متفرقه

بازسازی خودروی فرمول 1 شش چرخ با موتور تازه

هم‌اکنون تنها ۳ نمونه بازسازی شده از این خودرو در جهان وجود دارد که قیمتی نزدیک به ۲ میلیون دلار دارند.

فرمول ۱ یکی از شاخه‌های بالارده موتوراسپرت به شمار می‌رود که همواره بستری مناسب برای استفاده از ایده‌های ناب، پیشرانه‌های خاص و حتی عجایب مهندسی بوده است. یکی از این عجایب، «تایرل P34» به شمار می‌رفت که در سال ۱۹۷۵ به‌همراه برابهام BT64B به جهان معرفی شد و بلافاصله به یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌کنندگان این رقابت‌ها تبدیل شد.

این خودروی فرمول ۱ برخلاف بسیاری از مدل‌های متداول دیگر، ۶ چرخ داشت. این خودرو پس از دو سال تلاش در رقابت‌های قهرمانی جهان، به‌خاطر تغییرات در طراحی و به‌روزرسانی قوانین مسابقات فرمول ۱ از دور خارج شد.

تنها ۶ دستگاه تایرل P34 تولید شدند که دو تای آن‌ها از بین رفتند، دو تا در مالکیت یک کلکسیون‌دار قرار دارند و دو نمونه آخر هم در موزه ژاپن نگهداری می‌شوند و دردسترس کسی نیستند. تنها راه تجربه کردن دوباره این خودروی منحصربه‌فرد، ساخت دوباره آن با تکیه‌بر نقشه‌های باقی‌مانده از زمان تولید است.

شرکت «CGA ریس انجینرینگ»، واقع در وارینگتون، از داده‌ها و نقشه‌های رسمی این خودرو که در مالکیت خانواده تایرل بوده استفاده کرده و دو نمونه دیگر را هم برای فروش تولید کرده که هر یک نزدیک‌به ۲ میلیون دلار قیمت دارند. همین مورد، افق‌ها را برای «یوجی»، یک مهندس ژاپنی، روشن کرده تا تیرل P34 خود را بسازد. او پس از تلاش بسیار موفق شده است؛ او درباره تولید این خودرو می‌گوید:

تایرل یکی از خاص‌ترین خودروهای فرمول ۱ به شمار می‌رود پس خودم را برای تولید یک نمونه از آن به چالش کشیدم.

معمولا فقط از چکش و تکیه استفاده می‌کنم… بیشتر کارها همینجا (در کارگاه) و با دست انجام می‌شوند.

البته که خودروی یوجی از نظر مهندسی فاصله زیادی به خودروی فرمول ۱ CGA و حتی تایرل اصلی دارد اما از نظر بصری به آن نزدیک است. پیشرانه این خودرو از یک موتور «هایابوسا» به‌عاریه گرفته شده و در مقایسه با نسخه اصلی که توسط کازورث تولید شده بود، قدرت کمتری دارد. قدرت پیشرانه از طریق یک دیفرانسیل «سوزوکی کاپوچینو» به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. از جمله بخش‌های سخت کار یوجی، پیدا کردن تایرهای مناسب برای این خودرو بوده است.

یوجی می‌گوید که پدرش هم به تعویض قطعات خودروهای مختلف با نمونه‌های سفارشی مشغول بود اما خود به چکش‌کاری صفحات بدنه مشغول می‌شده است؛ او در صافکاری، مکانیکی و بازسازی خودروهای کلاسیک مهارت بسیاری دارد. یوجی پیش از این هم در پروژه‌ای سفارشی، بدنه یک دستگاه لامبورگینی میورا را برای مشتری به‌خصوصی در ژاپن بازسازی کرده بود تا آن را در نمایشگاه خودروی خود به نمایش درآورد.

پس از آن به سراغ فراری دینو رفتم ۲۴۶ رفتم که در یک رویداد محلی به نمایش درآمد. اگر کسی علاقه‌مند باشد، با کمال میل سفارش می‌گیرم.

نظر شما درباره بدنه‌های دست‌ساز یوجی چیست؟ واقعا یوجی چگونه به چنین دقت بالایی در صافکاری رسیده است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. mmd@

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (333 ديدگاه)

    دستش درد نکنه❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا