متفرقه

آیا آند سیلیکونی نانو کامپوزیت تحولی در خودروهای برقی ایجاد خواهد کرد؟

شرکت توسعهٔ متریال باطری سیلا خبر از آماده شدن آند سیلیکونی جدیدی را داده که برد خودروهای الکتریکی را افزایش و زمان شارژ را به ۱۰ دقیقه کاهش می‌دهد.

بیش از یک دهه است که در مورد توسعهٔ آندهای سیلیکونی باطری می‌شنویم ولی اکثر این پیشرفت‌ها در سطح آزمایشگاهی بوده است. بااین‌حال، طی چند سال اخیر این تکنولوژی به سمت تجاری‌سازی حرکت کرده و شرکت آمریکایی توسعهٔ متریال باطری «سیلا» به‌تازگی اعلام کرده است که آند تیتان سیلیکون هم‌اکنون امکان استفادهٔ گسترده خواهد داشت. آند جدید این شرکت که هم‌اکنون در مرسدس بنز G کلاس الکتریکی به نمایش گذاشته شده، وعدهٔ افزایش ۲۰ درصدی برد و کاهش چشمگیر زمان شارژ تا ۱۰ دقیقه را داده است.

سیلا آماده شدن تیتان سیلیکون را هفتهٔ گذشته اعلام کرده و این تکنولوژی را یک سیلیکون نانو کامپوزیت پرفورمنس بالا دانسته که برای جایگزینی با آندهای گرافیتی رایج در مقیاس انبوه مهندسی شده است. تخمین زده شده که این تکنولوژی جدید آند می‌تواند ظرفیت باطری‌ها را به‌اندازه‌ای افزایش دهد که برد خودروهای الکتریکی را تا ۲۰ درصد بیشتر کند. این یعنی در پیشتازان کنونی شعاع حرکتی خودروهای برقی بازار مثل لوسید ایر با برد ۸۳۰ کیلومتری شاهد افزایش ۱۶۰ کیلومتری برد خواهیم بود. سیلا همچنین معتقد است که نسخه‌های آیندهٔ این تکنولوژی می‌تواند میزان افزایش را دو برابر کند.

علاوه بر افزایش برد، سیلا وعدهٔ کاهش زمان شارژ را هم داده که به ۲۰ دقیقه برای ۱۰ تا ۸۰ درصد خواهد رسید. البته این زمان بهبودی را نسبت به تکنولوژی کنونی نشان نمی‌دهد زیرا در حال حاضر با شارژرهای فوق سریع ۸۰۰ ولتی هیوندای می‌توان از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری را ظرف ۱۸ دقیقه شارژ کرد اما به گفتهٔ سیلا در آینده می‌توان این زمان را به ۱۰ دقیقه کاهش داد. این شرکت برای استفاده از تکنولوژی آند جدید در محصولات الکتریکی مرسدس بنز برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد که با پیش‌نمایش G کلاس الکتریکی یا همان EQG در سال ۲۰۲۱ آغاز شد. مرسدس در ماه می ۲۰۲۲ اعلام کرد که نسخهٔ تولیدی EQG از تکنولوژی آند سیلا استفاده خواهد کرد.

این خودروساز آلمانی برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ همکاری استراتژیکی را با سیلا ایجاد کرد. مرسدس بر این باور است که آند سیلیکونی نانو کامپوزیت ۲۰ تا ۴۰ درصد تراکم انرژی باطری را افزایش می‌دهد و به ۸۰۰ وات‌ساعت بر لیتر در سطح سلول می‌رساند. این شرکت زمان عرضهٔ EQG با آندهای سیلا را اواسط دههٔ جاری اعلام کرده است. سیلا خبر آماده شدن تیتان سیلکون را پس از تکمیل توسعهٔ تجهیزات جدید خود در مرکز تولید Moses Lake در واشنگتن اعلام کرده است. تولید انبوه این آندها در نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۴ در تأسیسات مذکور آغاز خواهد شد و سیلا برنامهٔ تولید آندهای کافی برای باطری یک میلیون خودروی الکتریکی طی پنج سال را دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    اینم از پیشرفت باتری ها ، البته همزمان شرکت های دیگه هم خود انجین های برقی و اینورتر هارو بهینه تر و سبک تر میکنن ، ترکیب همه این تکنولوژی ها باهم آینده خیلی جذابی رو برای ماشین های برقی رقم میزنه

    موافقم 39
    مخالفم 2
    1. datsun

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (3950 ديدگاه)

      چه خبر از عمو ایلان جاسوس و گند جدیدش

      موافقم 7
      مخالفم 28
      1. محمد

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1485 ديدگاه)

        چه خبر از نیسان ورشکسته؟

        موافقم 22
        مخالفم 8
        1. datsun

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (3950 ديدگاه)

          ورشکسته با دو تا اخبار دو هزاری تو پدال که معلوم نیست منبعش کجاست که دل امثال تو رو خوش کنه، ورشکسته بهتر از شیادیه که از زندگی خصوصی مردم فیلم میگره

          موافقم 10
          مخالفم 15
        2. MehdiTurbo

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (2362 ديدگاه)

          نه تو صاحب نیسانی و اصلا یه ریال سودش فرقی برات داره اون داره خودروهاس میفروشه سودش میکنه اصلا خودروهاش چند سال به چشم ندیدی
          نه ایلان ماسک داداش فامیلته تو قصرش لم داده
          و شما دوتا اینجا دارید میزنید تو سرکله هم برای کسی که اصلا خبری از بودن شماها نداره

          موافقم 18
          مخالفم 1
        3. محمد

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1485 ديدگاه)

          اولا اگه پدال رو امانتدار و معتبر نمیدونی چرا میای به این سایت؟ دوما مگه من مالک رقبای نیسان هستم که خوشحال بشم که یه رقیب داره از میدون به در میشه ، نگران نباش تسلا به این غولی با پخش شدن فیلم مردم داخل کابینش توسط کارکنانش ورشکست نمیشه ، هرکس بخواد ادای ماشین باز ها رو در بیاره چهارتا تیکه به ماشین برقی و ایلان ماسک میندازه بعد حس خفن بودن و باسوادی میکنه

          موافقم 7
          مخالفم 8
  2. amirboss

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (732 ديدگاه)

    حدود صد و چند ساله شرکت های خودروساز توانشونو گذاشتن رو بهینه کردن خودروها با موتور درون سوز،اگه حتی نصف این زمان رو روی خودروهای الکتریکی و افزایش راندمان این خودرو ها اختصاص میدادن الان هم زیرساخت و هم وضعیت بهتری تو این بخش شاهد بودیم.

    موافقم 21
    مخالفم 3
    1. مجتبی .

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      این پیشرفت درصنعت الکترونیک وصنایع مربوط بهشه که باعث پیشرفت ماشینهای الکتریکی شده واگه اون زمان جواب میداد قطعا ادامه میدادن اما زیرساختهاش نبودوهمین الآنش هم بیشتر افراد این سبک الکتریکی سازی رو راه حل نهایی نمیدونن وفقط اونو دوره گذار به وضعیت پایدار میدونن. پیشرفتهای الآن روبیشتر مدیون افرادی هستیم که درالکترونیک و کامپیوتر وصنعت دیجیتال فعالن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا