارتی بهتری در مقر کشتی سازی دارن کار بهتر میگیرن
    من پروسه را تا کشتی سازی رفتم به خاطر نداشتن اشنا شرکتم را قبول نکردن و ثبت نشد منتها شما اشنا داشته باشید کار بسیار پر سودیه و البته سخت

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5226 ديدگاه)

      👏👏👏

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. فراز

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    یک موضوع دیگه ای که هست بحث جانورانی به اسم بارناکل است که به بدنه کشتی می چسبن و تا چهل درصد وزن کشتی را بالا می برن. اینها به وال‌ها نیز می‌چسبند و آنها را زجر کش می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا